Vad gör ni som bor permanent i Isaan egentligen ...

 
A

Anonym

Gäst
Vad gör ni som bor permanent i Isaan egentligen , bygga hus kan man inte göra i evighet , man kan fiska ,men det tröttnar jag snabbt på efterssom fisket är skitkass . Jag har Luftbössa som jag satt lite bättre fart i ,den går jag ut med ibland , ibland på natten med svärfar eller svågern ,ibland ensam på dagen .. Det jag skjuter äts upp av familjen , fågel ,risråttor och ormar ... Sen har jag ju mina motorcycklar , men detta räcker inte hur länge som helst , sitta och dricka med Thaisen roar mig inte , ,Ni som varken har jakt eller fiske eller big bikes , vad fn gör ni hela tiden , vore intressant att veta , kom inte med snacket "tar det lugnt" normala människor sitter inte och tar det lugnt , det är ju för fn som att sitta och vänta på träfracken ... Super gör många i isaan , men inte alla , ofta ser man Faranger som sitter och glor ut på risfälten , vill inte ha kontakt med någon , stackars introverta olyckliga människor ?? Ja kanske , vad säger ni ...:)
 
Bra fråga Phonta, eftersom vi har funderingar på att dra från Sattahip inom några år. Börjar bli trångt här numera, trafiken har ökat mycket, m.m.
Går det att få snabb uppkoppling av nätet i Isaan eller är det 3G/4G som gäller?
 
Ett stort problem för mig i den by som min fru har sitt hus är att det inte finns internetuppkoppling . har man familj och vänner runt omkring i värden så vill man åtmindstonde kunna hålla kontakten , jag brukar köpa AIS för 1000thbt/månad , men problemet är dels farten som är rent kass samt även att det inte räcker , titta på två filmer så är det nästan slut på all fart sen och du kan knappt kolla mail resten av månaden , nu kommer måmga att säga att vi har minsann internet , men jag VET att i SMÅbyar runt om på landsbygden finns det inget bredband ... Nu läste jag att det är på gång i nästan 4000 byar , regerigen skall satsa 11,5 miljarder på att byarna skall få internet i tillex Isaan ....
 
Ett stort problem för mig i den by som min fru har sitt hus är att det inte finns internetuppkoppling . har man familj och vänner runt omkring i värden så vill man åtmindstonde kunna hålla kontakten , jag brukar köpa AIS för 1000thbt/månad , men problemet är dels farten som är rent kass samt även att det inte räcker , titta på två filmer så är det nästan slut på all fart sen och du kan knappt kolla mail resten av månaden , nu kommer måmga att säga att vi har minsann internet , men jag VET att i SMÅbyar runt om på landsbygden finns det inget bredband ... Nu läste jag att det är på gång i nästan 4000 byar , regerigen skall satsa 11,5 miljarder på att byarna skall få internet i tillex Isaan ....
Du laddar väl inte telefon med 1000 baht och använder internet, du köper väl ett internet paket.
850 baht så får du ju MaoMao 8gb max speed internet paket på AIS.
Jag har köpt MaoMao 3GB max speed det sista för 399 baht.
AIS har ju massa olika paket.
 
vi har internet TOT fungerar bra någon gong har de krånglat men för de mesta helt ok. Vad jag gör sköter trädgården målar lite när ja får en ide sköter om de mesta själv vatten egen brun el sen har jag en pickup som ja pysslar med vi har ju ingen sophämtning så vi kör själva iväg vårat skräp så åker vi in till stan Loei där vi handlar de finns massor att kolla in i affärerna nästan allt finns i Thailand gäller bara att hitta vi har två hundar att busa med Efter snart 3 år här har ja inga problem att få tiden att gå jo vist i bland är ja lat också slöar bort en förmiddag med kaffe på altan bara må gott
 
Har kollat den mobila internetuppkopplingen som är ok i den tilltänkta risbyn. Men hur blir bandbredden när alla ungar kopplar upp sig på eftermiddagen när de kommer hem från skolan? Ska kolla med TOT innan jag bestämmer mig. Två hundar, lite papegojor och några höns ger väl lite sysselsättning? Gillar att snickra enklare trämöbler till släkten. Det är välkomna presenter och ger pluspoäng har jag förstått.
Om man trivs beror nog mycket på omgivningen och på hur rastlös man är som människa, men lite fundersam är jag...
 
Det ar just det problemet som infinner sig varje helg ,alla ungar uppkopplade noll fart :)
 
Hur många dagar pallar du? Dessutom in TV, förotum nåt som har med fasces att göra. Jag. vi drar snart.
 
8 gb,racker en vecka. Vill ha det dubbla minst
8 gb,racker en vecka. Vill ha det dubbla minst

Nu förstår jag inte??
Tror du att 1000 baht vanlig laddning one two call ger dig mer än 8 gb, skall vara glad om du får 2gb.
Dom internetpaketen är hyfsat prisvärda och klarar du dig på AIS one to call laddning en månad 1000 baht så klarar du dig definitivt på maomao 850 baht antagligen 389 baht med.
Bara ladda one to call och använda internet utan välja paket är det dyraste du kan göra.
Sen är dom unlimited i internätanvändande maomao paketen 1 månad men bara 8gb som är maximum speed.
Finns också flera andra paket att välja på.
Gå in på deras hemsida logga in med ditt nummer, kolla vilket paket som passar dig, ladda på summan med one two call, välj paket på hemsidan pengarna dras och ditt val är levererat.
 
Sen tycker jag att känner man redan innan att internet kommer bli en sådan viktig punkt i ens liv om man flyttar upp skall man inte flytta dit.
 
Håller med till 100 procent. Han skulle stannat hemma i Åstol eller Rönnäng.
 
Som boende med mycket fritid tror jag man trivs bättre på landsbygden blir roligare och skönare då man kan välja bort sådant man tröttnar på att åka på semester räcker och där i mellan mera att pyssla med trädgård huset ofta kommer man närmare sin utländska vänner och umgås på ett ledigare sätt. Bor man inte allt för långt i från en stad går idag allt att få tag på. All allmän service fungerar oftare bättre så som sjukhus tandläkare el internet vatten man blir bättre bemöt. Kanske för en del inte verkar riktigt men det är min uppfattning och erfarenhet. Det finns solstrålar som kommer hitt och tycker de är på semester och flänger runt kors tvärs och kan aldrig sitta still sådan var jag själv de 3-4 första åren inget fel i det kanske den absolut bästa tiden här liksom första resan men det går liksom inte att få till den känslan igen. När man har bott här ett tag ser allt likadant och alla tjejer är lika goa eller tvärtom maten smakar samma skillnaden är hur mycket socker och MSG de hade i maten från ställe till ställe. Thailändarna deras kultur grupp beteende av naiva sätt att leva blir tröttsamt alla lukter och ljud de sprider runt sig listan kan göras lång. Blir lätt att man är allt för negativ inte med orätta utan mest för att stå ut bör man hålla listan så kort det går och lära sig att ignorera allt. Ni som bor här förstår vad jag menar andra tycker det är trevligt i kontrast till Sverige.

Tror det är många liksom jag som har tröttnat men har svårt att bryta upp och börja om exempel flytta till baka till Sverige fixa visum uppehållstillstånd till nya nära och kära vilka skall lämnas kvar är svåra beslut samt många har inte möjlighet att skaffa bostad i Sverige.
 
Vad gör ni som bor permanent i Isaan egentligen , bygga hus kan man inte göra i evighet , man kan fiska ,men det tröttnar jag snabbt på efterssom fisket är skitkass . Jag har Luftbössa som jag satt lite bättre fart i ,den går jag ut med ibland , ibland på natten med svärfar eller svågern ,ibland ensam på dagen .. Det jag skjuter äts upp av familjen , fågel ,risråttor och ormar ... Sen har jag ju mina motorcycklar , men detta räcker inte hur länge som helst , sitta och dricka med Thaisen roar mig inte , ,Ni som varken har jakt eller fiske eller big bikes , vad fn gör ni hela tiden , vore intressant att veta , kom inte med snacket "tar det lugnt" normala människor sitter inte och tar det lugnt , det är ju för fn som att sitta och vänta på träfracken ... Super gör många i isaan , men inte alla , ofta ser man Faranger som sitter och glor ut på risfälten , vill inte ha kontakt med någon , stackars introverta olyckliga människor ?? Ja kanske , vad säger ni ...:)

För all del, mycket intressant frågeställning!
Till att börja med så har jag inte nått den respektabla ålder 65 (pensionär) men kan kort härleda till mina föräldrar som är pensionärer. Lustigt nog så är det svårare att få tag i dom nu än när de jobbade. Har dock inte sett dom i rapsfälten med en låda öl mellan stolarna, inte heller med vapen eller moppar. Segelbåt är kanske nyckelordet här samt besöka vänner runt om i Sverige och utomlands. Hus och trädgård gör att dom inte är borta i all evighet.

Men vad gör jag? Tja, studierna tar upp en hel del tid men det försöker jag göra när "tanten" jobbar så vi kan ha kvällen tillsammans som inte skiljer sig åt så mycket från en svensk familj. Laga mat, äta tillsammans, hjälpa barnen med läxorna, köra barnen till fotbollsträning och gitarrlektioner, pula i trädgården (ja på kvällen då det är för varmt på dagen) och engelskträna barnen. Så vardagarna är fullt upp precis som en vanlig familj hemma.
Mellan varven så påtar jag på mitt aquaponic projekt, läser på ang solel (får mina paneler förhoppningsvis nästa vecka) och förbereder hur jag kan använda mig av statistiken jag får om produktionen för att se om det är värt att investera i en 1MW anläggning.
Helgerna så äter vi ute, åker på utflykter och kopplar av. Läs gärna om min resa till Koh Samet som jag la in för en stund sedan:)
När jag känner att jag måste ha en paus så tar jag mig tid att skriva lite här men som ni märkt så är jag inte så aktiv.

Jag är beroende av stabilt internet då jag har webbmöten med mina lärare. Hade 3bb tidigare som funkade bra men har blivit otroligt kassa nu (iaf här), så jag bytande till True som visat sig vara stabilt. För 800B har jag en 40/5 lina (för att vara korrekt så tror jag det är ADSL) som i praktiken ger 35/4,5 vilket är mycket bättre än jag förväntat mig, fast telefoni, simkort (som jag petade in i iPadden), fri tillgång till alla Trues hotspots och kabeltv. Har inte en susning vilka kanaler som finns då vi inte tittar på tv så mycket (jag inte alls).

Din undran är dock inte helt obefogad. Jag tillhör den gruppen som du kallar "stackars introverta människor":) men det finns ett syfte med det. Jag umgås medvetet inte med faranger här då dessa extremt sällan bidrar till ngt stimulerande såsom intellektuella samtal, gemensamma hobbys eller affärsideer. Nu behöver det inte vara på den nivån och det är svårt att beskriva vad jag menar men lite klantigt uttryckt så beter sig de flesta väldigt osmidigt. En middag i deras "hem" berättar väldigt mycket om personen i fråga. Sorry, det blev kanske lite OT...

Sorry @Khuntan att du känner dessa negativa vibbar men jag förstår dig. Jag råkade ut för samma känsla för ett par år sedan (typ 5-7) när jag hängde med faranger, läste i negativa forum och följde med strömmen av dessa destruktiva negodiler (en negodil är en negativ person med stor mun och mer än gärna berättar om det). Thailand är mer än så om man lyfter på ögonlocken och börjar observera sin omgivning. Nu vet jag inte var du håller hus men min "depression" var på Phuket.
 
Pjodd! Det där med aquaponikanläggning lät intressant, jag planerar själv odling av fisk och kräftor och eftersom vattentillgången kan vara knapp här så tänkte jag rena vattnet aquaponiskt. Vad odlar Du? Berätta!.
 
Nej det gör Du inte. "Anser" dvs att uttrycka en åsikt har inte den innebörd Du tror.
Vad jag menade var att om man tror man kommer bli så beroende av internet så den blir huvudpunkten i sitt liv när man flyttar till ett visst ställe så har man hamnat fel.
Om ens huvudoro för att kunna trivas på ett ställe är om man har en bra lina för att kunna trivas så är man kanske på fel ställe, jag var det, när jag bodde där uppe så blev internet en huvudpunkt av mitt liv.
Jag läser din tråd i andra forumet, den enda tråden som är värd och anledningen till att kika in där ibland.
Jag är impad av din envishet och motivation men vi är inte alla lagda så, själv mådde jag inte alls bra där uppe sista halvåret.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A
L
Svar
2
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp