Vad gör ni som bor permanent i Isaan egentligen ...

Det är riktigt glädjande att läsa om positiva erfarenheter om livet i Isaan, det värmer i hjärtetrakten. Jag känner, precis som @mackes att kan man bara hålla sig borta från överdrivet krökande och därmed även från stenborden (ditt undantaget mackes) så kommer livet att bli toppen den dag vi flyttar. Mycket hänger på att man får bibehålla en god hälsa och med en sund kost och lagom med motion så fixar den biten sig förhoppningsvis fint.

Mens sana en corpore sano!

Det är riktigt glädjande att läsa om positiva erfarenheter om livet i Isaan, det värmer i hjärtetrakten. Jag känner, precis som @mackes att kan man bara hålla sig borta från överdrivet krökande och därmed även från stenborden (ditt undantaget mackes) så kommer livet att bli toppen den dag vi flyttar. Mycket hänger på att man får bibehålla en god hälsa och med en sund kost och lagom med motion så fixar den biten sig förhoppningsvis fint.

Mens sana en corpore sano!

Ha ha, ja maten lämnar en del att önska. Ingen förfining direkt i det Isaanska köket och de har ingen susning om hälsoriskerna.

Det gäller att hålla en egen kosthållning så man undviker farligheterna.

Du har nog rätt angående melankolin om man inte tar den bokstavligen. Stadslivet lämnar ju inget direkt tid och utrymme för eftertanke, något som det finns gott om här. Jag har stunder när livet inte är så kul, här precis som i Sverige. Lite som Tage Danielsson så bra uttryckte det; "livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något". Bara de lite mörkare stunderna balanseras upp av tider med engagemang och entusiasm så är det inte farligt. Ibland längtar jag hem till livet där allt är så enkelt och förutsägbart men det blir ju lätt tråkigt det också. Det räcker med några månader om året i Sverige för att inse det.
Skön beskrivning om vardagens bestyr :wai:
Tage hade många fina beskrivningar om sakernas tillstånd speciellt om livet.
Min mamma jobbade samtidigt med Tage på Storan i Göteborg och hon tyckte mycket om honom för trots att Tage var en stor stjärna så hade han alltid tid att prata med små människor som hon var.
Den inställningen är guld värd.
Bra vänlig kontakt med andra människor berikar vardagslivet.

undvika hälsoriskerna, hur vet man att grönsakerna tex inte innehåller gifter så som formalin kanske?

Det vet man inte. Innehållsdeklarationer, konsumenträtt och miljömedvetenhet är inget som finns i Thailand, annat än på dyra importerade varor.

Man kan genom små knep som det som @Mr.Jo beskriver upptäcka delar av det men man bör ju undvika de lokala marknaderna för vardagsmaten, där finns inga regler överhuvudtaget. Alternativt odla själv.

Jag hoppas på att större kedjor som Makro och Tesco av ren självbevarelsedrift ställer lite krav på sina leverantörer. Men vet inte.

Alternativt odla själv.

Ja, odla själv och/eller köpa via kontakter så att man känner till hanteringen är nog det bästa. Det finns ett ganska stort intrrsse för det här med ekologisk och giftfri mat i Thailand, så det finns absolut hopp också. Även på lokala marknaden, men kvalitetskontrollen får man göra själv... :)

Jag vill flika in som en parantes vad gäller kaffe, att det är för all del viktigt vilket kaffe/rost man använder men samma sort som man har som favorit, smakar inte samma på annan plats. Vattnet har otroligt stor betydelse vad gäller smak när kaffet väl är i koppen.
Mina vänner i Sthm drack/dricker Lövbergs/Gevalia (eller vad det heter) o jag skulle vid ett besök hos dom visa hur "riktigt" kaffe smakar (Zoegas) men jag blev helt paff när resultatet inte var som jag väntat mig. Annat vatten, helt annorlunda smak. Min favoritrost smakade skit där uppe.
Så vattnet är den slutliga avgörande faktorn på kaffesmaken.

[EDIT]
Frystorkat är INTE kaffe;)

Jag vill flika in som en parantes vad gäller kaffe, att det är för all del viktigt vilket kaffe/rost man använder men samma sort som man har som favorit, smakar inte samma på annan plats. Vattnet har otroligt stor betydelse vad gäller smak när kaffet väl är i koppen.
Mina vänner i Sthm drack/dricker Lövbergs/Gevalia (eller vad det heter) o jag skulle vid ett besök hos dom visa hur "riktigt" kaffe smakar (Zoegas) men jag blev helt paff när resultatet inte var som jag väntat mig. Annat vatten, helt annorlunda smak. Min favoritrost smakade skit där uppe.
Så vattnet är den slutliga avgörande faktorn på kaffesmaken.

[EDIT]
Frystorkat är INTE kaffe;)
Tycker nog frystorkat kan vara ganska ok , framförallt så har frystorkat en fördel framför annat kaffe ,
Frystorkat kaffe har "stannat" dvs det blir inte gammalt , dessutom så är frystorkat betydligt snällare för en känslig mage än annat kaffe , speciellt bryggkaffe som stått en timme eller två , rena djäkla garvsyran , frystorkat har en mycket låg nivå av det.. Själv dricker jag Italiensk Lavassa som jag kör ien riktig esperssobryggare ... det är kaffe , kaffe som verkligen smakar och som i alla fall jag inte får ont i magen av , märkligt nog ,förmodligen beroende på att det är riktigt nybryggt när jag dricker det .. Gott som fan i en riktigt bra bryggare , maskin eller liten bryggare på gashällen spelar ingen större roll tycker ,,

Tycker nog frystorkat kan vara ganska ok , framförallt så har frystorkat en fördel framför annat kaffe ,
Frystorkat kaffe har "stannat" dvs det blir inte gammalt , dessutom så är frystorkat betydligt snällare för en känslig mage än annat kaffe , speciellt bryggkaffe som stått en timme eller två , rena djäkla garvsyran , frystorkat har en mycket låg nivå av det.. Själv dricker jag Italiensk Lavassa som jag kör ien riktig esperssobryggare ... det är kaffe , kaffe som verkligen smakar och som i alla fall jag inte får ont i magen av , märkligt nog ,förmodligen beroende på att det är riktigt nybryggt när jag dricker det .. Gott som fan i en riktigt bra bryggare , maskin eller liten bryggare på gashällen spelar ingen större roll tycker ,,

Spännande, för min kista reagerar på det frystorkade kaffet ganska snabbt:(. Att bryggkaffe som stått framme en längre tid :oops: inte känns så fräscht är vi överens om:nod:.
Undrar om inte det ultimata är att handla rostade bönor av olika sorter, mala själv och göra sin egen blandning. I små portioner naturligtvis så inte aromen sticker iväg nästa dag.
Vet inte vad det heter (är det en espressomaskin?) där man lägger kaffet i en "skopa" o klämmer fast i maskinen? Har fått riktigt bra resultat från det.

Malt kaffe oxiderar i kontakt med syre vilket ger en dålig bismak redan efter några timmar i luften. Att själv mala kaffet när man skall brygga det höjer kvaliteten ordentligt.
Det gör det absolut, funderar faktiskt på att investera i en kvarn. Men allt är en kostnadsfråga, särskilt när man pimplar så mycket kaffe som jag.

Nu förstår jag inte??
Tror du att 1000 baht vanlig laddning one two call ger dig mer än 8 gb, skall vara glad om du får 2gb.
Dom internetpaketen är hyfsat prisvärda och klarar du dig på AIS one to call laddning en månad 1000 baht så klarar du dig definitivt på maomao 850 baht antagligen 389 baht med.
Bara ladda one to call och använda internet utan välja paket är det dyraste du kan göra.
Sen är dom unlimited i internätanvändande maomao paketen 1 månad men bara 8gb som är maximum speed.
Finns också flera andra paket att välja på.
Gå in på deras hemsida logga in med ditt nummer, kolla vilket paket som passar dig, ladda på summan med one two call, välj paket på hemsidan pengarna dras och ditt val är levererat.

Jo, de e skillnad på paket och bara ladda tid (läs pengar)
En månads internetpaket AIS brukar väl vara runt tusen baht. Detta är då den snabbaste har jag för mig, och utan begränsning vad gäller per månad. Funkar kanon i isaan med, ja överallt där vi har varit iaf.

Jo, de e skillnad på paket och bara ladda tid (läs pengar)
En månads internetpaket AIS brukar väl vara runt tusen baht. Detta är då den snabbaste har jag för mig, och utan begränsning vad gäller per månad. Funkar kanon i isaan med, ja överallt där vi har varit iaf.
899 för den med störst datamängd 8gb med max speed, jag har 3gb med max speed nu 399 baht,(maomao paketen som är bäst om man bara är ute efter surf).
Kör på mitt fasta nät i huset när jag är hemma och mobila när jag är ute och rör på mig.
Finns inget med obegränsad datormängd på AIS om det inte kommit något sista månaden, finns mängder av paket kombinationer att välja på om du går in på din personliga sida på AIS, välj paket och fyll telefonen med pengar så aktiveras det.
Onödigt att gå till serviceställen det fixar man själv på nåt klick, kan även slå in *# koder.

Det är alltid roligt med besök! Du hittar oss på Google maps, Nong Ma Coffee house. Här är länken: goo.gl/pKam5g

Säg till innan så jag är hemma!

Tack för gott kaffe och gott sällskap! :wai:

Du har verkligen en liten pärla för oss kaffeälskare. :thumbsup:

Kan tillägga att det är måndagsstängt, för säkerhetsskull. :)

Håller med dig Phonta om fryatorkad, fast nymalet bryggt med det samma slår ju allt.
Dricker mest frystorkad arabic..... Thai kaffe som jag får från odling...får grön te också som är godomlig, plockas i Chiang Rai.
Konjak är det dåligt med men har jättegod fransk brandy som jag koper hos en sprithandlare i Nan riktigt gott. Han har det mesta från hela världen, konstigt i en liten stad som Nan.
Utan kaffe är det skit o leva.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp