Immigration, granska utlänningars bankkonton.

 
Varför ändrade du inte till retierment visa om pengar är inget problem?
Men som du skriver att du är lättat över det hela.
Lycka till i framtiden @Khuntan.
Jag hoppas bara att själv inte råka ut för det . Har inga tankar att åka till sverige i framtiden men frugan skulle vilja.555

Sverige har aldrig varit ett alternativ. Kanske när man blir riktigt gammal. Det jag är ute efter är en bra adress och gärna långt från klåfingriga sverige.
Thailand har aldrig riktigt fungerat bra extension rapporteringar. Nya regler varje år vilket inte igentligen är en bra beskrivning av det. Utan det är helt upptill dags formen på imigrations kontoret som av gör.
 
Sverige har aldrig varit ett alternativ. Kanske när man blir riktigt gammal. Det jag är ute efter är en bra adress och gärna långt från klåfingriga sverige.
Thailand har aldrig riktigt fungerat bra extension rapporteringar. Nya regler varje år vilket inte igentligen är en bra beskrivning av det. Utan det är helt upptill dags formen på imigrations kontoret som av gör.
Har man papperna i ordning och pengar/pension, så har det aldrig varit några problem.
 
Har man papperna i ordning och pengar/pension, så har det aldrig varit några problem.
[/QUOTE]

Det trodde jag också.
 
Det trodde jag också.
Du kanske inte hade ordning på allt?
[/QUOTE]
Är man utskriven från Sverige kan det vara problem att få fram vissa typer av papper då dom inte skickas till annan adress än där man är folkbokförd i Sverige.
Vet att dom kan skicka till ambassad/konsult där man får hämta personligen.
 
Sverige har aldrig varit ett alternativ. Kanske när man blir riktigt gammal. Det jag är ute efter är en bra adress och gärna långt från klåfingriga sverige.
Thailand har aldrig riktigt fungerat bra extension rapporteringar. Nya regler varje år vilket inte igentligen är en bra beskrivning av det. Utan det är helt upptill dags formen på imigrations kontoret som av gör.
Det som är jobbigt, inte bara bara att finna ett land som det vart så lätt att stanna i som Thailand.
I Afrika ja tjena, Sydamerika krimminalitet, Australien strängare regler än här, Ost Asien nog rätt likt, Nordamerika kallt, och EU går ju inte om du skall slippa klåfingriga Svenskar.
Får väl dra till Malaysia då ;) akta dig för sharia delarna bara ;)
 
Det har kommit förslag om byta provins eller retierment istället vilket säkert hade varit möjligt men är inte helt säker hur långt detta sträcker sig. Det absolut enklaste och bästa hade varit en agent då hade vi kanske även fått en klarhet till orsak och om det är möjligt själv vågar jag mig inte ditt igen. Så jag har inte undersökt alla möjligheter för att vara kvar i Thailand. Jag vi vet inte riktigt vad som hände eller varför vi har diskuterat det fram och tillbaka. Vi har alla papper som kan krävas och det är den enda gången på året jag är väl kläd men både strumpor och välstruken skjorta. säger aldrig något utan vänligt nickar med hämtar nya kopior kommer eller att det saknas något så att vi får komma nästa dag. Det var helt klart något de var ute efter vilket vi inte kan sätt fingret på kändes som trakassering fast värre. Även andra tjänstepersoner i rummet kände obehag och direkt när vi kom in i rummet det märktes på dem innan vi presenterat oss. De kändes som de visste att något var på gång. Vi har aldrig betalat några mutor tidigare och det kändes inte som det var det de handlade om heller. Det har varit några obehagliga dagar nu då vi inte vet varför. Man blir naturligtvis orolig och börjar fundera på om någon angivit mig för min fri frispråkighet men det är ytterst sällan jag vågar var det utan har har haft detta forum för att ventilera mina känslor så frågorna har varit många och ännu vet vi inte.
Att bo kvar här efter detta är en omöjlighet det handlar om bemötandet på migration.
Det kan tyckas konstigt att jag nu skriver om det när jag tidigare var så hemlighets ful men jag var faktiskt rädd och vi visste vad att göra var i chock. Vill tala om för någon att jag kände mig hotad samtidigt inte reta upp någon.
Att detta hände mig behöver inte betyda att det händer någon annan.

Hur som helst efter denna upplevelsen med Imigration om den så bara var på skoje från deras sida. Har jag bestämmt mig för att lämna och kommer väl besöka Thailand men vill inte längre bo här.
 
Du kanske inte hade ordning på allt?
Är man utskriven från Sverige kan det vara problem att få fram vissa typer av papper då dom inte skickas till annan adress än där man är folkbokförd i Sverige.
Vet att dom kan skicka till ambassad/konsult där man får hämta personligen.
[/QUOTE]
Är du utskriven från Sverige så har du ingen adress. Du ska du uppge din adress i t.ex Thailand till Skatteverket. Alla andra myndigheter och ev.utbetalare får din adress från Skatteverket. Jag har aldrig haft några problem med post från Sverige.
 
Nej, du kan uppge din adress, inte skall, inget krav om du skrivit ut dig.
Står tom att det är frivilligt om det inte ändrats på 9 år.
 
Det som är jobbigt, inte bara bara att finna ett land som det vart så lätt att stanna i som Thailand.
I Afrika ja tjena, Sydamerika krimminalitet, Australien strängare regler än här, Ost Asien nog rätt likt, Nordamerika kallt, och EU går ju inte om du skall slippa klåfingriga Svenskar.
Får väl dra till Malaysia då ;) akta dig för sharia delarna bara ;)
Bali funkar, mycket pappersjobb,men pengakraven för visum är mindre än i Thailand. Sen är det billigare där än här.
 
Är du utskriven från Sverige så har du ingen adress. Du ska du uppge din adress i t.ex Thailand till Skatteverket. Alla andra myndigheter och ev.utbetalare får din adress från Skatteverket. Jag har aldrig haft några problem med post från Sverige.
Nej, du kan uppge din adress, inte skall, inget krav om du skrivit ut dig.
Står tom att det är frivilligt om det inte ändrats på 9 år.
[/QUOTE]
Har man pension från Sverige så ska adress uppges. Även om man av nån anledning deklarerar. Jag äger hälften i en sommarstuga,så jag måste deklarera online. Adress måste även uppges till svensk bank.
 
Är man utskriven från Sverige kan det vara problem att få fram vissa typer av papper då dom inte skickas till annan adress än där man är folkbokförd i Sverige.
Vet att dom kan skicka till ambassad/konsult där man får hämta personligen.
Är du utskriven från Sverige så har du ingen adress. Du ska du uppge din adress i t.ex Thailand till Skatteverket. Alla andra myndigheter och ev.utbetalare får din adress från Skatteverket. Jag har aldrig haft några problem med post från Sverige.
[/QUOTE]
En kompis fick inte ett Personbevis (fullständigt med födelsedata och adresser på barn, syskon och föräldrar) skickat till sin adress i utlandet. Övrig post är det inga problem med, möjligen kreditkort och bankdosor beroende på bank.
Han fick flyga till en ambassad och hämta det där personligen.
 
Nej, du kan uppge din adress, inte skall, inget krav om du skrivit ut dig.
Står tom att det är frivilligt om det inte ändrats på 9 år.
Har man pension från Sverige så ska adress uppges. Även om man av nån anledning deklarerar. Jag äger hälften i en sommarstuga,så jag måste deklarera online. Adress måste även uppges till svensk bank.
[/QUOTE]
Det är möjligt, jag har 20 år igen till pensionsålder och 29 år igen när jag flyttade hit.
Har ingen aning om pension men fortsatt inget krav på att registrera sig, bara skriva ut sig.
 
Nej, du kan uppge din adress, inte skall, inget krav om du skrivit ut dig.
Står tom att det är frivilligt om det inte ändrats på 9 år.
Om man har pension så ska adress uppges till Skatteverket,och även till svensk bank om man har konto med pengar och kanske även pensionsutbetalningar från banken. Jag äger även 50% i en sommarstuga sedan många år,och måste därför deklarera. Jag har ingen anledning att gömma mig,och har en bra bunt med pengar i Sverige. Så varför skulle jag inte uppge min adress. Röstar du t.ex så måste absolut adressen uppges.
 
Det som är jobbigt, inte bara bara att finna ett land som det vart så lätt att stanna i som Thailand.
I Afrika ja tjena, Sydamerika krimminalitet, Australien strängare regler än här, Ost Asien nog rätt likt, Nordamerika kallt, och EU går ju inte om du skall slippa klåfingriga Svenskar.
Får väl dra till Malaysia då ;) akta dig för sharia delarna bara ;)

Jag har inget att dölja så jag kan flytta vart som helst även Sverige de har ingen förmögenhets skatt. Men tycker de är för mycket myndighets regleringar kontroll. Som turist kan man göra lite som man vill ialla länder på ett turistvisa förutom Sverige då man är svensk och skall följa svenska regler. Har redan bokat lite kommer resa runt och kolla av läget. Jag vill ha en adress men inte nödvändigtvis bo där.
Din och min situation är helt olika jag flyttar på dagen. För övrigt har jag inga problem med sharia lagar ordning och reda.
Men vill inte behöva konfronteras en gång om året med människor som kan behandla mig godtyckligt. Så som nu hände och jag hoppas aldrig eller tror att de skulle göra så mot dig men de kan om de vill och det skall du ha med dig tycker jag. Men det som fram kom var faktiskt just det att de behöver inte förklara sig eller ange en orsak så lätt att stanna vet jag inte om jag kan hålla med om.
 
Varför ändrade du inte till retierment visa om pengar är inget problem?
Men som du skriver att du är lättat över det hela.
Lycka till i framtiden @Khuntan.
Jag hoppas bara att själv inte råka ut för det . Har inga tankar att åka till sverige i framtiden men frugan skulle vilja.555
Precis min tanke, hur svårt kan det vara.
Bali funkar, mycket pappersjobb,men pengakraven för visum är mindre än i Thailand. Sen är det billigare där än här.
Har varit på Bali i 3v nu, visserligen i turistort men billigare än Thailand håller jag inte med om, det är lite upp och ner. Ex frukt är typ dubbla priset på Bali, tobak halva priset, alkohol dubbelt, hygienartiklar halva och så håller det på.
Men jag kan äta en bra varierad kost mycket billigare i Thailand och då jämför jag Sanur och Kuta med Hua Hin och där blir det mycket pengar, iofs så är oxfilé bättre och billigare på Bali ;)
 
Om man har pension så ska adress uppges till Skatteverket,och även till svensk bank om man har konto med pengar och kanske även pensionsutbetalningar från banken. Jag äger även 50% i en sommarstuga sedan många år,och måste därför deklarera. Jag har ingen anledning att gömma mig,och har en bra bunt med pengar i Sverige. Så varför skulle jag inte uppge min adress. Röstar du t.ex så måste absolut adressen uppges.
Nope adressen måste inte uppges för att få rösta.
Jag är röstberättigad men inte uppgett min adress.
På det här forumet är en stor del under pensionsåldern.
Bättre att delge regler som gäller eller skriva specifikt för vilka det gäller.
Jag har inte krav på mig som Svensk medborgare att uppge min adress men kan underlätta i många fall.
 
Har man pension från Sverige så ska adress uppges. Även om man av nån anledning deklarerar. Jag äger hälften i en sommarstuga,så jag måste deklarera online. Adress måste även uppges till svensk bank.
Det är möjligt, jag har 20 år igen till pensionsålder och 29 år igen när jag flyttade hit.
Har ingen aning om pension men fortsatt inget krav på att registrera sig, bara skriva ut sig.
[/QUOTE]
Du måste göra det om du har bankkonto med pensionsutbetalningar,och om du t.ex röstar. Samt vid ett antal andra tillfällen. Du kanske inte har pension,pengar på banken eller röstar. Samt försöker gömma dig. Jag behöver inte det.
 
Det är möjligt, jag har 20 år igen till pensionsålder och 29 år igen när jag flyttade hit.
Har ingen aning om pension men fortsatt inget krav på att registrera sig, bara skriva ut sig.
Du måste göra det om du har bankkonto med pensionsutbetalningar,och om du t.ex röstar. Samt vid ett antal andra tillfällen. Du kanske inte har pension,pengar på banken eller röstar. Samt försöker gömma dig. Jag behöver inte det.
[/QUOTE]
Behöver inte gömma mig men jag har inget med Sverige att göra, ända är Svenskt pass och det har jag hämtat ut 2 gånger på ambassaden, finns inget registrerings krav.
 
 

Liknande trådar

P
Svar
26
Visningar
3 K
P
 
Tillbaka
Topp