Cancersjuk falang överdebiterades och får pengar tillbaka.

Sen har dom OT så lönerna är högre än dom som står, det är grundlönen.
Svågern jobbade som kassabiträde på familymart där vi bodde innan vid Khao Noi i Pattaya och grundlönen var 12k men sen kom OT på det, par timmar om dagen plus helgerna och nattskiften, för mig lönen slutade på närmare 16-17k baht efter tillägg.
Men svärmor tyckte det var aldeles för tungt jobb för han, skulle inte jobba för hårt (Isaan mentaliteten) så han sa upp sig efter par månader, flyttade tillbaks upp till byn och satt på röven där par månader, tills pengarna tog slut, sen nytt korttidsjobb som servitör på någon förort i Bangkok.
Kommer precis som med dom flesta i byn aldrig bli nåt av han, jobba sig upp, NÄ.
Det här med OT är ju inte riktigt så som vi tänker oss det, ok har dom en snäll arbetsgivare så får dom betalt för övertid men dom har inget extra högre timpeng för övertid oavsett om det är nattjobb eller inte.
Inte som vi som får 50 eller 100% påslag.

Det här med OT är ju inte riktigt så som vi tänker oss det, ok har dom en snäll arbetsgivare så får dom betalt för övertid men dom har inget extra högre timpeng för övertid oavsett om det är nattjobb eller inte.
Han hade övertidsersättning på familymart iallafall, dock inga 50 eller 100% tillägg men han hade bättre betalt helger och 2 timmars OT varje dag.

Vet inte heller om 50 och 100% OT är någon världsstandard?
Och vilka är ni, är det alla som jobbar i Sverige eller vad?

En tidigare GF fick 50b extra i timmen för övertid.
Detta på ett statligt sjukhus. Hon gjorde 2-4 timmar övertid varje arbetsdag för att klara av lånen...

Hej

Dessutom riskerar i vart fall tjejer att utnyttjas sexuellt av vissa samvetslösa arbetsgivare och lägenhetsinnehavare också, inte helt riskfritt att lämna byn och ge sig ut i landet på egen hand.

Mvh isan lover

Tror inte risken är särskilt större bland betongen än risfälten. Att många som kommer inflyttandes redan har barn, även många unga, så verkar just den biten inte vara allvarlig.
Hon som just bodde här några dagar var 18 år, hade en ett-åring hemma i Isaan. Hon sa till svärmor "mitt ex. som har en ny flickvän kommer snart hit också"
Nä det gör han inte alls svarade svärmor :)
Poängen är att det är inte alltid de oskyldiga tjejerna som är så oskyldiga men det vet du säkert redan.

Vad det gäller arbetsgivare trodde hon inte det var vanligt, ingen hon kände som hade råkat ut för något. Det är också så lätt att få nytt jobb i stan så det är nog mindre vanligt och mera en byskröna för att slippa åka och jobba.

/ SatanG

I Bangkok, som sagt, tror jag inte det är särskilt vanligt. Gissar att frugans lillebrorsa ligger där men det har han ju valt själv genom att inte vilja jobba. Hans fru har ett vanligt lågutbildat jobb och gissar att de ligger på närmare 20k/mån tillsammans.
På landet, ja där är det nog vanligt men utgifterna är ju också mindre.

/ SatanG

Tror inte risken är särskilt större bland betongen än risfälten. Att många som kommer inflyttandes redan har barn, även många unga, så verkar just den biten inte vara allvarlig.
Hon som just bodde här några dagar var 18 år, hade en ett-åring hemma i Isaan. Hon sa till svärmor "mitt ex. som har en ny flickvän kommer snart hit också"
Nä det gör han inte alls svarade svärmor :)
Poängen är att det är inte alltid de oskyldiga tjejerna som är så oskyldiga men det vet du säkert redan.

Vad det gäller arbetsgivare trodde hon inte det var vanligt, ingen hon kände som hade råkat ut för något. Det är också så lätt att få nytt jobb i stan så det är nog mindre vanligt och mera en byskröna för att slippa åka och jobba.

/ SatanG

Hej

Så kan det säkert vara också, men min erfarenhet är att många tjejer i Isaan går ut skolan i nian och sen har dom inte råd att studera vidare, många går hemma hos familjen ett tag efter avslutad grundskola, men förr eller senare måste dom börja försörja sig eller åtminstone hjälpa familjen ekonomiskt, då väntar lågavlönade jobb på bensinstationer, minimarts, serveringar och liknande.

Hemma i byn hos släkten har dom ett visst skydd, men när dom lämnar byn för staden så finns inget skydd alls, vi har många skräckexempel på hur illa det kan gå i vår egen släkt och omgivning, i Thailand verkar det vara lite så som det var i Sverige för 100 år sedan, det ses mer eller mindre som naturligt att den som har möjlighet gärna tar för sig, lite som en storbonde eller patron kunde göra förr i Sverige.

Passar det inte är det bara att gå, det finns 100 till som vill ha ditt jobb, ungefär så verkar det tyvärr fungera ibland.

Mvh isan lover

Hej

På många platser förväntas man t.o.m jobba över utan tillägg, man ska vara glad att man får behålla jobbet säger en del arbetsgivare.

Mvh isan lover

Den här getvaktaren, vad jag förstår så blev han lovad en återbetalning för 2 år sedan? varför är inte pengarna utbetalade? eller är dom utbetalade och insatta på någon annans konto? kanske någon tänkte att falangen inte skulle ta tag i detta? är pengarna insatta på utbetalarens konto? eller hos någon annan? ytterligare löfte om utbetlning? var finns pengarna?

Den här getvaktaren, vad jag förstår så blev han lovad en återbetalning för 2 år sedan? varför är inte pengarna utbetalade? eller är dom utbetalade och insatta på någon annans konto? kanske någon tänkte att falangen inte skulle ta tag i detta? är pengarna insatta på utbetalarens konto? eller hos någon annan? ytterligare löfte om utbetlning? var finns pengarna?

Hej

Ja det skulle vara intressant att veta, bra att getvaktarej står på sig och kräver det han har rätt till.

Mvh isan lover

Hej

På många platser förväntas man t.o.m jobba över utan tillägg, man ska vara glad att man får behålla jobbet säger en del arbetsgivare.

Mvh isan lover

Det var nog länge sedan, svårt att ens få tag på outbildad arbetskraft i städerna sedan många år tillbaka.
Gå in på vilken shopping mall som helst så får man jobb på dagen.
Gratis OT gäller nog mer dom som har lite högre fast lön och särskilt på japanska företag. De har ju dock i gengäld ofta 3-6 månadslöner i bonus varje år.

/ SatanG

Det var nog länge sedan, svårt att ens få tag på outbildad arbetskraft i städerna sedan många år tillbaka.
Gå in på vilken shopping mall som helst så får man jobb på dagen.
Gratis OT gäller nog mer dom som har lite högre fast lön och särskilt på japanska företag. De har ju dock i gengäld ofta 3-6 månadslöner i bonus varje år.

/ SatanG

Jo men så är det även här. Brukar vara förhandlingsbart men inbakat OB och övertid är inte direkt ovanligt. Själv har jag saltat löneanspråket rejält när det kommer på tal då fritid är värdefullt. Brukar även ingå en extra vecka semester och även bonus när man tar det inbakat.

Ofta är det dock en rätt dålig affär om man kan slippa det. En vecka semester är värt 40 timmar ungefär, chansen att du får mindre än 40 timmars övertid på ett år och då dessutom förlagt när det passar dig är rätt små om företaget redan har betalt dig för att dyka upp när som helst utan att det kostar mer... Nu finns det givetvis bra avtal också men jag har aldrig fått till något jag varit nöjd med och har alltid tjänat på rörlig lön, antingen i ledig tid eller mer pengar när jag känner för att jobba som en idiot.

På 7/11 är det så. Kontrakt på 9 tim/dag men förväntas jobba 11 utan att få ersättning för dom 2 extra timmarna.
Hur kan du säga att på 7/11 är det så?
7/11 styrs ju privat med franchise, eller menar du att det står i franchise kontraktet att man skall blåsa sina anställda på par timmar, så det gäller alla 7/11?

Isåfall har ju familymart bättre avtal ;)

Funderade själv en gång i tiden på att franchise 7/11, men den lönesättningen kanske ligger i det finstilta ;)

På 7/11 är det så. Kontrakt på 9 tim/dag men förväntas jobba 11 utan att få ersättning för dom 2 extra timmarna.
Så är det, och det på många ställen.
Någon måste ju bli rik, kan ju inte bara skapa fattiga.
Så rik på fattiga, är väl en slogan som heter duga, apropå den senaste rankingen ang fördelning av rikedom i Thailand. Nu är man ette i värden som mest ojämlika.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp