Mindes precis en bra anledning att undvika faranger i Thailand
Var ett par år sedan när jag flög ner själv till Phuket. Hamnade bakom en svensk grupp med totala idioter, en värre än alla andra så hon var väl "ledaren". Står vid kön till passkontrollen och svänger av vänster mot luckorna på den sidan utan att tänka på de fem svenskarna framför mig... Jag står precis bakom sista damen/ledaren som givetvis hamnar före mig hos passpolisen. Hon vägrar uppge vistelseort/adress vilket polisen påpekar vänligt några gånger att hon måste för att få komma in i landet.
Spola fram 5-10 minute av korkade kommentarer från den svenska turisten... Hon börjar gapa på polisen att han är korrupt, efterbliven och inte borde få arbeta med folk, både på Svenska och Engelska (nu är just ordet korrupt inte svårt att tolka från Svenska till Engelska). Gapet fortsätter och en chef kommer fram till passpolisen som efter mycket om och men faktiskt får släppa in henne och fylla i kortet åt henne...
Jag står helt mållös bakom och det blir min tur att lämna fram pass och immigration card. Säger "Hello" och tar fram pass och kort, lägger dessa på disken och han öppnar passet (antar att han ser Svensk på mig också) och bara sopar ner det i golvet. Har aldrig sett en Thailändare så arg i uniform innan. Jag tar upp det och ber om ursäkt, han sopar det i golvet igen och pekar bort mot entren och säger "get out". Här var jag inte road eller vid gott mod, nästan påväg att lämna kontrollen för att försöka hitta en lösning innan jag ser att en kassa blir öppen några luckor bort. Springer dit istället och tar upp pass/kort, ber om ursäkt igen utan att ens veta varför. Får ett leende och blir insläppt. Var nästan lite skakis där, inte så sugen på att bli portad dag 1 på semestern
Tjejen ville gå tillbaka och anmäla polisen som sopa mitt pass i backen men jag tyckte den stackaren hade haft en tillräckligt jobbig dag på jobbet utan att få besök av chefen 2 gånger och dessutom drabbas av en Svensk till.
Farligt att köa bakom halvpackade Svenskar
Sen förstår än idag varken jag eller tjejen hur hon lyckades komma in efter att ha hoppat på en passpolis så högljutt och nästan hotfullt.