Thailand öppnar upp ytterligare

Hej

Ja 2500 döda men då ingår ju även dom som försökte skjuta sig fria och gjorde väpnat motstånd, menar du att polisen skulle ha låtit dom gå för att dom hade vapen som dom använde?

Ska polisen inte få skjuta tillbaka?

Mvh isan lover
En intressant detalj i Thaksins WOD var att alla polisdistrikt ålades att fånga ett antal som sysslade med droger. Misslyckades de med Thaksins mål blev de omplacerade till främst södra delarna där muslimerna härjade och dödade bl.a poliser. Hur många oskyldiga drabbades i lägen när målet inte uppnåtts.

Minns en story om en f.d. missbrukare som hade lyckats ta sig ur drogberoendet och förde ett ordnat liv med jobb och skötsamhet. En dag kom polisen och tog med honom till stationen. Nästa dag meddelade polisen att han var död och familjen kunde komma och hämta liket. Kan det varit att de inte hade uppnått Thaksins mål och tog en f.d. missbrukare av daga för att inte bli förflyttad...?

Ditt försvar av Thaksin luktar illa... många gånger.

Drygt 6000 har dödats officiellt till och med februari 2021 i Filippinerna i kriget om drogerna mellan polis och misstänkta.
Av dessa är flera hundra poliser, advokater, borgmästare och tulltjänstemän som valt fel sida.

Utöver detta dör hundratals varje månad i uppgörelser mellan olika ligor som vill ha kontroll över narkotikan.
Medborgargarden och hämndmotiv beräknas stå bakom tusentals avrättningar under åren.

Lite märkligt är att Filippinerna fick ekonomiskt stöd från USA och Singapore, underrättelser från Kina för sin kamp mot drogkarteller från Hong Kong, Taiwan och Colombia.

Över hundra tusen har lämnat över sig själva till polisen och fått amnesti eller strafflindring.

Tyvärr har varje langare som gett upp ersatts av en ny genast.

En intressant detalj i Thaksins WOD var att alla polisdistrikt ålades att fånga ett antal som sysslade med droger. Misslyckades de med Thaksins mål blev de omplacerade till främst södra delarna där muslimerna härjade och dödade bl.a poliser. Hur många oskyldiga drabbades i lägen när målet inte uppnåtts.

Minns en story om en f.d. missbrukare som hade lyckats ta sig ur drogberoendet och förde ett ordnat liv med jobb och skötsamhet. En dag kom polisen och tog med honom till stationen. Nästa dag meddelade polisen att han var död och familjen kunde komma och hämta liket. Kan det varit att de inte hade uppnått Thaksins mål och tog en f.d. missbrukare av daga för att inte bli förflyttad...?

Ditt försvar av Thaksin luktar illa... många gånger.
Hej

Vad jag har hört som kom kravet på poliserna att ingripa p.g.a att många poliser var mutade av droghandlarna i sitt distrikt, dom visste mycket väl vilka dom var och vad dom gjorde, men avstod att gripa dom mot betalning, dessa mutkolvar förvarnade dessutom oftast droghandlarna vid razzior, så dom levde ganska säkert på att sälja det knark som missbrukarna behövde och tvingades begå brott för att kunna finansiera sitt eget missbruk med.

Därför tvingade man genom hot om omplacering poliserna i respektive distrikt att gripa sitt områdes langare, resultatet blev lite av vilda västern med mängder av skottlossningar som man kunde läsa om dagligen i pressen, skottlossningarna berodde både på att langarna inte ville hamna i fängelse och att dom mutade poliserna inte ville bli avslöjade och utpekade av ”sin” langare, så det slutade ofta med att langarna dödades.

När det stod klart att poliserna ibland dödade droghandlare för att rädda sitt eget skinn och kritiken tilltog avbröts W.O.D, beslutet om W.O.D togs i parlamentet, Thaksin själv kritiserades extra hårt eftersom han var en f.d polis och man ansåg att han därmed borde ha insett hur poliserna skulle agera.

Misstänkta bör naturligtvis få sin sak prövad i en domstol men här blev det tyvärr inte så alltid, men ser man till att över 100 000 greps och fängslades under W.O.D så var det trots allt i relativt få fall som någon dödades, men redan en oskyldig som dödas är en för mycket.

Mvh isan lover

Vad jag har hört som kom kravet på poliserna att ingripa p.g.a att många poliser var mutade av droghandlarna i sitt distrikt, dom visste mycket väl vilka dom var och vad dom gjorde, men avstod att gripa dom mot betalning, dessa mutkolvar förvarnade dessutom oftast droghandlarna vid razzior, så dom levde ganska säkert på att sälja det knark som missbrukarna behövde och tvingades begå brott för att kunna finansiera sitt eget missbruk med.
En väldigt bra beskrivning på vad som hände i Filippinerna.
Nästan ordagrant hur det går till i verkligheten där...

Men nu var det Thailand.

Jag hörde att karantänen ska komma tillbaka, vet någon något mer?
De skulle nöja sig bara med test på flygplatsen men nya Covid ändrade på allt igen.
Morgonens nyheter säger att nya varianten kommer inte påverka öppnandet.

Omicron will not affect reopening, says Phiphat​

Förhoppningsvis är Omicron mild. Och det är bara de dåliga massmedia som initialt skall skrämmas. Ingen vet förrän efter någon månad om huruvida vaccinationerna skyddar eller inte. Eller hur många som dör. Typ inom de olika åldersgrupperna. Heja Thailand som fortsätter på att öppna upp. Mitt intresse är hur, det praktiskt skall fungera efter den 16 december då "karantänstoppet" skall börja. Sedan inför framtiden, när Thailand skall börja med vaccinpassen......men det lär väl ske först till hösten nästa år.....så det skiter vi i nu..

Förhoppningsvis är Omicron mild. Och det är bara de dåliga massmedia som initialt skall skrämmas. Ingen vet förrän efter någon månad om huruvida vaccinationerna skyddar eller inte. Eller hur många som dör. Typ inom de olika åldersgrupperna. Heja Thailand som fortsätter på att öppna upp. Mitt intresse är hur, det praktiskt skall fungera efter den 16 december då "karantänstoppet" skall börja. Sedan inför framtiden, när Thailand skall börja med vaccinpassen......men det lär väl ske först till hösten nästa år.....så det skiter vi i nu..

Vaccinpassen får man efter andra dosen härnere, vad är det de ska börja med?

/ SatanG

Har vaccinpass eller intyg, vad man skall kalla det både digitalt och på papper.
Som @SatanG skriver efter andra dosen fick jag ett cert där det står datum, vaccin och doser, Qr kod som man kan scanna in i appen som används här nere.
Frugan fick inget på papper, bara digitalt, sonen fick som mig papper och digitalt.
Som utlänning kan man nu söka om ett nationellt id 13 siffrigt sägs det och även få det digitalt den vägen om man inte fått intyg med qr kod.
259994674_454240586062210_4435207786868277134_n.jpg

Har vaccinpass eller intyg, vad man skall kalla det både digitalt och på papper.
Som @SatanG skriver efter andra dosen fick jag ett cert där det står datum, vaccin och doser, Qr kod som man kan scanna in i appen som används här nere.
Frugan fick inget på papper, bara digitalt, sonen fick som mig papper och digitalt.
Som utlänning kan man nu söka om ett nationellt id 13 siffrigt sägs det och även få det digitalt den vägen om man inte fått intyg med qr kod.
259994674_454240586062210_4435207786868277134_n.jpg
Hej panpan har du nån info om en tredje dos? Har fått två stycken az i Sverige, precis innan vi åkte hit blev det så att jag kunde fått en tredje men tordes inte pga tänk om man/jag blivit dålig på planet hit 555 och hamnat på nåt hospital

Hej panpan har du nån info om en tredje dos? Har fått två stycken az i Sverige, precis innan vi åkte hit blev det så att jag kunde fått en tredje men tordes inte pga tänk om man/jag blivit dålig på planet hit 555 och hamnat på nåt hospital
Moderna skall väl ha kommit till privatsjukhusen nu, fast har ju varit fullbokat till nästa år men kanske finns folk som lämnat återbud pga dom fått pfizer statligt istället och möjligt där.
Dom som fått sinopharm och sinovac skall kunna få booster dos nu har jag läst men står inget om dom som fått andra.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp