Thailand öppnar upp ytterligare

Hej

Alkohol kommer kanske att kunna serveras ändå på utvalda platser fr.o.m den 1 november, tror att det vore ett bra beslut att ta.

Bangkok’s restaurants can serve alcohol again Monday​

alcohol-64164_1280.jpg

Bangkok
Oct 29, 2021 | 1:52pm Bangkok time

Restaurants in Bangkok as well as Krabi, Phang-nga and Phuket provinces may sell alcohol again starting Monday.
Timed with the reopening of the country to vaccinated travelers from 46 nations, the lifting of the months-old booze ban was announced Friday afternoon by the COVID-19 task force.

1635492728967.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Resandet till Thailand smyger igång, nästa vecka väntas 27 plan anlända till Thailand ifrån utlandet mellan den 1-5 november. meddelade idag The Civil Authority of Thailand (CAAT).

Mvh isan lover
Ojj det är många passagerare per plan det, 555

Jaså, det går för företag att köpa in själva av Moderna i Thailand.
Trodde det inte var tillåtet?
Moderna är inköpt privat, köpt genom staten och genom ett sammarbeta med flera privatsjukhus.
Köptes in redan i våras och skulle ha levererats för längesen men Moderna har förhalat, nu kommer det till slut men bara hälften av vad moderna lova plus att röda korset snodde en del.
Många som bokat får vänta till nästa år.

Moderna är inköpt privat, köpt genom staten och genom ett sammarbeta med flera privatsjukhus.
Köptes in redan i våras och skulle ha levererats för längesen men Moderna har förhalat, nu kommer det till slut men bara hälften av vad moderna lova plus att röda korset snodde en del.
Många som bokat får vänta till nästa år.
Ja att sjukhus köper in via staten förstår jag.
Men privata företag som exempelvis DHL förvånar mig i alla fall.

Moderna nekade ju tidigare att någon bekräftad order med betalning fanns från staten och att orderböckerna var fulla för leverans före 2022.

Moderna nekade ju tidigare att någon bekräftad order med betalning fanns från staten och att orderböckerna var fulla för leverans före 2022.
Ja det med DHL förvånar mig med om dom beställt, kanske mena bokat?

Vad gäller leverans kommer första batchen på Måndag men många får vänta till nästa år.

Nu slutas det med sinovac här och az samt pfizer som gäller nu.
Segt för dom som köpt Moderna för inga pengar tillbaks och dem har ju redan börjat gratisvaccinera utlänningar.

The president of the Private Hospital Association (PHA), Dr Chalerm Harnpanich, said after the jabs arrive on Nov 1, they will be examined by the Department of Medical Sciences, in a process that will take no longer than five days.

Dom sa på radio att ta kontakt med sjukhuset du beställt från snarast, räkna inte med att dom kontaktar dig för som sagt får inte allt nu.

Nä var och gör som en vill, passar det dig bättre att göra 3:an härnere så är det bara att köra.
Vad det gäller Moderna, tror jag, att det kommer möjligen finnas en del extra till försäljning samt donerat från företag framöver.
Frugan fick panikbeställa 3000 doser Moderna innan hon slutade på DHL och de som inte gick åt skulle troligen doneras, gissar det är liknande hos många andra företag också.
Även frugan har beställt 2 doser privat men eftersom vi båda har två doser AZ så behövs det nog ingen booster innan nästa sommar, säkert många andra som tänker likadant och hellre kränger bort sina betalade Moderna.

Se bara upp, ordentligt, så du inte köper något som inte finns, det kommer nog fortsätta en del vaccinbedrägerier framöver.
Alt, kolla andra vaccinstationer/VC i Sverige så kanske det går att lösa säkrare och dessutom billigare.

/ SatanG
Har försökt att göra allt i Sverige men jag är spärrad en dryg månad i dagsläget. Jag har också försökt ta reda på hur länge mina A/Z ger ett rimligt skydd och svaret har varit att det blir några månader med sämre skydd om jag får trean i mars eller april.

Nä var och gör som en vill, passar det dig bättre att göra 3:an härnere så är det bara att köra.
Vad det gäller Moderna, tror jag, att det kommer möjligen finnas en del extra till försäljning samt donerat från företag framöver.
Frugan fick panikbeställa 3000 doser Moderna innan hon slutade på DHL och de som inte gick åt skulle troligen doneras, gissar det är liknande hos många andra företag också.
Även frugan har beställt 2 doser privat men eftersom vi båda har två doser AZ så behövs det nog ingen booster innan nästa sommar, säkert många andra som tänker likadant och hellre kränger bort sina betalade Moderna.

Se bara upp, ordentligt, så du inte köper något som inte finns, det kommer nog fortsätta en del vaccinbedrägerier framöver.
Alt, kolla andra vaccinstationer/VC i Sverige så kanske det går att lösa säkrare och dessutom billigare.

/ SatanG
Ja där är vi oeniga, tycker att turister från I-länder skall hålla sig borta från U-ländernas doser, dom har problem som det är att få vaccin.

Hej

Alkohol kommer kanske att kunna serveras ändå på utvalda platser fr.o.m den 1 november, tror att det vore ett bra beslut att ta.

Bangkok’s restaurants can serve alcohol again Monday​

alcohol-64164_1280.jpg

Bangkok
Oct 29, 2021 | 1:52pm Bangkok time

Restaurants in Bangkok as well as Krabi, Phang-nga and Phuket provinces may sell alcohol again starting Monday.
Timed with the reopening of the country to vaccinated travelers from 46 nations, the lifting of the months-old booze ban was announced Friday afternoon by the COVID-19 task force.

1635492728967.jpeg

Mvh isan lover
I phuket har ju restauranger fått serva sprit sedan ett tag Men bara fram till kl 22:00

Att vi har hög vaccin % här 78% hörde jag på radion nu, betyder inte att landet har det, provinser med hög turistattraktion har ju prioriterats, så dom stora turist områdena och Bangkok har hög vaccinerings %. Dom som drar upp snittet men ser inte så ut i hela landet.

Vad jag minns så var det deadline på en helg, sales bokade på fredagen och frugan löste betalning innan måndag lunch
De köpte 3k doser och lär inte vara enda företaget som gjorde det men det beställdes självklart via sjukhus/statliga vägen som alla andra.
Kanske var otydlig, det handlades nog inget direkt mellan företag och Moderna vad jag känner till.

/ SatanG

Ja där är vi oeniga, tycker att turister från I-länder skall hålla sig borta från U-ländernas doser, dom har problem som det är att få vaccin.

Visst, jag hajar vad du menar.
Men härnere finns det ju ingen, som kan, som avstår egna fördelar inom något område. Thailand i ett nötskal.

Vaccinationskön var en total soppa där alla med kontakter, inklusive mig själv, tog emot vaccinet. Det är ju så hela landet alltid har funkat och om det kommer en turist och får en dos spelar nog ingen roll längre. Tror det finns tillräckligt ändå numera men har inte följt med på sistone.
Massor, verkligen massvis, anmäldes och fick det via företag och statliga myndigheter som bjöd släktingar, vänner, grannar och bekanta.
Massa mygel via sk. frontline, sjukvårdsanställda, poliser, äldrevård, taxi av alla slag etc etc. MC-taxivästar lånades ut för de fick företräde på alla walk-ins. När klustret i Klong toey upptäcktes gavs tiotusentals vaccinationer till de boende där, en del såldes vidare för 500B.

Gissar bara men skulle tro många som inte är utblottade bokade upp sig för Moderna. Efter det så har det strömmat in en hel del mer vaccin och många har redan vaccinerats med något annat. För egen del så har vi bokat/betalat men ser inget behov av booster förrän kanske framåt nästa sommar eller så, antagligen många i den sitsen vilket borde lösa upp många Moderna för den som vill ha.

/ SatanG

Men härnere finns det ju ingen, som kan, som avstår egna fördelar inom något område. Thailand i ett nötskal.

Vaccinationskön var en total soppa där alla med kontakter, inklusive mig själv, tog emot vaccinet. Det är ju så hela landet alltid har funkat och om det kommer en turist och får en dos spelar nog ingen roll längre. Tror det finns tillräckligt ändå numera men har inte följt med på sistone.
Massor, verkligen massvis, anmäldes och fick det via företag och statliga myndigheter som bjöd släktingar, vänner, grannar och bekanta.
Massa mygel via sk. frontline, sjukvårdsanställda, poliser, äldrevård, taxi av alla slag etc etc. MC-taxivästar lånades ut för de fick företräde på alla walk-ins. När klustret i Klong toey upptäcktes gavs tiotusentals vaccinationer till de boende där, en del såldes vidare för 500B.

Gissar bara men skulle tro många som inte är utblottade bokade upp sig för Moderna. Efter det så har det strömmat in en hel del mer vaccin och många har redan vaccinerats med något annat. För egen del så har vi bokat/betalat men ser inget behov av booster förrän kanske framåt nästa sommar eller så, antagligen många i den sitsen vilket borde lösa upp många Moderna för den som vill ha.

/ SatanG
Känner du till om "bristen" beror på leveranssvårigheter eller beror på att regeringen kan men inte vill köpa in mer?

/ SatanG
Provins aktigt kanske.
Här när det kom skötts exemplariskt.
Men för 2 månader sen som du skriver en jävla soppa, ingen visste vad man skulle gå.
Frugan var på lokala nej, men var inte så svårt, för alla skrivna i annan provins var det indoor stadium som gällde, men var inte lätt att finna, kan ju vart pga jag som tar hand om deþa oftast och fans ingen info på eng.
Frugan fann info på thai

Får dom eller gör?
Även Kho Samet serverade ju sprit och öl som du säger till 22:00.
Men enligt restriktionslkstan får dom inte göra det.
Dom får göra det Polisen til och med föreslog en del barer Att dom skulle söka restaurang tillstånd och då får dom servera till Kl 22
22

Ja det med DHL förvånar mig med om dom beställt, kanske mena bokat?

Vad gäller leverans kommer första batchen på Måndag men många får vänta till nästa år.

Nu slutas det med sinovac här och az samt pfizer som gäller nu.
Segt för dom som köpt Moderna för inga pengar tillbaks och dem har ju redan börjat gratisvaccinera utlänningar.

The president of the Private Hospital Association (PHA), Dr Chalerm Harnpanich, said after the jabs arrive on Nov 1, they will be examined by the Department of Medical Sciences, in a process that will take no longer than five days.

DHL har beställt Pfizer's till anställda för leverans i oktober, men försenat så november troligtvis. Frugan har jobbat som HR på DHL i BKK och fått infon därifrån.

Känner du till om "bristen" beror på leveranssvårigheter eller beror på att regeringen kan men inte vill köpa in mer?

Först en inkompetent regering som felaktigt trodde Thailand kunde klara sig utan vaccin. Med regeringen menar jag främst hälsoministern "A". som personligen, eller nära medarbetare faktiskt var stor del i att tredje vågen uppstod genom att smitta ner "stängda bordeller i Thonglor". Även våg ett och två beror på korruption främst bland de grönklädda. Tänker t.ex. på gränskontrollen mot Burma som hölls öppen mot betalning

Sedan blev det svårt när tredje vågen kom snabbt och mycket större än förväntat, det går ju inte bara trolla fram vaccin när alla andra länder rycker i leverantörer. De förlitade sig även på produktionen i Thailand som var i haveri istället för i produktion under lång tid.
Lägg på för många småpåvar, varav få eller ingen är tillsatt pga kompetens mixat med motståndarpolitiker som motarbetade det mesta så blev det kaotiskt. Misstänker att det var "den tredje handen" som motarbetade inköp pga egna intressen samt möjligheter för vissa andra storspelare att tjäna pengar. Man kan ju t.ex. fråga sig varför det så benhårt enbart var Sinovac som skulle importeras.
Det är väl förhoppningsvis ingen som tror att makthavare och affärsmän tänkte på befolkningens bästa hoppas jag. Vet att jag sticker ut hakan här men tror personligen det hade gått långt värre om de inte hade sittande premiärminister även om hans makt ligger en bit ner i hierarkin. Han är inte den mäktigaste ens inom regeringen.

Verkar vara under bättre kontroll sedan vaccinationen kom igång på riktigt i Juni men det var/är ju en lång väg att gå. Själv har jag strypt på nyhetsflödet sedan några månader och det har nog hänt en del sedan dess som jag missat och det finns säkert andra som är långt mer insatta än jag är och kanske kan rätta.

/ SatanG

DHL har beställt Pfizer's till anställda för leverans i oktober, men försenat så november troligtvis. Frugan har jobbat som HR på DHL i BKK och fått infon därifrån.
Vilket DHL var det?
DHL består av tre olika delar i Bangkok, tror du menar samma som frugan lämnade för en månad sedan så kanske de känner varandra?
Men det var Moderna som beställdes.
Pfizer tillhör de vacciner som delas ut gratis av staten och gick iaf inte tidigare att beställa, sannolikt inte nu heller men @PanPan kanske kan rätta?
Däremot var det DHL som flög in den första batchen med en miljon Pfizer donerade av USA några dagar efter man inte längre kunde boka/köpa Moderna. Den batchen var nog menat att vara hemlig och sannolikt för utvalda viktigare personer och familjer eftersom det inte låg med i någon utannonsering av vaccineringsplanen men det sket sig när det kom ut offentligt via myndigheter i usa.

/ SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp