Å starte en ny tilverelse i Thailand + -

Du har gratis svensk internett skule , med det er vel ikke noe ,????

Jag har upplevt e-skola under pandemin och nej.
Säger sig väl själv vet inte om måste gå vidare med det men ställ frågor varför så skall jag svara.

Ja det är nog mest ungarna som kostar men det går mer än man tror, för oss iaf.
10k bara på bensin/tollway för frugans bil, min kanske dryga hälften. Sen försäkringar, maid, resor, sportaktiviteter och allting som kommer till.
40k är nog som sagt bara käk, skola 30k, ja det går nog högre än 100k/mån.
Det är inte meningen att skryta utan jag tror faktiskt vi är relativt ekonomiska och spelar säkerligen i den lägre nivån utgifter för barnfamiljer.
Hade det bara varit jag o frugan hade vi hamnat långt lägre.

/ SatanG
Går ju inte att jämföra , varken kostnader för att leva i BKK VS Issan, sen kör inte vi till jobbet, frugan 55 år "gamling skrev nån stolle " :rolleyes: men vi lever gott på dessa slantar, kan sen om vi vill unna oss lyx, men ingen av oss är speciellt mycket för att lyxa, bättre spara för att investera, frugan köper mark. jag köper MC som jag renoverar och säljer med lite förtjänst. Men förstår naturligtvis att med barn och arbete samt boende i BKK så blir det helt andra kostnader:thumbsup:

Går ju inte att jämföra , varken kostnader för att leva i BKK VS Issan, sen kör inte vi till jobbet, frugan 55 år "gamling skrev nån stolle " :rolleyes: men vi lever gott på dessa slantar, kan sen om vi vill unna oss lyx, men ingen av oss är speciellt mycket för att lyxa, bättre spara för att investera, frugan köper mark. jag köper MC som jag renoverar och säljer med lite förtjänst. Men förstår naturligtvis att med barn och arbete samt boende i BKK så blir det helt andra kostnader:thumbsup:
Spara och investera vid , 75 du borde utöka och spendera.
Skiter i ditt svammel.
Du jämförde dig med en barnfamilj och ojade dig och beskrev hur ni fattiga kunde leva på mindre och sämre.

40.000 baht i månen , det koster å leva i Thailand , det er ikke gratis , Mat skal kjopes inn , en stor Chang for dagen , sigaretter , Fiberkabel til internett , EL rekningen skal betales , Vannavgift med rensing av vannet . Og det koster penger og fornye visan hver 3 måned , Kjerringen tar taxi til Shiracha og ordner med visaen hver 3 måned , og årsvisaen ,då sitter jeg i Taxien og dei kommer ut og tar bilder av meg . For en 40 til 50 tusen koster det å leve ett normalt liv i Thailand . Er det noen som lever billigare .
Vad har du för visum som måste förnyas var tredje månad? Nu har kärringen lurat dig igen. :)

Bra, leva gott är det som gäller :thumbsup:
Jag själv spenderar väldigt lite på mig själv, känner inget behov av att bränna pengar utan det som kostar är kidsen. Frugan är ingen märkesjagare heller men det kostar också att jobba. Så vore det bara hon och jag skulle vi, som sagt, ligga klart lägre.
Med tanke på att frugan dessutom bara har 4 veckor betald semester om året så läggs väl en del extra på kvalitet på dom resorna vi gör.
Förutom nu när jag är i en liten by nära Lahan sai (Buriram) där det är svårt att göra av med pengar.

Som @PanPan skriver så går det nog en bit över 100k/mån plus resor vilket är rimligt för en barnfamilj i Bangkok. Tidigare innan vi skaffade ungar hörde jag om barnfamiljer som låg på 100k/mån och jag minns att jag tyckte det lät överdrivet, det är det inte.

Hur går det för dottern, hon flyttade väl ner och började jobba i Bangkok?

/ SatanG

Familjen somna direkt när kom till huset och sneglade här och såg dessa inlägg så undrar hur står till där uppe och kände för att göra inhopp.
Vet inte vad man skall säga, ojar över @SatanG 100k.
Jämför ekonomi, en som bor med fru i Isaan 30k 2st gamlingar och en på sina misserabla år för 30 år sen bland luder och barer.
@SatanG bor i Bangkok 4 personer, 2 barn, 2 vuxna, skolkostnader, kläder, försäkringar, fasta utgifter, mat för 4 (5 med svärmor) har maid, undomsaktivitet typ fotboll, inomhusbandy etc.
jag tror inte han ens kommer undan med 100k i månaden barnen skall ha anständig skola och barnaktivitet inräknat.
Vet att vi gör inte det idag iaf och heller inget skryt, ligger långt över och gör inga stora utsvävningar.
Ok kan leva minimum men är det målet?
Flytta till Thailand och leva på så lite som möjligt?

Nä man ska leva bra, hur man nu än väljer att göra det.
Som du skriver går det sannolikt en bit över 100k samt ytterligare på resor.

Varken jag eller frugan har något behov av att spendera i onödan, tror inte du heller känner något behov av en Bentley eller Ferrari.
För mig ser det ut som du också valt ganska väl hur pengarna ska användas, grattis till det, tänker på huset i Sverige.

/ SatanG

Vad har du för visum som måste förnyas var tredje månad? Nu har kärringen lurat dig igen. :)
Du har mye å lære om Thailand , forstår jeg . Jeg har Non-immigrant O-visa for pensjonister som må være over 50 år eller eldre . Og mota en månlig pensjon over 65.000 baht ca kr 20.000 etter skatt Non-immigrant O-visa får du bare 1 år vistelse som må fornyes .

Senast ändrad:
Spara och investera vid , 75 du borde utöka och spendera.
Skiter i ditt svammel.
Du jämförde dig med en barnfamilj och ojade dig och beskrev hur ni fattiga kunde leva på mindre och sämre.
Har du märkt att jag inte svarar dig, jag svararade Satan G och det finns en anledning. Du är allt som oftast allmänt otrevlig samt stor i käften samt lider helt av något behov av att hävda dig ,

Har du märkt att jag inte svarar dig, jag svararade Satan G och det finns en anledning. Du är allt som oftast allmänt otrevlig samt stor i käften samt lider helt av något behov av att hävda dig ,
Har du märkt att @SatanG är 2 barnsförälder boende i thailand, i Bangkok, 5 personer i hushållet och dom kostnader han skrev.
Förstår du vad du kommenterar eller bara vill visa hur billigt ni kan leva som fattiga?

Tycker det är intressant att se olika budgetar för olika situationer (och olika förutsättningar).

Sluta gapa om att folk inte får säga sin egen budget bara för att den inte är 100% överförbar till nån annans situation.

Folk kommer ju sluta skriva om de får skäll när de delar med sig.

Du har mye å lære om Thailand , forstår jeg . Jeg har Non-immigrant O-visa for pensjonister som må være over 50 år eller eldre . Og mota en månlig pensjon over 65.000 baht ca kr 20.000 etter skatt Non-immigrant O-visa får du bare 1 år vistelse som må fornyes .
Jag har samma visum som dig men jag betalar 1900 Baht om året inte var 3´dje månad.
Hur mycket betalar du var 3´dje månad?

Hej

Ja det blir ju lite som hur långt är ett snöre.

Mvh isan lover
Samma för en som bor i Thailand hur långt är ett snöre och självklart en annan kostnad för dig som månadsturist än för oss som årsboende och kanske inte vill ha den standarden du har beskrivit om i din by.
Vill inte ha mina barn på en skola där ungarna får plöja sig fram bland cannabisfimparna och leva i världens värsta fattigdom.
Har råd med mer än din byr erbjuder.

Tycker det är intressant att se olika budgetar för olika situationer (och olika förutsättningar).

Sluta gapa om att folk inte får säga sin egen budget bara för att den inte är 100% överförbar till nån annans situation.

Folk kommer ju sluta skriva om de får skäll när de delar med sig.
Då skall man inte heller oja sig och lägga smiley med himmlande ögon och skriva som om den utgiften var hög sen beskriva sin egen under helt andra förutsättningar.
Min och @SatanG sits är rätt lik och utgiftsmässigt likt i Thailand.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp