Vid vilken ålder tänker du pensionera dig?

Vid vilken ålder tänker du pensionera dig?

• Jag är pensionär redan

Röster: 4 10.8%
  • Jag kommer jobba minst till 65 år

Röster: 11 29.7%
  • Jag kommer pensionera mig mellan 60-65 års ålder

Röster: 14 37.8%
  • Jag kommer pensionera mig mellan 50-59 års ålder

Röster: 6 16.2%
  • Jag kommer inte jobba efter 49 års ålder

Röster: 0 0.0%
  • Vadå jobb

Röster: 2 5.4%

• Totala väljare
    37

Jag har bara jobbat ett och ett halvt år i Sverige så någon vettig pension blir det inte även om jag skulle flytta "hem" imorgon. Jag har tänkt att köra som nu till max 50 men att helt pensionera mig då tror jag inte jag vill, kanske något jag verkligen känner för men som betalar sämre.

Jag tror att jag kommer att jobba till 65 men man vet aldrig vad som händer innan dess, det hade vart skönt att sluta redan idag men det går knappast. Sambon är några år yngre än jag och är vi fortfarande tillsammans den dagen när vi är 60+ så får vi väl sätta oss ner och diskutera och räkna på om vi kan sluta jobba eller inte.
Just nu så känns det för långt bort för att börja räkna ekonomiskt, men jag har ju huset som förhoppningsvis inte sjunker i värde och förhoppningsvis är det betalt den dagen jag går i pension eller innan det så där är min pensionsförsäkring om jag får för mig att sluta jobba.

Jag vet inte vad pensionen blir, försökte räkna på det 4000 kr setts av från rederiet på pensionskonto i månaden för mig men vad det blir beror ju på hur länge jag lever.
Sen sparar jag själv men vet inte om jag överdriver mitt sparande.
Privata sparandet har jag satt som mål på 30k sek i månaden men funderar på behöver jag det, alla klagar på att jag är snål och drar ner på livskvalitet när jag är hyfsat ung.

Jag vet inte vad pensionen blir, försökte räkna på det 4000 kr setts av från rederiet på pensionskonto i månaden för mig men vad det blir beror ju på hur länge jag lever.
Privata sparandet har jag satt som mål på 30k sek i månaden men funderar på behöver jag det, alla klagar på att jag är snål och drar ner på livskvalitet när jag är hyfsat ung.
Låter lite överdrivet att spara nästan 50%. 10-20% brukar vara ok om man börjar ung.

Hur sparas kapitalet. I fonder? Vilken risk?

Du set ingen risk i att spara så mycket i en liten bank i Thailand?

Låter lite överdrivet att spara nästan 50%. 10-20% brukar vara ok om man börjar ung.

Man kan aldrig spara för mycket.
Thailand har betydligt högre insättningsgaranti än Sverige men risken är ju valuta kursen.

I Jonas fall hade jag sparat så mycket det bara går för man vet aldrig när jobbet eller lusten för det tar slut.
Tid är det dyrbaraste vi har och att ha möjligheten att sluta jobba om man vill är värd hur mycket som helst.

Senast redigerad av en moderator:

Du lever ju hyfsat bra, så kör på med ditt sparande.
Du håller en nog normal Svensson-standard även med 30k som är sparade.
Det är värre att använda dom och gå ner i levnadsstandard den dagen man måste göra det.

Är det en liten bank i Thailand?
Ser du Svenska banker som större?
Du vet att Sverige är ett litet skitland eller och 2 gngr dom senaste 20 åren har folks pengar vart nära att ryka på svenska banker.
Hur menar du när du kallar Bangkok bank och Kasikorn små, du vet att insättningsgarantin i Thailand är bättre än Sverige?

Är det en liten bank i Thailand?
Ser du Svenska banker som större?
Du vet att Sverige är ett litet skitland eller och 2 gngr dom senaste 20 åren har folks pengar vart nära att ryka på svenska banker.
Hur menar du när du kallar Bangkok bank och Kasikorn små, du vet att insättningsgarantin i Thailand är bättre än Sverige?
Kasikorn är en liten skitbank med internationella mått mätt och kanske inte klarar en svajig baht. Svenska banker är väldigt likvida förhållande vis och övervakas av flera myndigheter i både Norden, Europa och USA. Banker i Sverige betalar för den risk de utsätter sig för.

Problemet med svenska bankerna är att aktieägarna inte skjuter till något vid en kris, men de stora bankerna gör ju vinster på 5-40 miljarder om året.

Tänk på att leva livet när man är ung och barnen små, att samla på hög brukar inte alltid vara det bästa, många trillar ju av pinnen när de är drygt 65, tragiskt då de inte får med sig något, om de har snålat sig fram dit.

Men om du Jonas tycker att det fungerar bra för dig, fortsätt med det men se över hur pengarna är förvaltade och att de kapitaliserar sig.

Kasikorn är en liten skitbank med internationella mått mätt och kanske inte klarar en svajig baht. Svenska banker är väldigt likvida förhållande vis och övervakas av flera myndigheter i både Norden, Europa och USA. Banker i Sverige betalar för den risk de utsätter sig för.

Problemet med svenska bankerna är att aktieägarna inte skjuter till något vid en kris, men de stora bankerna gör ju vinster på 5-40 miljarder om året.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Swedbank

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kasikornbank

Ja Kasikorn är mindre men inte en liten skitbank dom har också öppnat upp sig internationellt nu.

Att en bank är stor gör den inte säker är väl bara par år sen det var riktig kris för Swedbank i Estland, Litauen etc?

Nu har jag mesta sparandet i Bangkok bank men ändå vad jag läser är Kasikorn en bank på fram marsch i hela sydost Asien?

Sen har du som sagt ett statligt skydd och garanti i Thailand med gällande dina sparpengar om en bank går omkull, som i Sverige.

Tillgångar.
Kasikorn 4 biljoner sek.
Swedbank 2 biljoner sek.
Bangkok bank 4 biljoner sek.
Kan det stämma?

Inkomst 2015.
Kasikorn 10 miljarder.
Bangkok 10 miljarder
Swedbank 15 miljarder.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Swedbank

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kasikornbank

Ja Kasikorn är mindre men inte en liten skitbank dom har också öppnat upp sig internationellt nu.

Att en bank är stor gör den inte säker är väl bara par år sen det var riktig kris för Swedbank i Estland, Litauen etc?

Nu har jag mesta sparandet i Bangkok bank men ändå vad jag läser är Kasikorn en bank på fram marsch i hela sydost Asien?
Nej storleken i sig spelar ju ingen roll, men en mindre bank kan ha svårare att klara sig om ägarna inte är starka nog att klara ut det.

Om man läser lista på de 50 stabilaste bankerna i världen finns alla fyra svenska storbanker där, ingen thailändsk.

Vidare rapporterar de ju inte som en bank i USA eller inom EU gör så svårt att få något grepp, men i en rapport från 2009 så var de de thailändska bankerna rankade lite bättre än bankerna i Indonesien och Filippinerna men betydligt sämre än banker i Hong Kong, Malaysia, Singapore, Syd Korea, Kina, Japan mfl.

Statlig insättningsgaranti är ju bra om bara en bank faller, faller alla klarar inte staten av detta.

Hur stor är insättningsgarantin i Thailand? I sverige är det ju 100 000€ per bank dvs ca motsvarande 4,2 miljoner Bath.

Här är listan över de 50 mest stabila bankerna i världen.
https://www.rabobank.com/en/images/Safest Banks 2015 - Commercial 50.pdf

Och här rapporten från 2009 angående de sex stora Thai bankerna
https://www.imf.org/external/pubs/ft/scr/2009/cr09147.pdf

Tror dock inte thaibanker inte varit med på samma kriser som banker i Europa, de har också drabbats.

De thailändska har ju tagit en hög hög risk med sitt höga utlånande till thailändare.

Men för mig jag läst att den skall sänkas inom en 5 års period och kommer hamna på Svensk nivå då den förra regeringen satte den orimligt högt.
Det lät ju otroligt högt! Vem står bakom den garantin kan man undra? Riksgälden står ju bakom den svenska men klarar ju inte om hela finansiella sektorn i Sverige kollapsar.

Men för mig jag läst att den skall sänkas inom en 5 års period och kommer hamna på Svensk nivå då den förra regeringen satte den orimligt högt.
Ja det är rätt . Men killen på Bangkok Bank sa om du har mer pengar en 25mille då öppnar du bara fler konto i olika banker.5555

Nej storleken i sig spelar ju ingen roll, men en mindre bank kan ha svårare att klara sig om ägarna inte är starka nog att klara ut det.

Om man läser lista på de 50 stabilaste bankerna i världen finns alla fyra svenska storbanker där, ingen thailändsk.

Vidare rapporterar de ju inte som en bank i USA eller inom EU gör så svårt att få något grepp, men i en rapport från 2009 så var de de thailändska bankerna rankade lite bättre än bankerna i Indonesien och Filippinerna men betydligt sämre än banker i Hong Kong, Malaysia, Singapore, Syd Korea, Kina, Japan mfl.

Statlig insättningsgaranti är ju bra om bara en bank faller, faller alla klarar inte staten av detta.

Hur stor är insättningsgarantin i Thailand? I sverige är det ju 100 000€ per bank dvs ca motsvarande 4,2 miljoner Bath.

Här är listan över de 50 mest stabila bankerna i världen.
https://www.rabobank.com/en/images/Safest Banks 2015 - Commercial 50.pdf

Och här rapporten från 2009 angående de sex stora Thai bankerna
https://www.imf.org/external/pubs/ft/scr/2009/cr09147.pdf

Tror dock inte thaibanker inte varit med på samma kriser som banker i Europa, de har också drabbats.

De thailändska har ju tagit en hög hög risk med sitt höga utlånande till thailändare.
Magunnar har redan gett dig svaret på insättningsgarantin.

Liknande trådar

S
Svar
0
Visningar
1 K
santa claus
S
L
Svar
20