Utanförskap som svensk i Thailand?

S

Svante Kjellman

Gäst
Jag är ju dålig på språk tom engelska och tycker thai känns helt ouppnåligt. Blir man utanför och ensam i Thailand om man är sån? Hur klarar ni er? Det blir helt annat att bo än att vara turist har jag läst här. Engelska kanske jag kan bli lite bättre i om jag övar. Funkar det? Eller har ni lärt er språket? Är det värt besväret? Måste ju vara ett gigantiskt projekt?

Ja många frågor blir det i huvet när man drömmer sig bort till värmen. :xmas_smiley: Hoppas att ni som har varit där så mycket och kan så massor har några tips. Tack på förhand! :wai:

Svar: ja det blir man. Kan man inte kommunicera blir man ensam. Men thai på måttligt hög nivå är inte oöverkomligt svår att lära sig, det är bara att plugga, plugga och plugga, lyssna och härma. Språket är fullständigt annorlunda mot germanska språk, men grunduppbyggnaden är inte väldigt komplicerad. Den är faktiskt enkel och ganska logisk. Man måste nog bara förstå att språkinlärning är en process som tar tid! Så god svenska som Du skriver, så tror jag nog Du klarar det. Och Youtube är fullt av bra och informativa "lektioner". Vill Du mycket nog, så kan Du säkert också.

Tack för de uppmuntrande orden. :wai: Blir väl till att bita ihop. Fattar inte hur det ska gå till. Ta t. ex. det här med att man har exakt samma ord för häst och hund och det är väl kanske bara ett exempel i mängden?

Tycker det mest verkar vara en samling ljud men "svart'i kapp" och "kropp korn kapp" hör jag iaf ibland. :D

Håller med Birger, du måste ha uthållighet. Thai är mitt fjärde språk jag som trodde att jag aldrig skulle lära mig mera än mitt modersmål.
Är inte någon hejare på Thai än men känner igen hur förståelsen kommer mera och mera.
Visst det var svårt att lära sig läsa thai men det gick faktiskt på några veckor.
Ta hjälp om du tycker att du fastnar. Har su en thaifru så bomba henne, hon kommer att gilla det, tro mig.

Jo, tjena, lära sig läsa thai på några veckor kommer inte att ske för mej iaf. :D Önskar jag hade denna dolda talang som du. :wai:

Det är ingen dåld talang, det är så olika hur folk lär sig. Jag köpte kursen lär sig läsa thai på två veckor. Trodde absolut inte på att jag skulle lära mig.
Döm om min förvåning för jag lärde mig det på tre veckor.
Visst la ner några timmar varje dag men det var värt det.
Det underlättar att du kan läsa språket även om du inte riktigt förstå vad alla ord betyder.

Visst det ligger mycket jobb bakom för att lära sig ett språk men studier visar att det är bästa medicinen mot demens så jobba på.

Verkar ju som ett mirakel. :) Var hittar man den?

Jag har varit glömsk och tankspridd i hela mitt liv men det kanske inte inte är för sent att göra ett försök för säkerhets skull. :xmas_smiley:

Youtube och uttalet tonerna är viktigast i början. Resten inga problem, bara att samla ord och så småningom vara noga med grunderna i grammatiken. Visst är det värt att nöta in en bokstav i veckan.

Det där med tonhöjden i "häst" och "hund" eller "gräs" och "medicin" (ma och ya) är utmärkta exempel på skillnaderna mellan germanska språk och thai. Men det är inte väldigt svårt, det är bara främmande och ovant. Du får väl göra som jag. babbla så in i helvete att till sist bara måste åtminstone något bli rätt!

Är just nu på statliga sjukhuset för en bråckoperation under morgondagen. Utan min kära sambo skulle det bli många missförstånd mellan mig och vårdpersonalen. Ju bättre gramatisk engelska du talar ju mindre förstår majoriteten av Thai. Långsam basic engelska kan fungera ibland. Försökte lära mig thai men gav upp när knappt någon fatta vad jag menade. Minsta uttalsfel så betyder det något annat? Istället började vi prata engelska i familjen, vilket gjort att döttrarna numera kan engelska klart mycket bättre än sina jämnåriga kamrater. Det hade inte hänt om vi pratat thai i familjen.

Kanske en dum fråga men vad menar ni med det här med tonhöjderna? Så om man säger ett ord med pipig eller grov stämma så betyder det olika? Det kan väl inte fungera? :xmas_smiley:

Lyssna här, så får du en uppfattning och nej man skall inte skrika eller låta pipig eller något annat:)

Här kan man ju höra en liten skillnad mellan ord om man lyssnar riktigt noga. :xmas_smiley: I Thailand känns det däremot helt omöjligt. Ingen som snackar som hon i videon ju.

Birger var ju solklar med att man blir utanför om man inte kan språket. Vad tycker ni andra? Jag tycker inte man blir det men har inte varit så mycket i thai heller. Men det kommer nog att bli torftigt på sikt med bara lite sån enkel engelska som hemskasven skriver om?

Birger var ju solklar med att man blir utanför om man inte kan språket. Vad tycker ni andra? Jag tycker inte man blir det men har inte varit så mycket i thai heller. Men det kommer nog att bli torftigt på sikt med bara lite sån enkel engelska som hemskasven skriver om?
Det beror ju på var man bor. I en by i Isaan där Birger bor kan ju ingen engelska så allt måste gå via frun, då blir man utanför. I Pattaya funkar det bra utan thai, men så klart bättre om man kan.

Hej, jag har en Thaikompis i Pattaya som vill lära sig Engelska, det blir ett trevligt utbyte av Eng. Thai när vi sätter igång, funkar bättre än Engelska kurser i Pattaya, för mycket grammatik, eleverna hoppar av.
Nu lär vi oss båda varandras språk, och har roligt samtidigt, och med Rosetta Stone´s Engelska som stöd, data kurs med minimal grammatik, jag blir bättre på Engelska också.

Håller med Birger, du måste ha uthållighet. Thai är mitt fjärde språk jag som trodde att jag aldrig skulle lära mig mera än mitt modersmål.
Är inte någon hejare på Thai än men känner igen hur förståelsen kommer mera och mera.
Visst det var svårt att lära sig läsa thai men det gick faktiskt på några veckor.
Ta hjälp om du tycker att du fastnar. Har su en thaifru så bomba henne, hon kommer att gilla det, tro mig.
Hur I hela friden kan du påstå något så enormt korkat som att du lärt dig läsa thai på några veckor, sedan skriver du just under att du inte är någon hejare på thai, så till att börja med hur vet du isåfall vad det är du läser`?
Jag har bott härnere I 10 år och kan tala om för dig Thailändska inte är ett lätt språk att lära som vuxen och betydligt svårare att läsa och skriva.
Bättre du håller dig till svenskan Einstein istället för att ge TS huvudbry

Hej, jag har en Thaikompis i Pattaya som vill lära sig Engelska, det blir ett trevligt utbyte av Eng. Thai när vi sätter igång, funkar bättre än Engelska kurser i Pattaya, för mycket grammatik, eleverna hoppar av.
Nu lär vi oss båda varandras språk, och har roligt samtidigt, och med Rosetta Stone´s Engelska som stöd, data kurs med minimal grammatik, jag blir bättre på Engelska också.
Låter som thaikompisen är någon tjej du träffat på internet ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp