Drivmedelspriserna i Thailand

 
Garantin gäller nog i tio år mot kortslutning mm.
Tappad kapacitet är något normalt som inte omfattas i en garanti om det inte är onormalt stort.
Är väl samma som garantin på däck, torkarblad, bromsbelägg.
Ungefär så jag tror också . :thumbsup:
 
Är väl skillnad på om du köper batteri och får 6 månader eller köper en bil och får garanti på tillbehör.
Nu är det Nissan som ger 10 års garanti på batterierna inte något batteritillverkningsföretag.

Nissan ger dig en garanti på batterierna, som i sin tur har garanti ifrån batteritillverkaren.
 
Nissan ger dig en garanti på batterierna, som i sin tur har garanti ifrån batteritillverkaren.
Vad Nissan har för garanti ifrån batteritillverkaren spelar väl mig föga roll det är deras problem.
Min garanti gäller mellan mig och Nissan.
Sen kanske Nissan själva producerar batteri vad vet jag.
Googlade pris på Nissan hybridbatteri och kom upp att nytt kostade ca. 1700 dollar.
Men jag tror som dom andra att kapaciteten minskar och garantin gäller bara om batterit faller utanför den vanliga normen.
Slutar batterit fungera kan man inte köra bilen.
Garantin säger att det täcker en livslängd på 10 år eller visst antal km, viilket som kommer först, inte att det skall ha full kapacitet som nytt i 10 år.
Dock ångrar jag att ja köpte hybrid just pga framtida krångel med batteri.
Nu är bilen hyfsat ny så inget krångel än, 2 år denna månaden.
Kanske köper man en ny bil, ren bensinmotor, nya toyota Camry ser fin ut ;) men ingen hybrid då.
 
Bra, då har Du börjat förstå vad vi andra skriver...1700 dollar, och hur många Ah i detta batteri, och hur många Ah har Du totalt i bilen? och hur många watt drar din bil per km?
 
Bra, då har Du börjat förstå vad vi andra skriver...1700 dollar, och hur många Ah i detta batteri, och hur många Ah har Du totalt i bilen? och hur många watt drar din bil per km?
55556 jo visst jag läste tråden här nu och började fundera på en Camry.
1700 dollar var ju ingen större kostnad dock, trodde det skulle vara mycket dyrare, typ 10.000 dollar.
Om du är nyfiken på Ah och watt så kan du ju kolla på nätet själv, det är ingen elbil, det är en hybrid så går i huvudsak på bensin och batteriet hjälper till litegrann imellanåt.
 
Vad anser ni forummedlemmar om drivmedelspriserna , Diesel kontra bensin samt de olika LPG ,NVG mfl . Det finns de som hävdar att mototerna skulle ta stryk av LPG , har inte någonstans funnit belägg som håller om detta påstående , Vad säger ni som kör på LPG ,
Enligt expertis så det man tjänar i bränslekostnader på gas förlorar man på livslängd och kortare serviceintervall.
Om det stämmer har jag ingen aning om men det är ganska vedertagna fakta.
 
Vad anser ni forummedlemmar om drivmedelspriserna , Diesel kontra bensin samt de olika LPG ,NVG mfl . Det finns de som hävdar att mototerna skulle ta stryk av LPG , har inte någonstans funnit belägg som håller om detta påstående , Vad säger ni som kör på LPG ,

Kör inte längre på LPG.
Min nuvarande fru hade när vi träffades en konverterad Toyota. Servisintervallen var dubbelt så ofta, gasoltanken var placerad strax bakom bakre kofångare (av plast), alltså inget som helst skydd vid påkörning bakifrån. När vi bytte in bilen så reducerades andrahandsvärdet med exakt 50.000B bara för konverteringen till LPG.
Det sliter på motorn, tätare service och dessutom lägre andrahandsvärde. Summa summarum så även om det är billigare per mil att köra så såg jag ingen vinst i det hela totalt sett. Lägg till risken att bli påkörd bakifrån rakt in i gasoltanken... Nä, den bilen försvann fort.
Diesel "is da shit":)
 
Enligt expertis så det man tjänar i bränslekostnader på gas förlorar man på livslängd och kortare serviceintervall.
Om det stämmer har jag ingen aning om men det är ganska vedertagna fakta.
Märkligt då när gasbilar i Thailand gör 35-40k mil med gasdrift , är du säker på att inte nåt oljebolag har mutat skribenten :)
 
Det sliter på motorn, tätare service och dessutom lägre andrahandsvärde. Summa summarum så även om det är billigare per mil att köra så såg jag ingen vinst i det hela totalt sett.

handlaren sänkte inbytespriset menar du , var det han som påstod att den slits fortare ?? Eller vem påstår detta ;)
 
55556 jo visst jag läste tråden här nu och började fundera på en Camry.
1700 dollar var ju ingen större kostnad dock, trodde det skulle vara mycket dyrare, typ 10.000 dollar.
Om du är nyfiken på Ah och watt så kan du ju kolla på nätet själv, det är ingen elbil, det är en hybrid så går i huvudsak på bensin och batteriet hjälper till litegrann imellanåt.


Absolut att jag är nyfiken när vi pratar om el, 1700 dollar säger egentligen ingenting, priset måste man sätta i relation till hur många Ah man får, hur många Ah har Du i bilen?
 
På min motor sitter en sugslang till en behållare som fylls med 10/30 motorolja , kan det vara så att den är eftermonterad för att ge olja till spridarna då gasen inte smörjer överhuvudtaget , finns de som påstår att livslängden påverkas av gasdrift , vet inte om jag köper detta då motorn går renare ,dvs mindre slitage från sot och annat .sen smutsas ju inte heller oljan på samma sätt . Min har nu körts över 30 tusen mil på LPG /bensin i Thailand , inte tillstymmelse till att ventiltätningar/styrningar el dyl. skullle vara slut då den inte ryker eller drar olja

Jag har aldrig sett att de har motorolja till det, bara tvåtaktsolja, men egentligen ska det vara en speciell ventilsmörjningsvätska. Dock är det bara vissa bilar som behöver extra ventilsmörjning. Annars ska det räcka med att inte ställa in gasen alltför snålt. Med lite extra gas så kyler den ventilerna så att överhettning undviks. Jag hade gasdrift på min bil tidigare och körde den utan extra ventilsmörjning. :)

Med en riktig gasinstallation så bör snarare livslängden öka. :)
 
Frågan är vad garantin gäller för? Pan Pan, vad står det i garantin, i det finstilta?

För min del ger Thailand 6 månaders garanti på batterier, i Sverige får jag 3 år garanti, har varit på väg att kontakta tillverkaren när det gäller garantin i Thailand, misstänker att det inte är tillverkaren som satt tidsgränsen 6 månader, utan att det är ett eget påfund av butiken, visst kan det tyckas småaktigt att gnälla om ett batteri, men blir annat om man ska ha en batteribank på x antal batterier.

I Sverige så gäller garantin en viss lägsta % som batterierna ska klara av att hålla, jag kan tillägga att om du köper en Renault Zoe i Sverige så kan du hyra batterierna så du inte behöver ta risken för att få batteri haveri, hyran är om du ska köra upp till 1000mil/år 799:-/månad vilket blir utslaget per mil 9,52 Kr/mil, billigt och bra.
 
Tycker det är bra med 10 års garanti, men vad gäller garantin för? det är ett väldigt stort spann emellan 6 månader och 10 år, det är något som inte stämmer i mitt sätt att se på detta...

Batterierna i en el-bil är inte samma som startbatterierna i en förbränningsmotorbil.
 
Jag har aldrig sett att de har motorolja till det, bara tvåtaktsolja, men egentligen ska det vara en speciell ventilsmörjningsvätska. Dock är det bara vissa bilar som behöver extra ventilsmörjning. Annars ska det räcka med att inte ställa in gasen alltför snålt. Med lite extra gas så kyler den ventilerna så att överhettning undviks. Jag hade gasdrift på min bil tidigare och körde den utan extra ventilsmörjning. :)

Med en riktig gasinstallation så bör snarare livslängden öka. :)
Nu undrar jag vad är skillnad på 2 takts olja mot vad för slags motorolja .Vad innehåller ventilsmörjnings vätska?Det borde vara avgassätena + ventil som tar mest stryk kanske fel tänkt.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp