Det verkar finnas bäst kunskap om uppehållstillstånd och hela den processen här av alla ställen jag sett, så jag ställer frågan även om det inte handlar om en thai-fruga, utan min är taiwanesiska.
Hur som haver - migrationsverket uppger handläggningstid för UT till 14-17 månader för utom-EU-medborgare just nu, det känns ju helt skevt och inte helt hållbart, då jag blir tvungen att dra tillbaka till Taiwan och arbeta under tiden, något jag hoppades slippa.
Hört att det finns någon form av kryphål för att få det hela att gå mycket fortare - fick det förklarat för mig att om jag är bosatt i annat EU-land och på något sätt får Skatteverket att processa en flytt hem till Sverige kommer det gå mycket fortare (letar mer info om just den här biten).
Andra små tips, om man gör det helt "by the book" verkar vara att skriva sig så ärendet processas av Migrationsverket i Malmö (är det aktuellt fortfarande?). Intervjuprocessen lär man inte slippa, och i hennes fall blir det Hong Kong, papprena i övrigt känns inte som ett större problem.
Med andra ord - hur löser jag det hela snabbast och bäst?