Thailands ekonomi går stark och ingen sänkt ränta trots regeringpåtryckningar.

Står inget om det på Bangkokbanks hemsida iallafall, enda som står där att ATM kort som bara har magnetremsa kan användas fram till 2019 sen skall det ha chip för att fungera.

Bankerna håller ju på för fullt att utveckla betalningsmetoder här nere, nu har dom ju en motsvarighet till swisch.
man kan nu också registrera sitt id kort på banken och använda att betala med, id korten har ju chip också.

Däremot så har Kasikorn att åker du utomlands så skall du meddela innan så låser dom upp för det landet, detta för att skydda så inte ditt kort blir skimmat.

Från Bangkokbanks hemsida.

Be confident and enjoy the highest level of security with EMV chip security technology. You can confidently make financial transactions at Bangkok Bank ATMs nationwide and other banks’ ATMs that accept chip cards. Also, you can easily shop at any store in Thailand.

Your Be1st Visa Debit card can be used just like an ATM card. You can withdraw cash or use it to make a transaction at a Bangkok Bank Bualuang ATM or other ATM participating in the ATM Pool in Thailand. You can also withdraw cash from any ATM anywhere in the world where you see the PLUS or VISA logo.

Stor skillnad 15 Baht eller om det inte fungerar ... @Phonta var läste din fru det?

Märkligt om de skulle begränsa användningen, kan iofs tänka sig att man måste låsa upp kortet utanför sin provins så det blir tydligt att det kostar extra.
Hennes Thaikompis i Pattaya som är gift med en Farangkompis till mig hade öppnat ett konto i BKK bank , hon påstod att det var så , tvivlar jag med ,, helt vansinnigt och knappast trovärdigt.

själv har jag ett Be1st Visa smart card tror jag det hette ,, funkat utmärkt överallt , dock med en mindre kostnad utanför Chonburi, vet inte vad det är förskillnad på ett smart eller inte smart ,, Kanske beror det på att jag är extra smart 5555:) men skulle inte tro det

Senast redigerad av en moderator:
Hennes Thaikompis i Pattaya som är gift med en Farangkompis till mig hade öppnat ett konto i BKK bank , hon påstod att det var så , tvivlar jag med ,, helt vansinnigt och knappast trovärdigt.

själv har jag ett Be1st Visa smart card tror jag det hette ,, funkat utmärkt överallt , dock med en mindre kostnad utanför Chonburi, vet inte vad det är förskillnad på ett smart eller inte smart ,, Kanske beror det på att jag är extra smart 5555:) men skulle inte tro det
Min fru har samma kort som du, smart card Rabbit vi har changwat Nong Bua Lamphu min fru är ganska någa med att spara pengar igår var vi i Udon Thani hon tog ut pengar på 7/11 där och hon pråtade inte om att dom tog extra och det är changwat Udon däremot om hon använder sitt Kasikorn kort tar dom extra utanför changwat därför har hon lagt undan Kasikorn och har bara Bangkok bank.

Våra BKK konton tillhör Loei. Det kostade 10 baht extra att ta ut i typ Bangkok och Pattaya. Kommer inte ihåg att det kostar extra i Nong Bua Lamphu eller Udon.

10 baht bryr jag mig iofs inte så mycket om.

Våra BKK konton tillhör Loei. Det kostade 10 baht extra att ta ut i typ Bangkok och Pattaya. Kommer inte ihåg att det kostar extra i Nong Bua Lamphu eller Udon.

10 baht bryr jag mig iofs inte så mycket om.
Jag har bangkok bank kort men inte samma som frugan så jag har alldrig tänkt på det. Slarv.

Senast redigerad av en moderator:
Rabbit kortet verkar mest ge fördelar i självaste Bangkok stad.

Eller finns ju flera rabbit kort, något av dom ingår det försäkring i också.

Var noga med att ni inte har union-pay på era bangkokbank kort bara för bankomaterna i Sverige tar inte union-pay kort om ni skall dit någongång och ta ut.

Tar dom vanliga Be1st Visa smart card då?? har inte testat , då jag inte vill förlora de Thbt jag har i BBK bank:)

Vet inte varför man inte gjort så att bankomater i Sverige kan ta UNION-pay kort, flera andra Europeiska länder jag vart i kan man använda det.

Kan ju köra ihop sig rejält helst för Kinesiska turister som kommer till Sverige och inte vet om att dom inte kan använda sitt kort, detta är ju Kinesernas motsvarighet till VISA kort.

Har du vanligt VISA smart card så fungerar det på bankomater i Sverige.
Be1st Visa smart card Debit heter mit kort expdate. 2010 Oktober, inget annat finna att finna på det ..Förutom lite siffror somjag inte tänker dela med mig 55:),, Varför inga namn på dessa kort ?? Swedbank tillex har ju namn på korten

Be1st Visa smart card Debit heter mit kort expdate. 2010 Oktober, inget annat finna att finna på det ..Förutom lite siffror somjag inte tänker dela med mig 55:),, Varför inga namn på dessa kort ?? Swedbank tillex har ju namn på korten
Det funkar i Sverige.

Det är ju helt givet att det inte stämmer, Thai fattar ju som dom brukar göra men säger ju sig självt att banken aldrig skulle komma på en sån idé och därmed gå miste om en massa intäkter. Behöver man ju inte ens fundera på.

Det är ju helt givet att det inte stämmer, Thai fattar ju som dom brukar göra men säger ju sig självt att banken aldrig skulle komma på en sån idé och därmed gå miste om en massa intäkter. Behöver man ju inte ens fundera på.
Nej inte ens i Thailand kan detta stämma , inte ens de hittar på så korkade ideer:)

Verkar som vi får vänta på en starkare krona gentemot baht iallafall vi med Norsk lön men NOK och SEK har ju gått hand i hand det sista.
Läste i artikel idag att den väntade kronuppgången som man trodde skulle komma nu till höst har man lagt på hyllan och tror tidigast på en uppgång hösten 2018.

Samtidigt går Thailand som tåget.
Bahten har gått upp 8% mot dollarn i år.
Snabbast växande ekonomin i Asien.
Näst starkaste ekonomin i sydostasien.

Var en artikel i dagens näringsliv förra veckan om det ekonomiska världsläget 1/4 av artikeln handlade om hur bra Thailands ekonomi går nu och hur bra militärjuntan har stabiliserat landet.

Bank of Thailand verkar nöjda med bahtens värde.

BoT: Baht in line with economic fundamentals

https://m.bangkokpost.com/business/news/1345396/bot-baht-in-line-with-economic-fundamentals

Så skall nog inte hoppas för mycket på en fördelaktigare kurs för oss inom snar framtid.

Kollar på graf på XE efter varje större nedgång för sek mot baht dom senaste 10 åren så har den inte återhämtat sig till den tidigare nivån igen.
Screenshot_20171019-115758.png

Kav vi bara hålla oss som idag så är jag nöjd , runt fyra ggr pengarna ....
:)

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp