Alkoholbestämmelser i Thailand

Hej

Jag har inte heller sett några såna skyltar ute bland byarna i vårt område, jag hoppas dessutom att det aldrig kommer att finnas några heller, är helt emot förmyndarsamhället och tycker folk ska få sköta sånt här själva.

Mvh isan lover
Beror kanske på att Thai inte kan hantera alkohol på ett vettigt sätt, men kanske fel sätt att begränsa på ;)

Beror kanske på att Thai inte kan hantera alkohol på ett vettigt sätt, men kanske fel sätt att begränsa på ;)

Hej

Resultatet blir det samma både i Sverige och Thailand, dom som verkligen vill ha tag på alkohol fixar det ändå, i Thailand kan det möjligtvis bli lite besvärligare på en del platser, i Sverige leder monopolet och alkoholpolitiken till en jättestor svart marknad med smuggel, det är ju nästan ingen som bränner hemma längre med all billig sprit som flödar in i landet.

Mvh isan lover

Det är skönt att leva i obygden, lugnt, tyst och skönt, betydligt billigare än i stan och vill man röra till livet så finns ju möjligheten att besöka en stad tillfälligt.

Hej

Håller med, gillar lugnet och friheten i obygden och prismässigt är det väl nästan oslagbart.

Mvh isan lover

Måste fråga dig Phonta för du är ju kunskapen själv när det gäller hälsa, mental kapacitet och just detta med alkohol. Just alkoholfrågor är din stora grej och vad jag vet är ju att de som är mest engagerad i just alkoholfrågor är de som tidigare har haft problem med just alkohol.

Nog om det, jag vet ju inte om din status dock är ju faktiskt detta med alkoholintag väldigt personligt och faktiskt fysiskt samt mentalt. I dina trådar anar jag alkohol i mer mentala situationer, alltså hantera alkohol.

Kan det vara så att i ditt fall eftersom du är väldigt engagerad och vill absolut inte vara med människor som dricker för det skapar ett stadium av mental dysfunktion, alltså du hatar fulla odrägliga människor och fulla kan ju då vara allt från salongsberusad till någon som bara tagit ett glas vin. Förstår du hur jag menar, alltså upplevelser av något kan spegla den egna verkligheten, nutid eller dåtid.

Som jag uppfattar det i de trådar som handlar om alkohol får jag uppfattningen om att det man älskar, hatar man, alltså man kan inte hantera det man älskar, därför har man valt att inte älska och alla andra skall heller inte få älska?

Måste fråga dig Phonta för du är ju kunskapen själv när det gäller hälsa, mental kapacitet och just detta med alkohol. Just alkoholfrågor är din stora grej och vad jag vet är ju att de som är mest engagerad i just alkoholfrågor är de som tidigare har haft problem med just alkohol.

Nog om det, jag vet ju inte om din status dock är ju faktiskt detta med alkoholintag väldigt personligt och faktiskt fysiskt samt mentalt. I dina trådar anar jag alkohol i mer mentala situationer, alltså hantera alkohol.

Kan det vara så att i ditt fall eftersom du är väldigt engagerad och vill absolut inte vara med människor som dricker för det skapar ett stadium av mental dysfunktion, alltså du hatar fulla odrägliga människor och fulla kan ju då vara allt från salongsberusad till någon som bara tagit ett glas vin. Förstår du hur jag menar, alltså upplevelser av något kan spegla den egna verkligheten, nutid eller dåtid.

Som jag uppfattar det i de trådar som handlar om alkohol får jag uppfattningen om att det man älskar, hatar man, alltså man kan inte hantera det man älskar, därför har man valt att inte älska och alla andra skall heller inte få älska?
Eftersom du frågar hövligt skall jag svara dig på samma sätt .. jag själv har aldrig haft några problem med min egen person när det gäller alkohol , däremot så har jag levt under många år (17 år) gift med en alkoholist , jag har haft kamrater som supit bort sina äktenskap , sitt jobb , samt sina tillgångar . Jag har varit med dessa som stöd till AA möten ett otal ggr , dvs jag har varit ganska engagerad i alkoholproblem , då relaterade till min omgivning .jag vet vad alkohol kan göra/gör med människan . Jag har aldrig haft några problem med mina egna gränser för vad jag tål när jag festdricker , jag vet när jag "är nöjd" , Jag har sett alltför många som är grymt bra människor till vardags .men när de dricker så blir de riktigt dum i skallen. Jag kan ta både en och två samt tre groggar eller öl , men jag tål detta utan att ändra personlighet .. Dricker man man i goda vänners lag så funkar det med alkohol, jag är ingen generell motståndare till alkohol. Men eftersom jag sett vad alkohol kan göra med en människa (mitt första ex) samt kamrater så har jag väldigt strikta åsikter om alkohol .. Upptill var och en att supa av sig både skalle och hälsa , bara håll mig utanför , därför åker jag ogärna hoj med folk som dricker och kör ,detta då även jag drabbas vid en olycka med alkohol inblandat .. Alkohol är ett gift /en drog som påverkar oss olika , men att den är skadlig för hälsan borde alla veta ..Alkohol rätt använt i rätt mängd vid rätt tillfälle funkar bra , tyvärr så har jag taskiga erfarenheter av detta , och inte har Thailand varit något undantag . jag känner även igen folk som har ett begär efter alkohol , börjar man överhuvudtaget av någon anledning tala om alkoholens problem så blir de ofta rabiata , Om de inte som ett par kompisar i Thailand blivit helt nyktra då de förstått att de inte klarar av att dricka normalt.
Så , då har du min ståndpunkt och varför jag har den ....
Sen behöver du inte lägga krut på att göra dig rolig över min enligt dig stora kunskap om hälsa , den är nog ganska normal kan jag tänka , men det finns ju folk som tycker som du , kanske beroende på att man själv borde skaffa sig lite allmänbildning om hur man kan leva mer hälsosamt ;)

Sen behöver du inte lägga krut på att göra dig rolig över min enligt dig stora kunskap om hälsa , den är nog ganska normal kan jag tänka , men det finns ju folk som tycker som du , kanske beroende på att man själv borde skaffa sig lite allmänbildning om hur man kan leva mer hälsosamt

Nja, tycker mig se att du har väl koll på hälsa osv, var inte göra mig rolig över alls! Ditt svar är absolut godtagbart för mig i alla fall. Tack Phonta!

Det är precis så som Phonta skriver endel klarar det andra inte. Att alkohol tär på kroppen är ett faktum. Jag dricker och kör men sällan motorcykel det är farligt att köra motorcykel över huvudtaget värre än att dricka. De flesta jag känner här är antigen alkoholberoende eller nykterister. Missbrukare har jag bara träffat en. Jag tror missbrukare klara inte av livet i thailand.

Det är precis så som Phonta skriver endel klarar det andra inte. Att alkohol tär på kroppen är ett faktum. Jag dricker och kör men sällan motorcykel det är farligt att köra motorcykel över huvudtaget värre än att dricka. De flesta jag känner här är antigen alkoholberoende eller nykterister. Missbrukare har jag bara träffat en. Jag tror missbrukare klara inte av livet i thailand.

Nä så är det, ju tillgängligare något är som man egentligen inte skall ha tillgång till, är ju risken att man faller pladask, så är det.

Själv kan jag erkänna, dock har jag inga problem som påverkar mitt liv och mitt arbete idag, men jag är glad i alkohol. 1988 började jag som kock på Stena-färjorna till Kiel.

Herregud vilket superi det var, alltså otroligt. Servisen söp från morgon till sena natt., jag då ganska ung kock föll för trycket för att jag är glad i alkohol, i alla fall på den tiden, nu är jag 61 och har inte samma hunger.

Man startade 7 på morgonen innan frukostbuffén, sen slagga man och söp till lunchen 12, sen slagga man och söp till supen 20:00 sen efter det var vaskat och klart, gick vi till mässen 02.00 och söp till 06.00, sen upp till frukostborden igen, nä, jag föll i fällan, de här människorna var fullblodsalkoholister. De lärde mig allt om hur man skulle smuggla sprit och min första resa smugglade jag 39 flaskor starksprit och tyckte jag var stor grabb.

Idag är det annorlunda, strikta regler för alkohol, kan säkert @Berralund intyga men då. Ja jag var klok nog att sluta på Stena-båtarna, nä trycket från alla alkoholmänniskor blev för stort för mig, jag sa upp mig!

Jag brukar säga till folk som frågar mig om Thailand , det är ett underbart land på de flesta sätt , men det lurar faror även där , droger och alkohol är lite väl lätt att finna och väldigt billigt att gå ut och festa , så vet du innerst inne med dig att du är svag för alkohol , tänk över dina val innan du bestämmer dig

Nä så är det, ju tillgängligare något är som man egentligen inte skall ha tillgång till, är ju risken att man faller pladask, så är det.

Själv kan jag erkänna, dock har jag inga problem som påverkar mitt liv och mitt arbete idag, men jag är glad i alkohol. 1988 började jag som kock på Stena-färjorna till Kiel.

Herregud vilket superi det var, alltså otroligt. Servisen söp från morgon till sena natt., jag då ganska ung kock föll för trycket för att jag är glad i alkohol, i alla fall på den tiden, nu är jag 61 och har inte samma hunger.

Man startade 7 på morgonen innan frukostbuffén, sen slagga man och söp till lunchen 12, sen slagga man och söp till supen 20:00 sen efter det var vaskat och klart, gick vi till mässen 02.00 och söp till 06.00, sen upp till frukostborden igen, nä, jag föll i fällan, de här människorna var fullblodsalkoholister. De lärde mig allt om hur man skulle smuggla sprit och min första resa smugglade jag 39 flaskor starksprit och tyckte jag var stor grabb.

Idag är det annorlunda, strikta regler för alkohol, kan säkert @Berralund intyga men då. Ja jag var klok nog att sluta på Stena-båtarna, nä trycket från alla alkoholmänniskor blev för stort för mig, jag sa upp mig!
Kan jag även intyga att det var mycket fylla , har polare som jobbat på färjor samt även annan sjöfart , en kille , då förste styrman fick jag ofta hämta i Nynäshamn när han mönstrade av , full som en apa varje gång , Nu är han lots och som jag hört en nykter alkoholist , bra val för honom , det är en bra kille och säkert en duktig yrkesman , han gjorde rätt val :thumbsup:

Jag brukar säga till folk som frågar mig om Thailand , det är ett underbart land på de flesta sätt , men det lurar faror även där , droger och alkohol är lite väl lätt att finna och väldigt billigt att gå ut och festa , så vet du innerst inne med dig att du är svag för alkohol , tänk över dina val innan du bestämmer dig

Hahaha du glömde motorcykel.

Hahaha du glömde motorcykel.
Haha, jo, jag läste vad du skrev i tidigare inlägg , det var farligare med MC än vad ?? Att köra bil på fyllan ?? Eller missförstod jag ;)Om så är att det var det du menade så bör du tänka om , Med en MC skadar jag oftast bara mig själv , Som bilförare som druckit så skadar du oftast oskyldiga. jag anser fö. inte det vara farligare att köra MC i Thailand än i Sverige , men det gäller bara om man kör NYKTER , JAG anser detta , det är inte bevisat , bara min åsikt :rolleyes:
Jag dricker och kör men sällan motorcykel det är farligt att köra motorcykel över huvudtaget värre än att dricka.

Senast redigerad av en moderator:

Hej

Tror också att riskerna är ganska stora för utlänningar med alkohol i Thailand, detta av flera anledningar, detta lite oavsett om man väljer att bo i en turistort, stad eller på ren landsbygd.

På landet dricks det lite när som helst, det är ofta olika festligheter som molam festivaler, tamboons, bröllop, begravningar, olika buddistiska högtider, invigningar av olika slag o.s.v, detta öppnar ju för en rad tillfällen där man förväntas äta och dricka med övriga, vänner, släktingar och bybor, sen tillkommer det lite dagliga drickandet med några öl eller lite Lao kao efter avslutad arbetsdag, detta i kombination med brist på sysselsättning, kanske inget arbete eller hobby dom tar tid, kanske t.o.m något som en del kan uppleva som tristess är nog lite farlig, här gäller det nog att ha en vardag och vettig sysselsättning.

I en stad eller turistort är nog riskerna också ganska stora, här finns det ju massor av nöjesställen, barer, biljardhallar, mötrsplatser och restauranger där alkohol dricks dagligen, är man inte integrerad i det Thailändska samhället så blir det nog lätt så att man skaffar sig en massa landsmän att umgås med, vad är då naturligare än att träffas över en öl eller två, köra en barrunda ibland o.s.v, hela tiden kommer det nya kompisar som vill ut och festa,
dom som är där på semester dricker kanske mer eller mindre direkt när dom går till stranden, sen på middagen och framåt kvällen i någon bar, detta frestar naturligtvis på kroppen, har man lite svårt med alkoholen är det förmodligen nära till katastrof.

Mvh isan lover

Jodå, nog har jag sett en hel del av vad alkoholen kan ställa till med, fy fasen. Flera fullblodsalkisar vid 25 års ålder, på mitt första fartyg 1975 fanns det folk som aldrig var nyktra.

Jag har två kompisar som har fått behandling på Nämndemansgården. En vägrar att erkänna sina problem, den andre la av helt med kröken.

När jag jobbade i TT-Line i början av 90 talet var det även där ett rejält krökande tidvis, en del kunde bara inte låta bli.

Nuförtiden är det helt vitt, åtminstone här. Vi har inte ens en öl ombord vilket är oerhört skönt. Hur det är i färjorna nu vet jag inte säkert men det är garanterat hårda restriktioner även där.

Jag dricker som sagt inte alkohol själv, anledningen till det är att jag blir dålig i magen av det, men jag är inte nykterist, och jag jämnar ut drogintaget med cigaretter som såklart inte heller är så bra. Men....

Jag gillar inte förmyndare av något slag, det måste vara upp till varje enskild individ att själv avgöra om hen vill supa eller röka ihjäl sig eller inte, precis som med allt annat. Dessutom om det nu var så farligt och svårhanterligt så skulle det vara förbjudet för länge sedan, andra droger som anses snällare är förbjudna. Men om dessa droger förbjuds så ökar självklart smugglingen, och om man skulle lyckas få bukt med detta så alla slutar dricka alkohol och röka så skulle länders ekonomi rasa, arbetslösheten öka och jakten efter andra former av njutningsmedel skulle starta.

Det som är mest jobbigt med droger är de som inte nyttjar droger alls och aldrig gjort det, de har själva ingen erfarenhet av det mer än den skräckpropaganda som man kan läsa i tidningar eller se extrema bilder på cigarettpaket, och de tjatar till de blir blåa i ansiktet om hur farligt det är och att man kan dö av det.

Det dessa människor har helt missat att lära sig i skolan är att man dör likförbannat, och att om man är vuxen och myndig så har man den fulla rätten att göra som man vill. Så länge man håller det till sin egen person.

Jag har en farang-granne som är 85 år, han har rökt och druckit whiskey hela livet, hans thaifru tjatar på honom varje dag att sluta. När jag var hos dem för en tid sen så frågade jag hans fru varför det är så viktigt för henne att han slutar att hon tjatar ihjäl honom. Hon svarade att jag vill inte att han ska dö. :) Jag svarade att han är 85 år och han har rökt och druckit hela sitt liv, tror du verkligen han får evigt liv av att sluta nu? Det troligaste är att du tar livet av honom med ditt tjat, låt honom få en lugn fin sista tid i livet istället. Men inte hjälpte det, hon fortsätter tjata.

Vad man kan göra, speciellt som rökare, och som alltid uppskattas är att gå undan några steg från ickerökarna så de slipper få röken i ansiktet. Och gillar man inte alkohol så behöver man ju inte umgås med de som dricker, om man blir så störd av det.

Jag dricker som sagt inte alkohol själv, anledningen till det är att jag blir dålig i magen av det, men jag är inte nykterist, och jag jämnar ut drogintaget med cigaretter som såklart inte heller är så bra. Men....

Jag gillar inte förmyndare av något slag, det måste vara upp till varje enskild individ att själv avgöra om hen vill supa eller röka ihjäl sig eller inte, precis som med allt annat. Dessutom om det nu var så farligt och svårhanterligt så skulle det vara förbjudet för länge sedan, andra droger som anses snällare är förbjudna. Men om dessa droger förbjuds så ökar självklart smugglingen, och om man skulle lyckas få bukt med detta så alla slutar dricka alkohol och röka så skulle länders ekonomi rasa, arbetslösheten öka och jakten efter andra former av njutningsmedel skulle starta.

Det som är mest jobbigt med droger är de som inte nyttjar droger alls och aldrig gjort det, de har själva ingen erfarenhet av det mer än den skräckpropaganda som man kan läsa i tidningar eller se extrema bilder på cigarettpaket, och de tjatar till de blir blåa i ansiktet om hur farligt det är och att man kan dö av det.

Det dessa människor har helt missat att lära sig i skolan är att man dör likförbannat, och att om man är vuxen och myndig så har man den fulla rätten att göra som man vill. Så länge man håller det till sin egen person.

Jag har en farang-granne som är 85 år, han har rökt och druckit whiskey hela livet, hans thaifru tjatar på honom varje dag att sluta. När jag var hos dem för en tid sen så frågade jag hans fru varför det är så viktigt för henne att han slutar att hon tjatar ihjäl honom. Hon svarade att jag vill inte att han ska dö. :) Jag svarade att han är 85 år och han har rökt och druckit hela sitt liv, tror du verkligen han får evigt liv av att sluta nu? Det troligaste är att du tar livet av honom med ditt tjat, låt honom få en lugn fin sista tid i livet istället. Men inte hjälpte det, hon fortsätter tjata.

Vad man kan göra, speciellt som rökare, och som alltid uppskattas är att gå undan några steg från ickerökarna så de slipper få röken i ansiktet. Och gillar man inte alkohol så behöver man ju inte umgås med de som dricker, om man blir så störd av det.
:):):)Har du hört talas om något som brukar kallas "En dåres försvarstal ":rolleyes:

:):):)Har du hört talas om något som brukar kallas "En dåres försvarstal ":rolleyes:

Ja självklart, men det jag försvarar är rätten att bestämma själv över sitt egna liv, och ser du det som dårskap så förstår jag inte hur du tänker. Vad ska man med livet till om andra, vanliga människor som du och jag, men som läste några böcker extra och därför fick rätten att styra över ditt och mitt liv. Det accepterar inte jag. Så får du kalla det dårskap om du vill, jag bryr mig inte.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp