Immigration, granska utlänningars bankkonton.

 
Jag har inget att dölja så jag kan flytta vart som helst även Sverige de har ingen förmögenhets skatt. Men tycker de är för mycket myndighets regleringar kontroll. Som turist kan man göra lite som man vill ialla länder på ett turistvisa förutom Sverige då man är svensk och skall följa svenska regler. Har redan bokat lite kommer resa runt och kolla av läget. Jag vill ha en adress men inte nödvändigtvis bo där.
Din och min situation är helt olika jag flyttar på dagen. För övrigt har jag inga problem med sharia lagar ordning och reda.
Men vill inte behöva konfronteras en gång om året med människor som kan behandla mig godtyckligt. Så som nu hände och jag hoppas aldrig eller tror att de skulle göra så mot dig men de kan om de vill och det skall du ha med dig tycker jag. Men det som fram kom var faktiskt just det att de behöver inte förklara sig eller ange en orsak så lätt att stanna vet jag inte om jag kan hålla med om.
ja, så ser det ut i Thailand tyvärr, acceptera eller dra , De kan komma med nästan vad som helst uppenbarligen , förbannar tråkigt ..Kommer att bli fler som blir besvikna på Thailand om detta med Stazifasoner fortsätter , för i ditt fall är det ju fanimej frågan om rena översittarfasonerna
 
Har även med fullmakt fått Swedbank att ge farsan bankdosa som han skickat till mig och Swedbank har skickat inloggningsuppgifterna till mig i Thailand via post utan att registrerat nåt i Sverige.
Swedbank som dom sa själva hade inte fått del av mina uppgifter som utskriven även om jag registrerat mig då det inte längre är en offentlig handling.

Enda var att dom gav inte ut dosa och kod ihop till obehörig.
 
Som utskriven så är inte dina personuppgifter offentliga längre.
Står på skatteverkets hemsida.
 
Kanske därför som klimatet för andra skötsamma hårdnar då :)

Hej

Sen kan man ju tycka att om denne man har arbetat där i 10 år
Det som är jobbigt, inte bara bara att finna ett land som det vart så lätt att stanna i som Thailand.
I Afrika ja tjena, Sydamerika krimminalitet, Australien strängare regler än här, Ost Asien nog rätt likt, Nordamerika kallt, och EU går ju inte om du skall slippa klåfingriga Svenskar.
Får väl dra till Malaysia då ;) akta dig för sharia delarna bara ;)

Hej

Skulle också ha svårt att hitta ett land som skulle kunna ersätta Thailand trots allt negativt som har hänt sedan 2006 och nu senast 2014, men har man rest till Thailand en eller flera gånger om året i 34 år så byter man inte land utan vidare, dels har vi ju släkt där, vi har alla gott om vänner där, frugan har hus och mark, själv har jag lärt mig tillräckligt av språket för att klara mig, pojken har vänner i skolan som han har följt sedan förskolan, själv har jag en vettig sysselsättning och vardag där o.s.v.

Att börja om på någon annan plats, med nytt språk, ny kultur o.s.v har aldrig varit något alternativ för mig, men någon flytt blir det inte tal om, möjligtvis om landet kommer på rätt spår igen, inför demokrati och släpper på åsiktsfrihet, pressfrihet, censur och tillåter fria och demokratiska val igen.

Ett land jag skulle kunna tänka mig att bo i är faktiskt Danmark, där har jag alltid trivts bra, lite mer avspänt och friare än Sverige och så har dom ju fortfarande kvar en fiskeflotta värd namnet.

Mvh isan lover
 
Hej

Sen kan man ju tycka att om denne man har arbetat där i 10 år


Hej

Skulle också ha svårt att hitta ett land som skulle kunna ersätta Thailand trots allt negativt som har hänt sedan 2006 och nu senast 2014, men har man rest till Thailand en eller flera gånger om året i 34 år så byter man inte land utan vidare, dels har vi ju släkt där, vi har alla gott om vänner där, frugan har hus och mark, själv har jag lärt mig tillräckligt av språket för att klara mig, pojken har vänner i skolan som han har följt sedan förskolan, själv har jag en vettig sysselsättning och vardag där o.s.v.

Att börja om på någon annan plats, med nytt språk, ny kultur o.s.v har aldrig varit något alternativ för mig, men någon flytt blir det inte tal om, möjligtvis om landet kommer på rätt spår igen, inför demokrati och släpper på åsiktsfrihet, pressfrihet, censur och tillåter fria och demokratiska val igen.

Ett land jag skulle kunna tänka mig att bo i är faktiskt Danmark, där har jag alltid trivts bra, lite mer avspänt och friare än Sverige och så har dom ju fortfarande kvar en fiskeflotta värd namnet.

Mvh isan lover
Danmark hade varit mitt första val om vi skulle välja Norden, gillar det mesta med Danmark.
 
Danmark finns med på listan för boende men inte adress. Har bott där. Men de är några jävla rasister så vet inte om frugan skulle trivas. Fast hon säger att de alltid har varit trevliga mot henne när hon jobbade. Norska tycker hon var svårare fattar inget.
 
Senast ändrad:
Danmark hade varit mitt första val om vi skulle välja Norden, gillar det mesta med Danmark.

Hej

Samma här, gillar människorna, attityden, livsstilen, maten, dessutom tycker jag att dom är mer sociala, dom gör sig inte till utan är mer naturliga på något vis, vi har ju både släkt och vänner där men jag trivs bra där utan deras sällskap också.

Mvh isan lover
 
Hej

Samma här, gillar människorna, attityden, livsstilen, maten, dessutom tycker jag att dom är mer sociala, dom gör sig inte till utan är mer naturliga på något vis, vi har ju både släkt och vänner där men jag trivs bra där utan deras sällskap också.

Mvh isan lover
Har varit mycket i Danmark och är ju reservdansk så varför inte? Jag gillar stilen och det danska gemytet. I slutet av september är det återigen seniorbefälskonferens i Skagen och den ser jag fram emot.
 
Men vill inte behöva konfronteras en gång om året med människor som kan behandla mig godtyckligt. Så som nu hände och jag hoppas aldrig eller tror att de skulle göra så mot dig men de kan om de vill och det skall du ha med dig tycker jag. Men det som fram kom var faktiskt just det att de behöver inte förklara sig eller ange en orsak så lätt att stanna vet jag inte om jag kan hålla med om.
Jag tycker att det är du som Låter dom göra så mot dig och den förstår jag inte, varför accepterar du detta?
Jag hade bytt provins och fixat ett vanligt Retirement, sen kan du ju lämna Thailand iaf men bara för att visa för dig själv att dom inte kan jävlas med dig.
HH är rätt trevligt ;)
 
Jag tycker att det är du som Låter dom göra så mot dig och den förstår jag inte, varför accepterar du detta?
Jag hade bytt provins och fixat ett vanligt Retirement, sen kan du ju lämna Thailand iaf men bara för att visa för dig själv att dom inte kan jävlas med dig.
Han har ju skrivit länge att han vill lämna Thailand, han är nog bara nöjd att han fick den där sparken så han äntligen får tummen ur.
 
Oki Doki Maggunnar, det som gäller för dig, är Incitament som funnits länge. Likväl det som jag sökte 2008. Du som är i Branchen, kolla ska du få se, att kan inte konfiskera pengar, just like that. Finns en anledning se på detta med nyktra ögon. Det är faktiskt att det är upp till varje Immigration Office som dikterar våra villkor. Inte Thaivisa.com. det fick min fru reda på. Men det finns olikheter mellan olika Immi -kontor, så det gäller hela tiden att ha koll på det Immi- kontor man tillhör. Verkar var lite av olika åsikter på detta Forum.
@KWP jag fick googla på detta Thaivisa.com aldrig hört det förut.
Vet inte i vilken värld jag lever i:wai:
 
@KWP jag fick googla på detta Thaivisa.com aldrig hört det förut.
Vet inte i vilken värld jag lever i:wai:
Ja du magunnar, därom tvista de lärde? Det var detta som kom ut, som jag inte köpte, samt att det Immigration där jag gjorde min senaste extension den 18 mars, inte visste något om detta? Andra får spekulera vidare angående detta, jag har lämnat detta, samt några fler jag känner, som har 800k thai bath på eget konto, enbart för extension.-------
2.22 Retirement extensions.

Funds deposited in a Thai bank.
For the very first application, must prove 800K deposited in a Thai bank for 2 months prior to the date of application, then 3 months after being granted permission.
You can then withdraw up to 400K, but must leave a remaining balance of 400K throughout the year.
For subsequent applications, must prove 800K deposited in a Thai bank for 3 months prior to the date of application, then 3 months after being granted permission.
You can then withdraw up to 400K, but must leave a remaining balance of 400K throughout the year.

Income method.
1). A minimum income of 65K per month deposited in a Thai bank from overseas for the previous 12 month period. Local passbooks or statements may not confirm overseas payments. You can request statements (at your local bank branch) for detailed statements from their HQ, itemising foreign transactions as Bahtnet or Foreign TT deposits. Takes approx 5 days to process. + Bank letter.

According to TI, all bank HQ's are already aware of Immigrations requirements for detailed statements showing overseas transfers, which your local branch may not be able to confirm or supply.

2). A certified letter of income from your Embassy.

Combo method.
Funds and income totalling a minimum of 800,000 per annum.
There is no minimum balance of funds required.
Same seasoning conditions apply as for funds in the bank method. (First application 2 months prior, then 3 months after. Subsequent applications 3 months prior, then 3 months after.)
The important factor for the combo method is that funds deposited and income must not fall below the 800,000 requirement for the year.

Funds deposited of 300K + income of 50K per month.
Funds and income total 900K per annum.
After the seasoning period you can withdraw 100K.
Income of 50K x 12 = 600K + 200K funds = 800K.

Funds deposited of 500K + Income of 40K per month.
Funds and income total 980K per annum.
After the seasoning period you can withdraw 180K.
Income of 40K x 12 = 480K + 320K funds = 800K.

Funds deposited of 600K + income of 60K per month.
Funds and income total 1,320K per annum.
After the seasoning period you can withdraw 520K.
Income of 60K x 12 = 720K + 80K funds = 800K.

For this year only Immigration will use their discretion, depending on the application type, to determine if foreigners are working towards the requirements for 2020 and will give subsequent clarification of requirements expected in 2020.

Immigration will check at your next application date if you have complied with the seasoning periods for the previous year.
Failure to comply with seasoning periods, inadequate funds in the bank, inadequate incomes, or a combination thereof, may result in a refusal of your new extension application.
 
Jag tycker att det är du som Låter dom göra så mot dig och den förstår jag inte, varför accepterar du detta?
Jag hade bytt provins och fixat ett vanligt Retirement, sen kan du ju lämna Thailand iaf men bara för att visa för dig själv att dom inte kan jävlas med dig.
HH är rätt trevligt ;)c

Kan förstå hur du tänker och vi har även diskuterat detta vi har tillgång till ett helt hus för oss själva i Bkk så ditt kan vi flytta när vi vill. Har bott där emellanåt. Finns inget som hindrar mig att leva som turist i Thailand eller söka Retirement i framtiden. Men vill ha något som fungerar bättre en riktig adress som man vet fungerar. Samtidigt är vi trötta på Thailand och jag tror inte jag kommer spendera så mycket mer tid här har gjort detta. Det känns bra just nu och som jag tidigare skrev en behövlig spark. Huset vi har i Thailand behöver vi inte sälja omg om någonsin. Frugan kommer sälja av lite som vi inte kan hålla ett bra öga på. HH har vi provat i omgångar tycker det är trevligt men samma som allt annat när man tittar närmar på det. Jag letar efter en större stad med lite luft föroreningar. Med bättre infrastruktur och inte lika tättbefolkat. Kommer resa runt får se vad vi hittar först bär det av till Borneo kommer bila runt. Sedan över till KL fast där kan vi redan det mesta. Gillar inte Väst Malaysia och Singapore pga föroreningar från Indonesien. Egentligen har det inte så stor betydelse var vi bor. Kommer sikta på MM2H till börja med efter det behöver man inte bekymra sig. så vi har faktiskt redan packat ihop huset tog inte långtid.
 
Nope adressen måste inte uppges för att få rösta.
Jag är röstberättigad men inte uppgett min adress.
På det här forumet är en stor del under pensionsåldern.
Bättre att delge regler som gäller eller skriva specifikt för vilka det gäller.
Jag har inte krav på mig som Svensk medborgare att uppge min adress men kan underlätta i många fall.

För att stå kvar i röstlängden, eller vad det kallas, måste man som utlandssvensk registrera sig vart 10:e år.
Om det behöver vara rätt adress eller bara hitta på någon vet jag inte

/ SatanG
 
Är du utskriven från Sverige så har du ingen adress. Du ska du uppge din adress i t.ex Thailand till Skatteverket. Alla andra myndigheter och ev.utbetalare får din adress från Skatteverket. Jag har aldrig haft några problem med post från Sverige.
En kompis fick inte ett Personbevis (fullständigt med födelsedata och adresser på barn, syskon och föräldrar) skickat till sin adress i utlandet. Övrig post är det inga problem med, möjligen kreditkort och bankdosor beroende på bank.
Han fick flyga till en ambassad och hämta det där personligen.
[/QUOTE]

Kan man inte själv ta ut alla dokument via intenet om man har BankID?
 
En kompis fick inte ett Personbevis (fullständigt med födelsedata och adresser på barn, syskon och föräldrar) skickat till sin adress i utlandet. Övrig post är det inga problem med, möjligen kreditkort och bankdosor beroende på bank.
Han fick flyga till en ambassad och hämta det där personligen.

Kan man inte själv ta ut alla dokument via intenet om man har BankID?
[/QUOTE]
Jo, det mesta, men originaldokument som ska vara stämplade och signerade av en myndighet går inte.
Dom skickas med brev.
Övriga osignerade skriver man ut själv.

Utländska myndigheter är kinkiga med stämplar.....
 
Jo, det mesta, men originaldokument som ska vara stämplade och signerade av en myndighet går inte.
Dom skickas med brev.
Övriga osignerade skriver man ut själv.

Utländska myndigheter är kinkiga med stämplar.....
Ett myndighetsdokument som behöver användas i Thailand:
I Sverige översättning av ackrediterad översättare som sätter sin stämpel på.
Vidimerad av Notarius publicus med sina stämplar och etiketter.
Vidimerad av UD juridiska expedition i Stockholm med sina stämplar.
Vidimerad av svenska ambassaden med sina stämplar.
Ambassadens stämplar Vidimerad av Thai UD i Bangkok

Det blir rackarns många stämplar på ett papper, i värsta fall. Jag har gått igenom den processen en gång. Den tog tid och mycket resa.
 
Vad gäller diskussion tidigare om Khuntans problem, finns inget krav på att bevisa man var ogift 20år tidigare när man gifte sig. Det har man redan bevisat med det singelintyg svenska ambassaden utfärdar mot avgift. Jag har en gång i mitt liv tagit ut ett sådant intyg, så jag vet ambassaden utfärdar singelintyg, inför när man gifter sig.
För extension of stay, krävs:
Intyg ambassaden att ni är gifta i Sverige.
Intyg amphur att ni är gifta i Thailand.
De ovan skall vara orginal.
Dessutom orginal vigselbevis från vigseln. Går ersätta med Familjebeviset från Sverige då många vigselbevis inte ser tillräckligt officiella ut.
Kyrkans brukar fungera, kommunernas borgerliga är ofta en annan historia.
Formellt sett när det gäller intyg om vigsel, enligt lagen, räcker ett svenskt vigselbevis som är översatt och vidimerat av alla instanser på vägen. MEN, immigration kräver ofta intyg från båda länderna. Så det är den bästa vägen att gå.

Vad gäller utdrag ur brottsregister som diskuterat här. Detta gäller:
Vid ansökan om Visum lämnas ditt hemlands (Sverige för svenskar) utdrag.
Vid ansökan om Extension of stay lämnas utdrag från Thai polisen, ur thai register.

Jag tror som ni varit inne på att Khuntan har andra problem med immigration. Missförstånd,
 
 

Liknande trådar

P
Svar
26
Visningar
3 K
P
 
Tillbaka
Topp