Å starte en ny tilverelse i Thailand + -

Precis, startsträckan när det ska byggas hus, köpa inventarier mm samt köpa en bil kostar för att sen hamna på en lagom nivå i rena driftskostnader.

Skulle nog vilja ha en buffert till krämpor/sjukdomar när man blir äldre om man inte har sjukförsäkring.
Är man ung så är det ju inga problem men senare sannolikt.
Är väl därför många flyttar tillbaka senare i livet, personligen hoppas jag blir lite mer tid/oftare i Sverige om 5 år och framåt men inte pga sjukvården. Den verkar ju inte direkt ligga på topp längre i service iaf.

/ SatanG

Jo klart det är möjligt då du bor där år efter år. Men vad jag avsåg var vad du bör räkna med. Tänk dig att du nu kommer att börja bo där. Det får ju inte vara så att allt går åt och inget kan sparas vissa dagar.
Skulle inte komma upp i 90 000 i månaden i alla fall, ja kanske i ett par månader innan man etablerat sig och ordnat med boende och inventarier.

Skulle du ge ett exempel på ett sådant condo i Pattaya. Tillkommer el och vatten?
jag hyr ut min för 13.000 baht det blir ca 430 baht om dagen och finns billigare att hyra i området.
El och vatten tillkommer men den är ju inte så dyr som i Sverige.
Här är en sida, satt maxpris 10.000 i månaden på condo så ser du alternativen.

jag hyr ut min för 13.000 baht det blir ca 430 baht om dagen och finns billigare att hyra i området.
El och vatten tillkommer men den är ju inte så dyr som i Sverige.
Här är en sida, satt maxpris 10.000 i månaden på condo så ser du alternativen.

Det finns ganska mycket mot Jomtien hållet. Men vill man vara centralt i smeten, är det inte lätt att hitta så billigt. Har hyrt från 29.3 till 30.4 i Diana Condo. Det blev 12000 + el och vatten.

Det finns ganska mycket mot Jomtien hållet. Men vill man vara centralt i smeten, är det inte lätt att hitta så billigt. Har hyrt från 29.3 till 30.4 i Diana Condo. Det blev 12000 + el och vatten.
Ja det här var ju långtidshyror jag skrev om för dom priserna.
Min ligger i Pattaya och ca 500m från soi beukaw och där hyrs det ut för från 10.000 baht i månaden.
Men som sagt jag skrev om långtidshyra, tråden handlade om bosätta sig så är ju på 1 årskontrakt.

Trådar om budget för att leva i Thailand väcker alltid känslor, så var det även när jag gick med i Soi Sixten på tidigt 00-tal. Jag tycker det är intressant att läsa olika personers uppfattningar men i grunden är varken 30,000 eller 300,000 Baht i månaden rätt, eller fel. Tycker man att man själv, och eventuell familj, lever bättre i Thailand vid en viss budget så gäller det bara att se till att man har de pengarna.

Thailand är måhända billigare än Sverige men också lite mer utmanande då man som relativt ung med barn behöver ta höjd för skolor, försäkringar och fritidsaktiviteter medans man som äldre behöver en rejäl budget för sjukvård. Så länge man inte gjort glädjekalkyler för detta så är det bara att köra.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp