Taxi största problemet för Thailändska turister.

Då måste du bara haft chaffisar från Bangkok, pratar de Lao (inte Khmer) och är från Isaan är alla ärliga :)
Jösses!

/ SatanG

Ja, men jag börjar redan få ångest inför min nästa resa.
Det värsta är att jag inte ens har bokat en resa ännu, så jag vet inte hur länge jag kommer att ha ångest.

Där ser man hur illa ställt det är med taxi i Thailand.

Hej

Crisis of confidence: Thailand’s taxi troubles drive tourists away​

SUNDAY, MAY 25, 2025

IMG_0015.webp

Thailand’s tourism sector is facing renewed scrutiny as ongoing problems with dishonest taxi practices damage the country's reputation among foreign visitors, particularly from key markets like China.​

A recent report by Mastercard identified Bangkok as one of the world’s top four cities for tourist scams, with 48% of cases involving taxis or rental cars.

Complaints about drivers refusing to use meters or charging inflated fares have become so widespread that they’re now commonly referenced on travel forums, review platforms, and even AI tools like ChatGPT.

The issue has had a ripple effect, prompting many Chinese travellers, once Thailand’s most lucrative market, to shift their focus to other destinations such as Vietnam, citing frustration over unfair taxi experiences.

Tourism has long been a pillar of the Thai economy. Before the Covid-19 pandemic, the sector generated over 2 trillion baht in revenue in 2018.

But by 2023, that figure had dropped to 1.67 trillion baht, and ongoing reputation issues are making recovery more difficult.

Adith Chairattananon, Secretary-General of the Association of Thai Travel Agents (ATTA), told Krungthep Turakij on May 22 that the problem has existed for decades. “When taxi metres were first introduced in the early 1990s, the service was welcomed — new cars, regulated prices. But in the past 10 years, complaints have skyrocketed,” he said.

He noted that tourists from the Middle East, a key demographic for many ATTA members, frequently report taxis refusing to turn on meters or demanding extra charges mid-trip. "It’s no longer a few bad apples. It’s a systemic issue tied to weak law enforcement and a culture of impunity," Adith said.

He added that with the economic downturn, some drivers increasingly target short-term foreign tourists who are unlikely to pursue legal action. “Those who play by the rules struggle, while those who bend them earn more and face no real consequences.”

Mvh isan lover

Jag har redan fallit för grupptrycket och givetvis bokat en SUV till på måndag morgon.

Vill inte ta bussen och bli betraktad som en cheap Charlie.

Skulle tro att det där att bli betraktad som en cheap Charlie bottnar i egen dålig självkänsla.

Jag har tagit bussen från Ekamai till Pattaya många, många gånger och har aldrig besvärats av något cheap Charlie komplex.

Skulle troligen känna mig mer obekväm i en limousine ut till Pattaya.

BTT

Skulle tro att det där att bli betraktad som en cheap Charlie bottnar i egen dålig självkänsla.

Jag har tagit bussen från Ekamai till Pattaya många, många gånger och har aldrig besvärats av något cheap Charlie komplex.

BTT
Nu är inte Pattaya resmålet och inte heller Suvvan startpunkten.

Alternativt hade varit taxi till Sai Tai Mai och buss därifrån till destinationen.

Vad du har skrivit om på två forum under en massa år så var du ekonomiskt svag och levde sparsamt och du har det inte bättre ställt idag.

BTT
Samma här jag besväras inte av något cheap Charlie komplex. Jag väljer oftast taxi av ren bekvämlighet.

Nu är inte Pattaya resmålet och inte heller Suvvan startpunkten.

Alternativt hade varit taxi till Sai Tai Mai och buss därifrån till destinationen.

Vad du har skrivit om på två forum under en massa år så var du ekonomiskt svag och levde sparsamt och du har det inte bättre ställt idag.

Jag var inte ekonomiskt svag förutom när jag jobbade på skolorna i Pattaya och Bangkok. Då levde jag ungefär som en thailändare men inte gick det någon nöd på mig för det.
Jag trivs med att vara snål och ekonomisk. Vissa klarar inte detta och det har jag full respekt för.
Jag fick respekt från thailändarna eftersom jag gick ner på deras nivå ex vad gällde mat och boende.
Ex brukade tjejerna på skolan i Pattaya komma till mitt rum och städa ett par gånger i veckan. Hade dom inte tyckt om mig hade dom aldrig gjort det.

BTT

Samma här jag besväras inte av något cheap Charlie komplex. Jag väljer oftast taxi av ren bekvämlighet.
Samma här. Smidigare att lasta in familj och bagage i en bil än att åka kollektivt. Dock verkar det vara ansett att vara en high roller......

Om jag vore en 19-årig backpacker (eller hade en sån ekonomi) vore det väl inga problem med buss genom landet, jag har varit där en gång i tiden. Nu prioriterar jag dock bekvämlighet och en glad fru/familj före några baht. Dock kan jag se BTT i nån typ av ViHadeIafTurMedVädret-buss-scen med en hel familj, kunde bli en klassiker.... :afro:

Taxi tar också extra för bagage.
Mer två väskor kostar, samma princip som på bussar.
En resväska och en mindre per passagerare ingår.
När vi har förbokat en taxi som hämtar upp oss i Phuket och kör oss till Khao Lak har vi fått ett fast pris innan vi ens har lämnat Sverige, aldrig att vi fått frågan om hur många väskor vi har med oss.

När vi har förbokat en taxi som hämtar upp oss i Phuket och kör oss till Khao Lak har vi fått ett fast pris innan vi ens har lämnat Sverige, aldrig att vi fått frågan om hur många väskor vi har med oss.
Inte förbokade, men när du tar en på gatan med taxameter och även på Suvvan med en vanlig taxi vill dom ha extra om det är många väskor.

Vanligt när man förbokar är antal passagerare och väskor som brukar stå efter respektive typ av fordon.
4 personer med bagage går inte i den vanligaste Toyota Vios utan då tar man en större bil.

Inte förbokade, men när du tar en på gatan med taxameter och även på Suvvan med en vanlig taxi vill dom ha extra om det är många väskor.

Vanligt när man förbokar är antal passagerare och väskor som brukar stå efter respektive typ av fordon.
4 personer med bagage går inte i den vanligaste Toyota Vios utan då tar man en större bil.
Vad bra att du beskriver hur man förbokar taxi. Nu kan vi resa utan att stressa upp oss.......

Vad bra att du beskriver hur man förbokar taxi. Nu kan vi resa utan att stressa upp oss.......
Du verkar veta väldigt lite faktiskt hur taxi fungerar.
Har man aldrig åkt så förstår jag dig.
Du får alltid hjälp.

Bangkok taxis are permitted to charge extra for luggage, with fees typically ranging from 20 to 100 THB per bag for items exceeding 26 inches or large, heavy, and oversized items. Passengers can usually take up to two standard suitcases plus a handbag/carry-on for free,

Liknande trådar

J
Svar
21
Visningar
4 K
kjell.t
K
A
Svar
4
Visningar