Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Nu har jag och gänget här hemma käkat bl a Panaeng Gai, ingen turistvariant utan äkta vara. Desserten bestod av färsk Rambutan, direktimporterad. Kan man ha det bättre? NEJ!!! :) :P

"Berralund " sa:
Nu har jag och gänget här hemma käkat bl a Panaeng Gai, ingen turistvariant utan äkta vara. Desserten bestod av färsk Rambutan, direktimporterad. Kan man ha det bättre? NEJ!!! :) :P
Jag som trodde du bodde i Skåne och skulle bjuda på svenska delikatesser men är man inte herre hemma så är man inte........ 8)

Dom svenska och skånska delikatesserna kommer att dyka upp så småningom. Och jag har varit borta från thaimaten sex veckor, så det är smaskens för mig. 8)

"Berralund " sa:
Dom svenska och skånska delikatesserna kommer att dyka upp så småningom. Och jag har varit borta från thaimaten sex veckor, så det är smaskens för mig. 8)
Du vågar väl inte säga något annat för husfridens skull. Du tror väl inte på fullt allvar att Dina svärföräldrar skall äta svensk husmanskost? 8)

Nej, egentligen inte. Men jag skall försöka, dom måste prova precis som jag gör när vi är där nere.

Frukosten nu är någon slags rissoppa med något slags fläsk i. Ingenting för mig. :o Jag håller mig till mina mackor. :nod:

"legolas " sa:
Du skall ha all heder av att du tänker försöka Berralund, men räkna inte på nåt där alls. och det gäller inte bara thai. Amerikanarna med många många många andra är precis likadana, det är tydligtvis bara vi svenskar och i viss mån norrmän och danskar också som har det i "blodet" att "anpassa sig".

Hos thai så finns det inte ens på kartan att bry sig, så varför vi skall vara så jääkla sugna på att bry oss så him la mycket som vi ändå gör är mig en gåta. När jag verkligen försöker så fattar de inte ens här att man gör det för att vara hygglig och visa uppskattning.

Thai tror att man gör det för att det är det enda riktiga i denna värld att föra sig och uppträda och äta som thai, alla andra sätt är konstiga och stupida... Så en lunch som INTE består av ris och chilli anses som "fulmat" och den som äter det är mindre vetande...
Vilken av dagens måltider består inte av ris och chili?Hur orkar dom? 8)

"legolas " sa:
Du skall ha all heder av att du tänker försöka Berralund, men räkna inte på nåt där alls. och det gäller inte bara thai. Amerikanarna med många många många andra är precis likadana, det är tydligtvis bara vi svenskar och i viss mån norrmän och danskar också som har det i "blodet" att "anpassa sig".

Hos thai så finns det inte ens på kartan att bry sig, så varför vi skall vara så jääkla sugna på att bry oss så him la mycket som vi ändå gör är mig en gåta. När jag verkligen försöker så fattar de inte ens här att man gör det för att vara hygglig och visa uppskattning.

Thai tror att man gör det för att det är det enda riktiga i denna värld att föra sig och uppträda och äta som thai, alla andra sätt är konstiga och stupida... Så en lunch som INTE består av ris och chilli anses som "fulmat" och den som äter det är mindre vetande...

Kan bero på att vi svenskar gillar att pröva olika smaker o inte bara det svenska ..

gumman min hon äter både svenk o annan internationel mat vi kör inte bara ris här hemma utan potatis me ;)

micke

Dagens nyttigheter

ImageUploadedByTapatalk1335700795.739529.webp

"legolas " sa:
Glimten66 - nu gjorde du mig gråtmild och gav mig stor hemlängtan.... En sådan frisker tallrik med så friska fina färger. Inte sådana där sunkna färger som maten har härborta...

Tack skall du ha.....
ps. jag ser de skurna rädisorna och bara det kan ju göra en mild i sinnet....

Legolas o gott va de me :) fasen finns det inte gulpaprika där nere men rädisor kan du ju odla själv det gör ju vi där nere o sockerärter mm mm

Va gla ja blev när tanten gjorde dessa Curry pops

Men det gick fort över för dom va inte till mig utan det va matbestllning till andra thaifruars gubbar

Fasen man har det inte lätt

Men ska smöra lite så kanske jag kan få 1 eller 2 o smaka

ImageUploadedByTapatalk1335709108.769438.webp

Frukosten var perfekt och jag fick den serverad som vanligt eftersom det är helg :thumbsup:

Lunch/middagen fick jag laga, så det fick bli potatis och fläskfile med gräddsås och min hemgjorda gele.

Nu har det käkats en salig blandning á la Thailand och Sverige. Någon åt makrill, några korv och några biff, allt tillagat på grillen ute. Höjdpunkten dock en smaskig Som Tam (utan röten fisk för mig). Mums!! :thumbsup: :thumbsup:

Det enda som saknades var en iskall Chang, men Spendrups Guld fick duga som nödlösning. ::)

"Kycklingen " sa:
Frukosten var perfekt och jag fick den serverad som vanligt eftersom det är helg :thumbsup:

Lunch/middagen fick jag laga, så det fick bli potatis och fläskfile med gräddsås och min hemgjorda gele.

Det låter förbaskat gott, kycklingen. Men jag tror tyvärr det är lönlöst att servera en sådan delikatess till familjen. Tur att man är anpassningsbar och gillar thaimat.

"Berralund " sa:
Det låter förbaskat gott, kycklingen. Men jag tror tyvärr det är lönlöst att servera en sådan delikatess till familjen. Tur att man är anpassningsbar och gillar thaimat.

Du får se det som så att du får "våran" mat när du jobbar, så du får det bästa utav 2 matkulturer. :)

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar