2 st anställda på Nonthaburi Immigration Office filmades när dom begärde mutor.

 
Nä som sagt jaga alla Svenska bedragare som lever i Thailand istället för att stånga er trötta mot väggen när det gäller Thai som tar lite svart för att skynda på en process.
Vill man inte så är det bara att gå den vanliga vägen.
Själv har jag gått den vanliga lagliga vägen men gnäller inte över möjligheten.
Dom Svenskarna påverkar er mer än ett stick under bordet i Thailand.
Låt Thai ta ha hand om den delen, för det är inte er huvudvärk.
Gillar inte det här.
För varje som betalar för express så får andra som av princip inte mutar vänta längre.
Samma problematik som med de som ger överdrivet mycket dricks. Där pressar de upp priserna i turistområdena. Den effekten har det diskuterats om i andra trådar.
 
Jo men så är det med en leverans också, betalar man normalpris med postnord får man vara glad om det kommer fram.
Betalar man lite extra för expresstjänst så är det framme innan 09 dagen efter.

Sen när det kommer till göra om visumet så handlar det mer om att man får inte söka föränns 2 av dom 3 månader gått.
Inte så att processen tar 3 månader, det är en stämpel.
Betalar du lite vid sidan om kanske du får möjlighet att få den stämpeln efter 1 månad.

När du skall göra om ett visa O som du får 90 dagar på att stanna i landet, så får du i dagsläget inte gå och söka föränns 60 dagar gått.
Så som sagt proceduren tar inte 90 dagar, så nog inte så många som drabbas.
Jo Det innebär att det lönar sig med att skapa en konstlat lång kötid för att skapa en marknad för expresstjänsterna.
misstänker att kötiden skulle bli kortare om ingen betalade för express.
 
Jo Det innebär att det lönar sig med att skapa en konstlat lång kötid för att skapa en marknad för expresstjänsterna.
misstänker att kötiden skulle bli kortare om ingen betalade för express.

Hej

Det är ju bara att gäspa, verka ointresserad och peka på en stor hög med papper och ställa frågan om man vill hamna sist i den högen, alternativt ge tjänstemannen en liten gåva på några tusen eller tiotals tusen baht och få förtur, självklart skapar man en marknad för detta om man själv medverkar till sånt beteende.

Mvh isan lover
 
Jo Det innebär att det lönar sig med att skapa en konstlat lång kötid för att skapa en marknad för expresstjänsterna.
misstänker att kötiden skulle bli kortare om ingen betalade för express.
Dom som godkänner om att göra om visa O till 90 dagars rapportering permit to stay, sitter nog lite högre upp i herakin, ingen kö in till dom, sitter 2 uttråkade uniformsklädda damer med eget kontor i Jomtien.
Vart där inne 2 gånger och till dom är det ingen kö.
Som jag skrev skillnaden är att i normala fall får man inte ansöka om att göra om visat föränns dag 60, det är inte proceduren som tar tid.
Kanske någon betala för att få söka dag 30.
Är ju anledningen till att jag inte kan göra om till 90 dagars rapportering, jag är inte hemma 60 dagar i sträck.
Inte samma kö dit in som till all annan rapportering etc. Dom är uppdelade i avdelningar.
 
Dom som godkänner om att göra om visa O till 90 dagars rapportering permit to stay, sitter nog lite högre upp i herakin, ingen kö in till dom, sitter 2 uttråkade uniformsklädda damer med eget kontor i Jomtien.
Vart där inne 2 gånger och till dom är det ingen kö.
Som jag skrev skillnaden är att i normala fall får man inte ansöka om att göra om visat föränns dag 60, det är inte proceduren som tar tid.
Kanske någon betala för att få söka dag 30.
Är ju anledningen till att jag inte kan göra om till 90 dagars rapportering, jag är inte hemma 60 dagar i sträck.
Inte samma kö dit in som till all annan rapportering etc. Dom är uppdelade i avdelningar.
Som du skriver så är det upplagt för att skapa ett incitament för att ge mutor.
 
Ja tror de är svårt för oss farlanger att ändra systemen i thai. Me de menar ja inte att vi måste göra som thai muta. Ja har aldrig mutat någon eller blivit tillfrågad om de, men ja lever ganska enkelt. Alla papper för visumet har ja och handlar gör ja på större affärer, här i byn betalar ja de dom begär
 
Ja tror de är svårt för oss farlanger att ändra systemen i thai. Me de menar ja inte att vi måste göra som thai muta. Ja har aldrig mutat någon eller blivit tillfrågad om de, men ja lever ganska enkelt. Alla papper för visumet har ja och handlar gör ja på större affärer, här i byn betalar ja de dom begär

Hej

Så är det naturligtvis, inget lär ändra sig för att falanger vill det, jag är inte ens säker på att alla falanger vill ha någon förändring, det är ganska bekvämt att göra lite som man vill, många ser det nog som frihet, bekvämt och praktiskt.

Mvh isan lover
 
Fins säkert dom som gillar och hänger på. Ja försöker leva här som jag skulle vilja att dom som kommer till Sverige gör. Ja gör så gott ja kan att följa lagar och regler här, frågar hellre i stället för att tro eller tänka för mycket svenskt, har och fungerar bra för mej
 
Ang. korruption så är det ju sorgligt att se.

/ SatanG

Hej

Money Talks heter det ju och i Thailand är detta väldigt tydligt, men att man t.o.m ska kunna komma undan med att köra över en polis med sin Ferrari och släpa med sig den döde polisen under bilen en lång sträcka, plus att han sedan smet ifrån olycksplatsen är väl lite väl magstarkt t.o.m för en del Thailändare, regering, ansvariga ministrar, åklagare och polis gör ju sig till åtlöje när dom helt öppet låter en av landets rikaste familjer komma undan med det här.

Just korruption inom rättssystemet är ju särskilt allvarligt.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
A
P
Svar
26
Visningar
3 K
P
 
Tillbaka
Topp