Jag dricker som sagt inte alkohol själv, anledningen till det är att jag blir dålig i magen av det, men jag är inte nykterist, och jag jämnar ut drogintaget med cigaretter som såklart inte heller är så bra. Men....
Jag gillar inte förmyndare av något slag, det måste vara upp till varje enskild individ att själv avgöra om hen vill supa eller röka ihjäl sig eller inte, precis som med allt annat. Dessutom om det nu var så farligt och svårhanterligt så skulle det vara förbjudet för länge sedan, andra droger som anses snällare är förbjudna. Men om dessa droger förbjuds så ökar självklart smugglingen, och om man skulle lyckas få bukt med detta så alla slutar dricka alkohol och röka så skulle länders ekonomi rasa, arbetslösheten öka och jakten efter andra former av njutningsmedel skulle starta.
Det som är mest jobbigt med droger är de som inte nyttjar droger alls och aldrig gjort det, de har själva ingen erfarenhet av det mer än den skräckpropaganda som man kan läsa i tidningar eller se extrema bilder på cigarettpaket, och de tjatar till de blir blåa i ansiktet om hur farligt det är och att man kan dö av det.
Det dessa människor har helt missat att lära sig i skolan är att man dör likförbannat, och att om man är vuxen och myndig så har man den fulla rätten att göra som man vill. Så länge man håller det till sin egen person.
Jag har en farang-granne som är 85 år, han har rökt och druckit whiskey hela livet, hans thaifru tjatar på honom varje dag att sluta. När jag var hos dem för en tid sen så frågade jag hans fru varför det är så viktigt för henne att han slutar att hon tjatar ihjäl honom. Hon svarade att jag vill inte att han ska dö.

Jag svarade att han är 85 år och han har rökt och druckit hela sitt liv, tror du verkligen han får evigt liv av att sluta nu? Det troligaste är att du tar livet av honom med ditt tjat, låt honom få en lugn fin sista tid i livet istället. Men inte hjälpte det, hon fortsätter tjata.
Vad man kan göra, speciellt som rökare, och som alltid uppskattas är att gå undan några steg från ickerökarna så de slipper få röken i ansiktet. Och gillar man inte alkohol så behöver man ju inte umgås med de som dricker, om man blir så störd av det.