Cancersjuk falang överdebiterades och får pengar tillbaka.

Hej

Nu kontrar juntan med en egen artikel i Bangkok Post där dom förkastar Credit Suisse index över världens ojämlikaste länder som Thailand nu toppar.

Lustigt nog hänvisar juntan till att inkomstgapet visst har minskat mellan dom rika och fattiga men då mellan 2006 och 2017, problemet är väl bara att det då till allra största delen är röda regeringar som har styrt landet, menar alltså juntan nu att dom röda har fört en politik som har gjort landet jämlikare ekonomiskt och lyft dom fattigaste?

”In fact, inequality in Thailand was gradually being reduced. The income gap between the richest and the poorest groups narrowed from 29.92 times in 2006 to 19.29 in 2017, Mr Buddhipongse said.”

Govt: Inequality report inaccurate

Mvh isan lover
Förmodligen blir det för svårt för dom att skilja på förmögenhetskillnad och inkomstskillnad.
Men det är fler som gör märker jag.

Förmodar att dom likt Sverige inte beskattar förmögenheter, sitter man med aktier och fonder som går som tåget så stiger förmögenheterna snabbt.
I Sverige saknar 30% av den vuxna befolkningen förmögenhet, men lever bra ändå, så detta med ojämlikhet av ägande är bara ett mycket dåligt sätt att mäta fattigdom och välfärd.
Tittar man på statistik som ger sig på medelinkomster/levnadsstandard så klassas inte Thailand som fattigt av FN och andra organ.

Bara för att någon blir extremt rik så betyder det inte att grannen blir fattigare, fast skillnaden ökat markant.

Att dela ut allmosor till 15 miljoner medborgare betyder inte att dom är fattiga utan att dom inte betalar någon skatt eller deklarerat inkomst.

Verkar som farangfruar också får kortet automatiskt, även en framgångsrik bartjej som drar in 100.000b/m hamnar väl i kategorin utan inkomst och fattig.
Blir nog stopp om farangfrun har farang efternamn, så blev det här.

Hej

Det är väl så det fungerar i diktaturer, man tillåter bara att det som är positivt för militären och juntan att publiceras, att landet skulle ha blivit ännu ojämlikare och många miljoner fattigare under deras styre ser ju inte bra ut och då begär man att tidnigarna tar bort det annars hotas dom med nedstängning, så fungerar det.

Hoppas att någon av dom juntafrälsta får upp ögonen för hur det fungerar bakom kulisserna när militären styr, men det är kanske att hoppas på för mycket, en del är ju övertygade om diktaturens överlägsenhet och tror t.o.m att landet utvecklas och att folk får det bättre under deras styre.

Mvh isan lover

Japp!

En puffra gör underverk när det gäller att återerövra happiness :)

/ SatanG

Förmodar att dom likt Sverige inte beskattar förmögenheter, sitter man med aktier och fonder som går som tåget så stiger förmögenheterna snabbt.
I Sverige saknar 30% av den vuxna befolkningen förmögenhet, men lever bra ändå, så detta med ojämlikhet av ägande är bara ett mycket dåligt sätt att mäta fattigdom och välfärd.
Tittar man på statistik som ger sig på medelinkomster/levnadsstandard så klassas inte Thailand som fattigt av FN och andra organ.

Bara för att någon blir extremt rik så betyder det inte att grannen blir fattigare, fast skillnaden ökat markant.

Att dela ut allmosor till 15 miljoner medborgare betyder inte att dom är fattiga utan att dom inte betalar någon skatt eller deklarerat inkomst.

Verkar som farangfruar också får kortet automatiskt, även en framgångsrik bartjej som drar in 100.000b/m hamnar väl i kategorin utan inkomst och fattig.

Nja, man får väl i vart fall betala skatt på vinsten av värdepapper och räntor m.m, så helt slipper man ju inte skatt i Sverige ,sen är jag inte alls säker på att du har rätt när det gäller situationen för dom fattiga i Thailand, jämförelsen med att 30% av den vuxna befolkningen saknar förmögenhet men klarar sig ändå haltar betänkligt eftersom vi i Sverige har ett socialt skyddsnät som saknas helt i Thailand.

Mvh isan lover

Vad är det för kriteria för att få det kortet?
Kan det bero på att du har Visa för "support of thai wife" och dom därmed anser hon inte har rätt till det?

/ SatanG

Hej

Min fru har kvar sitt Thailändska efternamn så hon kan nog få ett kort om hon vill, för hon har ju bevisligen små inkomster i Thailand.:)

Mvh isan lover

Nja, man får väl i vart fall betala skatt på vinsten av värdepapper och räntor m.m, så helt slipper man ju inte skatt i Sverige ,sen är jag inte alls säker på att du har rätt när det gäller situationen för dom fattiga i Thailand, jämförelsen med att 30% av den vuxna befolkningen saknar förmögenhet men klarar sig ändå haltar betänkligt eftersom vi i Sverige har ett socialt skyddsnät som saknas helt i Thailand.

Mvh isan lover

Själv tror jag det finns kopiösa mängder med cash i källaren hos många nuvarande och tidigare statliga chefer och ledare.

/ SatanG

Hej

Min fru har kvar sitt Thailändska efternamn så hon kan nog få ett kort om hon vill, för hon har ju bevisligen små inkomster i Thailand.:)

Mvh isan lover

Ja det är möjligt, vet inte hur det funkar.
Rimligtvis borde ju sånt inte bero på hur man stavar sitt namn utan ske automatiskt, alt ansökas om, men allt är ju knappast rimligt i Thailand.

/ SatanG

Kan det bero på att du har Visa för "support of thai wife" och dom därmed anser hon inte har rätt till det?

/ SatanG
Nu har de väl ingen aning om jag support min fru, nu är det faktiskt så att hon support mej.
Mina pengar hamnar på hög, minst 13 månader till.
Så ett kort hade suttit fint.
Men nu har vi ju redan 4 kort i familjen så vi får väl vara nöjda med det.

P

Mvh isan lover
Du verkar ha svårt med begreppet förmögenhet.
Det är skillnaden mellan tillgångar och skulder.
Svenskar i hyresrätt och lite lån på bilen och någon månadslön på banken är utan förmögenhet men behöver inte gå till socialen för det.
En stor del av svenskarna äger inte sitt boende och saknar andra tillgångar men har bra jobb och stabila inkomster.

P

Du verkar ha svårt med begreppet förmögenhet.
Det är skillnaden mellan tillgångar och skulder.
Svenskar i hyresrätt och lite lån på bilen och någon månadslön på banken är utan förmögenhet men behöver inte gå till socialen för det.
En stor del av svenskarna äger inte sitt boende och saknar andra tillgångar men har bra jobb och stabila inkomster.

Hej

Även här haltar nog jämförelsen betydligt jämfört med Thailand.

I Credit Suisse index tar man hänsyn till en rad parametrar som inkomst, tillgångar och förmögenhet o.s.v, så jag är övertygad om att den ger en ganska god bild av hur det faktiskt ser ut, själv tycker jag att det med självklarhet tyder på en rad olika allvarliga problem om ett land blir klassat som ojämlikast i världen.

Mvh isan lover

/ SatanG

Hej

Känner jag Thailand rätt så hamnar alla papper i en hög hos någon byråkrat och med största sannolikhet är dessa inte alls samordnade med övriga myndigheters register, så jag utesluter inte på fullt allvar att även frugan skulle kunna få ut ett kort också precis som övriga släktingar om hon ansöker, förmodligen ska man uppge adress, kopiera husbok och legitimera sig med sitt Thailändska id-kort, ungefär så brukar det gå till.

Mvh isan lover

Hej

Även här haltar nog jämförelsen betydligt jämfört med Thailand.

I Credit Suisse index tar man hänsyn till en rad parametrar som inkomst, tillgångar och förmögenhet o.s.v, så jag är övertygad om att den ger en ganska god bild av hur det faktiskt ser ut, själv tycker jag att det med självklarhet tyder på en rad olika allvarliga problem om ett land blir klassat som ojämlikast i världen.

Mvh isan lover
Ojämlikast av 40 länder, inte av världens 196 länder.

Ojämlikast av 40 länder, inte av världens 196 länder.

Hej

Det är sant, men inte det heller är så meriterande, förmodligen skulle Thailand med största sannolikhet få ännu fler länder efter sig om dessa ingick i indexet, det är bara att inse att Thailand är väldigt ojämlikt och just nu ojämlikast i världen i just detta index även om juntan förkastar den.

Mvh isan lover

Hur kan du säga att på 7/11 är det så?
7/11 styrs ju privat med franchise, eller menar du att det står i franchise kontraktet att man skall blåsa sina anställda på par timmar, så det gäller alla 7/11?

Isåfall har ju familymart bättre avtal ;)

Funderade själv en gång i tiden på att franchise 7/11, men den lönesättningen kanske ligger i det finstilta ;)
Varför skriker alla så högt om generalisering hela tiden?
Tröttsamt att inte folk kan fatta att man givetvis inte menar alla.
Hur fn skulle jag kunna veta hur det funkar på samtliga 7/11?
Hur tänkte du där PanPan?
Men jag känner flera här i HH som jobbar/jobbat där och fått såna skit villkor, även på FM. 300 baht för 11 Tim jobb, vägrar dom så bara att söka nytt jobb.

Hej

Kan tillägga att dom fattigaste 50% i Thailand bara äger 1.7% av tillgångarna enligt indexet.
Utökar man gruppen till dom 70% fattigaste i Thailand äger dom fortfarande bara 5% av tillgångarna.

Detta visar väl också på ett tydligt sätt hur många det är som knappt äger någonting.

Alarmerande siffror som kräver stora och snabba åtgärder, tar man del av det hör förstår man varför många barn knappt hsr råd att gå i skolan även om dom första 9 åren ska vara gratis, varför många fortfarande går barfota, det saknas helt enkelt pengar till små saker som ett par flip flops eller några baht till skolbussen.

Mvh isan lover
Varför kräver det stora och snabba åtgärder?
Tror du att juntan och dom rika i landet vill att dom fattiga ska bli mindre fattiga?
Fattiga människor är lättare att kuva än mindre fattiga...
Hade dom kunnat fixa för länge sen om dom verkligen viljat.

Kommer ihåg att Prutten uttalade att ett av Thailands problem var att det var för mycket demokrati...

Läste det för trettio minuter sedan i bankok post, efter jag skrivet om det, gick jag in för att läsa igen, då fann ingen artikel kvar.
Men den beskrev hur många % som ägde större delen av rikedomen. Thailand har förut legat på tredje plats men gått om Ryssland o Indien.

Men fattar inte varför artikeln är borta, stod överst på senaste nyheterna.
Fake news,därför borttaget.:D

Hej

Det är sant, men inte det heller är så meriterande, förmodligen skulle Thailand med största sannolikhet få ännu fler länder efter sig om dessa ingick i indexet, det är bara att inse att Thailand är väldigt ojämlikt och just nu ojämlikast i världen i just detta index även om juntan förkastar den.

Mvh isan lover
Om du nu skulle kolla upp dessa Geni-värden som brukar vara standard för förmögenhetsfördelning, så finner du Thailand högst upp av de utvalda länderna, tvåa är Ryssland, trea Turkiet, fyra Sverige, femma Indien och sexa USA nu är det bara små skillnader mellan dessa.
Ganska värdelös statistik då det säger noll om inkomster, levnadsstandard mm.
I alla fall beskriver det inte om ett land är fattigt eller inte....

Tittar man på liknande statistik så är faktiskt Thailand på plats 42..
The World Factbook — Central Intelligence Agency

Jämförelser mellan ojämlikheter i inkomster ligger Thailand ungefär i mitten med plats 76.

Countries ranked by GINI index (World Bank estimate)

Ser man till medelinkomster ligger Thailand på plats 85 med 7000usd, Filippinerna plats 131 med 3100usd och Vietnam plats 137 med 2500usd.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp