Barnmisshandel i Thailand

En förutsättning för en bra debatt för dig mackes är att du "vinner". När du t.om. påstår att du känner till "din" by, då märker i alla fall jag, att du går alldeles för långt. Du har inte en aning om vad som försigår innanför dörrarna i de andra thai-hemmen där. Bara att påstå detta gör ju att du hamnar i den fälla som du påstår att andra hamnar i. Alltså inte respekterar åsikter, och till varje pris vill vinna. Får du sedan mothugg, så vill du diskvalificera de andra....

Jag trodde det var case closed, du skrev ju det... Eller vill du fortfarande inte låta mig vara 100% övertygad om att aga ingår i den kultur som finns här??
Handen på hjärtat - om nu @mackes alltid vill vinna en diskussion finns det andra här som har ett än mer utpräglat behov av detta. Detta säger jag som neutral betraktare, inte som forumvärd. Summa summarum, man skall inte kasta sten när man sitter i ett glashus.

En förutsättning för en bra debatt för dig mackes är att du "vinner". När du t.om. påstår att du känner till "din" by, då märker i alla fall jag, att du går alldeles för långt. Du har inte en aning om vad som försigår innanför dörrarna i de andra thai-hemmen där. Bara att påstå detta gör ju att du hamnar i den fälla som du påstår att andra hamnar i. Alltså inte respekterar åsikter, och till varje pris vill vinna. Får du sedan mothugg, så vill du diskvalificera de andra....

Jag trodde det var case closed, du skrev ju det... Eller vill du fortfarande inte låta mig vara 100% övertygad om att aga ingår i den kultur som finns här??
Det ingår INTE i någon kultur bara okunskap att påstå detta

Berralund du anser alltså att mackes är friskriven då eller? Eller handlar det enbart om vem som är värst, vem som vill vinna mest av alla, och enbart den är då den stygga vargen? Menar då så, ja då håller jag med dig!

Men en sak gillar jag inte, och det är struntprat,,, oavsett om jag skriver galet, och retar folk stundtals, så att inbilla folk att man känner sin thai-by, och vad som försigår där innanför dörrarna i de olika thai-hemmen, blir bara för mycket för mig att svälja och att hålla käften om.

case close nu då??

Holmen gillar detta.

Just den biten om min by ansåg jag inte att vi kom vidare med, därav "case closed"

Jag berättar inte om någon sanning, jag har ingen susning om den. Men jag berättar om min upplevelse i den byn jag bor. Jag vet sedan Sverigetiden vad det är för skillnad på barn som får stryk hemma eller inte. Inte av blåmärken eller folkskygghet som bara förekommer i grova fall utan genom vilken respekt de barnen har för vuxna. Ett slaget barn tappar respekten för vuxna eftersom han inte kan lita på dem. Ett barn som aldrig riskerar att bli slagen lyser däremot av en helt annan självkänsla eller frimodighet som jag tidigare kallade det. Att det skulle gå att kombinera med misshandel har jag aldrig tidigare varit med om.

Detta är min upplevelse av barnen i byn, det är den jag försöker förmedla, det blir lite konstigt när du då kommer och säger att det där stämmer inte alls och din "sanning" gäller även på ställen du aldrig varit och för barn du aldrig träffat.

Jag bara ber dig, acceptera min upplevelse. Jag har en vana att försöka tala utifrån mina egna känslor och upplevelser och inte tala om för andra vad de känner och upplever för det vet jag inte.

OK jag ger mig, hela forumet skriver emot det jag säger om att det ingår i kulturen här med aga. Jag gör som så att jag offentligen backar då. Jag gör som när inkvisitionen härjade, jag erkänner;

Jag erkänner att aga INTE ingår i kulturen i Thailand vad det gäller uppfostran
Jag erkänner att all min kunskap och erfarenhet ifrån kulturen här, har enbart uppfattats fel av mig
Jag erkänner att thai brukar resonera och prata med sina barn vad det gäller uppfostran. Icke aga dom..
Jag erkänner att jag skrev allting för att bara tjafsa emot, alla ni andra har helt rätt t.om Långeman som aldrig satt sin fot utanför turistorten har helt rätt, och jag har helt fel.

Som mackes och Berralund sade,
case closed för min del....

Grattis pojkar...

OK jag ger mig, hela forumet skriver emot det jag säger om att det ingår i kulturen här med aga. Jag gör som så att jag offentligen backar då. Jag gör som när inkvisitionen härjade, jag erkänner;

Jag erkänner att all min kunskap och erfarenhet ifrån kulturen här, har enbart uppfattats fel av mig
Jag erkänner att thai brukar resonera och prata med sina barn vad det gäller uppfostran. Icke aga dom..
Jag erkänner att jag skrev allting för att bara tjafsa emot, alla ni andra har helt rätt t.om Långeman som aldrig satt sin fot utanför turistorten har helt rätt, och jag har helt fel.

Grattis pojkar...
Verkligen ett moget inlägg :)

Observera att jag inte har pekat ut någon. Men man kan väl respektera andras åsikter utan att bli sur om man får mothugg. Det kan gälla vem som helst.

Jag försöker åtminstone hålla god min om jag får motstånd men lyckas säkert inte alla gånger. Dom flesta av oss kan vara förbaskat envisa vilket kan vara en tillgång men även en belastning.

Grattis pojkar...
Vilka pojkar? Det är vuxna män flera äldre gentlemen.:laugh:

Grattis pojkar...

Du är fortfarande inne på rätt eller fel och att vinna eller förlora.
Jag tror dig när du säger vad du upplever angående aga, för dig är det definitivt en sanning.
Men att därifrån påstå att det gäller 66 miljoner människor i hela Thailand, vad bygger du det på?
Ser du nu vad problemet är?

Problemet med dig mackes är att ingenting blir någonsin till någonting, tack vare att du kallar allting för generaliseringar.

jag påstod innan jag föll omkull åsiktsmässigt, att aga ingår i kulturen vad det gäller uppfostran. För att det skall vara del i kulturen, så måste väl inte ALLA 66 miljonerna aga sina ungar eller??? Om det finns folk som inte gör det, så tar det väl sjuttan inte bort faktumet att det de facto ingår i kulturen....

Man har en aga-kultur i Thailand. och detta oavsett om du såg glada frimodiga ungar leka ute på gatan i byn.... jag kommer ihåg från min gata när jag var liten, en jävla massa frimodiga glada ungar som lekte där, som alla fick sig en dask i häcken ibland. Så det är nog inte så enkelt att se på ungar hur glada dom är mackes....

Men eftersom jag hade fel och erkänt det, så kan jag inte ta tillbaka det. Var och en får leva i sin lilla värld.... Men en sak skall jag ge dig mackes faktiskt, som talar för din tes att ungarna INTE agas i Thailand, och det är när man studerar den fullständiga hänsynslöshet, och det fullständigt empatilösa liv dom lever, för allting utanför deras egna familj. Ja då luktar det som om dom inte fått någon uppfostran överhuvudtaget, och definitivt icke varken käppen eller dask i häcken..

Grattis pojkar...
Fast jag tänker inte ge mig både jag och UNICEF håller med om att det finns en agakultur i Thailand och även att den sker rätt öppet och på skolor.
Man hjälper inte barnen genom att blunda för det här och påstå något annat, för barnens skull gör inte en Löfven och stoppa huvudet i röven.

Fast jag tycker mig också se en förändring i förhållandesättet till aga, helst i media och rapporteringarna där ifrån och i social media.

Ca. 2 månader sen blev en munk filmad när han stod och rappade en student, det blev stort i social media och togs upp i Bangkokpost, slutade med att munken blev efterlyst av polisen, så en förändring håller nog på och ske, helst i Bangkokpost har jag sett många artiklar om fall sista året och dom säger samma sak alla artiklar, detta är fel!

Vet jag inte hur det uppmärksammas i Thaitalande media, men kanske någon annan vet?

Jag har också sett detta, Men jag har också noterat att det enbart blir uppmärksamhet när 3;e part är inblandat och piskar på barnen. Typ skola, munk eller andra vuxna.

Det som sker hemma mellan föräldrar och barn, där finns kulturen, inte vid de andra tillfällena. och vi falanger ser INTE vad som sker och händer innanför dörrarna i hemmen, oavsett vad vissa påstår, vi vet och ser helt enkelt inte....

Jag har också sett detta, Men jag har också noterat att det enbart blir uppmärksamhet när 3;e part är inblandat och piskar på barnen. Typ skola, munk eller andra vuxna.

Det som sker hemma mellan föräldrar och barn, där finns kulturen, inte vid de andra tillfällena. och vi falanger ser INTE vad som sker och händer innanför dörrarna i hemmen, oavsett vad vissa påstår, vi vet och ser helt enkelt inte....
En början iallafall, kan man få munkar och skola att ta avstånd från det så sprids det nog till hemmet till slut fast det tar tid.

Mycket av det som börjar hända har vi Youtube att tacka för..??

Innan alla smartphone's och Youtube gick det ju aldrig att bevisa problemen..
Frugan har ju t.ex fått upp ögonen tack vare Youtube..
Hon säger sig aldrig i livet vilja skänka pengar till ett tempel igen..
Munkarna är ju vidriga säger hon efter alla avslöjanden...

Mycket av det som börjar hända har vi Youtube att tacka för..??

Innan alla smartphone's och Youtube gick det ju aldrig att bevisa problemen..
Frugan har ju t.ex fått upp ögonen tack vare Youtube..
Hon säger sig aldrig i livet vilja skänka pengar till ett tempel igen..
Munkarna är ju vidriga säger hon efter alla avslöjanden...
Frugan sa samma sak om munkar sist jag var hemma, inte att dom var vidriga men för mycket fiffleri bland munkarna så hon skänkte inte pengar till templet längre.
Frugan sa att en av dom yngre munkarna i byn hade kallat henne snåljåp sist hon var uppe och att hon som är gift med farang borde kunna skänka mycket pengar.

Fast jag tycker mig också se en förändring i förhållandesättet till aga, helst i media och rapporteringarna där ifrån och i social media.

Ca. 2 månader sen blev en munk filmad när han stod och rappade en student, det blev stort i social media och togs upp i Bangkokpost, slutade med att munken blev efterlyst av polisen, så en förändring håller nog på och ske, helst i Bangkokpost har jag sett många artiklar om fall sista året och dom säger samma sak alla artiklar, detta är fel!

Vet jag inte hur det uppmärksammas i Thaitalande media, men kanske någon annan vet?

Hur rimmar detta med att det skulle vara en del av Thailändsk kultur?

Vi vet ju att det förekommer aga i Sverige men inte kan vi för den skull säga att det är en del av svensk kultur. Det är ju när hela samhället ställer upp bakom en företeelse som den blir till en del av kulturen.

Människor som blivit slagna som små för ofta den vanan vidare till nästa generation. Det krävs att individen står upp och vägrar ta det vidare. Därför kommer det att ta många generationer innan agan är helt borta ur hemmen, i Thailand och i Sverige.

Men att det skulle vara allmänt accepterat och en del av kulturen håller jag inte med om. Det finns ju en annan dimension i detta och det är hedern, en Thai kritiserar inte på det personliga planet och det kommer som med trafiken att förlänga processen här jämfört med Sverige.

Observera nu att detta är min åsikt och upplevelse från mitt snäva perspektiv.

Grattis pojkar...

Du håller dig, bara här på forumet,av ett enda skäl.Du har så f...bannat tråkigt att du bara sitter här och retar andra o skriver smörja.
Troligen har jag sett mer av TH än du har gjort på din Cyckel.
Har rest runt på min bike och känt dofter och intryck under massor av mil.Från Phuket till
Chang Mai, koh Chang, Udon Thai, Nong Kai, Muhdaharn mm. mm.
Dessutom flera resor med flyg o buss, under 15 år.

Du håller dig, bara här på forumet,av ett enda skäl.Du har så f...bannat tråkigt att du bara sitter här och retar andra o skriver smörja.
Troligen har jag sett mer av TH än du har gjort på din Cyckel.
Har rest runt på min bike och känt dofter och intryck under massor av mil.Från Phuket till
Chang Mai, koh Chang, Udon Thai, Nong Kai, Muhdaharn mm. mm.
Dessutom flera resor med flyg o buss, under 15 år.

Låter bra Långeman, kanske du skulle vara lite tryggare då.....
Men det blir säkert bra med tiden, ge inte upp bara...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp