Allsvenskan i fotboll 2025

Broder Tuk Tuk

Forumveteran
Märkligt det där att varje ny säsong av allsvenskan i fotboll får det att spritta i kroppen och andarne vaknar.
Att man upplevt samma sak i 50 år spelar liksom ingen roll eller hur gammal man blir.
Lukten av nyklippt gräs om våren
och korv och kaffe är på något sätt invävt i själen.

Förr var det ju Olympia i Helsingborg som var vallfärdsorten när serien drog igång. Numera är det stora Valla i Degerfors men det spelar liksom ingen roll för en allsvensk premiär är alltid något väldigt speciellt.

Årets säsong spelmässigt blir väl en uppgörelse mellan Malmö och Malmö och Malmö........

Sen kommer det ca fem lag som kan blanda sig i kampen om andra och tredjeplatsen.

Lagen som åker ur blir nog Öster, Värnamo och kanske Brommapojkarna.

BTT

Hej

Själv såg jag mycket matcher med Blåvitt under slutet på 70=talet tills mitten på 90-talet, men på senare år har det bara blivit någon match om året, men man kan ju följa allsvenskan på TV också. Tråkig start för Blåvitt mot Hammarby, men vi får väl hoppas på en mittenplacering i bästa fall.

Mvh isan lover

Märkligt det där att varje ny säsong av allsvenskan i fotboll får det att spritta i kroppen och andarne vaknar.
Att man upplevt samma sak i 50 år spelar liksom ingen roll eller hur gammal man blir.
Lukten av nyklippt gräs om våren
och korv och kaffe är på något sätt invävt i själen.

Förr var det ju Olympia i Helsingborg som var vallfärdsorten när serien drog igång. Numera är det stora Valla i Degerfors men det spelar liksom ingen roll för en allsvensk premiär är alltid något väldigt speciellt.

Årets säsong spelmässigt blir väl en uppgörelse mellan Malmö och Malmö och Malmö........

Sen kommer det ca fem lag som kan blanda sig i kampen om andra och tredjeplatsen.

Lagen som åker ur blir nog Öster, Värnamo och kanske Brommapojkarna.

BTT
I år ska vi krossa er, BTT

/Snok forever

Hej

Själv såg jag mycket matcher med Blåvitt under slutet på 70=talet tills mitten på 90-talet, men på senare år har det bara blivit någon match om året, men man kan ju följa allsvenskan på TV också. Tråkig start för Blåvitt mot Hammarby, men vi får väl hoppas på en mittenplacering i bästa fall.

Mvh isan lover

Man ser matcherna bättre på tv. Första parkett ju. Därför jag numera oftast ser hockeymatcherna på tv Istället. Att ex stå eller sitta lite på yttersidorna i en hockeyrink innebär att man får ha kikaren med sig för att se det andra målet.
Det som går förlorat är ju stämningen på arenan men man slipper ju sitta och vänta 40 minuter i pauserna. Jag går mest på hockey när det är slutspel och verkligen gäller något.
När det gäller fotbollen går jag mest när Stockholmslagen dyker upp med starkt bortafölje.

Sen är det ju så att mycket av inspirationen och motivationen har försvunnit med åren. Jag har sett fotboll och hockey i 50 år nu och man är väl lite mätt på det hela.

Så jag skriver som Berralund brukar skriva: Det får bli tv soffan mesta delen av fotbolls och hockeysäsongen.

Numera är det ju toppklass på sändningarna. Lite annat än på 70 och 80 talet när man sände en tipsextra match i veckan plus EM och fotbolls VM vart fjärde år.
Allsvenskan såg man ca 10 minuter i veckan på sportspegeln på söndagen vilket ju bidrog till att man såg mer livematcher.

Vad gäller Göteborg så har både IFK och Gais förlorat sina premiärmatcher. Häcken däremot vann.

Lite skräll är det ju att Degerfors krossade Halmstad på bortaplan med 5-0 och att en spelare i Degerfors gjorde 5 mål. När hände det senast i en premiär?

Den första omgången visar i alla fall att svensk fotboll blir allt bättre. Vi närmar oss övriga Europa vad gäller teknik, styrka och taktiskt kunnande.
Tempot i matchen mellan Gais och AIK var imponerande.
Det lovar gott.

BTT

Hej

Där på den gamla National Stadium har jag också varit och sett på fotboll.

Mvh isan lover

Minns särskilt en match 2002 när Thailand och Sverige möttes i finalen. Stadion var fullsatt och Thailand spelade totalt ut Sverige under Lars Lagerbäcks ledning.

Stämningen på stadion var magisk. 30.000 thaiare vrålade fram Thailand.

Där hade en lokalpatriot som du trivts.

BTT

Minns särskilt en match 2002 när Thailand och Sverige möttes i finalen. Stadion var fullsatt och Thailand spelade totalt ut Sverige under Lars Lagerbäcks ledning.

Stämningen på stadion var magisk. 30.000 thaiare vrålade fram Thailand.

Där hade en lokalpatriot som du trivts.

BTT

Thailand och Sverige möttes inte under 2002 men väl i Kings Cup i Bangkok 2001 och 2003. Ingen av matcherna var finaler.
Tippar på att det kan ha varit matchen 2001 du var på som slutade 4-1 i svensk favör och hade 20 000 pers på läktarna(2003 var
det bara 4000 besökare på plats). Möjligt att Thailand spelade ut Sverige men i så fall syntes det inte på resultattavlan efteråt.
Stefan Selakovic, Anders Svensson, Fredrik Berglund och Martin Åslund målade för Sverige. När nationerna möttes igen två år
senare vann Sverige med 5-1.

Thailand och Sverige möttes inte under 2002 men väl i Kings Cup i Bangkok 2001 och 2003. Ingen av matcherna var finaler.
Tippar på att det kan ha varit matchen 2001 du var på som slutade 4-1 i svensk favör och hade 20 000 pers på läktarna(2003 var
det bara 4000 besökare på plats). Möjligt att Thailand spelade ut Sverige men i så fall syntes det inte på resultattavlan efteråt.
Stefan Selakovic, Anders Svensson, Fredrik Berglund och Martin Åslund målade för Sverige. När nationerna möttes igen två år
senare vann Sverige med 5-1.
Hej

Det stämmer och Sverige ställde dessutom upp med B-lag i dessa turneringar eftersom dom bästa proffsen utomlands inte var med, men Sverige vann ändå Kings Cup båda gångerna.

Mvh isan lover

Liknande trådar

C
Svar
0
Visningar
1 K
C
L
Svar
0
Visningar