Välgorenhet i Thailand

• Trådstartare Trådstartare Bossej
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar lite vad Bosse menar,? kasta in en länk och inget mer??

Rena rama gissningsleken........positivt? negativt? berätta lite mer.............

Ubon

Svar till Legolas och Ubon.

Läste artikeln i The Nation igår.

Tänkte då att en hel del av de rika som deltar i denna sk välgorenhet har nog framforallt ett behov att lätta sina egna samveten,
men då tillsamman med andra som har liknande
samvetsproblem.
Man kan då dunka varandra i ryggen, supa och och skratta lite tillsammans.

De kan tex ha har blivit formogna genom korruption, svarta affärer, grovt utnyttjand av andra människor, stold etc,
och mår i längden inte riktigt bra pga detta.

De koper då en dyr, 10.000 bahts biljett, till en exklusiv välgorenhetsmåltid, där det garanterat endast finns likasinnade deltagare, och gärna någon deltagare/sponsor från kungahuset.

Overskottet, dvs smulorna, anger man ofta skall gå till fattiga barn,
i det här fallet barn i OmKoi distriktet i Chiang Mai.

Detta var min personliga tolkning av artikeln i The Nation, som ni frågade mig om.

Naturligtvis är det upp till var och en att tolka artikeln på sitt sätt.

"Bossej " sa:
Svar till Legolas och Ubon.

Läste artikeln i The Nation igår.

Tänkte då att en hel del av de rika som deltar i denna sk välgorenhet har nog framforallt ett behov att lätta sina egna samveten,
men då tillsamman med andra som har liknande
samvetsproblem.
Man kan då dunka varandra i ryggen, supa och och skratta lite tillsammans.

De kan tex ha har blivit formogna genom korruption, svarta affärer, grovt utnyttjand av andra människor, stold etc,
och mår i längden inte riktigt bra pga detta.

De koper då en dyr, 10.000 bahts biljett, till en exklusiv välgorenhetsmåltid, där det garanterat endast finns likasinnade deltagare, och gärna någon deltagare/sponsor från kungahuset.

Overskottet, dvs smulorna, anger man ofta skall gå till fattiga barn,
i det här fallet barn i OmKoi distriktet i Chiang Mai.

Detta var min personliga tolkning av artikeln i The Nation, som ni frågade mig om.

Naturligtvis är det upp till var och en att tolka artikeln på sitt sätt.

Bättre då att de inte skänker något överhuvudtaget eller?

"BaBoo " sa:
Bättre då att de inte skänker något överhuvudtaget eller?

Jo men lite sanning är det allt. Alltid svårt detta med "skall vi ge något eller inte", kommer pengarna verkligen fram eller försvinner de i fickor eller administration. Sen finns ju en som jag sa i en annan tråd "omvänd cynism".

Se bara på galor som "vatten till jordens folk" eller vad det nu hette som gick på TV för några år sedan.

Alltid när det gäller galor av detta slag ställer superstjärnor upp och deltar "gratis...jojo" och skänker sitt överskott.

Själv sitter de i gigantiska hus som slukar kilowattimmar dygnet runt med privata tennisbanor, pool, gym och annat som slukar energi samt aldrig skulle de ta cykeln till butiken för att handla utan den stora limosinen som drar gigantiska mängder bensin osv.

Men oss andra vill de påtala vårt ansvar att hushålla och ta ansvar för vår jord.

Visst är det bättre att något kommer till nytta än inget alls, så det är bara att gilla läget antar jag!

plara

"matteisurin " sa:
Bast ar val da att aldrig uttnyttja nagot elle nagon

Oavsett hur de tjänat sina pengar så är det bättre att de skänker en promille än inget alls!

Sedan finns det ju folk som tycker att alla som är rika eller tjänar mycket pengar per automatik är onda och dåliga människor!

Kan inte nagon lagga up en lista pa hjalporganisationer eller liknande som man kan lita pa i Thailand? Om det nu finns nagaon sadan vill saga :o

Man kan hjälpa till på många olika sätt för att underlätta livet för folk.
Jag avgav en gång ett löfte till mitt ex i Prathai att jag skulle betala en del av hennes systerdotters skolgång. Hon och jag stod ungen väldigt nära. Detta understöd har jag fortsatt med även om vi inte längre är tillsammans. Jag anser att man bör stå vid sitt ord, i synnerhet då det gäller utfästelser gjorda till barn.
Genom att uppvisa en god moral och ärlighet kan man hjälpa att forma en ung människa.
Allt är inte pengar i, pålitlighet väger också tungt även om man inte kan äta den.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp