Tack
@Mr.Jo att åtminstone du förstår
CO2 är vår tids största bluff som används flitigt av makthavare för att casha in pengar till staten.
Jag har under 3 årtionden (lite från och till) varit intresserad av just klimat. Det som är jobbigt idag att diskutera frågan är att det finns massor av studier som KAN bevisa motsatsen, dvs att CO2 är den stora boven. Andra rapporter faller bort eller tystas på ett "mystiskt vis".
Ni måste vara medvetna att forskare är beroende av anslag till sin forskning. Bara för att en person har en vacker titel och skriver en redogörelse så behöver den inte vara trovärdig. Man måste gå tbx till vem som betalat för avhandlingen. Det borde inte förvåna er att statistik och ordval kan vinkla till det resultat som uppdragsgivarna önskar att se, eller?
En kort historik på hur det hela började.
Som person gillade jag Margret Thatcher (iron lady). Hon hade mer stake än de flesta manliga politiker idag.
Väldigt kort om hennes politik vad gäller miljö.
Hon hatade engelska gruvarbetare som ständigt strejkade. Hon hatade araber och därmed olja. Så hur blir man av med dessa två element? Jo, genom att pumpa in massor med pengar till forskning som kunde påvisa att
det finns en möjlighet att CO2 är skadligt.
Ingen hemlighet att hon var för att bygga ut kärnkraften...
Dessa forskningsresultat lever vidare än idag och har blivit ett mantra. CO2, oj oj oj, höj skatterna på det. Istället för att om det verkligen var så illa, helt enkelt sluta med den förbaskade oljan. Men näää, det ligger som vanligt ekonomiska intressen bakom.
Inga länkar bifogas, det finns massor av olika studier på hur mycket pengar det läggas på alternativ energi jämfört med att utveckla traditionella metoder. Ni får själva avgöra vilka källor är trovärdiga. Men om bråkdelen av pengarna kunde gå till forskning av alternativ energi istället så hade vi haft en helt annan situation idag.
Låt oss översätta miljön/klimatförändringen till penicillinforskning.
Trots att antibiotikaresistensen är allvarlig i världen så utvecklas färre antibiotikum. Ett viktigt skäl är att det är en så
kostsam och byråkratisk process för läkemedelsbolagen.
"
Att utveckla nya läkemedel är en mycket tidsödande, komplicerad och kostsam process. Graden av misslyckanden är hög i relation till graden av misslyckanden i andra branscher. Den genomsnittliga kostnaden för att forska fram till marknadsgodkännande för ett nytt läkemedel eller bioläkemedel har uppskattats till mer än 1 300 miljoner dollar. Processen kan ta 10–12 år beroende på substansen och framställningsmetoden, där de fyra faserna i de kliniska testerna utgör 8 år (EFPIA, 2010). Antalet nya läkemedel som godkänns per miljard dollar spenderad på forskning och utveckling har halverats vart nionde år sedan 1950, en 80- faldig minskning i inflationsjusterade termer (Scannell et al, 2012).
I dag har endast tre multinationella läkemedelsföretag finansiella möjligheter och verksamhet inom antibakteriell forskning (Hallberg 2011-12-16). Forskning på nya former av antibiotika är svår.
https://timbro.se/app/uploads/2016/12/9175669014.pdf Har inte granskat rapporten ordentligt, men citaten stämmer med vad jag läst tidigare.
En penicillinkur bukar omfatta 20 tabletter. Så hur skulle ni som företagsledare ställa er till valet om att söka efter en ny sorts penicillin som tar hand om resistenta bakterier? Blir lite tufft att få tbx investeringen.
Samma med miljö, det är finansiella intressen som styr.
Det gäller allt! H&M tex som profilerar sig som "klimatsmarta". Vilka jäkla muppar... Lite kort så håller bomullsmaffian hårt om sina fibrer (hade möte med hållbarhetschefen Helena
http://www.dn.se/ekonomi/hm-chef-arets-maktigaste-kvinna/ (det är hon inte längre).
Sorry för OT men det är i slutändan pengarna som styr.
En liten avrundning, eftersom jag som vanligt inte kan hejda mig när jag väl börjar skriva...
CO2
följer temperaturen på vår planet, inte leder den.
Anledning till temeraturhöjning kan ni på dagtid (om det inte är mulet) den där gula saken där uppe. Den är väldigt aktiv i olika cykler (solen, för er som inte förstod).
När jag ändå nämnde "mulet" så ska ni veta att (när vi pratar växthuseffekt) att CO2 är betydligt mindre än en promille i atmosfären. Vattenånga står för 98%.
Vilka nätter är kallast? På vintern när det är mulet eller stjärnklart? Moln är som vi vet vattenånga, men kanske vi ska tro att hundradelar av en procent (CO2) är den stora boven?
Fan va jobbigt det skulle vara att beskatta vattenånga...