Politiskt ställningstagande att lämna SAS? För det var då inte ekonomiskt, för svenskar är SAS det klart bästa valet för att samla flygpoäng och resa gratis.
Hej
Nej det hade inget med politik att göra, försämrad service, snålhet vid servering ombord i ekonomiklass som andra har tagit upp här i tråden, men i vårt fall var det helt avgörande en annan upplevelse som jag har berättat om tidigare här på forumet.
När pojken var mindre än ett år gammal bokade vi och betalade för sittplatser med en sån där sovplats hängande på väggen framför till pojken, vi var väldigt tidiga och noga med att boka denna eftersom vi visste att dom platserna var få.
Allt gick bra och när vi checkade in i Göteborg fick vi våra boardingkort även till flighten Sto-Bkk med den bokade sovplatsen för pojken, när vi kom till Arlanda så blev vi kallade till vår Gate och där ville en SAS kvinna ha våra boardingkort, hon sa att vi var tvungna att byta till en plats utan barnsäng, i helvete heller svarade jag.
Men hon stod på sig och hävdade att någon annan nu hade fått vår plats som vi bokade 6-7 månader tidigare, hon sa att vi nu var tvungna att ha pojken i våra knän den långa resan till Bkk, det kan ju var och en räkna ut hur trevligt det är när man ska äta och sova o.s.v, jag övervägde att inte gå ombord i protest, någon riktigt bra förklaring till varför den kvinna som skulle gå ombord i Sto skulle vara mer kvalificerad till våra platser ombord än oss hade hon svårt att förklara, men tillslut framkom det att det rörde sig om pengar på något vis, men för mig framstår det som oseriöst att sälja samma platser ombord två gånger.
Men vi hade ju egentligen inte så mycket val eftersom allt var planerat så vi gick motvilligt ombord, jag visade tydligt mitt missnöje med detta och planets Steward kom och pratade med oss, han bad om ursäkt över det inträffade och tyckte själv att situationen var tråkig, så här borde det inte gå till sa han.
Han kom tillbaka med en flaska champagne som han bjöd oss på och beklagade än en gång vad vi hade råkat ut för, all heder åt honom som var oskyldig men var den som fick försöka reda upp situationen, jag sa tack för champagnen men var tydlig med att jag skulle avsluta mitt resande med SAS efter närmare 30 års troget flitigt resande via jobbet.
Detta var droppen för min del, men man började ju undra vad SAS höll på med när dom p.g.a dålig ekonomi började snåla in på det ätbara i Lounchen med hänvisning till att dom tänkte på passagerarnas hälsa m.m, även ombord började man dra in på det som serverades och vi reste ju ändå oftast Business class.
Så jag och mina reskamrater på jobbet började efter detta använda oss av Lufthansa vid våra många tjänsteresor, vi började flyga ut på jobb ifrån Göteborg via Frankfurt och München istället för via Köpenhamn med SAS, ett byte vi aldrig ångrade, här var servicen fortfarande på topp, mängder av avgångar att välja på, bra Louncher o.s.v, som grädde på moset kunde vi också köpa med oss ”Taxfree” som där hette Travel Value om man reste inom EU, man kunde köpa en liter Gin, Whisky, Vodka eller vad man nu tycker om för drygt 100 kr om man passade att köpa ex.vis månadens erbjudanden, vi hade ofta nästan tomt i hanbagaget och köpte oftast med oss 6-10 liter sprit hem, så välfyllda barskåp som vi fick efter att ha börjat resa med Lufthansa hade vi aldrig haft förr.
Mvh isan lover