2 st anställda på Nonthaburi Immigration Office filmades när dom begärde mutor.

Nu pratar vi om att få det snabbare med att få omgjort visa på Im

Det är ju det som tråden handlar eller har du lässvårigheter

Det är ju det som tråden handlar eller har du lässvårigheter
Nä men som jag skrev, du kan ju betala +500k få det direkt när du landar och slippa springa till imm och göra om.
Men det är ju bara för dom högre upp på stegen.
Men är det känsligt för dig och betala lite svart för en extratjänst så skall du inte göra det, följ och lev efter den moral du mår bäst av.
Det är ju inte som en polisman som hittat på ett brott och du måste muta dig fri.
Det här påverkar dig överhuvudtaget inte.

Du får ha dina värderingar men jag anser vad du än säger att det är en muta Och det kan nog påverka mig med framöver när dom ser att flera betalar för det där extra så då kan det bli härdare för oss som inte vill det

Nä det är det inte du betalar svart för en tjänst som inte finns.
En muta är att du måste betala för något som normalt finns och du har rätt till det men dom skall ha extra betalt för du skall få
Eller att du betalar för att komma undan något.

Eller menar du om du får en leverans tex och du ber dom hjälpa dig bära in för en 50 lapp extra, eller be snickarn göra nåt extra vid sidan om är en muta?
Nej, det är ingen muta. Mutor kan bara ges till tjänstemän och makthavare.
Så därför, svarta pengar till tjänstemän är, just mutor.

Nej, det är ingen muta. Mutor kan bara ges till tjänstemän och makthavare.
Så därför, svarta pengar till tjänstemän är, just mutor.

Hej

Så är det ju faktiskt, personligen kan man ju välja se vissa fördelar med att man i länder som Thailand kan ta genvägar, bryta mot lagar och köpa sig förbi köer o.s.v, men visst är det mutor det handlar om och ingenting annat.

Mvh isan lover

Nä som sagt jaga alla Svenska bedragare som lever i Thailand istället för att stånga er trötta mot väggen när det gäller Thai som tar lite svart för att skynda på en process.
Vill man inte så är det bara att gå den vanliga vägen.
Själv har jag gått den vanliga lagliga vägen men gnäller inte över möjligheten.
Dom Svenskarna påverkar er mer än ett stick under bordet i Thailand.
Låt Thai ta ha hand om den delen, för det är inte er huvudvärk.

Att jaga alla svenskar i Thailand som myglar med bidrag är nog som en piss i Mississippi. Bättre att jaga dem som myglar och ändå bor här. Lär ge större klirr i kassan.

Hej

Så är det ju faktiskt, personligen kan man ju välja se vissa fördelar med att man i länder som Thailand kan ta genvägar, bryta mot lagar och köpa sig förbi köer o.s.v, men visst är det mutor det handlar om och ingenting annat.

Mvh isan lover
Är väl både muta och bestickning lagen kan gå på här. Vad säger lagen i Thailand om den som gör sig skyldig till bestickning och är Farang.

Senast ändrad:
Är väl både muta och bestickning lagen kan gå på här. Vad säger lagen i Thailand om den som gör sig skyldig till bestickning och är Farang.

Hej

Känner faktiskt inte till vad för straff man kan få, men alla typer av dokument och tillstånd o.s.v som utfärdas med hjälp av mutor brukar ogiltigförklaras och det är ju inte så lyckat om det handlar om markpapper, företag och ägande o.s.v.

Mvh isan lover

Man häpnar över den oerhört naiva inställning vissa har till korruption i denna tråden och gör allt för att kalla det nåt annat så att det kan passera deras "moraliska" kompass.

Det någolunda erkända organisationen Home

definierar korruption så som;

Corruption can take many forms, and can include behaviours like:

• public servants demanding or taking money or favours in exchange for services,
  • politicians misusing public money or granting public jobs or contracts to their sponsors, friends and families,
  • corporations bribing officials to get lucrative deals

Skrev jag det!! Har du lässvårigheter, svarta pengar vid sidan om för extratjänst?
Mutar du snickarn om du betalar lite vid sidan om?
I går hade jag besök av en hantverkare för ett jobb i lägenheten, som skulle bekostas av fastigheten. Han konstaterade att jobbet var besvärligt och skulle hämta tuffare verktyg. När han kom tillbaka medförde han sin son. De utförde jobbet snabbt och bra till min belåtenhet. De fick välja mellan en flaska vit eller brun thaidryck. De valde whiskyn. Är jag en förfärlig människa som har mutat en hantverkare?

I går hade jag besök av en hantverkare för ett jobb i lägenheten, som skulle bekostas av fastigheten. Han konstaterade att jobbet var besvärligt och skulle hämta tuffare verktyg. När han kom tillbaka medförde han sin son. De utförde jobbet snabbt och bra till min belåtenhet. De fick välja mellan en flaska vit eller brun thaidryck. De valde whiskyn. Är jag en förfärlig människa som har mutat en hantverkare?

Det beror på förutsättningarna.

Om ni hade gjort upp om flaskan innan jobbet och det till och med var ett krav för att han skulle fixa det "denna veckan" eller alls var det en klar muta
Om du inte sagt ett ord om flaskan utan spontant gav honom den efter genomfört jobb är det en belöning för väl utfört arbete

Allt hänger på under vilka förutsättningar ersättning/gåva ges ut

Man häpnar över den oerhört naiva inställning vissa har till korruption i denna tråden och gör allt för att kalla det nåt annat så att det kan passera deras "moraliska" kompass.

Det någolunda erkända organisationen Home

definierar korruption så som;

Corruption can take many forms, and can include behaviours like:

• public servants demanding or taking money or favours in exchange for services,
  • politicians misusing public money or granting public jobs or contracts to their sponsors, friends and families,
  • corporations bribing officials to get lucrative deals

Hej

Själv har jag inte sagt något om min personliga inställning till att betala för vissa saker i Thailand, jag vet mycket väl hur systemet är uppbyggt och ibland har det hänt att även jag har rundat hörn, fått saker påskyndade eller förenklade, det är alltid en möjlighet i ett land där alla myndigheter är korrumperade, men jag är naturligtvis då medveten om att det är korruption det handlar om och inte någon serviceavgift eller liknande.

Men min inställning till korruption i allmänhet och kanske speciellt i Thailand där den genomsyrar allt ifrån regering, polis, militär, skolor m.m och alla landets myndigheter är att den är alldeles för omfattande och att den hämmar landets utveckling.

Men det är klart att det är frestande för många falanger att betala för att ens barn ska slippa göra militärtjänst, köpa sig ett körkort, betala för att slippa overstay, betala för att slippa straff när man bryter mot lagen, köpa sin fru eller någon släkting en tjänst på en skola eller myndighet o.s.v, listan kan ju göras i princip hur lång som helst.

Mvh isan lover

Det beror på förutsättningarna.

Om ni hade gjort upp om flaskan innan jobbet och det till och med var ett krav för att han skulle fixa det "denna veckan" eller alls var det en klar muta
Om du inte sagt ett ord om flaskan utan spontant gav honom den efter genomfört jobb är det en belöning för väl utfört arbete

Allt hänger på under vilka förutsättningar ersättning/gåva ges ut
Enligt din definition var det en belöning. Då behöver jag inte ha dåligt samvete.

Om du betalar för något som inte finns så ä detju en muta Och det ska bort
Om tjänsten inte tillhandahålls så är det en gåva. hur vet givaren att det verkligen går fortare. Att betala för att de skall arbeta är en avgift.
Så vad skulle hända om ingen betalade under bordet.?

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
A
P
Svar
26
Visningar
3 K