Att leva utomlands

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
"samsee " sa:
Hej. Jag är en thailänsk som har bott här i snart sex år. Jag har en bra liv här, fick en dotter som är 5 år,hade utbildat sig till undersköterska. Nu jobbar jag i en handikapp omsorg med tillsvidare anställning. Men jag eller alla har lite problem om den jobbiga thailändare. Vi går inte bra ihop riktig bra. De är bara avunsjuk varandra, jag var så tröttnar på detta. De dela på var sin sida. Det går inte att prata. Det händer med alla thailändsk samhäll i utomland. För jag har känna många thailänska som bor i annan stad, också pratade likadant som jag. Vad skulle kunna man göra av detta. Vad tycker ni? Från början mådde jag mycket dåligt av detta. Har ni några råd
 
Hej Samsee!

Om jag förstår dig korrekt så känner jag igen ditt problem till fullo.
Jag känner personligen flera thailändskor med vårdutbilningar och vårdjobb i samma situation som dig, med samma känsla om "två läger" bland thailändare i Sverige.
Jag tror att förklaringen ligger i vilken bakgrund thailändaren/thailändskan som kommer hit har.
Det är ingen hemlighet att många thailändskor som kommer hit saknar utbildning och kommer från fattiga förhållanden.
Du har uppenbart utbildning och kommer antagligen från en helt annan bakgrund än de många "barflickor" från nordöstra Thailand som lockas hit av svenska män.
Du är dock inte ensam om att vara i din situation och känna som du känner.
Jag tror att det är svårt för oss svenskar att råda dig, men om du vill så kan jag be en thailändska i samma situation som du att skicka ett svar på thai till dig.
Vill du det?
:)
/MacArthur
 
สวัสดีครับท่าน�� :wai:
ผมเห็นว่าแก้ไขเรื่องนี้ไม่ได้นะครับ เพราะว่าเป็นโรคจิตพวกเขาแล้ว ผมเคยคบกับคนไทยมากมาก่อนแต่ตอนนี่เบื่อแล้ว (เพราะว่าพวกเขาชอบหาเรื่องหรือนินทากัน) ผมว่าคนไทยที่นี้ไม่เหมือนคนไทยที่เมืองไทยเลย พวกเขาที่อยู่สวีเดนส่วนใหญ่ลืมความเป็นไทยแล้ว นิสัยไทยเปลียนไปเป็นนิสัยไม่ดี เสียดายจริงๆ นะครับ แล้วส่วนผมเองผมส่วนมากเลือกคบกับคนไทยที่ได้เบื่อสังคมไทยในสวีเดนเหมือนกัน แล้วผมพอใจมีเพื่อนคนไทยจำนวนไม่มากครับ สุดท้ายไม่เคยเอาใจใส่ในเรื่องสังคมไทยในสวีเดนมากหรอกครับ

โชคดีนะครับท่าน�� :wai:
 
สวัสดีค่ะ
มาอยู่ที่นี้ได้ปี่กว่าๆแล้ว ตอนนี้เรียนඦnbsp;าษาสวีเดนอยู่ค่ะ ตอนนอยู่เมืองไทยเป็นพยาบาล
ถึงจะอยู่ไม่นานก็พอจะเรียนรู้ว่สังคมไทยที่นี้ หรือคนไทยที่นี้ไม่เหมือนที่เมืองไทย บางครั้งดูเหมือนว่าอบอุ่น แต่ไม่ใช่ ฉันคิดว่าคงจะไปเปลี่ยนแปลงอะไรไม่ได้ มาก คุณมีงานทำ มีครอบครัวที่ดี และมีจุดยืนที่ถูกต้องนั้นดีที่สุดแล้วล่ะค่ะ ฉันอยู่ที่นี้คิดถึงเมืองไทยทุกลมหายใจเข้าออกเลย ฉันมีเพื่อนเป็นคนไทยไม่กี่คน ทุกคนทำงาน ไม่สนใจเรื่องว่าใครจะรวย จะยังไง ปีหนึ่งก็กลับไปเยี่ยมบ้าน ฉันว่าคนอยู่ไกลบ้านส่วนลึกคงเหงาๆทุกคน แต่การที่เรารู้จักเพื่อนแล้วไม่รู้ใจนั้น มันอาจทำให้เราเหงากว่าเดิม ඦnbsp;ูมิใจเถอะค่ะว่าคุณเองมาอยู่ที่นี่ ปี มีงานทำ มีครอบครัวที่ดี คิดดี ทำดี พอแล้วค่ะ
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp