Thailand, skitdyrt om man vill ha kvalitet?

Upplever du att Thailand är dyrt när det kommer till kvalitet.

• JA!

Röster: 36 65.5%
  • Nej jag är blind!

Röster: 11 20.0%
  • Nej jag har tunnelseende!

Röster: 5 9.1%
  • Har aldrig varit i Thailand.

Röster: 1 1.8%
  • Jag vet inte, jag får aldrig gå med och handla så jag har inte koll på priserna!

Röster: 2 3.6%

• Totala väljare
    55

Jag betalade 14:85 för 1,5 liter standardmjölk på Citygross i förmiddags. Lättmjölken kostade 14:40 för samma mängd.

Ost köper jag på Tops. Arla edamer 150g 149tb, nötfärs hos dom kostar 140tb för 250g förpakning.

Så samma pris som här för standardmjölk 91.25tb ca 15kr för 1.5l
1 krona dyrare i thailand ;) inget lågprisland längre vilket som, stor del av folket har inte råd att gå och handla på supermarket och råd med mjölk.

Och kollar man på befolkningens inkomst så är det ett väldigt dyrt land att leva i inte så farligt för oss med Svenska löner.
Men när det ligger på Svenska priser Norska priser ibland ;) , på bilar till och med Norska ;) och med Thailändsk inkomst inte så konstigt att dom måste växa upp med Isaan mat.

I Zhengzhou i Henan, Kina med 6 miljoner residents så var det en större skandal för såsidär 8 år sen med drickbar mjölkersättning. Tillverkaren blandade in melamin i mjölken för att få den vitare. Dom som drack mjölken fick stora problem och många dog, njurarna tog stryk. Ansvariga för tillverkningen dömdes raskt och avrättades. Samma sak kan hända i Thailand men utrymmet under mattan är överfullt sen länge men rymmer mer.
MVH

Är det någon skillnad på mjölkpris i butik i Isaan än övriga Thailand?
Den drickbara mjölken har jag för mig ligger på 50-55 bath 12-14 kr men kanske mins fel på priset skall kolla om en vecka.
Ditt minne sviker tyvärr Jonas. Jag har aldrig betalt mer än 40-45 baht per liter i Isaan eller Pattaya. Standard-, melle-, eller lättmjolk. Finns flera märken med dessa priser.

Ditt minne sviker tyvärr Jonas. Jag har aldrig betalt mer än 40-45 baht per liter i Isaan eller Pattaya. Standard-, melle-, eller lättmjolk. Finns flera märken med dessa priser.
Så då är det dyrare hos @magunnar då han uppger ett högre liter pris och man brukar ju spara in par bath på att köpa 2 liters istället för 1 liters?

Vilket som så är det jätte dyrt för någon som tjänar 6000-10.000 bath i månaden.

Tycker ni verkligen inte att priser som kan jämföras med Sverige och i vissa fall Norge (ett av världens dyraste länder) inte är dyrt?

Om det bara kommer nära Svenska priser så är det skitdyrt här nere, det borde ligga långt under Svenska priser med den lönenivån och produktionskostnaden av matvaror/dagligvaror.

Det är förbannat nyttigt att åka "hem" till Sverige ibland , man värderar Thailand på ett annat sätt när man märker hur lätt och okomplicerat allt är i Thailand , . Kanske läge för Jonas att ta ett par månader i sverige , med alla kostnader som det innebär iofs så har han ju guldbyxor att döma av sina krav på boenden , jag själv får hålla tillgodo med ett enkelt townhouse eller radhus , inte fn har jag råd med stor villa med pool ..;)

Cho
Chok chai mjölk är riktig Komjölk från Chok Chai farm, den kostar 45 thb för en liter mao ca 10 kr , MAO något billigare än Sverige
Den smakar dessutom enligt min mening som Svensk mjölk....

Det är förbannat nyttigt att åka "hem" till Sverige ibland , man värderar Thailand på ett annat sätt när man märker hur lätt och okomplicerat allt är i Thailand , . Kanske läge för Jonas att ta ett par månader i sverige , med alla kostnader som det innebär iofs så har han ju guldbyxor att döma av sina krav på boenden , jag själv får hålla tillgodo med ett enkelt townhouse eller radhus , inte fn har jag råd med stor villa med pool ..;)
Jag är både i Norge och Sverige rätt ofta skall till Sverige imorgon bla. för att stanna en vecka.
Var i Norge i Mars gjorde slut på 1000 kronor på 5 dagar.
Jag jobbar så har kanske högre inkomst och klarar en högre kostnadsnivå för tillfället men allt kan förändras så jag sparar och planerar för framtiden.
Jag har samma krav på boendet här som jag skulle haft i Sverige med fru och barn.

Och jag gnäller inte på priserna, jag jämför och tycker att Thailand har blivit ett relativt dyrt land helst för Thailändarna som ligger på den lägre inkomsten.

Jag betalar 39 bath för 1 liter mjölk i dyra Phuket.555. Har kostat 41 bath tidigare men priset sänktes förra veckan.

Poolen var mycket billigare än Thailand mycket och då har dom mycket bättre betalt, varför är thailand så dyrt i förhållande till deras inkomst, har ni dricksat för mycket ;) ?
Jag har vart i Polen några gånger nu dom senaste åren, en gång på våren och en gång på hösten. Där är det som du säger fortfarande billigare än i Thailand.
Maten är enorm god och man får mycket mat på tallriken för det priset, ölen är billig, kläder är också bra pris på.

Jag har vart i Polen några gånger nu dom senaste åren, en gång på våren och en gång på hösten. Där är det som du säger fortfarande billigare än i Thailand.
Maten är enorm god och man får mycket mat på tallriken för det priset, ölen är billig, kläder är också bra pris på.
Polen är dock inget för oss män som drabbats av Gula febern ...............;) Dessutom så går Polen fetbort med samma skitklimat som sverige

Jag har inte drabbats av någon feber dock är jag gift men ser inte Thaidamer som något mer speciellt än några andra.

Men tror inte frugan vill flytta till Polen ;) och lite för kallt för mig, men jag blev förvånad över hur fint det var där, jag hade ju bilden framför mig om grått och trist var ju raka motsatsen i Gdansk där vi var.
Kommer bli fler besök till Polen, kanske med frugan och ungen nästa gång.

Aha och hur kommer det sig att du gifte dig med en Thai som du förmodligen träffade i Thailand , din första eller i vilken ordning ...ingen Gula feber ...............................:)

En stor Chang kostar 55 baht där jag är i Thailand, dessutom smakar den som öl ska, inte den importerade systemölen i Svedala som dessutom är skitdyr.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp