Barnmisshandel i Thailand

Du har helt rätt i att jag inte vet hur det var på 60 talet jag levde inte då, dock är mina föräldrar från hisingen morsan har berättat hur det var på Kyrbytorget och farsan satt och drog historier nu när han var i Thailand hur det var i Lundby och Fyrklövern när han växte upp och kan ju säga att det började reda då enligt utsago, han är ett par år äldre än dig så han borde veta hur det var i hans kvarter på den tiden.
jadå han vet förstås bäst hur det såg ut på Hisingen på tidigt 1960;tal.... Jag själv var ju bara strax över 10 år då, och min syster bodde på Solvädersgatan som låg vid svarte mosse, jag bodde hos henne vid flera flera tillfällen. Det ansågs då som en stor förmån att överhuvudtaget få en lägenhet där då i Biskopsgården...

Men jag tror att din far och jag nog har ganska eniga åsikter om läget då på den tiden, innan du var född ingen tvekan om den saken.

jadå han vet förstås bäst hur det såg ut på Hisingen på tidigt 1960;tal.... Jag själv var ju bara strax över 10 år då, och min syster bodde på Solvädersgatan som låg vid svarte mosse, jag bodde hos henne vid flera flera tillfällen. Det ansågs då som en stor förmån att överhuvudtaget få en lägenhet där då i Biskopsgården...

Men jag tror att din far och jag nog har ganska eniga åsikter om läget då på den tiden, innan du var född ingen tvekan om den saken.
Klart det sågs som en förmån las väl miljarder på det Svenska folkhemmet och dessa idylliska förorter som skulle lösa bostadsbristen.
Vi hade gårdstädningar och gårdsfester ihop alla kände alla.
Ni var första generationen som hamnade där, ni var inte uppväxta i dessa idylliska betongetton, det är dock jag från dag nummer 1 och jag såg vad som hände och det har eskalerat genom tid i dessa områden.
Vi lekte med me puttekula och röda vita rosen etc. Fanns inga datorer eller videos under min uppväxt, tror jag var nära tonnåren när vi fick video i hemmet.
Jag bodde där tills jag var 18 år sen flyttade jag till en Ö och jobbade som fiskare.
Många jag kände under uppväxten var inte lika lyckligt lottade, vissa är döda (ingen har dött en naturlig död), vissa är missbrukare och yrkeskrimminella, dom flesta som lämnade betongettot vi växte upp i har det gått bra för trots en knaglig uppväxt, har bra jobb och familjer, dom som är kvar har inte kommit så långt i livet.
Har inte varit där på flera år men hört från dom som bor där att nu är det invandrar ungdommarna som tagit över och går samma resa som vi gjorde.

Jag har inte växt upp i någon storstad utan ett idylliskt samhälle utanför Jönköping där var få arbetare som bodde.

Dock har jag förstått på senare tid att just dessa miljonprogram som byggdes på 60 talet här i Sthlms förorter drog med sig gängbildning och misshandel, knarkbrott etc. Här bygges huset då som fristående stora betongklumpar och inte med en innergård, vilket kom senare här, mer så man byggt på senare år och tidigare i Sthlm.

Dock har ju många valt att inte försöka bosätta sig i dessa områden om de inte haft råd, utan man har skyfflat dit alla invandrare från olika kulturer och olika synsätt, utan integration.

Jag tror faktiskt det är svårt att undvika att inte ta tag i problem och låtsas som de inte existerar. Kommer det ett gäng invandrare med helt annat synsätt till Sverige och myndigheter inte bryr sig, kan man ju inte bortse från detta. När stor del av alla våldsbrott och misshandel sker av människor med typiskt utländska namn kan man inte blunda från det. När hela världen är i en högkonjunktur så brottas Sverige med en sämre ekonomi i offentliga sektorn som drabbar, skolor, preventivt förebyggande av våld, brist på poliser, bra offentlig sjukvård, dålig och brist på äldrevård. Att bortse från orsaken och diskutera hur de som har samma kultur och rättat sig efter lagar och regler hjälper ju inte då. Hela orsaken är ju inte invandring utan en stor del få vi nog tillskriva våra politiker som inte glänser.

Thailand är ju inte unikt i att aga barn, finns och är tillåtet i de flesta kulturer.

Jag tror tyvärr inte man kan diskutera problem om man inte vågar se orsaken och kanske tappa ansiktet ibland.

Ofta Janne är du en jäkel att få till det bra, därför fick du mitt "gillande" med detta inlägget..

Du kommer ingenstans med bara hugg och slag, ibland kan du lyckas med att verbalt förklara vad som är rätt eller fel - men tyvärr inte alltid.
Själv tror jag då på att handgripligt och verbalt visar vad skåpet ska stå.
Bara för att du delar ut en lavett eller örfil måste det inte vara misshandel, dock bedömer domstolsväsendet det så.
Jag vill kalla det att handgripligen fostra barn.
Just detta att handgripligt fostra är eller var väldigt förekommande i Thailand och visst detta kan man också kalla för barnmisshandel.
Är detta verkligen misshandel eller är det en hjälp för att komma in på rätt spår.
Mamma tjatar, tycker barnet när mamma ber eller förklarar vad barnet ska göra.
Barnet trotsar mamma, vet att det inte blir något annat än detta "tjat"
Pappa kommer hem och säger samma sak som mamma, och barnet lyder
- Varför?
Barnet vet att om denne inte gör som pappa sagt smäller det, för det har gjort så förut.
Vad blir då kontentan av det hela?
Thaiflickorna är det för övrigt oftast ordning och reda på medan pojkarna är det "något" annorlunda med - varför?
Är det inte så att mammorna "fostrar" flickorna (håller dem i stramare tyglar) än vad de gör med pojkarna.
Sedan kan du/ni kalla det för barnmisshandel eller inte.

Du är helt rätt ute Evert med thaipojkarna. Dessa pojkar som växer upp allt som oftast, till fyllekajor, som misshandlar, och är lata som fan.. Medans flickorna får en "handfast" uppfostran, så det verkligen ligger i blodet på flickorna, att det är just dom som skall ta hand om amma och pappa i första hand.

Damerna bidrager till familjen, medans ofta ofta pojkarna skiter fullständigt i det, och kommer undan med det....

Varför?? Jo därför att dessa nötter är som våra egna nötter i Sverige, helt ouppfostrade... Men dom mår säkert bra, trots att dom kanske inte träffat psykologen ännu---

Tycker @Jonas hade ett bra inlägg i detta som jag delar, själv tror jag inte på aga, utan plocka bort leksaker, stäng ner internet plocka bort surfplattor å datorer. Ha tålamod och låt barnen bli sura, prata lugnt inget gap så ger det med sig förr eller senare, har praktiserat detta själv.

Sedan helt rätt med mycket beröm och uppmärksamhet, detta tror jag ger trygga barn med självförtroende.

Jag har inte växt upp i någon storstad utan ett idylliskt samhälle utanför Jönköping där var få arbetare som bodde.

Dock har jag förstått på senare tid att just dessa miljonprogram som byggdes på 60 talet här i Sthlms förorter drog med sig gängbildning och misshandel, knarkbrott etc. Här bygges huset då som fristående stora betongklumpar och inte med en innergård, vilket kom senare här, mer så man byggt på senare år och tidigare i Sthlm.

Dock har ju många valt att inte försöka bosätta sig i dessa områden om de inte haft råd, utan man har skyfflat dit alla invandrare från olika kulturer och olika synsätt, utan integration.

Jag tror faktiskt det är svårt att undvika att inte ta tag i problem och låtsas som de inte existerar. Kommer det ett gäng invandrare med helt annat synsätt till Sverige och myndigheter inte bryr sig, kan man ju inte bortse från detta. När stor del av alla våldsbrott och misshandel sker av människor med typiskt utländska namn kan man inte blunda från det. När hela världen är i en högkonjunktur så brottas Sverige med en sämre ekonomi i offentliga sektorn som drabbar, skolor, preventivt förebyggande av våld, brist på poliser, bra offentlig sjukvård, dålig och brist på äldrevård. Att bortse från orsaken och diskutera hur de som har samma kultur och rättat sig efter lagar och regler hjälper ju inte då. Hela orsaken är ju inte invandring utan en stor del få vi nog tillskriva våra politiker som inte glänser.

Thailand är ju inte unikt i att aga barn, finns och är tillåtet i de flesta kulturer.

Jag tror tyvärr inte man kan diskutera problem om man inte vågar se orsaken och kanske tappa ansiktet ibland.
Ett av de bästa inläggen på länge Janne :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Senast redigerad av en moderator:
Klart det sågs som en förmån las väl miljarder på det Svenska folkhemmet och dessa idylliska förorter som skulle lösa bostadsbristen.
Vi hade gårdstädningar och gårdsfester ihop alla kände alla.
Ni var första generationen som hamnade där, ni var inte uppväxta i dessa idylliska betongetton, det är dock jag från dag nummer 1 och jag såg vad som hände och det har eskalerat genom tid i dessa områden.
Vi lekte med me puttekula och röda vita rosen etc. Fanns inga datorer eller videos under min uppväxt, tror jag var nära tonnåren när vi fick video i hemmet.
Jag bodde där tills jag var 18 år sen flyttade jag till en Ö och jobbade som fiskare.
Många jag kände under uppväxten var inte lika lyckligt lottade, vissa är döda (ingen har dött en naturlig död), vissa är missbrukare och yrkeskrimminella, dom flesta som lämnade betongettot vi växte upp i har det gått bra för trots en knaglig uppväxt, har bra jobb och familjer, dom som är kvar har inte kommit så långt i livet.
Har inte varit där på flera år men hört från dom som bor där att nu är det invandrar ungdommarna som tagit över och går samma resa som vi gjorde.
Skillnaden är då bara att vi inte hade en Glock innanför byxlinningen , vi hade gränser Jonas , jag har även jag varit en buse ,men en buse med vissa gränser samt med ett stort mått av MORAL som idag inte existerar i dessa gäng ..

Du vet mycket väl vad jag tycker. Orättvisorna som är inbyggda i Nationalistiska system är ohållbara i längden, speciellt nu med Internet då alla har tillgång till att tydligt se orättvisorna.

Det som sker nu är att vi tvingad dela med oss av de kunskaper vi skaffat oss genom att utnyttja fattiga och omedvetna människor. En utjämning på global nivå som vi inte kan göra så mycket åt annat än att bromsa.

En av de kunskaperna som vi fått är att man inte uppfostrar barn med sparkar och slag utan genom en argumentation som de kan förstå och lära sig av. Kunskap istället för rädsla.

Kom nu inte med att vi har skaffat oss allt detta genom hårt arbete, vi har skaffat privilegier med vapen och förtryck av människor som jobbat minst lika hårt som oss. Med maktstrukturer som Engelsmännen har varit mästare på och där resten av Europa inte ligger långt efter. Den strategin är död idag, den förutsatte okunskap.

Den här argumentationen, Bäste Broder, hör nog hemma i högre sfärer än thaisnack och jag tror inte Din vederdeloman förstår.

Tyvärr @evert 1 så har du inte lyckats bygga upp en ömsesidig respekt med dina barn om de inte kan respektera dina önskningar och regler i ert gemensamma hem. Den respekten kommer du definitivt inte att kunna slå in i dem.

Lyckas du inte lära dina barn respekt så kommer du nog att få leva med den enda metoden du har kvar och dina barn kommer att föra den vidare till sina barn och förmodligen också till andra människor de inte kan respektera.

Tyvärr har ju historien visat att våld inte löser några problem på lång sikt, bara väldigt kortsiktigt. Det är dags att vi höjer oss över däggdjuren som bara lever på vad känslan säger. Vi har ju fått en hjärna, låt oss använda den.

Dessutom kan det bli förfärligt kontraproduktivt, för det är inte säker att barnet glömmer. Slutuppgörelsen kan bli mycket obehaglig.

Du är kvar i begreppet "den du älskar agar du". Jag ser inget synonymt i de båda!

Hur reagerar du om du blir slagen? På samma sätt reagerar ett barn, med ilska och vanmakt. Man är kränkt.

Att kränka någon är enligt vad jag tror inte det bästa sättet att lära ut något, tvärtom får det förmodligen motsatt effekt även om rädslan gör att förseelsen inte upprepas. Allt annat är efterkonstruktioner.

Bara för att göra det klart, jag fick också "smisk" som det kallades. En total förnedring som gjorde att jag tyckte rent illa om min far. Men det skulle till en psykolog 20 år senare för att få mig att inse det. Du "måste" ju bara älska dina föräldrar. Idag har jag förlåtit (postumt) men ställer inte upp på aga!

Så du tycker att argumentera mot misshandel är att sabba ett system? Jag tycker det är att utveckla kulturen, jag vill ha en kultur där det inte är acceptabelt att bära hand på varandra. Kalla det "John Lennon glasögon" om du vill men jag kan faktiskt förakta den macho kultur du argumenterar för.

"Dagens ungdom", har vi hört det förut? Jag högaktar dagens ungdom för det kritiska tänkande de fått lära sig under det flummiga 70-talet. Naturligtvis är det precis som med oss, en del goda och en del mindre goda!

Du är nog en ädlare själ än jag, Mackes. Min far försökte aga mig sista gången när jag var fjorton. Jag hade börjat boxas vid tolv. Resultatet blev förfärligt, gubben hade ju inte en chans och han fick rejält med däng. Sen har jag sluppit aga!

När hela världen är i en högkonjunktur så brottas Sverige med en sämre ekonomi i offentliga sektorn som drabbar, skolor, preventivt förebyggande av våld, brist på poliser, bra offentlig sjukvård, dålig och brist på äldrevård. Att bortse från orsaken och diskutera hur de som har samma kultur och rättat sig efter lagar och regler hjälper ju inte då. Hela orsaken är ju inte invandring utan en stor del få vi nog tillskriva våra politiker som inte glänser.

Jag tror att skattesänkningarna 2005-2014 med tillhörande minskade anslag till offentliga sektorn kan ha spelat roll...

Jag tror att skattesänkningarna 2005-2014 med tillhörande minskade anslag till offentliga sektorn kan ha spelat roll...
Jag tror inte det, jag tror de skattesänkningarna gjorde att höginkomsttagarna inte flydde utomlands och hittade mer skattetekniska lösningar för att komma undan skatten.

Innan var det ju inte lönsamt att jobba över om man hade hög lön.

Sen behövs det invandring till Sverige, men från alla länder och människor med kunskap och villiga att anpassa sig och göra rätt för sig!

Jag vet att vi har olika uppfattningar i denna fråga. Det enda jag hoppas vi är överens om är< att det måste bli bättre i Sverige!

Det fungerar helt enkelt inte, därför att mackes modell överhuvudtaget är sten-kass. Jag tror att man skall basera uppfostran på snack och prata och argumentera och motivera ungar, precis som mackes menar. Detta då ihop med tuffare metoder om det skulle krävas. Kom nu inte och snacka om misshandel, men en dask i arslet när man varit dum är bara mumma i uppfostringssyfte.....

Så ja vi borde ha ett kanon-samhälle nu med den fina uppfostran vi haft sedan det glada fria 70;talet. istället är det sämre än någonsin förut, Det är så jäkla illa, så folk vill fan inte ens utbilda sig till lärare längre...

Men hurra för att prata hål i huvudet på ungarna funkar säkert bra med kärlek och enbart kärlek...

Menar du allvar när du påstår @mrnewdawn att du anser att en dask på röven, som du utrycker det, är mumma?
Uppsök genast en psykolog för dina böjelser!

detta får mig även att fundera, slår du även din fru, dina barn (om du nu har några?) och isåfall ger det dig någon känsla av makt?

Förklara gärna hur du tänker

Någon av de äldre gubbarna skrev att de inte tagit någon skada av en dask i rumpan och det tror inte jag heller om det var en engångsföreteelse, jag tror dock inte heller det gjorde någon nytta.

Om man tror att någon beter sig bättre efter en dask i rumpan; varför är det då inte OK för en chef att daska sina anställda i rumpan när de jobbat för dåligt eller varför får inte en myndighetsperson spöa upp någon som slarvat med deklarationen? Vi kanske skulle ha ett system på ThaiSnack där alla som gjort x antal stavfel, y antal grammatiska fel och/eller z antal syftningsfel under ett år får smiskas av Kycklingen under det stora årsmötet; visst skulle de väl i så fall bli mycket noggrannare i sitt skrivande eftersom de vet att hotet om smisk gör dem bättre.

Jag är själv en ganska krävande far och har flera gånger ångrat mitt höga tonläge mot dottern. Den dagen jag inte kan kontrollera mig bättre än att jag daskar till henne kommer dock aldrig hända, så många White Trash gener har jag bara inte i kroppen.

Menar du allvar när du påstår @mrnewdawn att du anser att en dask på röven, som du utrycker det, är mumma?
Uppsök genast en psykolog för dina böjelser!

detta får mig även att fundera, slår du även din fru, dina barn (om du nu har några?) och isåfall ger det dig någon känsla av makt?

Förklara gärna hur du tänker

Jag tror att det gränsar till löjligt när du i et långt fint inlägg, bara ser en endaste sak och det är en dask i häcken, man kan ju tro en del är synskadade också..

För övrigt fundera inte över mitt liv, det blir bara fjantigt för din del.. Sköt ditt egna liv istället.

Vad en del inte tycks inse är att det är en himmelsvid skillnad i att slå eller inte, det spelar ingen roll om det är en dask eller en rak höger. Förödmjukelsen är lika stor.

Jag tycker at @atoms inlägg var både talande och roligt, det kanske får en del att inse hur sjukt det är att använda våld!

Jag tror inte det, jag tror de skattesänkningarna gjorde att höginkomsttagarna inte flydde utomlands och hittade mer skattetekniska lösningar för att komma undan skatten.

Innan var det ju inte lönsamt att jobba över om man hade hög lön.

Sen behövs det invandring till Sverige, men från alla länder och människor med kunskap och villiga att anpassa sig och göra rätt för sig!

Jag vet att vi har olika uppfattningar i denna fråga. Det enda jag hoppas vi är överens om är< att det måste bli bättre i Sverige!

Statens inkomster minskade ganska ordentligt under denna perioden sett som del av BNP.

Om årsinkomsterna minskar måste man inte då minska utgifterna också?

En stilla undran hur det står till med de ekonomiska kunskaperna om man minskar sina inkomster kraftigt samtidigt som man ökar sina utgifter dramatiskt vilket blev resultatet av det "öppna hjärtats" politik.

Antingen hade man ingen koll eller också var det en väldigt cynisk politik.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp