Anledningen till att jag undviker Falang män så mycket det går.

Hahahaha jag är nog lite otydlig i mina inlägg, jag är alltså inte ett dugg orolig för svenskar och att de/vi inte ska behålla våran kultur utan är mest intresserad av hur andra tänker i ämnet.
Jag vet inte ens hur mycket svensk kultur jag själv ligger inne med då jag blivit influerad av andra kulturer sedan jag gjorde min första resa på 9 månader i Asien/Australien när jag var 19 år i början på 1988 och flyttade till Bkk 2005.
Även jag har ibland undvikit kontakt med andra faranger och är intresserad av varför vi ibland beter oss på ett sätt som inte är särskilt logiskt. Jag tror det finns många förklaringar och vill gärna höra andras därav inläggen.
Förr i tiden var det vanligare att man/jag sökte acceptans bland omgivningen i Thailand men idag känner jag inget större behov av någon annans än familjens acceptans. Jag beter mig vänligt mot min omgivning men samtidigt behöver jag inte deras godkännande för att leva på det sätt som min familj/jag känner att vi vill leva.
Kanske har med säkerhet/sökande/ålder/stabilitet att göra, svårt att svara enkelt på och därför kunde det vara trevligt med andras tänk i ämnet.
Jag förstår även din upptagenhet, familj/jobb/barn etc som gör att vi blir mer privata, det har numera stor del till att jag är mycket selektiv att träffa andra medans det tidigare var större del personliga skäl.

/ SatanG

Jag har läst mycket av dig SatanG och får säga att du är både intellektuell, sansad och grundlig. Du är kunnig, här dock reserverar jag mig, ord är ord, innehåll är innehåll, du pratar mycket, har mycket att säga, jo jag gillar det du säger, hoppas att det är relevant:)

Jag har läst mycket av dig SatanG och får säga att du är både intellektuell, sansad och grundlig. Du är kunnig, här dock reserverar jag mig, ord är ord, innehåll är innehåll, du pratar mycket, har mycket att säga, jo jag gillar det du säger, hoppas att det är relevant:)

Hahaha ja detta var särdeles relevant, Tack.

/ SatanG

Ursäkta men förstår inte ditt svar på mitt inlägg. Jag har inte nämnt det du skriver. handlade inte om kostnad utan man ska visa respekt om man bjuds in och får allt betalt.

Jag håller annars med dig om att samma rättigheter ska gälla, men det handlade om anpassning till Sverige. Men om den som arbetskraft vistas i Sverige, och tar med sin familj med barn som de sätter på en internationell skola och frun är hemma, känner jag inte att de behöver anpassa sig. De kan prata engelska på jobbet och leva efter sina traditioner. Dessa kanske åker hem efter 5-10 år

Om dock det kommer en flykting familj, som ska stanna hela livet, med fru och barn. Så anser jag att de ska anpassa sig till Sverige.

Om de inte vill anpassa sig kan de dra vidare, handlar inte om kostnad igen.

Och cykeln går bra?
Visserligen är det så, ibland försöker man svara flera som jag gjorde.
Att anpassa sig när man bara bor några år i landet är väl en personlig fråga som någon var inne på.
Som i och för sig annan anpassning också. Personligen tycker jag att man får ut mera om man försöker anpassa sig till samhället.
Har själv försökt göra så och tycker det ger mera innehåll i livet även om det i vissa fall har inte ens handlat om fem år.
Annars så blir det inte så mycket tid på cykelsadeln nu när jag bygger vissa, veckor inte ens tio mil, skäms nästan
:eek: Fast det blir mera snart igen.

Senast redigerad av en moderator:
Först måste säja att jag älskar Sverige och är beredd att ge mitt liv för detta land utan minsta tveksamhet. Men svenska folket har problem att umgås med andra även sig själva. Jag är själv invandrare och kom hit som en ung kille och nu är gubbe med grått hår. I 40 år har jag försökt att skaffa en bild av svenskar ً(infödda) men har misslyckats fast min föredetta fru som har jag barn med är svenska och bodde hela 22 år med henne.
Jag kommer från Norrland och det finns byar där som har till med problem med varandra. Jag har märkt massor med gånger så fort svensken står i kö framför passkontrollen i Bangkok ändras och börja le och bli pratsam på en gång. ًJaaha du har svensk pass kommer du från Sverige?? Vad ska jag säga? Har du varit många ggr här? Var kan byta pengar? Är de luriga? Blablabla.
Vart vill jag komma? Jo medelålders svensson måste lära sig av de fantastiska svenska ungdomar som vet hur man beter sig att umgås med andra. Bjud på dig själv prata med de svenskar som pga ensamheten sitter med en Chang i handen i 40 graders värme och golor åt sina landsman som inte ens Thailands värme har påverkat dem.
Oavsett om du umgås med nordborna eller ej i thailändska ögon är du en dum farang som har pengar och måste mjölkas.
Obs! Det gäller inte alla thailändskar men majoriteten. ' min thai-tjej är inte som alla andra' eller hur.

Först måste säja att jag älskar Sverige och är beredd att ge mitt liv för detta land utan minsta tveksamhet. Men svenska folket har problem att umgås med andra även sig själva. Jag är själv invandrare och kom hit som en ung kille och nu är gubbe med grått hår. I 40 år har jag försökt att skaffa en bild av svenskar ً(infödda) men har misslyckats fast min föredetta fru som har jag barn med är svenska och bodde hela 22 år med henne.
Jag kommer från Norrland och det finns byar där som har till med problem med varandra. Jag har märkt massor med gånger så fort svensken står i kö framför passkontrollen i Bangkok ändras och börja le och bli pratsam på en gång. ًJaaha du har svensk pass kommer du från Sverige?? Vad ska jag säga? Har du varit många ggr här? Var kan byta pengar? Är de luriga? Blablabla.
Vart vill jag komma? Jo medelålders svensson måste lära sig av de fantastiska svenska ungdomar som vet hur man beter sig att umgås med andra. Bjud på dig själv prata med de svenskar som pga ensamheten sitter med en Chang i handen i 40 graders värme och golor åt sina landsman som inte ens Thailands värme har påverkat dem.
Oavsett om du umgås med nordborna eller ej i thailändska ögon är du en dum farang som har pengar och måste mjölkas.
Obs! Det gäller inte alla thailändskar men majoriteten. ' min thai-tjej är inte som alla andra' eller hur.
Hej

Väljer att kommentera detta ifrån ditt inlägg ,"i thailändska ögon är du en dum farang som har pengar och måste mjölkas", själv ser jag detta som en skröna, på en typisk turistort kanske ditt påstående stämmer bättre, men i stora delar av Thailand stämmer det inte alls.

Men jag ger dig rätt i att Svenskar kanske inte är så väldigt sociala jämfört med sydligare länder, vi är väl lite mer tillbakadragna och tystlåtna.

Mvh isan lover

Jag tycker liknande borde införas i Sverige.
Ett tag var det ju gratis att gå in på museum och liknande i Sverige och det tycker jag det borde vara för Svenska medborgare medans turister betalade för det.

Jag vet inte om det är gratis längre i Sverige hörde ryktas om att det var borttaget igen.
Jonas , det var uppenbarligen länge sedan du var här,, här kostar Museum för Svenska , men är gratis för Migranter sant Ny Svenskar , de har ett speciellt kort där de beviljas fritt inträde , gratis bussresa mm ,, Detta är Sverige idag , totalt omvänt mot Thailand

Jonas , det var uppenbarligen länge sedan du var här,, här kostar Museum för Svenska , men är gratis för Migranter sant Ny Svenskar , de har ett speciellt kort där de beviljas fritt inträde , gratis bussresa mm ,, Detta är Sverige idag , totalt omvänt mot Thailand

Ja du Phonta. Var får du allt ifrån? Jag har ju mina aningar...

"Fri entré infört vid 18 statliga museer"

http://www.regeringen.se/artiklar/2016/02/fri-entre-infort-vid-18-statliga-museer/

Verkar finnas en del bidragsförsörjda som anser sig bidra till Sverige genom att de minsann betalar lika hög skatt som andra svenskar. Absurt, jag vet!

/ SatanG
En fördel är att de som får betala skatt på ”bidrag” är att det är pensionsgrundande och kan ge en bonus på ålderns kant, en del får riktiga jobb och lön efter en tid också.
Jag får väl gissa vad svaret skulle bli om skattebetalande svenskar med jobb skulle tycka om alla bidrag var skattefria.
Finns nog inget rätt svar i detta, underskatta inte den svenska avundsjukan.

En fördel är att de som får betala skatt på ”bidrag” är att det är pensionsgrundande och kan ge en bonus på ålderns kant, en del får riktiga jobb och lön efter en tid också.
Jag får väl gissa vad svaret skulle bli om skattebetalande svenskar med jobb skulle tycka om alla bidrag var skattefria.
Finns nog inget rätt svar i detta, underskatta inte den svenska avundsjukan.
Hmmm på vilket sätt beskattas bidragen , kan du förklara för en obildad ... Dessutom så är det oftast de som åtnjuter bidragen som inte betalar nån skatt överhuvudtaget .OBS att pensioner inte är samma som bidrag

Hmmm på vilket sätt beskattas bidragen , kan du förklara för en obildad ... Dessutom så är det oftast de som åtnjuter bidragen som inte betalar nån skatt överhuvudtaget .OBS att pensioner inte är samma som bidrag
Kan nog inte förklara för dig, men någon annan kanske fattar,
Sjukbidrag, förtidspensioneringar, bidrag från A-kassor, sjuklön mm. beskattas som inkomst, div näringsbidrag tas upp som intäkt.
Stipiender är en form av bidrag kan räknas som inkomst och beskattas i de flesta fall.
Föräldrapenning och VAB beskattas.

Sen finns det många bidrag som inte beskattas alls, barnbidraget är mest känt. Underhållsbidrag till sina egna barn är redan beskattade en gång redan.

Sjukbidrag, förtidspensioneringar, bidrag från A-kassor, sjuklön mm. beskattas som inkomst, div näringsbidrag tas upp som intäkt.
Stipiender är en form av bidrag kan räknas som inkomst och beskattas i de flesta fall.

Sen finns det många bidrag som inte beskattas alls, barnbidraget är mest känt. Underhållsbidrag till sina egna barn är redan beskattade en gång redan.
En del som du kallar bidrag i ditt inlägg är väl egentligen försäkringar som man betalat in genom skatter och avgifter.

Men kanske skall du lära dig då att skilja på bidrag och ersättning ,eller är det detsamma ?? arbetsersättning (lön)tillex ,är det ett bidrag ,, Bidrag är just bidrag sett från mitt håll . och det är inte beskattat , kan sen vridas och vändas som man vill på begreppen :) Bostadsbidrag , barnbidrag, resebidrag, flyttbidrag , bosättningsbidrag mm dessa är som jag ser det bidrag ;) Underhållsbidrag är väl inte beskattat , jag har skattat för slantarna som lön ,men inte den som åtnjuter bidraget.
Inte ens etableringsersättning som alla Nya Svenskar får är beskattningsbart :)

Senast redigerad av en moderator:
Men kanske skall du lära dig då att skilja på bidrag och ersättning ,eller är det detsamma ?? arbetsersättning (lön)tillex ,är det ett bidrag ,, Bidrag är just bidrag sett från mitt håll . och det är inte beskattat , kan sen vridas och vändas som man vill på begreppen :) Bostadsbidrag , barnbidrag, resebidrag, flyttbidrag , bosättningsbidrag mm dessa är som jag ser det bidrag ;) Underhållsbidrag är väl inte beskattat , jag har skattat för slantarna som lön ,men inte den som åtnjuter bidraget.
Inte ens etableringsersättning som alla Nya Svenskar får är beskattningsbart :)
Lön efter 65 är ett bidrag till pensionen, låt unga eller nysvenskar ta hand om dina bidrag..... ;)
Var solidarisk nu... haha

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
Bangkok_Hilton
B

Tillbaka
Topp