Vid vilken ålder tänker du pensionera dig?

Vid vilken ålder tänker du pensionera dig?

• Jag är pensionär redan

Röster: 4 10.8%
  • Jag kommer jobba minst till 65 år

Röster: 11 29.7%
  • Jag kommer pensionera mig mellan 60-65 års ålder

Röster: 14 37.8%
  • Jag kommer pensionera mig mellan 50-59 års ålder

Röster: 6 16.2%
  • Jag kommer inte jobba efter 49 års ålder

Röster: 0 0.0%
  • Vadå jobb

Röster: 2 5.4%

• Totala väljare
    37

Men vilket som jag är inte så insatt och vet du något @Janne vi inte vet berätta gärna så jag får byta bank då om den är så osäker?

Tänk på att leva livet när man är ung och barnen små, att samla på hög brukar inte alltid vara det bästa, många trillar ju av pinnen när de är drygt 65, tragiskt då de inte får med sig något, om de har snålat sig fram dit.

Men om du Jonas tycker att det fungerar bra för dig, fortsätt med det men se över hur pengarna är förvaltade och att de kapitaliserar sig.
Just därför som man ska spara så man inte behöver jobba till 65. 50-55 är en lagom ålder att sluta jobba, då har man fortfarande energi att orka göra saker.

Senast redigerad av en moderator:
Men vilket som jag är inte så insatt och vet du något @Janne vi inte vet berätta gärna så jag får byta bank då om den är så osäker?
Nej vet bara att svenska banker inte litar på dessa banker och i en militärdiktatur skulle jag nog vara lite försiktigt med att spara all mina tillgångar ...

Men då jag tror kontrollen på dessa banker är sämre är det bara en känsla jag har.

jag jobbar ju med denna rapportering själv på en av våra storbanker och det är ju flera hundra personer som ser till att allt är rätt och att vi minimerar riskerna.

Nej vet bara att svenska banker inte litar på dessa banker och i en militärdiktatur skulle jag nog vara lite försiktigt med att spara all mina tillgångar ...

Men då jag tror kontrollen på dessa banker är sämre är det bara en känsla jag har.

jag jobbar ju med denna rapportering själv på en av våra storbanker och det är ju flera hundra personer som ser till att allt är rätt och att vi minimerar riskerna.
Jag håller med dig. Jag litar inte så mycket på banker, jag förlorade mycket pengar när all gick åt helvete på Island. Nu sprider jag mina tillgångar i olika banker i världen.

Jag tror att svenska staten (jobbar även där, ser en del tecken) står inför brutala ekonomiska problem. Vi lånar exempelvis just nu extremt mycket pengar, trots "högkonjunktur" (underblåst av div subventionerad pysselsättning) som mäts i BNP, inte det vettiga BNP/cap.

De flesta svenskar kan inom 10 år glömma pensioner som går "bra" att leva på (ex ha råd med resor, hotell...). Därför satsar jag allt på att gå tidigt i pension (ca 58-61), rustar mina kunskaper i teknik och språk håller mig i toppform för ett enkelt liv i Thailand.

Just nu sitter jag enkelt i en Stockholmsförort och ser allt större gäng dra omkring på kvällarna när jag cyklar hem från pendeltåget (jobbet). Gängen varierar mellan olika 4-5 folkgrupper, alla hatar de varandra. Speciellt svenskar som jag är intressant att råna. Är ju inte beväpnad till skillnad från de andra.

Jag skulle ALDRIG låta min fästmö från Thailand promenera ensam här utan skydd! Det finns öht inte på kartan att bo i Sverige... Hon har börjat bygga på sitt hus, börjar ju bli äldre (43). Jag planerar att supporta allt efter behov av bygget.

Eventuellt blir jag ihjälslagen innan pensionen (ca 10% risk gissar jag), men då har jag i alla fall fått vara med om ett fantastiskt äventyr med min fästmö och hennes kultur, kompisar, familj.

Har du tänkt på att par Svenska banker har varit nära på att gå omkull dom senaste 20 åren.
Mig veterligen så har ingen bank här nere ens påverkats nåt nämnvärt av det instabila styret som rått sen andra världskriget.
Men möjligt jag har fel men var ser du att det säkraste är att spara sina pengar hän?
Jag får väl erkänna att jag är lite orolig över att ha mina pengar i Thailand.
Hade kontakt med Swedbank utlandsavdelning men där var du tvungen att sätta in 5 miljoner Euro för att få öppna ett konto så det sket ju sig.

Har du tänkt på att par Svenska banker har varit nära på att gå omkull dom senaste 20 åren.
Mig veterligen så har ingen bank här nere ens påverkats nåt nämnvärt av det instabila styret som rått sen andra världskriget.
Men möjligt jag har fel men var ser du att det säkraste är att spara sina pengar hän?
Hade kontakt med Swedbank utlandsavdelning men där var du tvungen att sätta in 5 miljoner Euro för att få öppna ett konto så det sket ju sig.
Jo men den ena banken var väl Gotabanken på 80-talet och den gick väl omkull, det andra var nog inte ens nära, de bara grät en skvätt för att få bidrag. Är nog större chans att Finansinspektion drar in deras tillstånd om de inte följer alla regler med rapportering av allt inkl försök till penningtvätt och rapporteringar till skattemyndigheter om undanhållna förmögenheter.

Fast Jonas ska ju inte lägga av ....
Hur vet du det?
Han är ju bara 41 år, vem vet hur hans arbets situation och vilja att jobba ser ut om 15 år?..
Om man får ut 60k nok i mån så tro fn att han kan spara hälften, nu har jag iofs inget barn att betala skola mm men jag och min tjej lever gott på ca 15k sek/mån inkl rubbet och då hyr vi ett kanonfint hus. Resten av inkomsten sparar jag. Jonas har samma hyra som mig så dom måste leva jäkligt gott om dom bränner 30k nok/mån för jag lever fn inte snålt. Slösar iofs inte pengar på dyra hotell å sånt men snål är jag absolut inte.

Jag håller med dig. Jag litar inte så mycket på banker, jag förlorade mycket pengar när all gick åt helvete på Island. Nu sprider jag mina tillgångar i olika banker i världen.
Fast det som hände på Island var lite speciellt och risken att samma sak händer i Sverige finns inte på kartan.

Nära på att gå omkull...
I Sverige tillåter man helt enkelt inte en storbank att gå omkull och reservkraven dom har på sig är mycket större nu än 2008 och skärptes tom så sent som nu i veckan.

Hur vet du det?
Han är ju bara 41 år, vem vet hur hans arbets situation och vilja att jobba ser ut om 15 år?..

Kommer nog inte kunna pensionera mig ligger i generna, farfar vägra, 90 år dog i olycka, farsan pensionera sig för 3 år sen höll en månad han är uppe och klättrar på tak och lägger beslag än.
Rastlös som jag är så tror jag ja kommer dö på någon typ av arbete.

Om man får ut 60k nok i mån så tro fn att han kan spara hälften, nu har jag iofs inget barn att betala skola mm men jag och min tjej lever gott på ca 15k sek/mån inkl rubbet och då hyr vi ett kanonfint hus. Resten av inkomsten sparar jag. Jonas har samma hyra som mig så dom måste leva jäkligt gott om dom bränner 30k nok/mån för jag lever fn inte snålt. Slösar iofs inte pengar på dyra hotell å sånt men snål är jag absolut inte.
Det var ju dyrare att leva i Thailand (enligt Jonas i varje fall om man ska ha kvalité) , sen om man ska betala för skola, sjukvård och försäkring ...

Jag bränner ju mer än motsvarande 30 NOK/månad.

Jag vet inte vad pensionen blir, försökte räkna på det 4000 kr setts av från rederiet på pensionskonto i månaden för mig men vad det blir beror ju på hur länge jag lever.
Sen sparar jag själv men vet inte om jag överdriver mitt sparande.
Privata sparandet har jag satt som mål på 30k sek i månaden men funderar på behöver jag det, alla klagar på att jag är snål och drar ner på livskvalitet när jag är hyfsat ung.

Jag tycker man ska spara så mycket man kan så länge det inte påverkar ens livskvalitet för mycket; om du får ut 60,000 SEK i månaden tycker jag 30,000 SEK i besparing låter ganska vettigt. Det är mycket möjligt att du vill fortsätta jobba tills du är 65 år och då känns ju 30,000 SEK/månad lite mycket men du kan ju också tröttna, ha svårt att hitta ett jobb eller råka ut för något så att nå en punkt där du känner att du och familjen klarar er på avkastningen så snart som möjligt kan aldrig vara fel.

Av alla de utlänningar jag känner som bott i Thailand en längre tid och fortfarande jobbar så känner jag dock ingen som har någon större del av sin besparing i Thailand. Thailand känns osäkert då det inte riktigt är en rättsstat samt att valutan är opålitlig. Dessutom är investeringsalternativen så få i Thailand och det är dessutom väldigt svårt att få ut pengarna om du senare vill flytta någon annanstans. Om du har möjligheten skulle jag rekommendera att du ber att få din lön utbetald i Hong Kong eller Singapore istället (alternativet flyttar dem dit från Norge/Sverige), det verkar det vanligaste bland utlänningar här.

Som vi räknat på det så lever vi väl på 1 miljon Baht/år (i dagens penningvärde) den dagen dottern pluggat klart, förutsatt att vi bor kvar i Thailand. En långsiktig placering bör ge minst 6% i avkastning i snitt och med 3% i inflation så ska man alltså kunna leva på en realavkastning på 3%. Om du behöver 1 miljon Baht om året för att leva väl behöver du alltså en besparing på runt 35 miljoner Baht. Då har du ändå 35 miljoner Baht i dagens penningvärde kvar den dagen du lämnar in och det kan ju din son leva rätt gott på. Du som dessutom får lite pension behöver givetvis en mindre besparing än så.

Du läste tydligen inte allt då.
Vissa saker är dyrare här men mycket är billigare, ex sånt som e ganska stora poster i Sverige, boende, resor och kläder. Där sparar Jonas och vi andra mycket som vi kan lägga på dyra kvalitets prylar om vi vill. Räkna bara på vad din familj lägger på kläder varje år, här är det shorts och tofflor året runt, sen behöver vi inte spara till dyra semestrar i Thailand...

Det var ju dyrare att leva i Thailand (enligt Jonas i varje fall om man ska ha kvalité) , sen om man ska betala för skola, sjukvård och försäkring ...

Skrev också i tidigare tråd varför jag har 30k nok utgifter för tillfället och dem utgifterna är ju till 30% ett försök till investering så förhoppningsvis är det en inkomst.
I Februari nästa år kommer utgiften halveras då är jag klar med betalningen av lgnht.

Och du förstår fortsatt inte min kvalitets tråd verkar det som?

Liknande trådar

S
Svar
0
Visningar
1 K
santa claus
S
L
Svar
20