Jag tror att svenska staten (jobbar även där, ser en del tecken) står inför brutala ekonomiska problem. Vi lånar exempelvis just nu extremt mycket pengar, trots "högkonjunktur" (underblåst av div subventionerad pysselsättning) som mäts i BNP, inte det vettiga BNP/cap.
De flesta svenskar kan inom 10 år glömma pensioner som går "bra" att leva på (ex ha råd med resor, hotell...). Därför satsar jag allt på att gå tidigt i pension (ca 58-61), rustar mina kunskaper i teknik och språk håller mig i toppform för ett enkelt liv i Thailand.
Just nu sitter jag enkelt i en Stockholmsförort och ser allt större gäng dra omkring på kvällarna när jag cyklar hem från pendeltåget (jobbet). Gängen varierar mellan olika 4-5 folkgrupper, alla hatar de varandra. Speciellt svenskar som jag är intressant att råna. Är ju inte beväpnad till skillnad från de andra.
Jag skulle ALDRIG låta min fästmö från Thailand promenera ensam här utan skydd! Det finns öht inte på kartan att bo i Sverige... Hon har börjat bygga på sitt hus, börjar ju bli äldre (43). Jag planerar att supporta allt efter behov av bygget.
Eventuellt blir jag ihjälslagen innan pensionen (ca 10% risk gissar jag), men då har jag i alla fall fått vara med om ett fantastiskt äventyr med min fästmö och hennes kultur, kompisar, familj.