Alkoholbestämmelser i Thailand

De va ju ett jäkla gnällande när il kör i byn med några öl under västen , Vem fan gör inte det i byn o ut på farmen , Ja jag gör det iaf o då menar jag att man inte kör skitfull , utan en två öl under västen e ok för min del , O min lilla by bor det väl 500 pers o till farmen 500m , Sen bryr jag inte vad ni andra tycker , Sen ni som tycker hoppas jag att ni bor eller bott ute på landsbygden i Thailand om inte så svara inte på detta mess .
Anser du det vara ok på landsbyggden i Sverige med eller är det bara ok i Thailand?

I Thailand kan polisen tvinga dig till blåsa i alkoholmätare och att lämna urinprov vid vägkanten och det sker även om inte alla här upplevt det.
Jag har kört bil många år i Sverige och aldrig blivit stoppad i en alkoholkontroll men det sker även här även om inte jag har upplevt det.
Frugan har fått blåsa en gång i Thailand när hon kört och var ok.

Anser du det vara ok på landsbyggden i Sverige med eller är det bara ok i Thailand?
Helt klart inte ok i trafiken , Jagat mycket i Jämtland Lappland o sett mycket o många som kört med några öl under västen, liknar det nästan som Thailand där ute i obygden , Nu menar jag inte att man ska köra berusad varken i Sverige eller i Thailand . Men en två öl var det jag skrev o vad ger det när man blåser i Thailand ,

Helt klart inte ok i trafiken , Jagat mycket i Jämtland Lappland o sett mycket o många som kört med några öl under västen, liknar det nästan som Thailand där ute i obygden , Nu menar jag inte att man ska köra berusad varken i Sverige eller i Thailand . Men en två öl var det jag skrev o vad ger det när man blåser i Thailand ,
Beror på vilket körkort du har.
För 2 årigt körkort är det samma promillegräns som i Sverige 0,2.
Och för 5 årigt samma promillegräns som i Danmark 0,5.
Så precis som i Sverige finns det promillegräns även om inte byborna bryr sig och vilket flera av dina jaktkompisar på landsbyggden inte heller verkar göra.
Så då borde det vara ok för dig i båda länderna?

Beror på vilket körkort du har.
För 2 årigt körkort är det samma promillegräns som i Sverige 0,2.
Och för 5 årigt samma promillegräns som i Danmark 0,5.
Så precis som i Sverige finns det promillegräns även om inte byborna bryr sig och vilket flera av dina jaktkompisar på landsbyggden inte heller verkar göra.
Så då borde det vara ok för dig i båda länderna?
Då e ju frågan om jag dricker en två öl .. åker jag dit då , vart fins svaret

Då e ju frågan om jag dricker en två öl .. åker jag dit då , vart fins svaret
Nu skrev du om il och där har han ju skrivit om druckit starksprit med lokala polisen vid vägkanten och ansett det vara ok.
Samtidigt som han moraliserar över varför så många olyckor sker pga alkohol.
Dom flesta här irriterar sig nog mer på hans dubbelmoral, inte på att han åker runt på en 3 hjuling i byn med nåt glas under västen.

Hej

Då kan man låna ett kort av någon släkting som är butiksägare i byn och handlar på det, alternativt låter den som sitter i kassan dra sitt kort för det brukar dom göra om man frågar, det verkar som om dom samlar poäng eller något liknande.

Mvh isan lover
Nej det är inte för poängsamling, för att få handla på Makro måste man ha ett kort eller få låna ett tillfälligt kort.
Makro skiljer sig från andra storbutiker, varorna halvkollas också av en dörrvakt och kvittot stämplas.
Men när gäller alkohol så har jag sett iaf på den närmast oss att undantaget gäller dom som har en registrerad verksamhet som restaurang, butik etc med godkännt alkoholtillstånd.
Satt skyltar uppsatt.

Ja 7-eleven är så vit jag vet stenhårda på reglerna. Jag bor då och då på LK Metropol vid Harrys i Pattaya och om man vill handla några bira till att dricka vid poolen så har det det länge varit tvärstopp på 7-Eleven bredvid. Dock har jag flera gånger kunnat gått 50 meter bort till Famelymart på Soi Buakao och handlat utan problem. Dom i kassan där har inte brytt sig alls om några tider. Nu är det väl Tops sedan två-tre år tillbaka så jag vet inte om det är likadant. Men ska man ha tag i vanligt thaiöl så finns det väl alltid någon som säljer. Tyvärr verkar dom ha slutat med bacardi breezer i thailand de var annars gott och ta en i spelarbussen på väg till golfen.
Men det var ju längesen och fanns både familymart och 7/11 man kunde handla på vid vissa gator under förbudstid.
Men idag kan dom inte scanna in dom varorna under förbudstiderna, registreringssystemet blockerar det i butiken så kassören kan inte kringå.
Men som andra skriver även i stan finns det butiker utanför systemet.

Men att några som är vana vid systembolagets tider är så känsliga över det här?
Dom flesta thai kanske handlar efter arbetstid, en anledning till förbudet är ju att man vill minska drickandet under.
Att sen några obetydliga pensioneraderade västerlänningar blir drabbade och lipar över att det inte passar med deras mat och sov klocka tror jag myndigheterna skiter i.

Nej det är inte för poängsamling, för att få handla på Makro måste man ha ett kort eller få låna ett tillfälligt kort.
Makro skiljer sig från andra storbutiker, varorna halvkollas också av en dörrvakt och kvittot stämplas.
Men när gäller alkohol så har jag sett iaf på den närmast oss att undantaget gäller dom som har en registrerad verksamhet som restaurang, butik etc med godkännt alkoholtillstånd.
Satt skyltar uppsatt.
Men det lånekortet får du inte handla alkohol på utanför tid, utan gäller andra varor.
(Finns det säkert lokala undantag)

Men att några som är vana vid systembolagets tider är så känsliga över det här?
Dom flesta thai kanske handlar efter arbetstid, en anledning till förbudet är ju att man vill minska drickandet under.
Att sen några obetydliga pensioneraderade västerlänningar blir drabbade och lipar över att det inte passar med deras mat och sov klocka tror jag myndigheterna skiter i.
Nja tydligen så skiter ju inte myndigheterna i det. Dom pratar ju om att släppa på reglerna just för turismen.
Själv har jag inga bekymmer med att få tag på alkohol i Thailand och kanske just av den anledningen kanske dom borde ta bort regeln. Blir den kvar så rör det mig inte i ryggen, går som sagt att köpa dygnet runt.

Nja tydligen så skiter ju inte myndigheterna i det. Dom pratar ju om att släppa på reglerna just för turismen.
Själv har jag inga bekymmer med att få tag på alkohol i Thailand och kanske just av den anledningen kanske dom borde ta bort regeln. Blir den kvar så rör det mig inte i ryggen, går som sagt att köpa dygnet runt.
Det gällde ju inte i butik utan nöjes etablisemang, internationella flygplatser, hotell och att man ville förlänga bartiden till 04.
Aldrig upplevt några större restriktioner där heller så har det funnits?
Aldrig köpt alkohol i butik på flygplats i Thailand vid avgång så vet inte?

De va ju ett jäkla gnällande när il kör i byn med några öl under västen , Vem fan gör inte det i byn o ut på farmen , Ja jag gör det iaf o då menar jag att man inte kör skitfull , utan en två öl under västen e ok för min del , O min lilla by bor det väl 500 pers o till farmen 500m , Sen bryr jag inte vad ni andra tycker , Sen ni som tycker hoppas jag att ni bor eller bott ute på landsbygden i Thailand om inte så svara inte på detta mess .
Hej

Var och en känner väl förhoppningsvis sig själv bäst och vet man av erfarenhet att man tappar allt vett, sans och kontroll efter två öl gör man nog helt rätt i att inte köra moppe ens ute bland risfälten.

Mvh isan lover

Det gällde ju inte i butik utan nöjes etablisemang, internationella flygplatser, hotell och att man ville förlänga bartiden till 04.
Aldrig upplevt några större restriktioner där heller så har det funnits?
Aldrig köpt alkohol i butik på flygplats i Thailand vid avgång så vet inte?
Nä man behöver inte direkt planera alkohol inköpen i Thailand

Nä men vissa här verkar ha problem med tiden och då är det om man läser tillbaks i tråden dom som bor på vichan.
Kollade tillbaka i artikeln nu och även förbudet mellan 14-17 talas det om. Det är ju just detta förbud folk hänger upp sig på. Kan delvis förstå det. Åker man in till Pattaya för att handla lite god mat och vin till kvällen så är man antagligen i affären mellan 14-17. Nu dricker jag inte så mycket vin i Thailand då utbudet inte direkt är som i Sverige dessutom får man betala ett högt pris för lite högre kvalitet. Där är man bortskämd med Systembolaget i Sverige.

Sen har det blivit svårare, när vi köpte huset fanns det +10 ställen i området man kunde handla på, vissa 24/7.
Sista så såg man poliser som åkte till butikerna på högtidsdagar med förbud och varnade dom med konsekvenser.
Dom flesta runt där vi bodde vågade inte sälja längre under förbudsdagar.
Var 1 kvar utanför villagen som gjorde.

Kollade tillbaka i artikeln nu och även förbudet mellan 14-17 talas det om. Det är ju just detta förbud folk hänger upp sig på. Kan delvis förstå det. Åker man in till Pattaya för att handla lite god mat och vin till kvällen så är man antagligen i affären mellan 14-17. Nu dricker jag inte så mycket vin i Thailand då utbudet inte direkt är som i Sverige dessutom får man betala ett högt pris för lite högre kvalitet. Där är man bortskämd med Systembolaget i Sverige.
Ja det finns säkert olika artiklar, jag läste vad ministern som gick ut med det sa.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp