A
anonymous
Gäst
Jag har inte skrivit Thailändskkultur.Hur rimmar detta med att det skulle vara en del av Thailändsk kultur?
Vi vet ju att det förekommer aga i Sverige men inte kan vi för den skull säga att det är en del av svensk kultur. Det är ju när hela samhället ställer upp bakom en företeelse som den blir till en del av kulturen.
Människor som blivit slagna som små för ofta den vanan vidare till nästa generation. Det krävs att individen står upp och vägrar ta det vidare. Därför kommer det att ta många generationer innan agan är helt borta ur hemmen, i Thailand och i Sverige.
Men att det skulle vara allmänt accepterat och en del av kulturen håller jag inte med om. Det finns ju en annan dimension i detta och det är hedern, en Thai kritiserar inte på det personliga planet och det kommer som med trafiken att förlänga processen här jämfört med Sverige.
Observera nu att detta är min åsikt och upplevelse från mitt snäva perspektiv.
Jag skriver att det finns en agakultur i Thailand.
Om det är såpass vanligt i ett land så att det till och med förkommer i skolor och att det inte är något ovanligt i hemmen och något en Thailändare skulle rycka på ögonbrynen om det sker i hemmet.
Om som UNICEF skriver att över 50% av alla Thaibarn har fått våldsamt fysiskt straff av sina föräldrar så skriver jag att det finns en agakultur i Thailand, om det så bara hade varit 20% så hade jag skrivit att det finns en agakultur i Thailand.