Taxi största problemet för Thailändska turister.

En lite kul historia om taxichaufförer i Thailand. Syrrans son landade på flygplatsen i Bangkok för några år sedan. Hans första thailandsresa.
Han fick tag i en taxi för vidare färd mot Pattaya men så plötsligt efter ett antal mil så viker chauffören av huvudvägen och fortsätter på en grusväg rakt in i djungeln. Sonen blir givetvis livrädd för att bli hijackad och rånad och kanske mördad. Dom åker några kilometer in i bushen tills dom anländer till ett trähus på pålar. Chaffören säger till sonen att you wait here I come back soon.
Det går ca 30 minuter och sonen blir alltmer svettig och orolig.
Då kommer chauffören tillbaka och säger till sonen: I hope you ok? I eat some food my wife cooking. Now we can move to Pattaya again.

BTT

Noterade att i Phuket town var det inte många "tuktuk" kvar kanske Grab lyckas med ingen annan klarat av med Phukets tuktuk maffia.
Här i Khao lak är det 13 på dussinet av songthaew. Vad jag förstår så får inte Grab operera i Phang Nga ser dock en och annan. Men alla bara "älskar" epa dunk från dessa songthaews

Att chaffisen snackar lao ser du genom vindrutan antar jag.
Skulle vara jobbigt om han tuggar igång på khmer och du inte kan berätta om hur du kan gräva diken i Isaan.

/ SatanG
Hej

Jag brukar tala med chauffören innan jag stiger in och bestämmer mig för följa med. Anar jag oråd tar jag en annan bil, precis så gjorde vi på Suvan nu i vintras, då bytte vi till en trevlig kille som var helt ok och han tyckte att vi gjorde helt rätt eftersom den föregående begärde flera hundra bath för mycket.

Mvh isan lover

Noterade att i Phuket town var det inte många "tuktuk" kvar kanske Grab lyckas med ingen annan klarat av med Phukets tuktuk maffia.
Här i Khao lak är det 13 på dussinet av songthaew. Vad jag förstår så får inte Grab operera i Phang Nga ser dock en och annan. Men alla bara "älskar" epa dunk från dessa songthaews
Tyvärr är det maffia-priser på Grab och Bolt på Phuket.

Hej

Jag brukar tala med chauffören innan jag stiger in och bestämmer mig för följa med. Anar jag oråd tar jag en annan bil, precis så gjorde vi på Suvan nu i vintras, då bytte vi till en trevlig kille som var helt ok och han tyckte att vi gjorde helt rätt eftersom den föregående begärde flera hundra bath för mycket.

Mvh isan lover

Varför inte göra som 95% av alla andra gör, dvs gå ner till taxiståndet/automaterna på bottenvåningen så du slipper bli blåst?
Då får du ju dessutom kvitto samt namn/nummer på chaffisen så han lätt kan spåras om han är dryg eller gör något fel.
Försöker du spara in flygplatstaxan på 50 thb eller vad det nu ligger på?

/ SatanG

Hej

Det är ju troligt, men tacichaufförer i Bangkok drar sig inte för att försöka blåsa Thailändare heller, detta är något som tas upp återkommande även av thailändare på sociala medier och i pressen.

Mvh issn lover

Det som verkar mest orättvist bland thailändare ang. taxi är att när det regnar (få lediga bilar) så väljer rullande taxibilar alltid att stanna vid farangen istället för thailändaren.

Naturligtvis är det inte bara utlänningar som får betala mer om de inte vet normalpriset, det har alltid varit så fram till taxametern/Bolt/Grab kom. Pratar om Bangkok främst nu alltså, vet inte vart du åker taxi.

/ SatanG

Bästa "Taximeter" är när frugan kommer och hämtar en på Suvarnabhumi.
Har inga som helst bekymmer om att "Haggla pris" med oärliga chaufförer, enda nackdelen är när pappa är hemma så fyller han också upp tanken i bilen.
Men samtidigt är jag glad när det kommer till att alltid ha full tank, efter år av tjat från min sida över att inte fylla upp tanken efter utfört arbete/resa så har frun börjat se fördelarna med att alltid ha den fylld och inte starta dagen med fylla upp tanken..

@JBK.Ltd.

Varför inte göra som 95% av alla andra gör, dvs gå ner till taxiståndet/automaterna på bottenvåningen så du slipper bli blåst?
Då får du ju dessutom kvitto samt namn/nummer på chaffisen så han lätt kan spåras om han är dryg eller gör något fel.
Försöker du spara in flygplatstaxan på 50 thb eller vad det nu ligger på?

/ SatanG
Hej

Det var precis så vi gjorde men det innebär inte att alla chaufförer där nere är ärliga, vi blev tilldelade en taxi och fick ett kvitto, gick till den och mannen tog vårt kvitto och när jag frågade om priset var det högre än vad som är normalt, när jag påpekade detta blev han sur, han vägrade lämna tillbaka kvittot, förmodligen för att vi inte skulle kunna klaga.

Så vi lämnade honom och tog en ny lapp i automaten, den chaufför vi fick då var trevlig och sa direkt att det var ett för högt pris den föregående begärde, hans pris var korrekt och det var ingen diskussion överhuvudtaget.

Mvh isan lover

Hej

Det var precis så vi gjorde men det innebär inte att alla chaufförer där nere är ärliga, vi blev tilldelade en taxi och fick ett kvitto, gick till den och mannen tog vårt kvitto och när jag frågade om priset var det högre än vad som är normalt, när jag påpekade detta blev han sur, han vägrade lämna tillbaka kvittot, förmodligen för att vi inte skulle kunna klaga.

Så vi lämnade honom och tog en ny lapp i automaten, den chaufför vi fick då var trevlig och sa direkt att det var ett för högt pris den föregående begärde, hans pris var korrekt och det var ingen diskussion överhuvudtaget.

Mvh isan lover
Frågade om priset? Hade han inte taxameter?

Jag åker ofta därifrån och det är alltid taxameter plus 50 THB och eventuella avgifter för high way.

Åker man till tex Pattaya eller Hua Hin är det att förhandla eller fast pris.
Ska jag in till Bkk tar jag alltid en taxameter-bil från plan 1. Hur man blir lurad då vetef*n, men det går säkert om man kommer från landet (Obelixbyn).
Men ska jag längre (Fiskebyn, Hua Hin, Buriram el liknande) har jag alltid beställt en bil innan till fast pris. Inte står jag och förhandlar där. Men vi är alla olika, en del är olikare än andra.....

Ska jag in till Bkk tar jag alltid en taxameter-bil från plan 1. Hur man blir lurad då vetef*n, men det går säkert om man kommer från landet (Obelixbyn).
Men ska jag längre (Fiskebyn, Hua Hin, Buriram el liknande) har jag alltid beställt en bil innan till fast pris. Inte står jag och förhandlar där. Men vi är alla olika, en del är olikare än andra.....
Ska jag utanför Bangkok som till Hua Hin eller Pattaya tar jag mycket hellre en bekväm buss från plan 1 nära Gate 8.
Tex Bell Travel.
Ren business class och komfort.

Ska jag utanför Bangkok som till Hua Hin eller Pattaya tar jag mycket hellre en bekväm buss från plan 1 nära Gate 8.
Tex Bell Travel.
Ren business class och komfort.
Det är ju en smaksak. Har åkt bussen till HH, och den är ok. Men tar hellre taxi då vi ofta är flera, och då bestämmer vi själva var vi stannar(eller inte). Men som sagt, bussar är ett billigt och ok alternativ. Kanske rentav det bästa för Obelixarna som blir blåsta av alla Bkk-bor hela tiden..... ;)

Det är ju en smaksak. Har åkt bussen till HH, och den är ok. Men tar hellre taxi då vi ofta är flera, och då bestämmer vi själva var vi stannar(eller inte). Men som sagt, bussar är ett billigt och ok alternativ. Kanske rentav det bästa för Obelixarna som blir blåsta av alla Bkk-bor hela tiden..... ;)
Efter en lång flygresa sover jag utmärkt i dessa flygbussar där man fäller ner sätet till en bekväm säng.
Den komforten är svårt att uppnå i en vanlig taxi.

Liknande trådar

J
Svar
21
Visningar
4 K
kjell.t
K
A
Svar
4
Visningar