Bo och leva billigt i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

Thaiken

Gäst
Hej Har varit med här nu ett tag och ser att dom flesta här lever gott men att dom kanske har lite mer pengar än vad många som vill till Thailand har. Är förtidspensionär nu pga rygg problem. Har åkt till Thailand sedan 2009 och har väl mest varit i Phuket. Nu en fråga till alla här. Jag har i dag cirka 45000 bath att leva på då jag kommer till Thailand Det ska täcka allt Jag är i dag 63 och sen vid 65 så kommer jag bara att få cirka 34000 bath att leva på. Då är min fråga. Vart är det bästa stället enligt er att bo och leva på. Jag räknar med att vara i Thailand 6-9 månader om året. Tacksam för alla svar. Tack Kjelle

"hillmer " sa:
Hej Har varit med här nu ett tag och ser att dom flesta här lever gott men att dom kanske har lite mer pengar än vad många som vill till Thailand har. Är förtidspensionär nu pga rygg problem. Har åkt till Thailand sedan 2009 och har väl mest varit i Phuket. Nu en fråga till alla här. Jag har i dag cirka 45000 bath att leva på då jag kommer till Thailand Det ska täcka allt Jag är i dag 63 och sen vid 65 så kommer jag bara att få cirka 34000 bath att leva på. Då är min fråga. Vart är det bästa stället enligt er att bo och leva på. Jag räknar med att vara i Thailand 6-9 månader om året. Tacksam för alla svar. Tack Kjelle

Lever du sparsamt så kan du bo i princip var du vill utom kanske Phuket, Kho Samui och övriga turist öar. Men Hua Hin och Pattya är inget problem, du hyr lätt ett skapligt rum för ca 5000 baht och äter du thaimat så klarar du dig på 2-300 baht/dag inkl vatten, enkel men god och mättande thaimåltid ca 50 baht. Sen tilkommer El för kanske en tusenlapp om du använder ac på nätterna + telefon för kanske 500. Lever du snålt har du råd attt dricka en å annan Leo också. Vill du ha ett fruntimmer på heltid så får det det också om du kan tänka dig lite äldre årsmodell och då kanske du har boendet grejat :)
Du har ingen stor budget men den funkar om du tänker dig för och inte är allför kräsen. Du lever betydligt bättre i Thailand än i Sverige på dom pengarna så tveka inte. Men du får ju inget retirement visa men det behöver du ju inte om du bara ska vara där upp till 9 mån, då räcker turistvisum.
Vill du bo ute på landet kan det bli ännu billigare, speciellt då om du skaffar dig en dam i passande ålder :D
Men vill du ha en ung snärta så blir det tuffare, dom kräver oftast lite mer än du kan ge.

"hillmer " sa:

Hej Kjelle,

Vad har du tänkt göra under dygnets timmar där förutom sola och bada ? Har du något särskild hobby ??-exempelvis golf, -det kan kosta mycket...

Ett vettigt boende kostar mellan 7-10,000 bath/ månad + el om du hyr "long-time" i exempelvis Pattaya. Phuket skulle jag inte sätta min fot i, det är dyrt där.

Lycka till! Hans S.

"hillmer " sa:

Hej Kjelle!
Allt beror ju på vad du är ute efter, sol o bad, natur, storstad eller bara hålligång.
Jag rekommenderar Chiang Mai, där kan du bo bra, äta bra för en billigare peng än söderut.
Jag vet flera pensionärer som har prövat att bo längre perioder i pattaya men föredrar Chiang Mai pga priserna. Det finns gott om nattliv i C/M även om det inte är jämförbart med pattaya.
Ett tips är ju att första året kan du pröva både Phuket,pattaya och C/M med 3 månader på var ställe så hinner du ju känna efter lite.
Berätta gärna sen vad du bestämmer dig för.

Med Kjelles budget kräver han nog inte pool eller havsutsikt och fixar lätt ett ok rum för 5000 baht. Finns mindre hus att hyra för den pengen också men då inte precis i Pattya.

Vill du flytta nordöver så kommer du ha det riktigt bra med dom pengarna.

Som många skriver så är nog billigare nordöver.
Det tråkiga med "nordöver" är att temperaturen är lite låg på vintern.
I Korat kan jag frysa häcken av mig i december och januari och jag tippar på att du vill spendera sommaren i Sverige.

Har man små krav så klarar man sig billigt undan även på turistorterna så länge det inte är någon dyr lägenhet som ska betalas i Sverige samtidigt. Och det kanske är det som är det största problemet med att inte bo permanent i Thailand.

Har varit som jag sa flesta gångerna i Kata Beach. Men har även varit uppe i Udon Thani både i Juni och December månad. Tycker med att det är lite för kallt där. Åker ju till Thailand för att min rygg inte pallar med vintern i Sverige och då vill jag ju ha det varmt. Sen tyckte jag inte att det var så mycket billigare där än i Phuket och då frm för allt inte om man skulle hyra ett rum. Sist jag var i Kata så hyrde jag ett rum en bra bit ifrån stranden och med dusch, toa, tv, kylskåp, Ac och fläkt och betalde 5000bath för det. Men vill ju gärna pröva andra ställen med så det var därför som jag är här och frågar

Jag föreslår att du söker dig till Pattaya-Jomtien, där finns stranden och du hittar ett socialt liv också, folk du kan umgås och prata med.
Att flytta ut på landsorten om du inte har en thailändsk kvinna, blir sannolikt ett isolerat liv. Norra Thailand har också en kall period som kan vara bevärlig i Chang Mai kan det visa sig snö också, det är en fuktig kyla som känns där i norr.
Du kan säkert hitta ett billigt boende i Pattaya-Jomtien om du går lite utanför, på andra sidan Sukhumvit road där finns det billiga bostäder att hyra, vad jag hört tidigare.
Matkostnaden är ingen större skillnad på om du inte går på turistresturanger, bäst är att tillreda maten själv, blir billigast och bäst.
Om du skaffar en cykel kan du cykla till stranden om du har lust och ryggen tillåter det, en motorbike är väl inte att rekommendera, men många använder sådana, det gäller att köra försiktigt.
Jag brukar sitta på ett visst ställe på Jomtien stranden och det är ett svenskt par, som bor vissa perioder på andra sidan Sukhumvit road, de cyklar till stranden nästan varje dag som de är där.

Att Udon Thani med omgivningar skulle vara för kallt under vintern kan jag inte hålla med om. Då är det ju som allra bäst med friskare luft och mindre fuktigt. Visst, nätterna kan vara lite svala och man kan behöva en jacka på kvällen men samtidigt behöver man inte köra någon air-condition. Dagarna är ju härliga med ca 30 grader.

Det är synd att vintern inte funkar för vår del, dels prismässigt men primärt för att barnen går i skolan och dom kan inte vara lediga då.

Jag älskar ju värme så det var därför som jag tyckte att Udon var lite för kallt för min smak och för ryggen. Ska ner nu på Lördag till Thailand och ska en sväng upp till Surin och undrar om det är någon här som vet hur det är att bo och leva där?? Kjelle

Vad har du tänkt dig en mindre by eller i en stad, nära havet eller på landet?
Ner mot Rayong kan du ju få billigare boende än i Pattaya och verkar ju finnas en hel del Svenskar där. Har bara åkt igenom så känner inte till så mycket men finns ju många på forumet som bor där nere.
Upp igenom och om man vill bo i en stad så är ju Phitsanulok en hyfsat stor stad då hamnar man imellan Bangkok och Chiang Mai, där finns allt som en storstad skall ha. Inte så folktätt som i städerna söder ut, mycket billigare än södern och bra vägar, nära till Natur, Green road går mellan Lomsak-Phitsanulok. Området mellan Phitsanulok-Lomsak påminner om alperna, kallas lilla Sweizch, stavas det så? Men inte lika kallt.
Vill man bo i mindre stad men där dom ändås är rätt vana vid Farang så finns Lomsak och Petchabun, hyfsat modernt och väldigt bra vägar och förbindelser med Bangkok. Kan köra till Bangkok på 4-5 timmar och Chiangmai 5-6 timmar. Kan bli ner till 10 grader på nätterna Dec-Jan men håller sig runt 30 dagtid, och inte så ofta det blir så kallt.
Lomsak kan du ju börja date min ex-fru får du ett nästan färdigt hus på köpet, bara för vi inte passa ihop så är hon bra bara hon hittar någon som vill stanna norr över och det är inte jag. ;) Lite vresig bara och rätt tråkig, gillar och sitta uppe i byn med familjen men vill som andra Thai inte resa runt. men finns några faranger i släkten ;)

Haha, Jonas fru är ett kap för dig Kjelle, då kommer du att få bo i den finaste kåken i bygden ;D

"bson " sa:
Haha, Jonas fru är ett kap för dig Kjelle, då kommer du att få bo i den finaste kåken i bygden ;D

Du har inte varit där uppe hör jag.
Mitt hus är faktist rätt mediokert jämfört med vissa hus som ligger på Soi Amerika ca. 500m ifrån där jag byggde mitt. Som sagt bor en del faranger där uppe. Även en hel del Thai som har en del lyxkåkar i området. Men ett fint hus får du iallafall, och Carabo äger marken jämter (men där har dom bara höjt marken än sålänge) och jämter han har DR:n. byggt sig ett större hus än mitt ex-hus :D . Så stora kontraster lyx-kåkar blandade med träskjul.

"Jonas " sa:
Du har inte varit där uppe hör jag.
Mitt hus är faktist rätt mediokert jämfört med vissa hus som ligger på Soi Amerika ca. 500m ifrån där jag byggde mitt. Som sagt bor en del faranger där uppe. Även en hel del Thai som har en del lyxkåkar i området. Men ett fint hus får du iallafall, och Carabo äger marken jämter (men där har dom bara höjt marken än sålänge) och jämter han har DR:n. byggt sig ett större hus än mitt ex-hus :D . Så stora kontraster lyx-kåkar blandade med träskjul.
Nix jag har aldrig varit där och har inga planer på att åka dit heller, allt norr om bkk känns helt fel.

Nu var det frågan om Surin stad jag ville mest ha reda på. Sen skulle jag nog inte bo som Jonas säger med 10 grader om nätterna. Då kan jag ju lika bra bo kvar i Sverige för då har jag ju lika mycket besvär av ryggen där och det är ju det jag vill slippa.

"hillmer " sa:
Nu var det frågan om Surin stad jag ville mest ha reda på. Sen skulle jag nog inte bo som Jonas säger med 10 grader om nätterna. Då kan jag ju lika bra bo kvar i Sverige för då har jag ju lika mycket besvär av ryggen där och det är ju det jag vill slippa.

Då missförstod jag ditt första inlägg "var i thailand är bäst att bo" trodde det var frågan .

Det stämmer Jonas men sen kom ett tillägg eftersom jag ska en sväng till Surin nu när jag åker ner.Så du svarde helt rätt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar