Västerländsk barnfamiljbudget i Thailand

Ja vi får se, det finns nog utrymme åt båda hållen men tänkte testa den budgeten fast ändrar lite.

Elräkning 3000 baht.
Vatten 500 baht.
Fast Internet 700 baht.
Mat 18.000 baht.
Övrigt 5500 baht.
Bensin 4000 baht.
Hus underhåll 3000 baht.
Mobilt internet 800 baht.
Skola 22.500 baht.
Bilförsäkring 2000 baht.

60.000 baht i månaden.
720.000 baht om året.
Får se om jag lyckas ;)
Har du inte glömt posten "Sangsom cola" eller ramlar den in under "övrigt"?

Skall nog ha råd och klämma in en falukorv med.
Sådan falukorv jag köper kostar 199 baht har jag för mig men gör jag ungsbakad eller korvstroganoff så räcker den till 4 portioner.
Och spagetti köttfärsås skall jag ha råd med, köttfärsen blir inte dyrare för att man lagar västerländskt och med köttfärs kan man göra många rätter.
Är oftast falukorv eller köttfärsrätt jag lagar när jag gör västerländskt.
Annars får det bli Thaimat men ingen pala.
Havregrynsgröt skall jag ha råd med ;)
Ungarna äter min mat.
Jodå, visst går det men en del thaimat är faktiskt riktigt god och billig. Och man behöver inte handla allt på Tesco eller Big C. Vi handlar mycket på Talaad när vi är nere, jag har aldrig blivit sjuk av kött eller kyckling därifrån och det är billigare. Pizza, hamburgare och annat skräp äter vi endast i undantagsfall. Och naturligtvis kan havregrynsgröten inte undvaras. :)

Ja vi får se, det finns nog utrymme åt båda hållen men tänkte testa den budgeten fast ändrar lite.

Elräkning 3000 baht.
Vatten 500 baht.
Fast Internet 700 baht.
Mat 18.000 baht.
Övrigt 5500 baht.
Bensin 4000 baht.
Hus underhåll 3000 baht.
Mobilt internet 800 baht.
Skola 22.500 baht.
Bilförsäkring 2000 baht.

60.000 baht i månaden.
720.000 baht om året.
Får se om jag lyckas ;)

Hyffsad budget men det saknas nog en nolla på övrigt.

SatanG

Hur går det med din frus business ?
Nu gör hon inget, när jag gick på sjön la hon ner efter ett tag, tiden går till att ta hand om ungarna.
Hon sålde slut det hon hade.
Vi har ju inte lyxen med några släktingar i vår närhet som hjälper till.
Drinkarna sålde som bäst vid 17:00-20:00.
Äldste sonen slutar fotbollen runt 16:20 så hon är hemma och skall ordna mat till dom vid prime time typ ;)
Och eftersom sonen levererade gick det ut över hans läxläsning.
Sen fick hon en konkurrent i villagen en till som började sälja.
Men det funkade bra när jag var hemma, ja var ju hemma 3 månader i sträck den gången.

Nu gör hon inget, när jag gick på sjön la hon ner efter ett tag, tiden går till att ta hand om ungarna.
Hon sålde slut det hon hade.
Vi har ju inte lyxen med några släktingar i vår närhet som hjälper till.
Drinkarna sålde som bäst vid 17:00-20:00.
Äldste sonen slutar fotbollen runt 16:20 så hon är hemma och skall ordna mat till dom vid prime time typ ;)
Och eftersom sonen levererade gick det ut över hans läxläsning.
Sen fick hon en konkurrent i villagen en till som började sälja.
Men det funkade bra när jag var hemma, ja var ju hemma 3 månader i sträck den gången.
Ja nu vet ni då hur sånt funkar. Är det något som går bra så öppnar det nya i området med samma sak. Även franchise har noll reglering av sådant se bara 7 eleven

Hyffsad budget men det saknas nog en nolla på övrigt.

SatanG
Det beror på vad man lägger i övrigt, jag går inte på cafe, handlar kläder på Big-C, jag gillar inte massage, äter inte snacks eller mellanmål, ungarna får Lördagsgodis, fast det slarvas med det när jag inte är hemma.
Men visst det har funnits en tid då 100-200k låg på övrigt men var ju mest menlöst övrigt.
Nu skall jag testa denna budgeten och blir det för cheap så får jag lägga till lite på övrigt ;)

Ja kläder och telefon o prylar 55000 i månad låter rimligt...
Eller typ 15000 iaf minst

Hus underhåll. Jag klipper själv. = 0B
Har ny telefon, precis köpt en Galaxy note 10, och frugan och big köpte Iphones tidigare i år, så förhoppningsvis slipper vi det ett tag framöver.
Annars har vi nog allt vi behöver, utemöbler skall jag köpa, om vi får tag på byggare, ny soffa till vardagsrummet, men det är undanlagt på egen engångsbudget och ingår inte i min månadsbudget.
Efter det kan jag inte komma på nåt mer vi behöver eller jag vill ha och känner att är ett måste.
Får vi byggt ut vardagsrummet är huset klart, huset är färdigmöblerat och har köpt allt jag vill ha redan.
Vet inte om frugan vill ha nåt extra men förutom ny soffa har hon inget sagt.

Det beror på vad man lägger i övrigt, jag går inte på cafe, handlar kläder på Big-C, jag gillar inte massage, äter inte snacks eller mellanmål, ungarna får Lördagsgodis, fast det slarvas med det när jag inte är hemma.
Men visst det har funnits en tid då 100-200k låg på övrigt men var ju mest menlöst övrigt.
Nu skall jag testa denna budgeten och blir det för cheap så får jag lägga till lite på övrigt ;)

Resor, ombyggnationer, datorer/tv/luftrenare och nya filter till dessa/födelsedagar mm......nä skit i budgetar, bara en källa till olika åsikter, det som behövs behövs.

/ SatanG

Resor, ombyggnationer, datorer/tv/luftrenare och nya filter till dessa/födelsedagar mm......nä skit i budgetar, bara en källa till olika åsikter, det som behövs behövs.

/ SatanG

Jag undrar hur det skulle se ut om jag gjorde en budget för livet i Sverige.
Jag tror att jag skapar en ny tråd, för att se hur mycket jag bommar på "vad jag borde klara mig på"

/ SatanG
Ja det kommer nog i framtiden, just nu har jag en ny dator, årets modell, sonen har dator han klarar sig med, har 2 nya luftrenare jag köpt i år.
Och är väl en grundbudget, om jag behöver gå över nån månad får jag göra det, inte värre.
Tänkte testa.
Med den budgeten kan jag vara hemma några år extra. ;) fast lär ju inte ske men kör på den tills jag börjat jobba igen.
Känner att som vi levt innan har ungarna fått en skev verklighetsbild, dags att leva lite normalt så dom förstår att man kan inte alltid bara köpa det man känner för.

Jag undrar hur det skulle se ut om jag gjorde en budget för livet i Sverige.
Jag tror att jag skapar en ny tråd, för att se hur mycket jag bommar på "vad jag borde klara mig på"

Personligen tror jag budgetar mest skapar irritation, det innebär inte att man måste slösa en massa pengar i onödan.
Bara snus är ju 2-3000/månad, så vill man ha budget ska man nog lägga den högre än vad man hoppas den borde landat på.

/ SatanG

Det går ett nytt batteri per år. Service här snackar vi om några tior sek per mc och år. Olja kostar ett par tusen B per år och bil
Nytt batteri per år??
Vi bytte vårt första batteri nu under 4 år, vi gör våran service hos Nissan runt 3000 baht.
Sist mätte dom batteriet och sa att det var dags för byte, hade jag vart hemma hade jag inte bytt, det hade hållt par år till.

Personligen tror jag budgetar mest skapar irritation, det innebär inte att man måste slösa en massa pengar i onödan.
Bara snus är ju 2-3000/månad, så vill man ha budget ska man nog lägga den högre än vad man hoppas den borde landat på.

/ SatanG
Det som är bra med karantän, avvänjning av tobaksovanan jag hade nu i Sverige ;)

Nytt batteri per år??
Vi bytte vårt första batteri nu under 4 år, vi gör våran service hos Nissan runt 3000 baht.
Sist mätte dom batteriet och sa att det var dags för byte, hade jag vart hemma hade jag inte bytt, det hade hållt par år till.

Kan det vara möjligt att man skiter i att byta batterivätska?
Ryker batterierna så fort i varmare länder?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp