Vad gör ni som bor permanent i Isaan egentligen ...

Va inte de här en tråd om
Vad gör ni som bor permanent i Isaan egentligen ... ?

Jag håller med, så fort man kommer in på politik så kommer ämnet i skymundan. Jag tycker ämnet är intressant, framförallt för de som funderar på att flytta hit men nu går det inte att hitta den informationen längre.

Debatten om moral och etik i finansvärlden är ju en helt annan än den om vad vi gör i Isaan och är säkert ointressant för många, de som vill diskutera det kan ju starta en ny tråd. Jag har inget mer att tillföra till ämnet här och lämnar denna tråden.

Jag håller med, så fort man kommer in på politik så kommer ämnet i skymundan. Jag tycker ämnet är intressant, framförallt för de som funderar på att flytta hit men nu går det inte att hitta den informationen längre.

Debatten om moral och etik i finansvärlden är ju en helt annan än den om vad vi gör i Isaan och är säkert ointressant för många, de som vill diskutera det kan ju starta en ny tråd. Jag har inget mer att tillföra till ämnet här och lämnar denna tråden.
Nu var det ju du som började smutskastade en hel bransch, sen backade du ju lite till att det bara var riskkapitalister du inte gillade, men ändå så vet jag ju att du hatar banker och försäkringsbolag. Du gillar väl inte att någon tjänar pengar på dig. Riskkapitalister hatar du säkert sin din tid som entreprenör.

Politik har vi ju bara snuddad vid i denna tråd, med att det är politiker som sätter regelverket (frånsett diktaturer som Thailand, där diktatorns regim sätter reglerna).

Jag gillar diskussioner, men att smutskasta en hel bransch, där flera av oss är aktiva på ett eller annat, sätt tycker jag inte riktigt om. Speciellt när man sen inte kommer med några inlägg som stöder detta och sedan avslutar med att man inte har något mer att tillföra i ämnet. Visst man kan ha sina åsikter, men man måste ju då kunna stå för dessa. Sen börjar du komma med moral och om man inte förstår vad det är så kan man inte föra en diskussion. Vad är moral för dig kan man då undra, jag har ju förklarat vad det är för mig, men också att finansbranschen inte är någon välgörenhetsorganisation.

Många frågor står fortfarande obesvarade och kanske den mest intressanta i denna diskussion: vad var det riktiga orsaken till att du plockar ut tjänstepensionen på kortast mögliga tid (och hur du investerar pengarna som du inte kunde gjort där de fanns innan och hur de skapar mervärde för de fattiga). Plockade du inte ut dessa med zinkskatt för att tjäna en hacka på bekostnad av Sverige. Försvann moral när det handlade om egen vinning. Gäller moral bara andra?

Väldigt svårt att föra diskussioner när den ena parten smutskastar hela grupper av människor men inte kan stå för sina egna åsikter. Du säger ju att du inte gillar att man smutskastar grupper, men du gör ju exakt samma sak!

Rätt intressant diskussion.
Undrar vad ni tycker om Ingvar Kamprads sätt att tjäna pengar.
Han har ju varit en av de rikaste.
Är de sjysst att sälja foliebeläggda möbler något billigare och på så sätt bygga ett imperium. Dessutom fick han (lurade) folk att göra halva jobbet själv.
Att företaget drivs i stiftelseform låter rätt bra fast det väcker en del frågor det också.
På vilket sätt är det ok att bli rik?
Tro nu inte att jag har något emot Ingvar bara en synvinkel till.

Han har en av Europas vassaste affärsjurister anställd av stiftelsen, tror jag, vars huvuduppgift är att minimera förlusterna i form av skatter har jag läst utan att komma ihåg källan:( Det verkar omöjligt att få insyn i stiftelsens ekonomi:rolleyes: Han betalar väl ingen eller mycket lite i skatt som privatperson och absolut noll från stiftelsen:confused: Rent mjöl i påsen:confused:

Däremot så är personalpolitiken fantastiskt lyckad:wai:

Jag är kluven, IKEA i skärholmen är också Sveriges främsta turistmål:eek:

ok, eftersom du envisas med att dra detta ämnet i Isaantråden och samtidigt beskyller mig för att fega ut så startar jag en ny tråd själv!

Rätt intressant diskussion.
Undrar vad ni tycker om Ingvar Kamprads sätt att tjäna pengar.
Han har ju varit en av de rikaste.
Är de sjysst att sälja foliebeläggda möbler något billigare och på så sätt bygga ett imperium. Dessutom fick han (lurade) folk att göra halva jobbet själv.
Att företaget drivs i stiftelseform låter rätt bra fast det väcker en del frågor det också.
På vilket sätt är det ok att bli rik?
Tro nu inte att jag har något emot Ingvar bara en synvinkel till.
Jag gillar ju Ingvar Kamprad, han har ju inte dolt att han inte betalar så mycket skatt (i varje fall inte på senare år). Sen är det väl två själ med stiftelsen, dels skatt men också att inte tappa kontrollen och att de olika bitarna ska fungera när han inte bestämmer mer.

Nu bor han väl i Sverige igen och betalar skatt!

DU VERKAR VAR EN RASTLÖS PERSON OCH VARFÖR INTE GE DIG/ER UT OCH RESA ETT TAG,DET KOMMER GE DIG EN OERHÖRT MASSA NYA BEKANTSKAPER OCH NYA INTRESSEN!
RUSKIGT MASSA INTRESSANTA GREJER ATT SE OCH GÖRA OM MAN INTE REST RUNT I DETTA LANDET INNAN!JAG HAR BOTT HÄR I 18 ÅR FRAM OCH TILLBAKA MEN RESER FORTFARANDE MED MIN FRU/BARN OCH BARN BARN DIT JAG/VI TYCKER VERKAR INTRESSANT!
DET KOSTAR FÖRSTÅS LITE PENGAR ATT RESA MEN DET VERKAR DU JU HA!
TA EN TRIPP RUNT THAILAND!
SWAADEE!:nod:
:thumbsup:....

Jag gillar ju Ingvar Kamprad, han har ju inte dolt att han inte betalar så mycket skatt (i varje fall inte på senare år). Sen är det väl två själ med stiftelsen, dels skatt men också att inte tappa kontrollen och att de olika bitarna ska fungera när han inte bestämmer mer.

Nu bor han väl i Sverige igen och betalar skatt!
Han har väl en ganska liten inkomst

Senast redigerad av en moderator:
Han har en av Europas vassaste affärsjurister anställd av stiftelsen, tror jag, vars huvuduppgift är att minimera förlusterna i form av skatter har jag läst utan att komma ihåg källan:( Det verkar omöjligt att få insyn i stiftelsens ekonomi:rolleyes: Han betalar väl ingen eller mycket lite i skatt som privatperson och absolut noll från stiftelsen:confused: Rent mjöl i påsen:confused:

Däremot så är personalpolitiken fantastiskt lyckad:wai:

Jag är kluven, IKEA i skärholmen är också Sveriges främsta turistmål:eek:

Personalpolitiken sa du, de är ju certifierade företag Iso 20000 antar jag. Där beskrivs att man har ansvar för personal ända fram till kund och från leverantörer.
Träffade några Polska chaufförer i Jönköping en gång, de körde för Ikea.
Killarna hade stått där tre dygn, värmde medhavda mat vid långtradaren och antar att deras löner följde de svenska :D
De sov på plats och hade på alla sätt en skön tillvaro som en Ikeaanställd skall ha.
Att de inte hade varit hemma på några veckor och hade rullande bostad så det är väl vad alla svenskar vill. Alla längtar ju till sommaren när man får plocka fram husvagnen eller bilen och ha roligt hela sommaren. :p
Så visst Ikea är ju väldigt omtänksam mot personalen. :cool:

DU VERKAR VAR EN RASTLÖS PERSON OCH VARFÖR INTE GE DIG/ER UT OCH RESA ETT TAG,DET KOMMER GE DIG EN OERHÖRT MASSA NYA BEKANTSKAPER OCH NYA INTRESSEN!
RUSKIGT MASSA INTRESSANTA GREJER ATT SE OCH GÖRA OM MAN INTE REST RUNT I DETTA LANDET INNAN!JAG HAR BOTT HÄR I 18 ÅR FRAM OCH TILLBAKA MEN RESER FORTFARANDE MED MIN FRU/BARN OCH BARN BARN DIT JAG/VI TYCKER VERKAR INTRESSANT!
Och du kan använda små bokstäver.

hmmm... en till som inte förstår vad han själv skriver, är man rastlös sitter man väl knappas still utan rör på sig! Sen citera den du vill svara, det är säkert ett tiotal här som skrivit i denna tråd, vem anser du är rastlös?

Kan det vara någon från norrland :rolleyes: ibland har de så dåligt med dagsljus att de ser bara stora bokstäver :p, jo jag vet det sär var fult.... Men lite:wai:skoj ändå

Hittade denna tråd som har misshandlats rejält såg jag. Jag som bor här fulltid, har funnit mig tillrätta känns det som. Vi är alla olika, och det jag gillar tycker säkert inte alla andra speciellt mycket om.

Jag startar på morgonen med att gå igenom datorn, svara på mail som skrevs medans jag sov, alltså mail ifrån Sverige, och andra länder i den tidszonen., Kanske skriva några inlägg på thai-forum.

Sedan dags att ta kaffe med mackor och ägg, kolla en TV-show, och efter det, så är det dags att klä sig för dagens cykelfärd. Sticker sedan ut på runt 2-2,5 timmar och hojjar. Måste göra detta för 2 anledningar. Min åldersdiabetes kräver motion, och min gamla sletna rygg mår suveränt bra med cykel-motion.

Kommer hem runt och strax innan lunch. ofta träffar jag någon kompis och käkar lunch ihop, eller kanske bara en kopp kaffe ihop. Sedan tillbaka till datorn och jobbar vidare. Sedan runt 16:tiden hämtar jag tösen ifrån skolan, fortsätter vid datan...

Sedan på kvällen kan det bli vad som helst faktiskt, men träffar folk så gott som dagligen, och umgås lite grand lagom med många här. Brukar sedan hoppa i säng, och nana runt klockan 22.30

Good night all..

Vad gör ni som bor permanent i Isaan egentligen , bygga hus kan man inte göra i evighet , man kan fiska ,men det tröttnar jag snabbt på efterssom fisket är skitkass . Jag har Luftbössa som jag satt lite bättre fart i ,den går jag ut med ibland , ibland på natten med svärfar eller svågern ,ibland ensam på dagen .. Det jag skjuter äts upp av familjen , fågel ,risråttor och ormar ... Sen har jag ju mina motorcycklar , men detta räcker inte hur länge som helst , sitta och dricka med Thaisen roar mig inte , ,Ni som varken har jakt eller fiske eller big bikes , vad fn gör ni hela tiden , vore intressant att veta , kom inte med snacket "tar det lugnt" normala människor sitter inte och tar det lugnt , det är ju för fn som att sitta och vänta på träfracken ... Super gör många i isaan , men inte alla , ofta ser man Faranger som sitter och glor ut på risfälten , vill inte ha kontakt med någon , stackars introverta olyckliga människor ?? Ja kanske , vad säger ni ...:)
Vad gör man om man bor i Bankok eller i turistträsken?

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A
L
Svar
2
Visningar
1 K