Vad är det som byggs egentligen?

Nu är det ju järnväg man bygger, ej ny motorväg. På sina ställen har man fått dra om motorvägen altså tvåan.
Men det sorliga är att man river många stationer på vägen och bygger nytt, ser bedrövliga ut.
Man kan tro att detta skapar arbete, ja men 80% kommer från grannländerna.
Nu tror jag inte så mycket på detta projekt, det kommer inte att gynna de vanliga mänskorna.
Ex om du tar bussen Bankok Koratt tar det c tre och en halv timme,kostnad 190 bht.
Tåg samma sträcka strax över en timme, kostnad 540 bht.
Vad tror ni den vanliga arbetaren väljer om han kan tjäna en dagslön på några timmar.

Sen finns det ju en budgett för projektet, håller den, tror inte det kommer väl att skrivas upp mefd 32%, som brukligt.

Ursäckta om jag försöker att komma på rätt spår igen.
Ok ja verkar som de bygger både ny tågbana och motorväg samtidigt då... http://englishnews.thaipbs.or.th/new-motorway-construction-linking-bangkok-korat-kicks-off-today/

Så klart, men finns ju gott om dem i BKK sen kommer det nog rabattkort.

Precis. Ett månadskort är alltid förmånligare.
Sen kan man lägga till kostnaden för dubbelt boende och värdet av att träffa sin familj varje dag.
För inte är det billigt med boende nära en BTS-station i Bkk. Det är också en kostnad att ta sig till arbetet även om man bor i "närheten".

Senast redigerad av en moderator:
Frugan nämnde i dag att England drar sig tillbaka i Thailand säljer sin ambassad i BKK för över 400 miljoner Euro och stänger konsulaten i Chiang mai och Pattaya det var en av orsakerna jag frågade dig mera ingående. Det känns onekligen som de gamla allierade förbereder sig för ett krig se Brexit Trump även i Sverige går propagandan på högvarv vi har ju liksom noll krigsberedskap hotbilder håller på att byggas upp. Muslimhatet har byggts upp under många år och kan väl sägas blivit väl implementerat i världen så fiender saknas inte. Åsikter är så radikal över hela världen idag att de flesta skulle dö för sin sak förvånas över detta hur snabbt hyggligt vanligt folk i Sverige radikliserats. Att något skulle hända just nu i Februari och Berra inte fick njuta av en ädel dryck är väl inte troligt. Men jag är nog av den åsikten att ett krig som skulle påverka oss oavsett var vi befinner oss på jorden inte är omöjligt utan istället sannolikt.

Nja, England sålde sin ambassad ja, men kommer inte att lämna landet för det. Dom behövde pengarna o en ny ambassad kommer att upprättas i en kontorsbyggnad så som den svenska ambassaden i Bkk. Inget konstigt med det.
Engelsmännen har inte det stora imperium med massa kolonier längre. Dom har en simpel ö i tråkigt klimat och får leva med det. Sum num naa till dom:)

Nu är förvirringen total;)
Artikeln skriver om en ny motorväg.
Ny som ej startat upp riktigt ännu. Så det kan ej vara detta du sett.
Det byggs ju fult av viadukter över den nya tåg linjen, ingen skall ju kunna korsa spåret så som det är nu.
Där jag bor Nung song byggs det två viadukter på en sträcka av 4km, Kan undra hur många skall byggas ända upp till gränsen. Här har de två byggena stannat av, penga brist eller vad, vet ej det är ca 30% kvar plus anslutnings vägar.

Ny som ej startat upp riktigt ännu. Så det kan ej vara detta du sett.
Det byggs ju fult av viadukter över den nya tåg linjen, ingen skall ju kunna korsa spåret så som det är nu.
Där jag bor Nung song byggs det två viadukter på en sträcka av 4km, Kan undra hur många skall byggas ända upp till gränsen. Här har de två byggena stannat av, penga brist eller vad, vet ej det är ca 30% kvar plus anslutnings vägar.

Viadukter ÖVER tåglinjen?
Det som byggs nu är pelare och är grymt lika BTS.

Broar över järnvägen, man börjar ju med pelare lika som BTS sedan kommer ju körbanan, inga fordon får pasera järnvägen, så som det är nu, ibland bommar men oftas inga alls

Kanske du menar "längs med"? För det är det jag sett på vägen mellan Bkk-Korat och över befintliga järnvägen i Khon Kaen där dom bygger ngt som liknar en BTS-station.
Allt är typ 10m över marken (personlig uppskattning som kan vara +-5m)

Ingen som har bilder? Var förvisso nere i Bkk i helgen, kanske jag kan hitta ngt från min dash-cam.

Kanske du menar "längs med"? För det är det jag sett på vägen mellan Bkk-Korat och över befintliga järnvägen i Khon Kaen där dom bygger ngt som liknar en BTS-station.

Ingen som har bilder? Var förvisso nere i Bkk i helgen, kanske jag kan hitta ngt från min dash-cam.
Men nu är det ju så att folk måste ju kunna ta sig över jänvägen då är ju man tvingad att bygga broar.
Man kan ju inte ute stänga folk att ta sig från den ena ändan av ampur stan eller byar till den andra sidan.
Broarna är väl som du säger ca 10m höga, och där kommer man att få köra om man skall till grannbyn eller få tillgång till ampurstan, i princip går järnvägen rakt igenom Nog song

Pjodd, nu har jag varit och tittat på brobygget, Och det är ju till stor del samma koncept som BTS.

Man bygger en ramp på båda sidor av järn vägen, som är en 400m då är man uppe i ca10m sen gör den en usväng och förhoppnings vis möter den andra körbanan.
På pelarna . prisis som BTS, gjuter man en kraftig balk som man lägger en två filig väg på.
Det är många sådana broar på hela sträckan, måste vara flera hundra.

Men nu är det ju så att folk måste ju kunna ta sig över jänvägen då är ju man tvingad att bygga broar.
Man kan ju inte ute stänga folk att ta sig från den ena ändan av ampur stan eller byar till den andra sidan.
Broarna är väl som du säger ca 10m höga, och där kommer man att få köra om man skall till grannbyn eller få tillgång till ampurstan, i princip går järnvägen rakt igenom Nog song

Men om järn/motorvägen är 10m upp så behövs inga gångbroar över den, eller? 555 fan, nu är det kortslutning.

Pjodd, nu har jag varit och tittat på brobygget, Och det är ju till stor del samma koncept som BTS.

Man bygger en ramp på båda sidor av järn vägen, som är en 400m då är man uppe i ca10m sen gör den en usväng och förhoppnings vis möter den andra körbanan.
På pelarna . prisis som BTS, gjuter man en kraftig balk som man lägger en två filig väg på.
Det är många sådana broar på hela sträckan, måste vara flera hundra.

U-turn för tåg?:p

Har inte koll på hur min kamera i bilen funkar, men ska ner till Koh Chang i slutet av månaden. Då ska jag fota lite med mobilen (tanten får göra det då jag kör).

Men om järn/motorvägen är 10m upp så behövs inga gångbroar över den, eller? 555 fan, nu är det kortslutning.

U-turn för tåg?:p

Har inte koll på hur min kamera i bilen funkar, men ska ner till Koh Chang i slutet av månaden. Då ska jag fota lite med mobilen (tanten får göra det då jag kör).
För bil annars var det rätt.
Gång broar blir det nog bara vid stationerna.

Men får att krångla till det lite mer för dig så får kreaturen en del tunnlar de kan använda sig av.
Du skall veta inte en myra får komma upp på spåret.

Ja det byggs iaf ;)
Får kolla med egna ögon om 5v när jag kommer ner helg enkelt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp