Beroende av stark chili (พริกเป็นเสพติด)

Har en kompis som jobbar med kryddor och han säger att piri piri är starkare och enligt denna schovile tabellen är inte alls thai chilli så stark som du säger.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Scoville

Jovisst, det här med Bird's Eye Chili är en härva, ibland är det Thai Dragon eller Thai Burapa och Thai Bird's Eye Chili och vad som är vad och man vet aldrig vilken sort det är. Beroende på vilken sida man tittar på varierar också styrkan.

Allt från 50000-100000 upp till 225000. Det sägs att det finns upp till 79 olika varianter av Bird's Eye Chili och jag vet ju själv, ibland tycker jag att den vanliga Cayenne Prik Chii Faa, ni vet den längre chilin är starkare än Bird's Eye och ibland tycker jag Thai Bird's Eye inte är stark alls och ibland får man tag på riktiga dunderchili.

Allt beror på vilka frön som används, kan mycket väl vara African Devil, men jag skall inte gå i klinch för detta, behöver inte försvara Thai Bird's Eye Chili...:)

Men vi kan ju vara överens om en sak och det är ju att 50000-200000 som de allra flesta ätbara ligger inom är starkt! Även 50000 är starkt.

Sen är det ju så också med allt som odlas, mycket av t ex styrkan hos chili kan ju variera från planta till planta och säsong till säsong, mycket värme och sol starkt, lite värme, regn och lite sol svagare.

Senast redigerad av en moderator:
Sen är det ju så också med allt som odlas, mycket av t ex styrkan hos chili kan ju variera från planta till planta och säsong till säsong, mycket värme och sol starkt, lite värme, regn och lite sol svagare.

Precis så är det.
Bara att titta på en genetiskt perfekt jordgubbsplanta, utan sol och värme så blir inte frukterna bra.

I dag kommer det mycket folk till Bangsaen Beach , och här är dom i gång med å laga mat till
hungriga turister , här setter dom chili i solen för dom använder den . på Thai : Pik heng ,

P1040878.jpg

Tillbaka
Topp