Lika bra jag skriver färdigt om Laosresorna.
I januari i år, snart ett år sedan alltså, åkte vi tåg från Bangkok till Ubon Ratchathani, nära Laosgränsen. Rakt österut från Bangkok. Först tog vi in på ett sunkigt hotell som var rätt otrivsamt. På kvällen när vi skulle se om det gick att få en kopp kaffe någonstans, sprang vi på ett gulligt lite café, med en mycket fin trädgård. Gott kaffe och "riktigt" kaffebröd. Dagen därpå tog vi in på ett annat, rent och prydligt hotell som endast kostade 50 sv kr mer per natt! I bland är vi korkade!
Efter lite turistande i UR tog vi buss till Paxe i Laos.
Vi hade 3 veckor på oss i detta land och tänkte resa runt söderöver. I Paxe fanns jättegoda baugetter. Frasiga o fina. Bra lunch och utflyktsmat. Och en Indisk restaurang som blev vårt stamlokus, både nu och när vi sedan kom tillbaka.
En flodfärd på några timmar tog oss till en ö ,där vi skulle beskåda ett khmertempel. Blev iväg"lurade" på en kvällstur. Smart va? Vi såg inte ett dugg mer än ljuslyktor!
Efter att ha snirklat oss ner för floden under några dagar kom vi ner mot Kambodjagränsen. Vi såg den på bara några 100-meters avstånd. Men innan dess besökte vi flera öar i floden. Övernattade 2-3 nätter på var och en. Hyrde cyklar och cyklade bland risfält och kossor.
På Ko Kong långt ner i söder bodde vi nästan en vecka. Vi hade hört att den var fantastisk. Det hade alla andra västerlänningar också hört! Massor av turister. Men vi hyrde cyklar här också och cyklade fina rundor.
Vi hade tänkt ta oss österut här nere i södern men fick veta att vägarna var rätt bedrövliga så vi åkte tillbaka till Paxe och tog oss därifrån österut. Lite mer lättåkt!
Bodde bredvid ett vattenfall några nätter och tänkte åka och kolla på långhus. Men dit gick inga bussar sa man (?!). Antagligen skulle vi behövt hyra en 4-hjulsdriven bil men så roligt ville vi inte ha. Inte vågade vi, eller hade råd heller för den delen.
Återi Paxe (Busspersonal brukar alltid se till att man kommer av där man ska, men den här gången missade man det. Vägen löpte spikrak rakt nordväst ut. Tillslut började vi opponera oss och då ville de slänga av oss mitt ute i ingenstans. Vi vägrade! Tillslut stannade de en pic-upp och hävde upp oss på flaket." Ta de här hemska människorna till Paxe för guds (?) skull". När jag klev av i Paxe såg jag att jag satt på en död tupp! Var han redan död när jag satte mig eller hade jag mördat honom?
Egentligen skulle vi stannat 3 dar till i P men vi fick akut hemlängtan och åkte efter en natt på mycket fint hotell (200kronor natten) tillbaka till Thailand. Det fick bli lite overstay i stället ,på flygplatsen när vi skulle hem.
I Ubon Ratchatani tog vi "billiga bussen" hem till Rayong. 9 timmar och en unge som vrålade hela tiden!
Nu är det kaffedags, med nybakt sockerkaka!
Kram på er!