Tant i Thailand

Hej Ragnela!
Jag är också en svensk tant som om något år kommer att bo halva året i thailand.
Än så länge jobbar jag och kan bara vara i mitt hus 2 månader om året. På nyårsafton är det tid för mig att åka och jag längtar så efter värme och avkoppling.
Jag bor i ett litet hus i ett radhusområde där det bor mest thailändare. Det ligger en bit ifrån både Jomtien och Pattaya uppför en backe i området Nongprue. Till stranden får man ta sig med bathbuss men det finns ett flertal pooler i området där man kan bada för 20-40 bath. Jag har läst dina inlägg med stort intresse.
atina

Hej!
Ja, jag åker ner på nyårsafton och åker till Sverige den 24 februari igen. Jag har haft mitt radhus i 5 år nu och brukar stanna två månader alltid i januari och februari eftersom jag inte gillar vintern ......jag fryser alltid.
Jag läste att du lagar den mesta maten själv. Det gör inte jag, bara ibland, men jag brukar ta med mig ost o kaffe..för en riktig frukost måste man ju ha. Mitt område ligger nära en livlig gata och där finns några restauranger. En marknad finns också så där brukar jag inhandla mina grönsaker, frukt samt kött för att grilla. Atina

I måndags morse åkte jag till Pattaya, för att träffa goda vänner. B gillar inte P så jag åkte ensam.
När jag kommit utanför vår grind stannade en bil med en thaidam och undrade vart jag skulle. Först hade jag ju tänkt ta bath-bussen till Rayong och det svarade jag på hennes fråga. Då fick jag lift till R. Först körde hon sin 10-åriga dotter till hennes skola ("Den bästa i Rayong") och sedan körde hon mig till busstationen. Jag sa att jag skulle in till P och shoppa. "Jag brukar åka till Singapore och Hongkong och shoppa", sa hon!!
Pattaya. Ha!

Minibuss (reoreo) snabb från R till P. 1½ timme mot 3 på snigelbussen.

I Pattaya blev jag mött av MoT (goda vänner) . Först blev det lunch hemma hos dem och sedan shopping! Kålrot, fläskkorv, persilja och färskpotatis! Vi åkte också till järnvägsstationen i Pattaya så jag kunde köpa tågbiljetter till Malaysia. Allt mellan julafton och nyårsafton var redan slut så vi får åka på nyårsafton! Men vad gör det! Vi brukar ändå sova över 12-slaget!

Så den 1 jan kommer vi till Butterwort och hoppas att hitta någon transport till Kuala Lumpur med en gång. Det tar bara ca 5 timmar med buss.

Jag sov övet hos MoT och så blev det mer shopping i går. Ett par tunna, vida , mörkblå långbyxor bl.a. (250 B). Jag tänkte köpa lönnsirap också men höll på att svimma när kassörskan slog in 625 bath! Det blev ingen lönnsirap!

Innan jag åkte hem åt vi lunch hos Björn (trevlig "kille") på Aveny Inn på Soi Wellcome. Mycket god mat och blåbärskakan till efterrätt var himmelsk!
Efter maten blev jag skjutsad till Sukkomvit road och där kom omedelbart en minibuss som skulle till Rayong. Den har plats för 15 passagerare, men 20 st gick "lätt" att mosa in!. Först fick jag sitta på en decimeter bred hylla men som tur var blev snart ett säte ledigt som jag snabbt slog mig ner på! Sen sov jag gott med all den goda maten i magen. Resan tillbaka till Rayong tog också 1½ timme. I R slängde jag ryggsäcken på bathbussen och rusade in på 7/11 eftersom jag höll på att törsta ihjäl. Då kom en kvinna och tog mig i armen och föste mig tillbaka till "bussen" (men jag hann få mig en dryck) och så åkte vi! Hej å hå!

Det är kul att komma till Pattaya då och då. Shoppingutbudet är otroligt och det finns gott om bra falangaffärer och bra restauranger. Jag planerar redan för nästa resa i februari. Men då stannar jag nog 2 nätter!

Med min svägerskas hjälp (hennes son´s svärmors) hjälp har jag avslutat min första halsduk på min "stickbräda". Så nu är det bara att börja på nästa.

I kväll blir det rotemos med fläskkorv! I morgon räkafton hos "hovslagarn" o på fredag sill o färskpotatis. Sol och värme och ingen snö! Kan man ha det bättre?

Kram!

Harald bort i hörnet hade räkafton i torsdags kväll! Kanongoda räkor. Massor!

Vi var väl ett 25 tal svenskar och några thaidamer som kalasade.

Till de goda räkorna (normal svensk smak) serverades det bröd, aioli, ost, smör och sallad. Vad vi njöt!
Men svenskar som ska sjunga snapsvisor är en bedrövlig upplevelse. Ingen kan texten på en hel snapsvisa och enda gången alla klämmer i är vid "Skååål!"!

Några hade blivit attakerade av hundar på vägen dit (moppeåkare) så samtalet rörde sig till stor del om olika sätt att ta dö på vilddjuren. Elpistol, stenar, gift o.s.v.

Harald håller till i ena änden av beachen och vi bor i den andra. Däremellan är det ca 1 mil. Det blir ju kolmörkt vid 18-tiden så då gäller det att moppa försiktigt när man ska hem. På en del ställen är det bra belysning på andra ingen alls. Förresten har jag infört hastighetsbegränsning , när jag är bakpå. 45-50 km/tim. Annars tar jag bathbussen, cyklar eller går. Det fungerar bra.

I går var vi in till Rayong. Vi handlade och åt lunch på Lotus. Och så var det dags för veckans fotmassage. Mycket bra ställe. Fast min massagetant satt mycket bakvänd och glodde på TV!

Den här veckan har havet varit fantastiskt. Varmt, rent och kristallklart. Så underbart.

Under årens lopp har vi gjort 2 "visarun" till Laos. Första gången för 5-6 år sedan och den senaste förra året. Den första gången åkte vi tåg upp till Nong Khai och tog oss över gränsen där. Vi tog en tuctuk in till Vietianne och tog in på ett skapligt hotell. Men staden var ingen höjdare. Skitig, med jättehål i trottoarerna. Men där finns ett skandinaviskt café där det luktar som på ett svenskt café och med en massa godsaker! Så finns det en restaurang med svensk mat.
Vi var 4 veckor i Laos, den gången. Från Vientiann reste vi några mil norrut till Wang Wien. Ett hippiställe. Massor av ungdommar som låg på madrasser och tittade på "Vänner" På TV. Dagarna i ända. Passiviteten hade nog sin förklaring i att de rökte gräs så ögonen gick i kors.
Vi åkte på utfärd (hästdroska) till grottor på andra sidan floden. B och hästföraren gick upp i en del grottor, men jag sittstrejkade. På vägen tillbaka stannade vi vid en tant som satt vi en primitiv vävstol och vävde sidenschalar! Bara så där vid vägkanten. Där gjorde jag ett av mitt livs sämsta affärer! Jag köpte INGEN! Hur dum får man vara?

En sak till ångrar jag att jag/vi inte gjorde i Wang Wien. På floden kunde man åka bildäck! Jag var för feg. Men det såg så roligt ut.
Vi hyrde också cyklar och cyklade en del mindre rundor.

Vi tog bussen upp till Luang Prabang. En fin liten stad med mängder av tempel. Vi är tempelfreak och där kunde vi verkligen frossa! LP ligger vid Mekongfloden och det finns lite höjder runt om kring.Mycket vackert.
Världens godaste pumpasoppa serverades på en restaurang och sedan dess har jag försökt göra likadan. Ännu har jag inte lyckats, fast nästan!

forts följer

forts..

Vi bodde på ett litet pensionat som drevs av två systrar. De hade besök från Frankrike och när dessa personer skulle åka hem ställdes det till "förbönsfest". Munkar kom och mässade. Det knöts band runt armar (seising?) och åts, förståss! Alla vi gäster var inbjudna. Under mässandet och knytandet satt vi på golvet. Jag var gammal och leabruten redan då och hasade i smyg bort till en vägg som fick bli ryggstöd. Men de var barmhärtiga nog att sätta alla västerlänningar vid ett bord med stolar, under måltiden. Maten var ingen höjdare men det uppvägdes av generositeten.

Vi åkte flodtur på Mekong till underbara buddaprydda grottor. Vi åkte till vattenfall. Vi gick i staden tills skorna föll i trasor (s.k. litterär frihet d.v.s. ljug!).

Efter LP tog vi buss till Ponsavan. Beväpnad vakt följde med på bussen. Varför vet jag inte.
I Ponsavan var det svinkallt! Hotellet hade ingen värme. Inte restaurangerna heller. Vi letade rätt på restaurang med dörr i alla fall. Vad hade vi i detta köldhål att göra? Jo! Det blev resans höjdpunkt!!
Jag hade läst om Krukslätten och det var det vi kom hit för att se.
På flera stora områden fanns stenkrukor, i olika arorlekar. De flesta manshöga och mer än det. Över 2000 år gammla. Man vet inte syftet med dem och inte hur de tillverkades eller transporterades. Forskning pågår. Massor av krukor. De flesta intakta, men en del hade amerikanarna lyckats bomba sönder.
Vi hade tänkt stanna 3 dagar men efter 2 var vi stelfrusna så då åkte vi tillbaka till Vientianne. Åter med beväpnad vakt på bussen.

Vi hade några dagar till att spendera i Laos och en dag åkte vi på walking meditation. Först satt vi på golvet i templet och lyssnade på kloka ord, på engelska. Sedan gick vi runt templet med "tomtesteg" medan vi skulle tänka på ingenting. De flesta såg ut att verkligen leva sig in i det hela. Inte jag. För otålig. Men jag traskade på i alla fall.

Näst sista dagen lyckades jag missa en 5 cm hög nivåskillnad på en trottoar och föll i backen. "Rammlade du?" frågade B. Gissa vilken kvalitet på svaret han fick! Jag hade råkat ut för samma skada många år tidigare när jag höggravid föll utför yttertrappan i Arlöv. När man bryter ett mellanben i foten är det inget att göra utan det läks med tiden. (Under förlossningen sa barnmorskan åt mig att ta spjärn med fötterna och krysta på! "Jag kan inte, jag har brutit foten!)(Och barnafadern sket i förlossningen och åkte på skolresa.)
Men i Vientiann hoppade jag ,med B som stöd till hotellet och där fick jag bli tills vi skulle iväg till Thailand dagen därpå. Det var på nyårsafton vi åkte nattåg till Bangkok från Nong Khai. Perongen i BKK är oändlig när man ska hoppa på ett ben.
Nu kom jagpå att det är 8 år sedan! Första året vi bodde i Pattaya.

forts..

Lika bra jag skriver färdigt om Laosresorna.

I januari i år, snart ett år sedan alltså, åkte vi tåg från Bangkok till Ubon Ratchathani, nära Laosgränsen. Rakt österut från Bangkok. Först tog vi in på ett sunkigt hotell som var rätt otrivsamt. På kvällen när vi skulle se om det gick att få en kopp kaffe någonstans, sprang vi på ett gulligt lite café, med en mycket fin trädgård. Gott kaffe och "riktigt" kaffebröd. Dagen därpå tog vi in på ett annat, rent och prydligt hotell som endast kostade 50 sv kr mer per natt! I bland är vi korkade!
Efter lite turistande i UR tog vi buss till Paxe i Laos.

Vi hade 3 veckor på oss i detta land och tänkte resa runt söderöver. I Paxe fanns jättegoda baugetter. Frasiga o fina. Bra lunch och utflyktsmat. Och en Indisk restaurang som blev vårt stamlokus, både nu och när vi sedan kom tillbaka.

En flodfärd på några timmar tog oss till en ö ,där vi skulle beskåda ett khmertempel. Blev iväg"lurade" på en kvällstur. Smart va? Vi såg inte ett dugg mer än ljuslyktor!

Efter att ha snirklat oss ner för floden under några dagar kom vi ner mot Kambodjagränsen. Vi såg den på bara några 100-meters avstånd. Men innan dess besökte vi flera öar i floden. Övernattade 2-3 nätter på var och en. Hyrde cyklar och cyklade bland risfält och kossor.
På Ko Kong långt ner i söder bodde vi nästan en vecka. Vi hade hört att den var fantastisk. Det hade alla andra västerlänningar också hört! Massor av turister. Men vi hyrde cyklar här också och cyklade fina rundor.
Vi hade tänkt ta oss österut här nere i södern men fick veta att vägarna var rätt bedrövliga så vi åkte tillbaka till Paxe och tog oss därifrån österut. Lite mer lättåkt!
Bodde bredvid ett vattenfall några nätter och tänkte åka och kolla på långhus. Men dit gick inga bussar sa man (?!). Antagligen skulle vi behövt hyra en 4-hjulsdriven bil men så roligt ville vi inte ha. Inte vågade vi, eller hade råd heller för den delen.
Återi Paxe (Busspersonal brukar alltid se till att man kommer av där man ska, men den här gången missade man det. Vägen löpte spikrak rakt nordväst ut. Tillslut började vi opponera oss och då ville de slänga av oss mitt ute i ingenstans. Vi vägrade! Tillslut stannade de en pic-upp och hävde upp oss på flaket." Ta de här hemska människorna till Paxe för guds (?) skull". När jag klev av i Paxe såg jag att jag satt på en död tupp! Var han redan död när jag satte mig eller hade jag mördat honom?

Egentligen skulle vi stannat 3 dar till i P men vi fick akut hemlängtan och åkte efter en natt på mycket fint hotell (200kronor natten) tillbaka till Thailand. Det fick bli lite overstay i stället ,på flygplatsen när vi skulle hem.

I Ubon Ratchatani tog vi "billiga bussen" hem till Rayong. 9 timmar och en unge som vrålade hela tiden!

Nu är det kaffedags, med nybakt sockerkaka!

Kram på er!

032.webp

047.webp

094.webp

054.webp

140.webp

1/ På Mekongfloden på väg söderut i Laos.

2/ Osynligt Khmertempel

3/ Här kollar B in Kambodja

4/ Fina hotellet i Paxe

Kom förklaringarna i rätt ordning tro?

Äh!

Nr 4/ är vackra risfält och 5:an hotellet. Men det kunde ni nog räkna ut själva!

Det är ju helt fantastiskt att få ta del av dina äventyrsresor, bra berättat och fina bilder. Vad mer kan man begära.

/Anubaan

Underbara bilder och bra berättat.
Blir kanske tvungen att ge Laos en chans till. Men då får det bli på landsbygden.
Vientiane var inte mycket att hurra för, Skitigt och stökigt, precis som du skriver.

Har en F B vän som har guestghouse mitt i deltat Don Det, Champasak.

Men som sagt 4 timmar med buss från Paxe, sedan 2 timmar 4-hjulsdrift och 2 timma kanot. Alltså mitt ut i ingenstans.
Kan nog bli närmare om man åker via Cambodja. Ska kolla detta.

Fråga din FB vän om jag får bli vän med honom/henne. Det låter jättespännande! Vad är väl lite strapatser. Innan de sker i alla fall!

Underbar berättelse o fina bilder förstår att ni gillade det vi har själva pratat om att ta några dagar där

Micke

jag tänkte bara att nu blir tanten så ambiös att hon flyger till månen ,och det är inte bra för oss chaimaiare ,för att då har vi bara Lego och glymten .jaja nogra till ,men tänk så fattiga vi blir ;D ;D ;D

"lullil " sa:
jag tänkte bara att nu blir tanten så ambiös att hon flyger till månen ,och det är inte bra för oss chaimaiare ,för att då har vi bara Lego och glymten .jaja nogra till ,men tänk så fattiga vi blir ;D ;D ;D
Jag ser fram mot tantens bilder från månen :)

Någon gång på 1600-talet fanns två systrar. Den ena är anmoder till mig den andra till Christer Fugelsang, om namnet är bekant. Så ni får nog nöja er med hans bilder, om han nu kommer dit eller i närheten.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp