container till thailand

ok, denna eller liknande är vad jag tänkt mej
https://www.blocket.se/jonkoping/Mirror_Offshore_diesel_yacht_MK1_78360921.htm?ca=8&w=3
0852954387.jpg

Den får väl lätt plats i en 20-fotare om inte bredden kommer att ställa till det, och då hjälper det inte om containern är 40 eller 100 fot lång. Masten kan du säkert plocka ner så du klarar längden.

Har skummat lite i tråden och blev förvånad över fraktpriserna:eek:. 40-80.000 för en container till Thailand från Sverige:oops:. Tanken är väl inte att man ska köpa containern, utan bara "hyra" den för frakten, eller?

Nu var detta ett par år sedan men fick ett pris på en 20-fotare från Helsingborg till Bangkok. Levererar jag godset till terminalen i Helsingborg själv, så lastar dom godset på containern, kör ner den till hamnen, skeppas till Holland (tror jag det var) för vidare frakt till Bangkok.
Under 10.000kr med försäkringar och dokument.

Detta var med Samskip i Helsingborg.

Vet inte vilken del av landet du bor i, men om du har långt eller inte vill köra till närmaste terminal så kan du få hem containern och rulla in båten med kärra o allt själv för en liten peng. Kan bli bökigt att surra fast båten då containrar normalt inte har surrningsöglor för spännband, men det finns.

Mer än 15.000 hade jag aldrig gett. Ring runt till olika redare och kolla priser. Det tråkiga är att privatpersoner får alltid betala överpriser. Har du ngn kompis som har företag så är det en stor fördel när ni plockar in offerter.

Vad det sedan kommer att kosta att plocka ut containern från hamnen (tull osv) i Bkk har jag inte en susning om, men det var väl inte det tråden handlade om.

Jag skulle också kunna tänka mig att ha en liten räka att segla med. Det behöver inte alltid vara så "vräkigt".

Frakta ner än båt vars värde är typ 15.000 sek känns som ebberöds bank.
Finns gott om båtar till salu i ex Phuket

5555 Den hade jag glömt att jag minns:)

Jo det är väl importskatterna som käkar upp allt. Det tråkiga är att det inte finns (fanns, vet inte hur det ser ut idag) segelbåtar för oss vanliga dödliga. Typ en Maxi 84 som man kan få för "skitpengar" i Sverige.
Det jag såg då var bara lyxbåtar som jag inte vill ens vågar drömma om.

Jo det är väl importskatterna som käkar upp allt. Det tråkiga är att det inte finns (fanns, vet inte hur det ser ut idag) segelbåtar för oss vanliga dödliga. Typ en Maxi 84 som man kan få för "skitpengar" i Sverige.
såg också lyxbåtar men inga för vanliga pancisar ha-ha, har även ett liv 50/50 i sverige å har lärt mej under åren här att man ska inte satsa mer än man har råd att förlora

Hade jag haft pengar till att köpa en båt här nere så hade jag säkert haft råd att förlora dessa pengar:)
Inte vanligt folk som har råd med detta

Att däremot segla en lite jolle tycker jag har fungerat bra och är en lagom rolig motions form.

Var det inte så, att bortgångne Bollibompa var en hängiven OK-jolleseglare? Har fått för mig att det seglades i HH.

Kanske det i allmänhet är lite för hög dyning i Siambukten för att det skall vara "skönt" att segla jolle?

Jag köpte min Maxi -84 hösten 2016 och sålde den sommaren 2107 fick väl en 20.000sek för att bottenmåla den.

Var det inte så, att bortgångne Bollibompa var en hängiven OK-jolleseglare? Har fått för mig att det seglades i HH.

Kanske det i allmänhet är lite för hög dyning i Siambukten för att det skall vara "skönt" att segla jolle?

Men här har vi juh en business:)
Finns en hel del stora sjöar/dammar runt om i landet. Där skulle man kunna sätta upp seglarklubbar för jollar.
Utan att veta säkert så är nog inte instruktör/tränare (eller vad det heter) för optimistjollar ett reserverat jobb för "thai only". WP borde rimligtvis kunna utfärdas.

En seglarklubb (jolle) skulle kunna funka riktigt bra i inlandet. Massor av familjer med "skapliga" pengar men kan inte bränna dom på samma sätt som i Bkk. Att sätta sitt barn på en seglarklubb skulle bli status (och status vet vi vad det betyder här).

Målgruppen är välbärgade thai (finns gott om dessa) med barn.

Om jag bara hade varit duktig nog att vara instruktör...
Någon med kunskap i segling och bor i Kalasin, så är jag den förste som går in och investerar.

Finns en hel del stora sjöar/dammar runt om i landet. Där skulle man kunna sätta upp seglarklubbar för jollar.
Utan att veta säkert så är nog inte instruktör/tränare (eller vad det heter) för optimistjollar ett reserverat jobb för "thai only". WP borde rimligtvis kunna utfärdas.

En seglarklubb (jolle) skulle kunna funka riktigt bra i inlandet. Massor av familjer med "skapliga" pengar men kan inte bränna dom på samma sätt som i Bkk. Att sätta sitt barn på en seglarklubb skulle bli status (och status vet vi vad det betyder här).

Någon med kunskap i segling och bor i Kalasin, så är jag den förste som går in och investerar.
nummer ett är ju/väl att lära ungarna simma men det kan ju gå hand i hand annars en bra tanke, var nyss till lampaodammen vid bron nära kalasin helt ok vatten

Finns par segelklubbar för Jollar här nere i Pattayaområdet, vi har ingen dyning här men kanske annorlunda på andra sidan minns när vi åkte till Kho tao med Katamaranfärjan att det gick en dyning där.
På sonens skola har dom tillval efter skolan, aktivitet att segla jolle en dag i veckan med seglarklubben på Pratumnak tror jag det är.
Men för att vara med i seglarklubben måste han börja i 4:an först.

... vi har ingen dyning här men kanske annorlunda på andra sidan minns när vi åkte till Kho tao med Katamaranfärjan att det gick en dyning där. ...

Mina erfarenheter av Thailands farvatten är ytterst begränsade, men de gånger vi har åkt ut till Kho Samet har det varit tillräckligt hög sjö för att det skulle rullat ordentligt i 6-8 meters segelbåt. Då var det "vanliga" fina soliga vinterdagar.

Jag har seglat mycket jolle , tävlat dessutom ,, Optimistjolle , samt även seglat större , tävlat i starbåtsklass . Kul som fn var det , höll på i många år . Lampao Dammen vore nog bra ,, jag har 2 timmar med bil dit

Mina erfarenheter av Thailands farvatten är ytterst begränsade, men de gånger vi har åkt ut till Kho Samet har det varit tillräckligt hög sjö för att det skulle rullat ordentligt i 6-8 meters segelbåt. Då var det "vanliga" fina soliga vinterdagar.
En julle har inga problem med detta , värre när det bryter på topparna ,, då vill jag inte vara ute med en liten båt ,, långa dyningar inga problem alls för en mindre båt, vet iofs inte hur kort sjö det blir i BKK bukten , beror ju lite på hur djupt det är samt storleken på vattnet

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
6 K
A

Tillbaka
Topp