Tråd för oss vapennördar boende i samt utanför Sverige

 
Jag har skjutit med slangbella men mitt inlägg var faktiskt ett stort skämt :laugh2:
Jag har väl ett antal här, används dem till Svärmors höns som går fritt, de väljer ut en höna som de sedan med bellan vingklipper eller om det träffar i skallen bedövar, Jag vill skjuta dem i skallen så de är döda på ett smärtfritt sätt, men se det får jag inte, de skall leva när de nackas
 
Jag har väl ett antal här, används dem till Svärmors höns som går fritt, de väljer ut en höna som de sedan med bellan vingklipper eller om det träffar i skallen bedövar, Jag vill skjuta dem i skallen så de är döda på ett smärtfritt sätt, men se det får jag inte, de skall leva när de nackas

Samma, likadant pågår hos oss också när det ska till bli mat på bordet eller till någon typ av firande...

@JBK.Ltd.
 
Jag har ju en fin bössa cal 5,5 med rödpunktsikte men se det går inte an , hönan skall nackas levande

Vete tusan! Vad det handlar om att ska vara/bli så lite skada på fågeln.
Delar som jag avskyr att se på tallriken är :
Huvud, hals & fötter
Resten slinker ner utan hinder, enda problemet med de frispringande fåglarna på gården är att de är för slanka, de liksom inte har rejält med kött på kroppen..

@JBK.Ltd.
 
Vete tusan! Vad det handlar om att ska vara/bli så lite skada på fågeln.
Delar som jag avskyr att se på tallriken är :
Huvud, hals & fötter
Resten slinker ner utan hinder, enda problemet med de frispringande fåglarna på gården är att de är för slanka, de liksom inte har rejält med kött på kroppen..

@JBK.Ltd.
Jag äter helst inte de hönsen, som du skriver , inget kött och inget fågelfett vilket är ganska nyttigt
 
Jag äter helst inte de hönsen, som du skriver , inget kött och inget fågelfett vilket är ganska nyttigt

När det finns 35-40st av dem, springande på gården, så märks det ingenting om man nackar en 5-7st, de förökar sig snabbt igen.
Utav dessa fåglar så undviker jag att sätta tänderna i en slaktad och tillredd tupp, satan i gatan va segt och torrt kött, tok dammar i truten.
Jaejim, koka en i tupp fler talet av timmar, lika förbaskat med kryddor och annat var det fortfarande torrt & segt, inte ens att köttet ramla av benen...

@JBK.Ltd.
 
Ett annat vapen som prövades på KA1, 300m Skjutbana.
Barrett-M82A1.jpg


Barrett M82
> Action type: Semi-automatic
> Range: 1,850 meters
> Weight: 30.9 pounds
> Length: 48 inches
> Chambered for: .50 BMG

Barrett M82 is a long-range sniper rifle, powerful enough to penetrate armored vehicles, body armor, and brick walls at a distance. Used by the U.S. Navy and Marine Corps, the M82 is similar to the Army’s M107 in that they both shoot .50 caliber ammunition, fed from a 10-round detachable box magazine. However, the M82 is shorter than its Army counterpart and a couple pounds heavier. It also has greater recoil and a different bipod.

Jäklar i gatan, den bössa gjorde att man fick den där "vill ha" känslan efter avfyrat skott.
Och när omladdning skulle göras, fick se storleken på ammunitionen, Woow!

main-qimg-f837d2ae98524707ea4b00e619ab3e4c-lq.jpeg


@JBK.Ltd.
 
Ett annat vapen som prövades på KA1, 300m Skjutbana.
Barrett-M82A1.jpg


Barrett M82
> Action type: Semi-automatic
> Range: 1,850 meters
> Weight: 30.9 pounds
> Length: 48 inches
> Chambered for: .50 BMG

Barrett M82 is a long-range sniper rifle, powerful enough to penetrate armored vehicles, body armor, and brick walls at a distance. Used by the U.S. Navy and Marine Corps, the M82 is similar to the Army’s M107 in that they both shoot .50 caliber ammunition, fed from a 10-round detachable box magazine. However, the M82 is shorter than its Army counterpart and a couple pounds heavier. It also has greater recoil and a different bipod.

Jäklar i gatan, den bössa gjorde att man fick den där "vill ha" känslan efter avfyrat skott.
Och när omladdning skulle göras, fick se storleken på ammunitionen, Woow!

main-qimg-f837d2ae98524707ea4b00e619ab3e4c-lq.jpeg


@JBK.Ltd.

Som sjuktrpman/sjukvårdare i det militära, så får man en känsla över hur mycket blir kvar av målet man träffar?
För det är ju tillverkat för att eliminera motståndaren, med eller utan skyddsutrustning..

@JBK.Ltd.
 
Ryska snipers var under sista kriget /krigen bland de bästa i världen, under min militära utbildning (prickskytt ) läste jag en hel del om just hur de opererade, känslomässigt verkar de ha varit ganska opåverkade av skjuta folk, iofs blir det ju ofta på långa avstånd och kanske inte fullt så stor påverkan på skyttens psyke. Vet själv inte hur jag skulle påverkas av att ta andras liv. Annars var den ubildningen enormt intressant, inte bara skytte utan mycket annat som ingår i den
 
Har utbildning på kpist, Ak4, Ksp58, Psk68 och Grg.

Skjutit åtta skarpa pansarspräng 1970 utan hörselskydd, så fick ett minne för livet iform av tinnitus.

Aldrig varit någon prickskytt, men med Grg hade jag otroligt lätt för att placera granaten precis var jag ville. I alla fall på skjutbanan och 400 meter på rörligt mål.
 
Jag har även skjutit en hel del sjöartilleri, dels med optiska riktstativet RIS501 och LV-pjäs 40/48 men mestadels med radarbaserade eldledningar inkl TV och IR-kameror av typerna ARTE-62, ARTE-722 och ARTE-726

Sköt bl.a uppvisningsskjutning utanför Sidney ombord på HMS Carlskrona när Bofors skulle visa Australiska materielverket vad deras 57 och 40-mm LV-pjäser klarade

Sköt ner korven på 3000 meter bogserat bakom en Learjet med en salva på 4 skott. första skottet pulveriserade det avancerade Hayse-målet med laserhöjdhållarsystem som simulerade lågt flygande sjömålsrobot på ca 6 meters höjd över vågorna
 
Har utbildning på kpist, Ak4, Ksp58, Psk68 och Grg.

Skjutit åtta skarpa pansarspräng 1970 utan hörselskydd, så fick ett minne för livet iform av tinnitus.

Aldrig varit någon prickskytt, men med Grg hade jag otroligt lätt för att placera granaten precis var jag ville. I alla fall på skjutbanan och 400 meter på rörligt mål.
Märkligt detta med hörselskador, jag har inte perfekt hörsel, men hör småfåglar samt inga som jag uppfattar problem med min hörsel, Har ju sysslat med skytte, både militärt och civilt samt jakt. Under jakter slarvade jag för det mestamed kåpor eller plugg , förutom då jag jobbade som haglskytteinstruktör på Danderyds skjutbana 86-88 , där var det kåpor på, ett under jag klarat mig bra trots allt slarv med hörselskydd
 
Har ju haft vapen i Sverige också.

Det började med knallpulverpickadoller i sandlådan :)

Susy.
images (2).jpg


Susanna,
images (1).jpg


Sen blev det luftgevär. Diana 27.
download (1).jpg


Diana 60.
download.jpg


Sen blev det en kraftigare bössa. Kalle Modell 96 men utan kikarsikte.
images (3).jpg


En startpistol men den ligger på botten i kalmarsund.
download (2).jpg


Sen lånade jag en gammal hanhagelhurra av morfar ibland.
0334BSdh8rqP.jpg
 
Märkligt detta med hörselskador, jag har inte perfekt hörsel, men hör småfåglar samt inga som jag uppfattar problem med min hörsel, Har ju sysslat med skytte, både militärt och civilt samt jakt. Under jakter slarvade jag för det mestamed kåpor eller plugg , förutom då jag jobbade som haglskytteinstruktör på Danderyds skjutbana 86-88 , där var det kåpor på, ett under jag klarat mig bra trots allt slarv med hörselskydd
Jag hör vad jag vill höra. Men har ett ständigt pip i öronen, som nog beror på grg skyttet.

I lumpen hade vi hörselvadd och några enklare kåpor för grg. Men de var ivägen så jag sköt utan kåpor. Vad jag kommer ihåg så man sköt man grg med öppen mun för att tryckutjämna.
 
Har ju haft vapen i Sverige också.

Det började med knallpulverpickadoller i sandlådan :)

Susy.
images (2).jpg


Susanna,
images (1).jpg


Sen blev det luftgevär. Diana 27.
download (1).jpg


Diana 60.
download.jpg


Sen blev det en kraftigare bössa. Kalle Modell 96 men utan kikarsikte.
images (3).jpg


En startpistol men den ligger på botten i kalmarsund.
download (2).jpg


Sen lånade jag en gammal hanhagelhurra av morfar ibland.
0334BSdh8rqP.jpg
Jag har ett pump luftgevär i Thailand i kalibrer .22. Men ingen licens då säljaren tyckte det var krångligt och dyrt.
 
För tusan, har ju haft harpunpistol som jag sålde precis innan jag flyttade till Thailand, det var jäkla kul på somrarna att skjuta fisk med.

so-dive-sling-speargun-classic-60.jpg
 
Jag har ett Diana 54 airking cal 22 , vortexfjäder och annan pistong samt motvikt som jag svarvade till i Sverige , liggerpå dyga 300 vid pipan i vo , Licens på frugan. Betalade 50 k bath för denna 2008 I BKK hos en vapenhandlare som importerade den från Tyskland , direkt från Dianas fabriksåterförsäljare, åt mig /samt frugans licens . Har skjutit en hel del fågel samr risråttor, risråttorna är tyvärr nu ganska sällsynta här
 
 

Liknande trådar

T
Svar
12
Visningar
1 K
trollet
T
A
Svar
23
Visningar
2 K
Sir One
S
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
9
Visningar
3 K
janneungern
J
I
Svar
4
Visningar
2 K
A
T
Svar
9
Visningar
5 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp