Alkoholbestämmelser i Thailand

För många år sedan uppe i Isaan var vi in på Tesco för att handla. Då ville jag köpa två lådor öl men såklart var det fel tid på dygnet. Det blev diskussioner med personalen men det slutade med att två lådor inte räckte för att ”kringgå” regeln. Hade då tydligen gått att handla alkohol till en stor fest eller liknande.
Blev att köpa öl i ett hål i väggen på väg hem så det löste sig ändå.
Har samma erfarenhet. Dessutom är det mycket närmare och billigare att köpa öllådorna nära hemmet.

Jag undrar hur många av de som kör på fyllan köper alkoholen på de ställen som följer tidsförbuden. De flesta av fyllkörningarna köper nog alkoholen på andra ställen. Om de dricker på en restaurang eller en nattklubb spelar det nog knappast någon större roll om dessa skulle ha några extra timmar öppet.

Det som skulle spela roll är om polisen gör sitt jobb. Under många år har vi åkt genom många poliskontroller i Thailand. De flesta är bara intresserade om bilskatten är betald, några enstaka har velat se på körkort. Ingen har gjort någon alkoholkontroll. Under de förutsättningarna är det naturligt att många inte bryr sig om att vara nyktra när de kör bil.
Ja så kan det vara men det är liksom vetenskapligt bevisat att ökad tillgång ökar konsumtionen.
Jag är för att dom lättar upp reglerna så missförstå mig inte men det kommer till ett pris. Det är allt jag säger.

Är det borttaget på Makro att man fick köpa större mängder och runda förbudet?
Typ hela kartonger.
Du måste väl idag visa upp intyg på att du driver tex restaurang för det har jag för mig det stod vid alkoholen på Makro i Laem Chabang, är väl inte för privatpersoner det gäller även om någon Makro gjort undantag?

Du måste väl idag visa upp intyg på att du driver tex restaurang för det har jag för mig det stod vid alkoholen på Makro i Laem Chabang, är väl inte för privatpersoner det gäller även om någon Makro gjort undantag?
Det är nog troligt idag men för över tio år kunde även privatpersoner köpa större mängder i oöppnade kartonger mellan kl 2 och 5 utan licens eller intyg.

Jag undrar hur många av de som kör på fyllan köper alkoholen på de ställen som följer tidsförbuden. De flesta av fyllkörningarna köper nog alkoholen på andra ställen. Om de dricker på en restaurang eller en nattklubb spelar det nog knappast någon större roll om dessa skulle ha några extra timmar öppet.

Det som skulle spela roll är om polisen gör sitt jobb. Under många år har vi åkt genom många poliskontroller i Thailand. De flesta är bara intresserade om bilskatten är betald, några enstaka har velat se på körkort. Ingen har gjort någon alkoholkontroll. Under de förutsättningarna är det naturligt att många inte bryr sig om att vara nyktra när de kör bil.
Jag har blivit stoppad vid två tillfällen när det varit alkoholkontroll, då har de frågat om jag druckit alkohol och när jag svarat nej och då har jag inte behövt blåsa :)

För mig är det väldigt irriterande när jag vill köpa någon lite bättre sprit. Rävgift kan jag köpa vilka tider på dygnet som helst. De som har bättre sorteringar av alkohol här uppe är inte så många. När man då åker in på stan och kör kanske en mil extra för att få tag på den flaskan som du saknar. När du parkerar och ser att klockan är 13,50 och inser att än om du slår ett nytt världsrekord på 3000m kommer du inte att hinna. Det är då du blir lite upphetsad och uttrycker en remsa av förståelse för systembolaget. Visst har det hänt att jag missat deras öppettider också, fast det är väldigt få ggr jämfört de ggr jag missat i Thailand.
Du kunde inte uttryckt dig bättre. Jag bor relativt centralt nära Makro i Chiang Mai. Men mycket störande (och oftast mellan 14.00-17.00 man handlar för att undvika trafiken) att inte kunna köpa alkohol samtidigt med andra matvaror.

Är det borttaget på Makro att man fick köpa större mängder och runda förbudet?
Typ hela kartonger.
Hej

Ja det stämmer, men om det fortfarande är så vet jag inte.

Vi har tur eftersom vi har en mindre mer eller mindre alltid öppen butik i området som har koncentrerat sig på drycker och säljer allt från cola, vatten, öl, thaisprit o.s.v samt även tar hem lite Gin, Rom och Whiskey av kända märken, den ligger nära den största marknaden som vi besöker en eller två gånger i veckan så den butiken besök man ju ibland.

Mvh isan lover

Hej

Då kan man låna ett kort av någon släkting som är butiksägare i byn och handlar på det, alternativt låter den som sitter i kassan dra sitt kort för det brukar dom göra om man frågar, det verkar som om dom samlar poäng eller något liknande.

Mvh isan lover

Hej

Då kan man låna ett kort av någon släkting som är butiksägare i byn och handlar på det, alternativt låter den som sitter i kassan dra sitt kort för det brukar dom göra om man frågar, det verkar som om dom samlar poäng eller något liknande.

Mvh isan lover
1761381473452.webp

Vill minnas att de sa till oss att de inte går att slå in dessa varor i kassorna ens under den tiden per automatik. Medlemskapet på Makro är väl för att samla poäng men det ger knappast möjligheten att köpa alkohol under förbudstiderna.

1761381473452.webp

Vill minnas att de sa till oss att de inte går att slå in dessa varor i kassorna ens under den tiden per automatik. Medlemskapet på Makro är väl för att samla poäng men det ger knappast möjligheten att köpa alkohol under förbudstiderna.
Ja det går inte att registrera alkohol i kassorna mellan kl 2 och 5.

Någon hjälpsam registrerar efter kl 5 men det fungerar knappast på Makro med många kunder och anställda.

Har sett 7-Eleven som låser ölkylarna med hänglås i år kl 2.

2015 kunde jag handla både på en 7-Eleven och Familymart utanför villagen när någon i ägarfamiljen jobbade.
Dealen var att jag hade en liten ryggsäck med mig som fylldes från lagret eller när butiken var utan kunder, lämnade pengar och fick kvitto och växel nästa dag.
Men det bygger på att man har fått ett förtroende och litar på varandra.

Win Win.

Någon hjälpsam registrerar efter kl 5 men det fungerar knappast på Makro med många kunder och anställda.

2015 kunde jag handla både på en 7-Eleven och Familymart utanför villagen när någon i ägarfamiljen jobbade.
Dealen var att jag hade en liten ryggsäck med mig som fylldes från lagret eller när butiken var utan kunder, lämnade pengar och fick kvitto och växel nästa dag.

Win Win.
Ja 7-eleven är så vit jag vet stenhårda på reglerna. Jag bor då och då på LK Metropol vid Harrys i Pattaya och om man vill handla några bira till att dricka vid poolen så har det det länge varit tvärstopp på 7-Eleven bredvid. Dock har jag flera gånger kunnat gått 50 meter bort till Famelymart på Soi Buakao och handlat utan problem. Dom i kassan där har inte brytt sig alls om några tider. Nu är det väl Tops sedan två-tre år tillbaka så jag vet inte om det är likadant. Men ska man ha tag i vanligt thaiöl så finns det väl alltid någon som säljer. Tyvärr verkar dom ha slutat med bacardi breezer i thailand de var annars gott och ta en i spelarbussen på väg till golfen.

Win Win.
Ja 7-eleven är så vit jag vet stenhårda på reglerna. Jag bor då och då på LK Metropol vid Harrys i Pattaya och om man vill handla några bira till att dricka vid poolen så har det det länge varit tvärstopp på 7-Eleven bredvid. Dock har jag flera gånger kunnat gått 50 meter bort till Famelymart på Soi Buakao och handlat utan problem. Dom i kassan där har inte brytt sig alls om några tider. Nu är det väl Tops sedan två-tre år tillbaka så jag vet inte om det är likadant. Men ska man ha tag i vanligt thaiöl så finns det väl alltid någon som säljer. Tyvärr verkar dom ha slutat med bacardi breezer i thailand de var annars gott och ta en i spelarbussen på väg till golfen.
Dom heter väl bara Breezers nuförtiden och finns i många smaker.

Så kallade (RTD Ready to Drink) har blivit väldigt populärt

De va ju ett jäkla gnällande när il kör i byn med några öl under västen , Vem fan gör inte det i byn o ut på farmen , Ja jag gör det iaf o då menar jag att man inte kör skitfull , utan en två öl under västen e ok för min del , O min lilla by bor det väl 500 pers o till farmen 500m , Sen bryr jag inte vad ni andra tycker , Sen ni som tycker hoppas jag att ni bor eller bott ute på landsbygden i Thailand om inte så svara inte på detta mess .

Liknande trådar

Tillbaka
Topp