Thailand öppnar upp ytterligare

Nyss litade du mera informationen från svenskar som har släktingar i Thailand. När Peter, på plats, radar upp ett helt nätverk så gäller inte sånt längre.
Nä bäst tillgång till vad som händer i Thailand är nog om man istället sitter på västkusten och fiskar krabbor, där lyssnar man, likt Isaan, inte på det de säger i Bangkok ändå :)

/ SatanG

Hej

Ja vår släkt och by har absolut påverkats av både först den annalkande lågkonjunkturen och sen pandemin, deras upplevelser stämmer mycket väl med den bild regering, ekonomer, banker och media ger, det är inte för att ”allt rullar på som vanligt” 17.5 miljoner människor har fått ekonomiskt stöd, samt att regeringen levererar det ena stödpaketet efter det andra, nu håller regeringen precis och lånar till ett nytt stödpaket som ska sjösättas under årets sista kvartal.

Även under 2021 säger regeringen nu att dom kommer att behöva låna och dela ut pengsr eftersom ekonomin inte kommer att hinna återhämta sig, totalt uppgår då lån och stöd enligt media till belopp i över 1 triljon.

Mvh isan lover

På något sätt tror jag att det ligger status i det hela. En del ser sig som viktigare och mer kunniga än andra, då blir det viktigt ställa sig som motpol och tjafsa för att "bevisa" sin status.
IL går på ekonomiska siffror, det är rätt, han har inte fel.
Men där han felar är att vi talar om två olika saker. Han talar om baserat på siffrorna hur det såg ut ekonomiskt som en konsekvens. "såg", då tid.
Jag har bekräftat att det var så också här, precis som IL säger. Produktionsstopp, permitteringar, folk satt hemma och visste inte hur de skulle lösa situationen. Jag har ju också här rapporterat om ansökandet om bidraget från regimen.

Det som inte når fram utan skall protesteras, är att jag beskriver hur det ser ut idag, det kan jag tydligen inte veta något om eftersom man enligt vissa måste levt i min 20 år här för att få information. Löjligt argument, skapat ur oförstånd.

Det är en viss skillnad på tidsaxeln på det vi talar om.
Förändringen med uppåtstigande verksamhet syns först i industrin av rimliga orsaker. Turismen har ju inte på något sätt återkommit, så där väntar jag mig inte man ser någon skillnad alls, utan tvärtom fortsatta problem då inhemsk turism inte tillför samma ekonomi.

Nja, jag har debatterat med IL i minst 12 år nu, och det finns inga siffror som gäller annat än de som stödjer det han för tillfället har valt sida i.
Glöm fakta, det biter inte förrän överbevisningen är total, då försvinner han från den tråden några dagar och börjar sedan återupprepa sin ståndpunkt (som blev överbevisad) som om inget hänt i en annan tråd.
Gillar han ändå, alla får tycka vad vi vill och utan olika uppfattningar dör ju forumet.

/ SatanG

Nja, jag har debatterat med IL i minst 12 år nu, och det finns inga siffror som gäller annat än de som stödjer det han för tillfället har valt sida i.
Glöm fakta, det biter inte förrän överbevisningen är total, då försvinner han från den tråden några dagar och börjar sedan återupprepa sin ståndpunkt (som blev överbevisad) som om inget hänt i en annan tråd.
Gillar han ändå, alla får tycka vad vi vill och utan olika uppfattningar dör ju forumet.

/ SatanG
Vi har sett samma sak. :beer:

På något sätt tror jag att det ligger status i det hela. En del ser sig som viktigare och mer kunniga än andra, då blir det viktigt ställa sig som motpol och tjafsa för att "bevisa" sin status.
IL går på ekonomiska siffror, det är rätt, han har inte fel.
Men där han felar är att vi talar om två olika saker. Han talar om baserat på siffrorna hur det såg ut ekonomiskt som en konsekvens. "såg", dåtid.
Jag har bekräftat att det var så också här, precis som IL säger. Produktionsstopp, permitteringar, folk satt hemma och visste inte hur de skulle lösa situationen. Jag har ju också här (i annan tråd) rapporterat om ansökandet om bidraget från regimen.

Det som inte når fram utan skall protesteras, är att jag beskriver hur det ser ut idag och då specifikt i "mitt" industribälte, det kan jag tydligen inte veta något om eftersom man enligt vissa måste levt i min 20 år här för att få information. Löjligt argument, skapat ur oförstånd.

Det är en viss skillnad på tidsaxeln på det vi talar om.
Förändringen med uppåtstigande verksamhet syns först i industrin av rimliga orsaker. Turismen har inte på något sätt återställts, så där väntar jag mig inte man ser någon skillnad alls, utan tvärtom fortsatta problem då inhemsk turism inte tillför samma ekonomi.

Hej

Lokalt kan säkert skillnader finnas och det har jag redan sagt tidigare i tråden, men för landet råder det inget tvivel om hur läget är, det är landet och den totala situationen jag talar om inte en fabrik, grannen eller en stadsdel.

Mvh isan lover

/ SatanG

Hej

Självklart söker man stöd i fakta, statistik och mediauppgifter för sina tankar och teorier, det känns inte så unikt.

Men vad är din förklaring till att regeringen har ansett sig tvungna att låna över 1 triljon för att dela ut i stöd, är det för att det finns problem som började med lågkonjunkturen och sen förvärrades i.o.m pandemin eller är det för att ”allt rullar på som vanligt” ?

Mvh isan lover

Hej

Ja vår släkt och by har absolut påverkats av både först den annalkande lågkonjunkturen och sen pandemin, deras upplevelser stämmer mycket väl med den bild regering, ekonomer, banker och media ger, det är inte för att ”allt rullar på som vanligt” 17.5 miljoner människor har fått ekonomiskt stöd, samt att regeringen levererar det ena stödpaketet efter det andra, nu håller regeringen precis och lånar till ett nytt stödpaket som ska sjösättas under årets sista kvartal.

Även under 2021 säger regeringen nu att dom kommer att behöva låna och dela ut pengsr eftersom ekonomin inte kommer att hinna återhämta sig, totalt uppgår då lån och stöd enligt media till belopp i över 1 triljon.

Mvh isan lover

Låter som du tycker generalerna gör ett duktigt jobb :)

/ SatanG

Hej

Lokalt kan säkert skillnader finnas och det har jag redan sagt tidigare i tråden, men för landet råder det inget tvivel om hur läget är, det är landet och den totala situationen jag talar om inte en fabrik, grannen eller en stadsdel.

Mvh isan lover
Och jag har inte i en enda post här hävdat att landet som helhet är återställt, eller hur?
Däremot säger jag att Thailand i nutid inte är i fritt fall, därför att för industri har det vänt, produktionen startar igång igen och de anställda återgår till sina jobb.
Att det startar igång igen har inte betydelsen att landet är återställt, det betyder enbart att det går åt rätt håll. På vägen mot att i framtiden förhoppningsvis bli minst återställd.

Det är en viss skillnad på dåtid, nutid och framtid.
Jag hoppas att ingenting händer som stoppar denna trend åt rätt håll. Skulle viruset åter bli eskalerande här, skulle detta få enorma konsekvenser.
Därav regimens något hysteriska återhållsamhet mot att släppa in turism igen okontrollerat.
Det skulle slå för hårt.
Lokalt här finns ingen skillnad mellan före epidemin och nu. Det är full fart överallt, folk är som ivriga myror överallt. Företag och affärer poppar upp.

Undrar varför IL alltid skall förstöra varenda jävla tråd med sin jävla politik!!
Varenda tråd slutar med att den handlar om samma sak.

Hej

När du skriver det har du då verkligen koll på när och hur tråden spårade ur eller gissar du bara?

Gå gärna tillbaka i tråden och kolla upp detta stämmer, det gjorde jag nu när du skrev detta.

Mvh isan lover

Hej

Självklart söker man stöd i fakta, statistik och mediauppgifter för sina tankar och teorier, det känns inte så unikt.

Men vad är din förklaring till att regeringen har ansett sig tvungna att låna över 1 triljon för att dela ut i stöd, är det för att det finns problem som började med lågkonjunkturen och sen förvärrades i.o.m pandemin eller är det för att ”allt rullar på som vanligt” ?

Mvh isan lover

Jag har ju redan skrivit min åsikt, 12 timmar sedan men här kommer den igen då så slipper du scrolla.

"Själv är jag inte alls positiv till utvecklingen av pandemin, hur du fått det till det hajar jag inte alls. Jag har ju flera gånger sagt att ca hälften av arbetsstyrkan på frugans jobb halverades. Det var i Juni, nu i dagarna har företaget mergat vilket själklart kommer innebära ytterligare neddragningar och gissningsvis är frugan i skottgluggen då det snarare låter som ett fientligt övertagande än en merging men vi försöker se det som en fördel vad det än blir.

Tror faktiskt ingen eller väldigt få kan se den positivitet du klistrar på oss svenskar i Thailand. Det är miljoner som blivit arbetslösa och det kommer förbli så under mycket lång tid och jag har inte lyckats se något positivt i det, men så är det inte bara i Thailand.

Men som Peter är inne på, det är inte lika illa i alla regioner och alla områden, att du har en mer negativ bild från dina släktingar i Isaan beror troligen på att en stor del av arbetsstyrkan inom turism kommer därifrån och är alltså sannolikt hårdare drabbade än gemene man.
Nu är en bra tid att hjälpa dina släktingar ekonomiskt, renovera/bygg till/måla om etc, donera till skolprojekt eller vad du kan och hjälp till att få fart på de ekonomiska hjulen igen. "

/ SatanG

Och jag har inte i en enda post här hävdat att landet som helhet är återställt, eller hur?
Däremot säger jag att Thailand i nutid inte är i fritt fall, därför att för industri har det vänt, produktionen startar igång igen och de anställda återgår till sina jobb.
Att det startar igång igen har inte betydelsen att landet är återställt, det betyder enbart att det går åt rätt håll. På vägen mot att i framtiden förhoppningsvis bli minst återställd.

Det är en viss skillnad på dåtid, nutid och framtid.
Jag hoppas att ingenting händer som stoppar denna trend åt rätt håll. Skulle viruset åter bli eskalerande här, skulle detta få enorma konsekvenser.
Därav regimens något hysteriska återhållsamhet mot att släppa in turism igen okontrollerat.
Det skulle slå för hårt.
Lokalt här finns ingen skillnad mellan före epidemin och nu. Det är full fart överallt, folk är som ivriga myror överallt. Företag och affärer poppar upp.

Hej

Även här är vi mer eller mindre överens, självklart ska vi hoppas att utvecklingen fortsätter åt rätt håll både i Thailand och övriga världen, men det är lite tidigt att andas ut än, Thailands regering håller ju just nu på att förbereda nya lån för det sista kvartalet i år men även för 2021, dom räknar med en långsam återgång till ett normalläge om 3-5 år, så lång tid tror experterna att det tar innan Thsiland är tillbaka på den nivå som rådde innan pandemin, men vi får hoppas att dom har fel och att det kommer att gå fortare.

Mvh isan lover

Jag har ju redan skrivit min åsikt, 12 timmar sedan men här kommer den igen då så slipper du scrolla.

"Själv är jag inte alls positiv till utvecklingen av pandemin, hur du fått det till det hajar jag inte alls. Jag har ju flera gånger sagt att ca hälften av arbetsstyrkan på frugans jobb halverades. Det var i Juni, nu i dagarna har företaget mergat vilket själklart kommer innebära ytterligare neddragningar och gissningsvis är frugan i skottgluggen då det snarare låter som ett fientligt övertagande än en merging men vi försöker se det som en fördel vad det än blir.

Tror faktiskt ingen eller väldigt få kan se den positivitet du klistrar på oss svenskar i Thailand. Det är miljoner som blivit arbetslösa och det kommer förbli så under mycket lång tid och jag har inte lyckats se något positivt i det, men så är det inte bara i Thailand.

Men som Peter är inne på, det är inte lika illa i alla regioner och alla områden, att du har en mer negativ bild från dina släktingar i Isaan beror troligen på att en stor del av arbetsstyrkan inom turism kommer därifrån och är alltså sannolikt hårdare drabbade än gemene man.
Nu är en bra tid att hjälpa dina släktingar ekonomiskt, renovera/bygg till/måla om etc, donera till skolprojekt eller vad du kan och hjälp till att få fart på de ekonomiska hjulen igen. "

/ SatanG
För Thailand har ju pandemin vart positiv på ett sätt, var väl längesen dom hade en sådan underdödlighet i trafiken ;)
Tönk vad många liv corona räddade under songkran.

För Thailand har ju pandemin vart positiv på ett sätt, var väl längesen dom hade en sådan underdödlighet i trafiken ;)
Tönk vad många liv corona räddade under songkran.

Hej

Ja det är ju en av flera positiva effekter och det finns fler.

På dom numera folktomma stränderna lägger nu sköldpaddor sina ägg.

I nationalparkerna som har varit stängda har slitaget på naturen och nedskräpningen minskat.

I populära havsvikar söderut har delfiner och valhajar återvänt efter det att vattenskotrar och snorklare försvann.

Gummipriset har gått upp p.g.a ökad efterfrågan, det har gått åt mycket gummihandskar jorden runt.

Mvh isan lover

Hej

Ja det håller jag med om, har man nästan bara umgåtts med andra falanger, bott på turistorter, fortsatt äta Svensk mat, fortsatt pratat Svenska, ägnat dagarna åt golf istället för att arbeta och haft inkomsterna ifrån Sverige så blir det ju mer som att vara på en lång semester än att integrera sig och ingå som en naturlig del i det Thailändska samhället.

Mvh isan lover

Jag gör mitt bästa för att integrera mig och snackar därför thai med alla mina svenska vänner och svenska med thailändarna så de kan känna att jag verkligen försöker integrera dom :-)

/ SatanG

Var på thaiambassaden i dag med frugan för att förnya hennes pass. Hade dessutom hoppats på lite positiv info om framtiden. De hade ett enkelt budskap: Läs den info som finns. De sa dock att man möjligen kunde hoppas på förbättringar i framtiden. Allt osäkert.
En svensk besökare hävdade dock att hans dam kanske skulle komma med ett flyg med Thai Air 14/10.
En sammanfattning: Brist på allt positivt just nu.

gammalt museum stänger
Ett museum beläget i en 130 år gammal herrgård av trä stänger sina dörrar för gott på söndagen efter förlusterna under coronaviruspandemin.
Nithit, fjärde generationens ägare av Baan Boran (“Ancient House”) -museet i Phitsanulok, sa att han inte längre hade råd att hålla platsen igång på grund av bristen på turister. Huset öppnas för besökare för sista gången i helgen. “På grund av ekonomin och COVID-19 har jag under de senaste fyra till fem månaderna inte haft några turister eller besökare”, sa Nithit. ”Vissa dagar får jag bara in 30 baht från att sälja en kopp kaffe. Jag kan inte fortsätta.”

Nithit, en 38-årig före detta flygvapenofficer, bestämde sig för att renovera sitt förfäderhem som museum och kafé i januari. Han sa att huset övergavs och föll i förfall efter att den tidigare ägaren Sanat Umpaipong dog vid 79 års ålder i juni 2019. Museet är en byggnad i två våningar gjord av teak. Nithit sa innan huset byggdes i en åttkantig form, eftersom hans kinesiska förfäder trodde att åtta var ett lyckonummer för välstånd. ”Det här är det sista vackra huset som detta i Thailand, jag ville inte att det skulle rivas ned. Jag ville att många skulle se det, sa Nithit.

Nithit sa att han försökte be turismmyndigheterna att hjälpa till att göra museet offentligt, men begäran förbigicks. ”Jag ville att huset skulle bli känt rikstäckande, men allt blev tyst. Jag försökte bygga en turistplats, men jag har nått slutet av vägen, sa Nithit.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp