Uppehållstillstånd i Sverige

Om anknytningspersonen fyller i flickvännens ansökan på webben och Migrationsverket upptäcker detta blir det automatiskt avslag på ansökan. Förfarandet strider mot regelverket.

Mvh Thaikonsult

Alla dokument ska skannas och skickas som filer vid webansökan,sedan när det är dax för intervju så ska alla dokument i original tas med dit.

Driften
de tar en fyra månader ungefär när du söker på ambassaden men söker du på webben går et fortare när ja fixa detta så fanns inte webben den skiten kom till veckan efter vi sökt utan att någon som visste ville tala om att detta kommer att bli det nya konsulten kan göra vissa saker bra men att berätta vad som e på gång nej det e inte hans grej

MICKE GLIMT

En följdfråga. Hur är möjligheterna om man inte vill gifta sig ännu? Om man vill vänta ett år eller så men planerar att göra det inom en snar framtid? Känns fånigt att behöva gifta sig just nu bara för ett pappers skull... Speciellt då vi ändå planerar göra det längre fram. Nu ser det ut som vi får göra det snabbare än planerat bara för visats skull.

Tänkte på den här meningen på migrationsverkets sida : Blivande makar eller sambor
Du kan få uppehållstillstånd om du planerar att gifta dig eller bli sambo med någon som bor i Sverige.

Vi kommer definitivt vara gifta när det blir dags söka PUT längre fram i alla fall.

En fråga till dig konsulten va hände me vecko brevet va ju bra info så synd du sluta me de

micke

Min pojkvän har sökt UT via webben, i torsdags 14/2 var han på intervju på ambassaden. Hur lång tid tar det innan ärendet registreras och man får en handläggare? När han ansökte översatte jag allt till svenska i ansökan, spelar det någon roll på beslutet eller??

Mvh kajsa

Tjo,
hoppas någon vill hjälpa oss med den här frågan.

Läser på migrationsverkets hemsida för webbansökan: "Om det är möjligt ska du även bifoga ett intyg som visar att du inte redan är gift med någon annan i ditt hemland. Det kan tex vara ett utdrag från ditt hemlands folkbokföring. Om ni väntar barn tillsammans ska du dessutom bifoga ett graviditetsintyg."

Förväntas thai ha det? Någon som vet hur dom får tag i det i så fall? Min tjej visste spontant inte i alla fall. Men hon skulle försöka ta reda på det.

hej

du behöver ett letter of certification.
detta skrivs ut av det lokala myndigheten där din tjej bor.

om dom begär ett intyg på att hon inte är gravid.
så kan hon gå till vilken doktor som helst och få ett intyg där.
detta begär dom väldigt sällan

http://www.ladyinter.com/

Men frugan var lat och tyckte det var mycket bättre jag talade om vad hon behövde göra såklart ;) Fast vissa verkar gilla den där sidan till många ämnen om att vara ny utomlands etc. Är väll ett slags forum för... ja det hörs på namnet, "internationella tjejer" eller nått åt det slaget :nod:

Tack för den. Tjejen verkar inte riktigt lita på att jag har koll på alla papper utan vill läsa själv :D Dock lyckades hon inte hitta info om alla papper där heller, men sa åt henne att hon får väl fråga på forumet.

Märkligt tycker jag är att det går att hitta dokument på thai på swedenabroad.com om att söka besöksvisum, men inte när det gäller UT. Eller är jag bara blind..?

Det verkar finnas bäst kunskap om uppehållstillstånd och hela den processen här av alla ställen jag sett, så jag ställer frågan även om det inte handlar om en thai-fruga, utan min är taiwanesiska.

Hur som haver - migrationsverket uppger handläggningstid för UT till 14-17 månader för utom-EU-medborgare just nu, det känns ju helt skevt och inte helt hållbart, då jag blir tvungen att dra tillbaka till Taiwan och arbeta under tiden, något jag hoppades slippa.

Hört att det finns någon form av kryphål för att få det hela att gå mycket fortare - fick det förklarat för mig att om jag är bosatt i annat EU-land och på något sätt får Skatteverket att processa en flytt hem till Sverige kommer det gå mycket fortare (letar mer info om just den här biten).

Andra små tips, om man gör det helt "by the book" verkar vara att skriva sig så ärendet processas av Migrationsverket i Malmö (är det aktuellt fortfarande?). Intervjuprocessen lär man inte slippa, och i hennes fall blir det Hong Kong, papprena i övrigt känns inte som ett större problem.

Med andra ord - hur löser jag det hela snabbast och bäst?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp