Tant i Thailand

Fantastisk berättelse, man blir ju bara så otroligt avundsjuk på allt ni har upplevt.
Välförtjänt karma levererad.

/Anubaan

Tror jag får sätta frugan på kurs hos dej :D han är lite försiktig av sej. Den där kyl påsen var spännande för G har ju också socker.
Kul läsning är det inte utan att jag blir lite avundsjuk på B :D :D

"Rolf " sa:
Tror jag får sätta frugan på kurs hos dej :D han är lite försiktig av sej. Den där kyl påsen var spännande för G har ju också socker.
Kul läsning är det inte utan att jag blir lite avundsjuk på B :D :D

Lite OT men hade inte du en fru.

Fantastisk berättelse ragnela :wai: :wai:

Tack alla!!

Legolas får i uppdrag att ta reda på vad kålrot heterpå thai samt gärna också skrivet på thai och Legolas: sås på grön flaska!! Namn tack.

Kramis

Karma utdelad, min första resa till thailand gick av stapeln 1989 så man var låååångt efter dig. Buss och tåg gällde för mig också i början. Bästa grejen i min rygga var ett specialsytt påslakan så man låg i sin egen skit så att säga.
Tackar för att du delar med dig av nu och dåtid.

B har yogat och mediterat i säkert 30 år. Alltså långt innan vi kom till Thailand första gången. Jag har dock inte fastnat för något av det. Meditation skulle jag säkert ha nytta av men jag är för otålig för att någonsin ha kommit in i det. "jag är lugn och harmonisk, jag är lugn och harmonisk......herregud är det inte färdigt snart" och för yoga är jag alldeles för gnällig. Min smärttröskel står på minus.

Men vi är båda intresserade av buddism. Verkar vara en fredlig filosofi. Vi fick för oss för några år sedan att gå på ett reatreat nedåt Shurat Thani-hållet och tog nattbussen från Bangkok. Kl 04.30 var vi framme. Klostret var inte öppet så vi satte oss på ett matställe och beställde bl.a. kokta ägg. När vi bet i dom smakade dom hemskt! Vi blev jättearga och skällde på tanten för att hon serverat oss oätliga ägg. Hon blev förskräckt över dessa västerlänningar med deras tappade ansikten men försäkrade att äggen var o.k. något som vi vägrade acceptera. ( Senare har vi förstått att det var sk.k.salta ägg vi blev serverade. En delikatess tycker thailändarna!! Stackars tant!)

Så småningom öppnades klostret och vi pratade med en munk som önskade oss välkommna. Nästa dag skulle kursen börja. Herrar bodde på ett ställe och damer på ett annat (såklart) och jag blev visad till min boning av en ung munk. Han erbjöd sig att bära min ryggsäck, men för att han skulle ta emot den fick jag först ställa ner den på marken. Huset jag skulle bo i hade små enkel"rum". Ohyggligt skitiga, med en träbrits, trasigt moskitnät och fönster med galler. Till saken hör att vi planerat detta besök redan hemma i Sverige och jag hade tränat många nätter på att ligga direkt på golvet att sova och det gick rätt bra. Men lorten hade jag inte tränat på!
Under dagen strövade vi runt lite på området och på kvällen satt vi noviskvinnor och pratade med en nunna. Vi fick lite "O Boy" att dricka och sedan var det bara att gå ock lägga sig. Sova gick väl så där men jag tyckte att det kliade och kröp överallt och på morgonen letade jag rätt på B och sa att jag inte kommer att klara av 14 dagar på detta vis. Han var inte så svår att övertala så vi betalade en liten summa för tiden vi varit där och talade om för en munk att vi inte skulle stanna. Han blev inte alls förvånad.

Istället drog vi ner till Kho Lantha och hade badsemester i 14 dagar!

B hade säkert klarat av de 14 dagarn men jag hade aldrig gjort det.

I januari i år, på vägen till Laos, besökte vi ett skogskloster med mest västerlänningar. Otroligt välvårdat och rent. Vi skulle få tala med en norsk munk men de kunde inte hitta nonom och vi ledsnade på att vänta. För några dagar sedan lyssnade jag på "Sommar" i P1. Det var en svensk man som berättade att han i många år varit skogsmunk på just det klostret!

Budda själv var ju en rikemansson som levt i sus och dus men som senare blev renlevnadsman och försakade allt värdsligt. Men templen i Thailand är oerhört påkostade och jag har hört, från säker källa, om övermunkar som har både mersor och volvosar i garaget.

Dubbelmoral, där som här.

Men hur som helst är väl tanken fin att man inte skall ha ihjäl något levande. Om man kan låta bli. Jag kan bara säga att jag har en oändlig väg att vandra!

Min favoritbön till Gud, Allah, Budda, Oden o co. är:" Hjälp mig att hålla käften tills jag vet vad jag pratar om!" Har hittills inte uppfattat något bönesvar.

Ja, ja vi är ena skröpliga varelser.

Kram på er!

Du är en klok kvinna, Ragnela. Mycket intressant och bra skrivet. Visst är buddhismen en intressant filosofi, men man behöver ju inte försaka allt för att lära mer om den. :wai:

Min svägerska som bor här håller på att salta äggen. Jag fick 12 st utav henne förra veckan.
Hon lägger dom i en glasburk med vatten och salt i ca 30 dagar, sen är dom färdiga för att kokas eller stekas.

Gott tycker jag, men jag skulle inte göra mig det besväret själv.

"ragnela " sa:
Ledaren! Kan man få receptet?

ไข่พะโล้ =Khai Palo, eller Cinnamon Egg.

Finns säkert andra recept på detta men här är ett som Linda brukar göra!

Ganska enkelt att göra, är ju en rätt som oftast är med fläskkött, ägg och gul Tofu.
Är väl ingen favorit men ibland kan jag tycka det är gott.

Det finns färdig krydblandning man kan köpa se bild "Imperial Spice".
Koka hårdkokta ägg.

Mortla vitlök, färska korianderrötter, hel svartpeppar och salt, lägg i woken eller grytan och fräs lätt i lite olja.

Lägg i "Palmsocker น้ำตันปี๊บ" som skall smälta och karamelliseras.
Lägg där efter i bitar av fett fläskkött, gärna med svål i den mortlade blandningen som skall fräsa i det smälta sockret (obs sockret skall bli brunt utan att brännas). Rör om fläskbitarna och rör i söt soyasås (Kwong Hung Sen Sauce eller Dragon Fly) eller vanlig soyasås (Golden Mountain), såser som jag gillar.

Slå på vatten och lägg i påsen med kryddblandning "imperial Spice"(innehåller kanel, fänkål, stjärnanis och ingefära bl a, beroende på vilket kött ni använder koka det mört först och lägg i de hårdkokta äggen och låt äggen koka med en 30 minuter cirka.

Hur sött ni vill ha det beror på er (Palmsocker är ju mycket rundare och mustigare i smaken än vanligt socker), 1 påse kryddor räcker till en portion på 1 kilo kött och ca 10-12 ägg. Ni får smaka er fram. Ha hackad färsk koriander till.

Den mest serverade Khai Palon är ju med Fläsklägg, ni har säkert sett det på serveringar i stora köpcentra t ex där de brukar ha en hel del restauranger man går fram till likt självservering.

Insayt

khia palo.webp

Eländes, elände. Där låg jag på vägen på Kho Chang. Rör mig inte, sa jag till dem som försökte hjälpa mig upp.

Det första vi gjorde när vi klev iland på ön var att hyra en moppe för tre dagar. Vi skulle moppa runt och se oss omkring. Kunde ön vara ett alternativ att bo på?
I den första tvära vänsterkurvan i en urbrant backe, med rullgrus, hände det. B fick inte styrfart på moppen och vi och den föll omkull! Alltså i stort sett från stillastående. Jag fick en del skrapsår på v. sida (och B också) och jag blödde ordentligt från v. lillfinger. Jag insåg att det var brutet. Jag reste mig upp efter att någon plockat av mig ryggsäcken och satte mig på ett vägräcke. Folk samlades. En picup med några killar satte mig i hytten o B på flaket. En kille tog hand om moppen och så kördes vi alla tre till vårdcentralen. Har jag sagt tidigare att jag är extremt gnällig? Jag lade mig på en brits och en sjuksköterska började tvätta mina skrubbsår med något elände som sved utav bara h-te! ( Som när farsan kom ångande med Salubrinflaskan, när man var liten och gjort sig illa). När jag låg där och kved hoppade en katt upp på min mage! Runt britsen gick en liten unge och mumlade deltagande. En doktor konstaterade att fingret var brutet och han sa åt oss att ta oss till öns lilla sjukhus och de hjälpte oss att ringa efter "taxi". Taxin kom och vi och moppen lastades ombord. (Killarna i picup-en ville absolut inte ha en enda bath för att de hjälpt oss och vårdcentral är gratis).

Moppen lämnades tillbaka till uthyraren och B fick betala en del för några skador på den. Jag kommer inte ihåg hur mycket men det var ok tyckte vi och sedan åkte vi till sjukhuset. Röntgen, omlindning och medicin gick på 800 bath, ca175 kr.

Sent omsider kom vi fram till hotellet vi förbokat och vi stannade på ön så länge vi tänkt från början. Men ingen mer moppehyra och att bo på ön uteslöt vi. Massor av branta backar.

Vårdcentralen, där vi bor, har jag besökt några gånger. Vänligt bemötande, ingen kan engelska utom doktorn. Och det han säger mumlas fram bakom ett munskydd. Kostar gratis. En sak som är bra är att medicin finns på vårdcentralen och man får exakt det antal piller man behöver. Medicin kostar ungefär som i Sverige och här finns inget högkostnads skydd!

Till Apoteken kan man också gå och klaga sin nöd. Apotekspersonal, som jag träffat, kan alltid engelska så ett bra tips är att gå in på ett Apotek om du vill få något förklarat eller väg visad.

Jag har besökt (vi) tandläkare i Pattaya och Rayong. Den i Pattaya ville göra en massa dyra saker (ville inte jag), den i Rayong var ett "popp-snöre". Ung kille med håret på ända. Ingav inget förtroende men gjorde 2 kronor för 4000 sv kr och de sitter där de ska fortfarande. De sista åren har vi gått hos en tandläkare i Baan Phe. Trevlig och förtroendeingivande. Att fixa tänderna i Thailand är billigt!! Och det funkar minst lika bra som i Sverige.

Glasögon är också billigt i Thailand. Genom att fixa tänder o ögon i detta land kan man spara in hela resan. Vi träffade på en australiensare som sparade in sin resa på detta sätt!

I alla större städer finns Bangkok- (stadens namn) hospital. Vi har aldrig besökt något men folk säger att de är suveräna (men dyra, se till att ha försäkring!).

Kramis

Ännu en kul story. Men fy för den lede att gå till tandläkaren det är en mardröm.
Även om det vore gratis så hoppas jag att jag slipper.
Jo glasögon köpte frun i BanPhe sist och dom vart bra. Jag ska testa om dom kan fixa glas till mej nästa gång.
Jag her ett synfel som jag delar med småbarn så ögonläkaren i Akkis :D
Nåt underligt dubbelseende som rättas till med en prismaslipning.
Ska hämta ut receptet innan vi åker.
Nu väntar vi med spänning på nästa avsnitt :thumbsup: :nod: :thumbsup:

Vi har en bekant i Thailand som är en riktig tuffing. Han är tatuerad från topp till tå, men till tandläkaren törs han inte gå!

Bor i Rayong? 50 år, urtrevlig, thaifru (som pratar svenska) och 2 bonusthaibarn?

"ragnela " sa:
Bor i Rayong? 50 år, urtrevlig, thaifru (som pratar svenska) och 2 bonusthaibarn?

Detta undrar jag över faktiskt "bonusbarn", vad är det? Om vi i Sverige har barn som är adopterade säger vi aldrig "bonusbarn", Jag har aldrig hört om detta med "bonusbarn" vad är det? Vad är ordet "bonusbarn" för er? För mig låter det som att ni som tycker att ni har bonusbarn vunnit en tävling?? Som bonus får ni tre barn??

Min Linda har 3 barn en son 26, en dotter 24 och en dotter 17, det är mina barn och inga bonhusbarn, även om det inte är mina biologiska barn, men " bonusbarn", för mig är det ett nedlåtande ord, ja jag vet egentligen inte hur jag skall förklara det, men för mig har ordet en väldigt negativ och nedlåtande klang, hur ser ni på det??

För mig uräkta mig,, men för mig låter det som att ni fått en bonus i kraft av att nu fått en fru från Thailand, hade ni träffat en fru från Danmark med barn hade ni aldrig uttrykt er så, så vad kommer "bonusbarn ifrån?"

Ibland förstår jag inte, eller så är det så att ni själva inte förstår vad ni säger, eller förstår innebörden i det ni säger, det här med "bonusbarn" kan jag säga med en gång att det är inte speciellt övertänkt, människor med lite hjärna förstår att detta är inte bra, era älskade fruar med barn är era älskade barn och inga lottovinster.

Sen vill jag också påpeka att var vaksam på hur ni uttrycker er, vi vill inte skada eller såra människor, men då måste vi också lära oss att uttrycka oss rätt.

"Bonusbarn", låter i mina öron och antagligen i många andras öron inte bra, utan tvärtom.

Lycka till med era familjer och våra älskade barn!

Insayt

För mig klingar ordet "Bonusbarn" ENBART positivt i mina öron,
Något man inte räknat med , kanske något man aldrig trott man skulle få uppleva igen.. Väljer man att kalla ett barn för bonusbarn, så är det valt med omsorg och kärlek. adoptiv barn eller inte..

Min kusin fick ett "bonusbarn" när hon träffade sin man, när hon redan fyllt 50 .. Hon kallar barnet för "plus" och det namnet är barnet jättestolt över.

"Gazton " sa:
För mig klingar ordet "Bonusbarn" ENBART positivt i mina öron,
Något man inte räknat med , kanske något man aldrig trott man skulle få uppleva igen.. Väljer man att kalla ett barn för bonusbarn, så är det valt med omsorg och kärlek. adoptiv barn eller inte..

Min kusin fick ett "bonusbarn" när hon träffade sin man, när hon redan fyllt 50 .. Hon kallar barnet för "plus" och det namnet är barnet jättestolt över.

Jo Gazton förstår vad du säger, men för mig låter det konstigt.

Jag tar ett exempel:

Du träffar en kvinna i Köpenhamn, hon har tre barn och du deltar i ett forum om Danmark/Sverige t ex. Hade du då benämnt barn på samma sätt, nej antagligen inte?

Vad jag menar egentligen är att vi i vissa situationer tillåter oss att hitta på eller använda ord som vi annars aldrig skulle använda.....och det vill jag inte ta här, men du Gazton är jag övertygad om att du förstår vad jag mear!

Insayt

Liknande trådar

Tillbaka
Topp