Tråd för oss vapennördar boende i samt utanför Sverige

 
Jag har ett Diana 54 airking cal 22 , vortexfjäder och annan pistong samt motvikt som jag svarvade till i Sverige , liggerpå dyga 300 vid pipan i vo , Licens på frugan. Betalade 50 k bath för denna 2008 I BKK hos en vapenhandlare som importerade den från Tyskland , direkt från Dianas fabriksåterförsäljare, åt mig /samt frugans licens . Har skjutit en hel del fågel samr risråttor, risråttorna är tyvärr nu ganska sällsynta här
Har skjutit duvor och de lär sig snabbt att byta tak.
 
Här i Thai sitter de i Träden på nattkvist , den lilla duvan är som du kanske vet fridlyst och dryga böter om du ertappas med att skjuta dem , vilket jag tycker är bra , den börjar bli ovanlig
Jag har skjut statsduvor sk. flygande råttor, som inte verkar utrotningshotade.

I övrigt så har jag aldrig varit särskilt road av jakt även om jag har jakträtt i Sverige.
 
Jag har skjut statsduvor sk. flygande råttor, som inte verkar utrotningshotade.

I övrigt så har jag aldrig varit särskilt road av jakt även om jag har jakträtt i Sverige.
OK, då förstår jag , trodde du sköt duvor här i Thai, det gör jag men inte den mindre fridlysta och enormt vackra fågeln. Jakten var för mig en av de stora intressen jag hade i Sverige under hela min uppväxt fram till jag flyttade ner hit till värmen
 
OK, då förstår jag , trodde du sköt duvor här i Thai, det gör jag men inte den mindre fridlysta och enormt vackra fågeln. Jakten var för mig en av de stora intressen jag hade i Sverige under hela min uppväxt fram till jag flyttade ner hit till värmen
Jag skjut några av de vanligt förekommande duvorna som sitter på taket här Thailand.

Nu för tiden så jagas inte ens 30- 40 taggare.
 
Mmm! Vapen..
Som sjtrpman(ambulansförare)i Kungl Svea Terrängregemente T1 Linköping(nerlagt 1990).

Så var mitt tilldelade tjänste vapen K-pist M45.

032sA3s6E9Ls.jpeg


Efter slutförd militärtjänst, även kallad M.U.C.K. återgick man till livet som byggnadsarbetare i 10år.
När man åter 1990 blev inlurad och inskriven av nära kompisar att bli Hemvärnsman i 24:e Skärgårdskopmpaniet Djurö och underställd KA1 Rindö, Armeförband med Marina uppgifter och 200 båt.

Tilldelat vapen AK4, ett i mitt tycke mycket bra vapen.
600px-Automatkarbin_4.jpg


De åren i Hemvärnet fick man chansen att prova andra verktyg som gör att man minimerar framryckade persons hastighet.

Nästa provande blev dessa, AK5
801ak5.jpg


och GRG Carl Gustav.
Carl_Gustav_recoilless_rifle_(cropped).jpg


AK5:an tyckte jag inte om, för pillrig, men GRG'n med en fullbumpa var en upplevelse..

Men det som ögonen verkligen föll för var PSG90,
sicken liten elaking.
Psg-90B-1500.jpg


Så under mina år inom hemvärnet, blev det flera tester och skjutövningar med olika vapen, dessa här ovanför är bara början..

@JBK.Ltd.
Kommer du ihåg en av era killar, kort och lastbils åkare? Dryg som fan var han! Bodde lite efter Djurö centrum till vänster (babord)!
Vi var B styrka mot er runt 1995, ni såg oss aldrig, plötsligt var vi uppe på kullen vid gamla kanonfästet!
 
Ryska snipers var under sista kriget /krigen bland de bästa i världen, under min militära utbildning (prickskytt ) läste jag en hel del om just hur de opererade, känslomässigt verkar de ha varit ganska opåverkade av skjuta folk, iofs blir det ju ofta på långa avstånd och kanske inte fullt så stor påverkan på skyttens psyke. Vet själv inte hur jag skulle påverkas av att ta andras liv. Annars var den ubildningen enormt intressant, inte bara skytte utan mycket annat som ingår i den
Fanns en finne som är NR:1. Simo "Häyhä! över 500 kill!
 
Skjutövning i flygvapnet som instruktör för FVRF på F10 i Ängelholm sommaren 1977

Jag var enda Armékillen på hela sommarkurserna och vann dessutom orienteringstävlingen. Flottiljchefen var inte glad att få dela ut priset till en "Arméslusk"

halt eller jag skjuter.JPG


Ängelholm skjutövning.JPG


2.jpg
 
 

Liknande trådar

T
Svar
12
Visningar
1 K
trollet
T
A
Svar
23
Visningar
2 K
Sir One
S
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
9
Visningar
3 K
janneungern
J
I
Svar
4
Visningar
2 K
A
T
Svar
9
Visningar
5 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp