Bussolycka i Pattaya

 

Långeman

Forumveteran
Hittade denna artikel i AB.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22909699.ab


Förvånar mig inte ett dugg, man kör fordonen med en allt för dålig kvalitet på bromsoljorna,eller byter inte som föreskrifterna förespråkar. Tex. man byter olja, men man tömmer inte oken, då får man en blandning av gammal och ny olja, som gör att detta fel uppstår.
Om oljan blir varm så fungerar inte bromsarna,det är inget som kommer smygande,detta sker omedelbart, pedalen i botten, utan broms.
 
Det du beskriver kallas på fackspråk "Fading" och uppstår mycket riktigt av att man inte byter bromsvätskan , denna förlorar med åldern sin viskositet samt förmåga att behålla denna vid hög temperator . Detta resulterar då att det rätt som det är speciellt om man kört hårt ett tag (som Thaisen gör) inte finns några bromsar alls .
Även tryckluftsassisterde bromsar tycks vara drabbade i Thailand .. Detta är ovanligt i Sverige med våra temperaturer ,men i varmare länder samt länder med Alpvägar mycket vanligt .. Hög kvalite på bromsvätskan samt byte vart femte år i kalla länder är ett bra motto , i Thailand bör detta nog ske varje år , men görs säkerligen inte då bromsvätskan är djäkligt dyr även i Thailand .
Inte sämre kvalitet än DOT 4 i varma länder bör vara en god regel .. Tänk på detta med Era egna bilar samt MC .. Kan hända med alla fordon ,,

Bra initativ av Långeman att ta upp denna viktiga olycksorsak som redan när jag läste fordon/flyg var ett ämne för sig .
 
Ja detta är en bra väckarklocka, jag vet att vår bil är servad men skall kolla upp om bromsoljan är bytt. Tack @Långeman .
Berra , det är Thailand du talar om , både Långeman och jag vet att det gör dem EJ på en service , även om det står i servicehäftet , det som skall göras är att de kopplar in en tryckluftassisterad koppling på bromsvätskebehållarens lock sen skall alla fyra okens luftnipplar öppnas för att kunna tappa ur den gamla samt att den nya fylls i samma procedur .. Detta görs ej , det är för dyrt , bättrre att de sparar detta men låter dig betala för det ,,,, sen kan dom ta betalt för bromsvätskan många gånger om..

Thailand Thailand
 
Hälsningar från Pattaya!
Själv har jag kört i yrkesmässig trafik i 20 år i Finland. Även buss, de senaste åren före jag bytte branch var det ett fullsläp på 60 ton. Åtminstone jämfört med då (jag slutade 2006) finns det ingen annan orsak till detta än att detta var chaufförens fel. Det blir aldrig fel på bromsar utan att man borde veta om det på förhand i dagsläget.
 
Visa bilaga 55764
Hälsningar från Pattaya!
Själv har jag kört i yrkesmässig trafik i 20 år i Finland. Även buss, de senaste åren före jag bytte branch var det ett fullsläp på 60 ton. Åtminstone jämfört med då (jag slutade 2006) finns det ingen annan orsak till detta än att detta var chaufförens fel. Det vlir aldrig fel på bromsar utan att man borde veta om det på förhand i dagsläget.
Hälsningar från Pattaya!
Själv har jag kört i yrkesmässig trafik i 20 år i Finland. Även buss, de senaste åren före jag bytte branch var det ett fullsläp på 60 ton. Åtminstone jämfört med då (jag slutade 2006) finns det ingen annan orsak till detta än att detta var chaufförens fel. Det blir aldrig fel på bromsar utan att man borde veta om det på förhand i dagsläget.

Blev nostalgisk... "Min" bil 2006
 
Hälsningar från Pattaya!
Själv har jag kört i yrkesmässig trafik i 20 år i Finland. Även buss, de senaste åren före jag bytte branch var det ett fullsläp på 60 ton. Åtminstone jämfört med då (jag slutade 2006) finns det ingen annan orsak till detta än att detta var chaufförens fel. Det blir aldrig fel på bromsar utan att man borde veta om det på förhand i dagsläget.


Nu handlar det om Thailand inte Finland.
 
Det du beskriver kallas på fackspråk "Fading" och uppstår mycket riktigt av att man inte byter bromsvätskan , denna förlorar med åldern sin viskositet samt förmåga att behålla denna vid hög temperator . Detta resulterar då att det rätt som det är speciellt om man kört hårt ett tag (som Thaisen gör) inte finns några bromsar alls .
Även tryckluftsassisterde bromsar tycks vara drabbade i Thailand .. Detta är ovanligt i Sverige med våra temperaturer ,men i varmare länder samt länder med Alpvägar mycket vanligt .. Hög kvalite på bromsvätskan samt byte vart femte år i kalla länder är ett bra motto , i Thailand bör detta nog ske varje år , men görs säkerligen inte då bromsvätskan är djäkligt dyr även i Thailand .
Inte sämre kvalitet än DOT 4 i varma länder bör vara en god regel .. Tänk på detta med Era egna bilar samt MC .. Kan hända med alla fordon ,,

Bra initativ av Långeman att ta upp denna viktiga olycksorsak som redan när jag läste fordon/flyg var ett ämne för sig .
I mina bilar (i sv) använder jag Motul Rbf 600 bromsvätska bla.
Tål höga temperaturer vet dock inte om den finns i Thailand ? Annars finns la likvärdig oftast mc handlare som har bättre grejer.

Hellre serva bilen själv än lämna till verkstad.
 
Servar alltid på shellmacken här i Hua Hin. Bra olja plus att jag kan stå å kolla vad dem gör. Grymt vanligt i Thailand att dem bara utför en bråkdel av sevicen dom tar betalt för, speciellt på dom stora märkesverkstäderna. Ytterligare en dålig grej...
Bra dock är att service är jäkligt billigt här.
 
Hälsningar från Pattaya!
Själv har jag kört i yrkesmässig trafik i 20 år i Finland. Även buss, de senaste åren före jag bytte branch var det ett fullsläp på 60 ton. Åtminstone jämfört med då (jag slutade 2006) finns det ingen annan orsak till detta än att detta var chaufförens fel. Det blir aldrig fel på bromsar utan att man borde veta om det på förhand i dagsläget.
Det där får du nog gärna utvärdera om jag skall förstå, just så är det ju , dvs byter man ej bromsvätska på en bil i våra hemtrakter så är det ju livsfarligt likväl som i Thailand , även jag har kört yrkesmässigt för inte så många år sen , De bromsar du har på den bilen(din bild) har en mycket tät kontrollintervall samt att det är luftassisterade hydraliska bromsar . ge f*n i att byta hydraulikolja i vilket arbetsfordon som helst så får du se vad som händer då den blir för gammal .. Samma sak med bromsvätskan i en persobbil eller ev mindre bussar , Större Thailändska bussar har nog samma bromssystem som de lastfordon du /jag kört i Sverige , jag har även jobbat lastfordon som mek på Philipsson (Mercedes )..
Idag byts många bussar på bussbolagen i Thaialnd , sist jag åkte med Chan Tour åkte vi en hyfsat ny Volvo,skillnaden är enorm när det gällde säkerheten påstod chaffören när jag frågade honom om vad han gillade de Svenska bussarna .. Stort flin Dii mac ;)
 
Största problemet med bromsvätska är att den suger åt sig vatten. Det är också anledningen till varför kokpunkten sjunker. Vatten i bromsvätskan gör också att bromssystemet rostar invändigt, bromsok/bromscylindrar är dyrare än bromsvätska.

Som alla vet så fräter vanlig bromsvätska på lack. Inget stort bekymmer på en bil men på en mc med en kanske påkostad lackering är det inte så roligt om bromsvätskan hamnar på fel ställe. Det finns siliconbaserad (om jag kommer ihåg rätt) bromsvätska som inte fräter på lacken.

Det finns förhållandevis billig och enkel utrustning för att mäta vattenmängden i bromsvätskan. Borde finnas på varje verkstad men tyvärr så gör det nog inte det.
 
Problemet med den siliconbaserade är att blandas den med gammal icke silicon så är det kört ... mycket viktigt
DOT 5,1 är siliconbaserad ,just därför håller den mot just hög värme ...
 
Problemet med den siliconbaserade är att blandas den med gammal icke silicon så är det kört ... mycket viktigt
DOT 5,1 är siliconbaserad ,just därför håller den mot just hög värme ...
OBS DOT 5 silikonbaserad!
DOT 4 och DOT 5.1 går blanda.
 
Inte vad de själva uppger m förmodligen så finns det olika möjligheter eller problem vad gäller fabrikat , i alla fall de jag har använt och köpt i Thaialnd ,iofs så är jag ju inte så korkad att jag blandar om det står på en 500 thbt burk att "OBS EJ blandbar med icke siliconbaserat Detta var en DOT5,1.. .. Möjligt du har rätt , tänker inte gå i clinch om det ;)
Höll på mycket med detta då inget annat än siliconbaserad Dot 5,1 fungerade i slavcylindern på min VTX 1800 , blev för varmt då densamma satt inanför transkåpan .. Tappade viskositeten och kopplingspumpen gick i tomme ...
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp