Åka till Thailand i dagsläget, gällande sandbox m.m.

Du beskrev väl dig precis som en som föredrog lågt pris.
Själv föredrar jag få mat och dryck på flyget även om det kostar några kr extra.
Passa dig för att flyga inrikes i Thailand nu då...

Pga. Covid har "goverment" bestämt att man varken får äta eller dricka ombord.

Men det går utmärkt att förköpa mat och dryck när man bokar.

Såg en herre bli duktigt irriterad på Phuket-Chiang Mai när han fick den informationen och han fick sin mat och dryck i en igentejpad plastpåse, som placerades i bagagehyllan, så han kunde ta den med sig när han lämnade planet.

På KLM får du en flaska vatten i stolen innan avgång. Oavsett om du köper den billigaste biljetten där bagage inte "ingår". SAS tar betalt för vattnet.

Sen vet i fan om jag kan tycka att personalen drabbas när det gör sitt jobb? Servera och ta betalat, det gör man normalt när man jobbar i servisen.

SAS är barnsliga på detta. De bjuder på the och kaffe men inte vatten.

Passa dig för att flyga inrikes i Thailand nu då...

Pga. Covid har "goverment" bestämt att man varken får äta eller dricka ombord.

Men det går utmärkt att förköpa mat och dryck när man bokar.

Såg en herre bli duktigt irriterad på Phuket-Chiang Mai när han fick den informationen och han fick sin mat och dryck i en igentejpad plastpåse, som placerades i bagagehyllan, så han kunde ta den med sig när han lämnade planet.
Finns det inte så gnäller jag inte över det och inrikes hoppar jag över det men skall man sitta 10h på ett flyg vill man ju ha nåt..

Finns det inte så gnäller jag inte över det och inrikes hoppar jag över det men skall man sitta 10h på ett flyg vill man ju ha nåt..
På 10h flygen får du på alla EUbolag idag. Kom någon regel om vatten på om det var 5+ eller 6+ flyg. Därför Norwegian hade en liten flaska i stolsfickan. Ville man ha mer var det bara att betala.

Själv föredrar jag få mat och dryck på flyget även om det kostar några kr extra.
Det är just det jag menar med valfrihet. Vill man ha full service får man betala extra, up to you. På en longhaul flygning vill jag nog ha lite mat, om inte för annat så som tidsfördriv. Men frugan vill t ex inte äta och då kan man skippa det tillägget.

Politiskt ställningstagande att lämna SAS? För det var då inte ekonomiskt, för svenskar är SAS det klart bästa valet för att samla flygpoäng och resa gratis.
Hej

Nej det hade inget med politik att göra, försämrad service, snålhet vid servering ombord i ekonomiklass som andra har tagit upp här i tråden, men i vårt fall var det helt avgörande en annan upplevelse som jag har berättat om tidigare här på forumet.

När pojken var mindre än ett år gammal bokade vi och betalade för sittplatser med en sån där sovplats hängande på väggen framför till pojken, vi var väldigt tidiga och noga med att boka denna eftersom vi visste att dom platserna var få.

Allt gick bra och när vi checkade in i Göteborg fick vi våra boardingkort även till flighten Sto-Bkk med den bokade sovplatsen för pojken, när vi kom till Arlanda så blev vi kallade till vår Gate och där ville en SAS kvinna ha våra boardingkort, hon sa att vi var tvungna att byta till en plats utan barnsäng, i helvete heller svarade jag.

Men hon stod på sig och hävdade att någon annan nu hade fått vår plats som vi bokade 6-7 månader tidigare, hon sa att vi nu var tvungna att ha pojken i våra knän den långa resan till Bkk, det kan ju var och en räkna ut hur trevligt det är när man ska äta och sova o.s.v, jag övervägde att inte gå ombord i protest, någon riktigt bra förklaring till varför den kvinna som skulle gå ombord i Sto skulle vara mer kvalificerad till våra platser ombord än oss hade hon svårt att förklara, men tillslut framkom det att det rörde sig om pengar på något vis, men för mig framstår det som oseriöst att sälja samma platser ombord två gånger.

Men vi hade ju egentligen inte så mycket val eftersom allt var planerat så vi gick motvilligt ombord, jag visade tydligt mitt missnöje med detta och planets Steward kom och pratade med oss, han bad om ursäkt över det inträffade och tyckte själv att situationen var tråkig, så här borde det inte gå till sa han.

Han kom tillbaka med en flaska champagne som han bjöd oss på och beklagade än en gång vad vi hade råkat ut för, all heder åt honom som var oskyldig men var den som fick försöka reda upp situationen, jag sa tack för champagnen men var tydlig med att jag skulle avsluta mitt resande med SAS efter närmare 30 års troget flitigt resande via jobbet.

Detta var droppen för min del, men man började ju undra vad SAS höll på med när dom p.g.a dålig ekonomi började snåla in på det ätbara i Lounchen med hänvisning till att dom tänkte på passagerarnas hälsa m.m, även ombord började man dra in på det som serverades och vi reste ju ändå oftast Business class.

Så jag och mina reskamrater på jobbet började efter detta använda oss av Lufthansa vid våra många tjänsteresor, vi började flyga ut på jobb ifrån Göteborg via Frankfurt och München istället för via Köpenhamn med SAS, ett byte vi aldrig ångrade, här var servicen fortfarande på topp, mängder av avgångar att välja på, bra Louncher o.s.v, som grädde på moset kunde vi också köpa med oss ”Taxfree” som där hette Travel Value om man reste inom EU, man kunde köpa en liter Gin, Whisky, Vodka eller vad man nu tycker om för drygt 100 kr om man passade att köpa ex.vis månadens erbjudanden, vi hade ofta nästan tomt i hanbagaget och köpte oftast med oss 6-10 liter sprit hem, så välfyllda barskåp som vi fick efter att ha börjat resa med Lufthansa hade vi aldrig haft förr.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Samma här, det ska vara både enkelt, prisvärt och trivsamt att resa, att man får något att äta samt har tillgång till öl, vin och en Gin Tonic eller en konjak till kaffet borde helt klart ingå i priset, att hålla på med kontanter eller kreditkort för detta ombord är ett omak både för personalen och passagerarna, betalar gärna lite extra för biljetten för detta.

Mvh isan lover

Det är just det jag menar med valfrihet. Vill man ha full service får man betala extra, up to you. På en longhaul flygning vill jag nog ha lite mat, om inte för annat så som tidsfördriv. Men frugan vill t ex inte äta och då kan man skippa det tillägget.
Precis som med bagaget. Vill man ha det får man betala extra up to you.

Hej

Samma här, det ska vara både enkelt, prisvärt och trivsamt att resa, att man får något att äta samt har tillgång till öl, vin och en Gin Tonic eller en konjak till kaffet borde helt klart ingå i priset, att hålla på med kontanter eller kreditkort för detta ombord är ett omak både för personalen och passagerarna, betalar gärna lite extra för biljetten för detta.

Mvh isan lover
Det går att förbetala online så man slipper pengar och kort.
Nu betalar man även direkt på skärmen i stolen.
Utvecklingen har gått fort.

Därför undviker man Thai som är snålast på bagage.
Hej

Ja det har mest blivit Lufthansa till Thailand för oss dom senaste 10 åren, någon resa med Finnair och Thai har det också blivit, hade Finnair serverat öl och vin istället för blåbärssoppa så hade dom kunnat vara ett alternativ med sin korta restid, det blir Lufthansa vid nästa resa också, kollade på detta igår och vi ska snart boka resa.

Mvh isan lover

Hej

Ja det har mest blivit Lufthansa till Thailand för oss dom senaste 10 åren, någon resa med Finnair och Thai har det också blivit, hade Finnair serverat öl och vin istället för blåbärssoppa så hade dom kunnat vara ett alternativ med sin korta restid, det blir Lufthansa vid nästa resa också, kollade på detta igår och vi ska snart boka resa.

Mvh isan lover
För oss är flygtid och pris helt avgörande, inte tillgången på alkohol. Kort transfertid är också viktigt. Så Finnair ligger riktigt bra till nästa gång om inte Thai råkar vara billigare från CPH.

Det går att förbetala online så man slipper pengar och kort.
Nu betalar man även direkt på skärmen i stolen.
Utvecklingen har gått fort.
Det var riktigt smidigt med betalning på stolskärmen när jag åkte med Finnair till Thailand. Förutom att man kunde betala för internet ombord (ca 210 spänn) hade de ett pyttelitet utbud av snacks och dryck att förtära på flyget. Som vanligt svindyrt (exempelvis 4 euro för ett pytterör med Pringles, 5 euro för en 33 CL öl). Jag som inte åkt långväga på väldigt många år var imponerad av deras infotainment system, för man hade några långfilmer man kunde välja på och några spel att fördriva tiden med. Jag åkte ekonomiklass och det kostade ca 6700 kronor t/r sto-bkk. Öl eller läsk ingick i maten.

Det var riktigt smidigt med betalning på stolskärmen när jag åkte med Finnair till Thailand. Förutom att man kunde betala för internet ombord (ca 210 spänn) hade de ett pyttelitet utbud av snacks och dryck att förtära på flyget. Som vanligt svindyrt (exempelvis 4 euro för ett pytterör med Pringles, 5 euro för en 33 CL öl). Jag som inte åkt långväga på väldigt många år var imponerad av deras infotainment system, för man hade några långfilmer man kunde välja på och några spel att fördriva tiden med. Jag åkte ekonomiklass och det kostade ca 6700 kronor t/r sto-bkk. Öl eller läsk ingick i maten.
Hej

Vore det inte ändå smidigare om var och en fick det dom ville ha direkt ifrån serveringsvagnen utan att behöva betala något på skärmen?

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
G
Svar
15