Varför gifter man sig egentligen?

Jag skiljde mig i Thailand och registrera skiljsmässan i Sverige, gick smidigt när jag fick tummen ur och åka upp och skilja mig, något problem med någon fördelning av tillgångar fanns inte.
Hon fick behålla det halvfärdiga huset och jag behöll pengarna på kontot, bilen åkte tillbaks till bilfirman.
Vi fick dock skriva under ett papper på Amphoen att ingen ställde något ekonomiskt krav eller krav på tillgångar från motparten och att vi inte hade gemensamt barn.
På själva Amphoen tog det nog bara runt 20 minuter.

Men hade det funnits meningsskiljaktigheter hade det nog varit svårare och jag hade väl tur.

Thailand och Sverige har en överenskommelse om dessa frågor. Jag har varit ombud i mål med delad nationalitet och på den tiden hade jag kunnat reda ut begreppen, nu har jag glömt och vår föräldrabalk m. fl. lagrum är också så gamla nu att praxis har förändrats. I alla fall är det så att Thailand accepterar svensk domstols domar och vice versa. Problemet är nog bara att få dom verkställda! Men är du skild i Sverige kan Du inte vara gift i Thailand, om Du bara registrerar skilsmässan här så myndigheterna får veta.

Så du menar att en svensk domstol kan fastställa bodelning för Thailändsk egendom?

Svensk domstol kan fastställa skilsmässa, även i Thailand och fastställa bodelning enligt svensk lag och internationella avtal. Dock krävs det

Äktenskapsmål får tas upp av svensk domstol, om

• 1. båda makarna är svenska medborgare,
  • 2. käranden är svensk medborgare och har hemvist här i riket eller tidigare har haft hemvist här sedan han eller hon fyllt arton år,
  • 3. käranden inte är svensk medborgare men har hemvist här i riket sedan minst ett år,
  • 4. svaranden har hemvist här i riket,
  • 5. saken rör ogiltighet av vigsel som har förrättats av svensk myndighet, eller
  • 6. det i annat fall än som avses i 1–5 finns särskilda skäl att talan prövas här i riket, under förutsättning att en av makarna är svensk medborgare eller käranden inte kan få sin talan prövad i den stat där han eller hon är medborgare eller har hemvist. Lag (2009:256).
Den bodelningsprincip som gäller i Sverige ska då gälla i Thailand, som jag tolkar det. Men det krävs ju i stort sett att man bor i Sverige eller att båda är svenska medborgare. Har partnern dubbla medborgarskap blir det säkert mer komplicerat.

Sverige är också skyldig att godkänna äktenskapsskillnad uttagen i Thailand eller beslutad i domstol i Thailand.
Så det går men bättre man är överens.

Källa: https://lagen.nu/1904:26_s.1

https://lagen.nu/1990:272

Dock är jag ingen jurist utan bara läst på lite ... så ta det för vad det är!

Rätt roligt med vissa trådar som denna som skall handla om varför man gifter sig istället mest handlar om skilsmässa.
Kanske är de förenliga dom två.

Rätt roligt med vissa trådar som denna som skall handla om varför man gifter sig istället mest handlar om skilsmässa.
Kanske är de förenliga dom två.
Är ju för att det ofta slutar med skilsmässa som man inte ska gifta sig.
Om man inte lyckas gifta sig rikt utan äktenskapsförord [emoji6]

Är ju för att det ofta slutar med skilsmässa som man inte ska gifta sig.
Om man inte lyckas gifta sig rikt utan äktenskapsförord [emoji6]
Nu handlar ett giftermål inte om pengar, åtminstone inte i min värld. Det handlar om tradition och att visa att men verkligen menar allvar med relationen, att man verkligen älskar sin hustru. Om allting hade handlat om pengar hade jag aldrig inlett en relation överhuvudtaget, då hade jag kunnat leva loppan ensam med mina tillgångar.

Men glöm inte att man inte kan ta med sina pengar i graven, nu är familjens framtid säkrad den dag jag parkerar tofflorna för gott och tar på träfracken.

Nu handlar ett giftermål inte om pengar, åtminstone inte i min värld. Det handlar om tradition och att visa att men verkligen menar allvar med relationen, att man verkligen älskar sin hustru. Om allting hade handlat om pengar hade jag aldrig inlett en relation överhuvudtaget, då hade jag kunnat leva loppan ensam med mina tillgångar.

Men glöm inte att man inte kan ta med sina pengar i graven, nu är familjens framtid säkrad den dag jag parkerar tofflorna för gott och tar på träfracken.

till viss del kan det ju handla om trygghet för dem som blir kvar...

till viss del kan det ju handla om trygghet för dem som blir kvar...

Det var lite av anledningen att vi gifte oss nu i vintras. Jag vill inte att hon ska "förlora allt" bara för att jag trillar av pinnen, eller att barnen (mina) mot förmodan börjar kräva "sin rätt". Mina försäkringar (alla privata som man kan teckna) är skrivna så att i första hand är "arvtagaren" min registrerade fru. Väldigt praktiskt då jag inte behöver ändra namn varje gång jag gifter om mig:p.
Jag har dålig koll men visst är änkepensionen borta nu?

Det är fan bedrövligt! Så dessa pengar som en tjänat under ens livstid (och betalat skatt) bara försvinner som en "vinst" till staten? Inte konstigt att de vill förgifta oss med massa "skit" så vi dör i förtid...
Jag har tidigare inte funderat i dessa banor med pension då det kändes så avlägset.

Men om vi håller oss i ämnet "Varför gifter man sig egentligen". Finns det andra fördelar (ekonomiskt) förutom "kontrakt" man skrivit med privata institut?

Ett äktenskap handlar alltid om pengar när det övergår i skilsmässa.

Det är fan bedrövligt! Så dessa pengar som en tjänat under ens livstid (och betalat skatt) bara försvinner som en "vinst" till staten? Inte konstigt att de vill förgifta oss med massa "skit" så vi dör i förtid...
Jag har tidigare inte funderat i dessa banor med pension då det kändes så avlägset.

Men om vi håller oss i ämnet "Varför gifter man sig egentligen". Finns det andra fördelar (ekonomiskt) förutom "kontrakt" man skrivit med privata institut?

Inte riktigt så illa. Pensionsverket betalar ut efterlevandeskydd. 1 år om du inte har barn under 12.

Jag träffade en thaitjej som jag tyckte mycket om,vi träffades varje kväll efter hennes arbetspass på ett seriöst massage ställe, hon har en son som är 8 år i ett tidigare förhållande där pappan dog i en mc-olycka.

(Har varit i thailand många gånger och är inte lättlurad,har ganska bra erfarenhet från bangkok,pattaya,huahin mm)

Jag skulle vilja skapa en nära relation med den här tjejen ( vi har textat varandra (samt videosamtal) varje dag mer än en månad tillbaka efter det att jag lämnade thailand.

Vi har ju inte känt varandra speciellt länge men ändå har vi hunnit med att diskutera bl.a. vilka kön vi önskar att våra barn ska ha etc.

Tjejen har ju sagt att hon inte vill skaffa fler barn utan att vara gift - vilket jag givetvis förstår.

Gifter jag mig med henne skulle jag ju givetvis ta hand om henne och hennes son men skulle det gå dåligt i förhållandet efter några år så går ju mina livsbesparingar åt helvete och det blir svårt att jobba tillbaka dom ju äldre man blir.

Är det någon som har rekommendationer i det här ämnet?

Är det någon som har bra erfarenhet av någon advokat som ställer sig på utlänningens sida?

Jag träffade en thaitjej som jag tyckte mycket om,vi träffades varje kväll efter hennes arbetspass på ett seriöst massage ställe, hon har en son som är 8 år i ett tidigare förhållande där pappan dog i en mc-olycka.

(Har varit i thailand många gånger och är inte lättlurad,har ganska bra erfarenhet från bangkok,pattaya,huahin mm)

Jag skulle vilja skapa en nära relation med den här tjejen ( vi har textat varandra (samt videosamtal) varje dag mer än en månad tillbaka efter det att jag lämnade thailand.

Vi har ju inte känt varandra speciellt länge men ändå har vi hunnit med att diskutera bl.a. vilka kön vi önskar att våra barn ska ha etc.

Tjejen har ju sagt att hon inte vill skaffa fler barn utan att vara gift - vilket jag givetvis förstår.

Gifter jag mig med henne skulle jag ju givetvis ta hand om henne och hennes son men skulle det gå dåligt i förhållandet efter några år så går ju mina livsbesparingar åt helvete och det blir svårt att jobba tillbaka dom ju äldre man blir.

Är det någon som har rekommendationer i det här ämnet?

Är det någon som har bra erfarenhet av någon advokat som ställer sig på utlänningens sida?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp